Ścianki szczelne

Marcin

Witam wszystkich!

Potrzebuję jakichkolwiek informacji na temat projektowania ścianek
szczelnych z grodzic G62 (Larsen) tzn. Jakiś algorytm obliczeń (np.
opis metody Bluma lub jakiejś innej). Intereseju mnie szczególny
przypadek:

Ścianka szczelna pionowa, naziom obciążony, brak zakotwienia (typowe
zabezpieczenie wykopów)

Pozdrawiam,
Marcin

Michal Grodecki

Okolice tematu mojej pracy doktorskiej (w realizacji).
Polecam niezłe opracowanie (zresztą wogóle kopalnię tradycyjnych metod
obliczeniowych w zagadnieniach geotechniki): Dembicki, Tejchman "Wybrane
zagadnienie fundamentowania budowli hydrotechnicznych".
Uprzedzam - metody oparte na parciu i odporze granicznym są cholernie
dalekie od rzeczywistości w zakresie określenia momentów zginających dla
ścianek wbitych głębiej niż minimalne zagłębienie wynikające z warunków
stateczności. Wynika to z tego że o ile parcie jest wtedy z grubsza
zbliżone do granicznego o tyle odpór nie. Z uwzględnieniem wpływu
sztywności ścianki też mają te metody kłopot.

--
Michał Grodecki
Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy

wiesniak

poszukaj opisu metody graficznej - tzw. wieloboku sznurowego, mozesz to
łatwo przełożyć na np. arkusz kalkulacyjny.

np. GRODZE St. Huckel Arkady 1959
:-)))))))))))

jaka ma byc wysokosc scianki wolnej ?
jaki problem - praktyczny czy studencki ?

Michal Grodecki

Na ile pamiętam książkę Huckela to podane w niej metody obliczeniowe są
ograniczone do gruntu niespoistego (czyli bez uwzględnienia kohezji) -
to jest oczywiście po stronie bezpiecznej ale może być bardzo
nieekonomiczne.

Marcin

Michal Grodecki napisał(a):

Witam!
Dzieki za odzew w mojej sprawie :) Miałbym jeszcze jedną prośbę, gdzie
można dostać tą książkę?

W sieci znalazłem niezłe opracowania na temat ścianek
www.pg.gda.pl/~aniem (dydaktyka). W książce Grabowskiego (Politechnika
Warszawska) Znajduje się kilka przykładów ścianek szczelnych z słynnym
wielobokiem sznurowym :) (prosta sprawa i szybko można obrysować ścianke
w Cadzie :) Lecz ja bardziej wierzę cyferkom :)

I jeszcze jedno:
Czym różni się parcie w gruntach spoistych od parcia w gruntach
niespoistych?? Inspektor na mojej budowie mówi żeby zawsze w
obliczeniach przyjmować cu=0 ??

Marcin

wiesniak napisał(a):
Problem jest praktyczny i często występuje na budowach. Potrzebuje
szybko ustalic glebokosc wbicia scianki. Ostatnio wbijalem Larseny 12m
tak że przed rozpoczęciem wykopu z ziemi wystawało ok 50 cm. Po
wykonaniu wykopu larseny zaglebione w gruncie byly na ok 3m (po stronie
mniejszego naziomu). Konieczne okazały sie rozparcia i kotwy gruntowe
które były wykonywane stopniowo wraz z pogłębianiem wykopu (no i
oczywiscie dodatkowy super drogi projekt). Tak więc poszukuje jakiejś
sprawdzonej metody obliczeń scianek niezakotwionych aby zrobić sobie
model w MathCadzie lub napisać jakiś prosty programik który szybko powie
mi ile musze miec zagłębioną ściankę po stronie niższego naziomu aby
bezpiecznie wykonywać roboty ziemne.

Pozdrawiam Marcin

Michal Grodecki

Dnia 2004-12-16 19:46, Użytkownik Marcin napisał:

> Witam!
> Dzieki za odzew w mojej sprawie :) Miałbym jeszcze jedną prośbę, gdzie
> można dostać tą książkę?

Nie wiem - dorwałem dawno temu w jakiejś "taniej książce"

> [...]
> Czym różni się parcie w gruntach spoistych od parcia w gruntach
> niespoistych?? Inspektor na mojej budowie mówi żeby zawsze w

W spoistych parcie nie zaczyna się od samej góry tylko trochę niżej a
odpór na poziomie dna wykopu jest większy od zera. Są na to proste
wzorki choćby u Tejchmana i Dembickiego. Możesz też zajrzeć do normy od
ścian oporowych (PN xx/B 03010). Co prawda nie dotyczy ona ścianek ale
wzory na parcie i odpór są te same.
A inspektor nie wie co mówi. Kohezję należy uwzględniać, z tym że
przykłada się do niej większy współczynnik materiałowy niż do kąta
tarcia wewnętrznego bo z reguły jest mniej dokładnie określona.
Żeby nie rozbijać na dwa posty - jeżeli interesuje cie tylko potrzebna
głębokość wbicia ścianki niekotwionej i nierozpieranej z uwagi na jej
stateczność to możesz policzyć to tak:
1) dzielisz tangens kąta tarcia wewnętrznego i kohezję przez
współczynnik stateczności jaki chcesz uzyskać (oczywiście parametry
obliczeniowe, już podzielone przez współczynnik materiałowy)
2) dotąd zwiększasz głębokość wbicia ścianki poniżej dna wykopu dopóki
moment od odporu nie będzie równy lub większy od momentu od parcia -
obydwa momenty liczysz względem dolnego końca ścianki.

Obliczenia są w sumie proste, rozkłady parcia i odporu są przy tej
metodzie liniowe więc wzorki na momenty sam sobie szybko wyprowadzisz.
Jak ci coś wyjdzie to możesz do mnie podesłać na priva przyjęte
parametry gruntu, obciążenie naziomu (ale tylko ciągłe na całym
naziomie) i głębokość wbicia jaka ci wyszła przy założonym współczynniku
stateczności i głębokości wykopu to ci sprawdzę programem który kiedyś
napisałem. Przepraszam ale program nie bardzo nadaje się do
upublicznienia, był pisany na własne potrzeby i dlatego nie nadaje się
do użytku przez nie do końca siedzących w temacie. Niestety aktualna
wersja nie uwzględnia parcia wody (może kiedyś dorobię...).

wiesniak

a ja tez mogę obejrzec ?
pozdr.
df
Użytkownik "Michal Grodecki" <mgr...@usk.pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
wiadomości news:cpsn26$53r$1...@inews.gazeta.pl...

Michal Grodecki

Dnia 2004-12-17 12:00, Użytkownik wiesniak napisał:

> a ja tez mogę obejrzec ?

Co konkretnie chcesz oglądać?
Prośba - pisz pod cytatem i skracaj cytaty, zostawiaj tylko to do czego
się odnosisz.

wiesniak

Użytkownik "Michal Grodecki" <mgr...@usk.pk.edu.pl.wytnij.to> napisał w
> Prośba - pisz pod cytatem i skracaj cytaty, zostawiaj tylko to do czego
> się odnosisz.

WRRRRRRRRRRRRR

kodros

witam. polecam ksiazke "fundamentowanie" czeslawa rybaka. jest tam doskonale
opisany przyklad scianki dwiema metodami analityczna i graficzna. moge
pozyczyc ta ksiazke do ewentualnego skserowania rozdzialu. priv

Monika Kruk

O Ĺ cianach szczelinowych moĹźesz poczytaÄ trochÄ tutaj: http://www.czarnobiale.pl/zastosowanie-scian-szczelinowych-w-budownictwie-kiedy-wykorzystuje-sie-sciany-szczelinowe/ czym sÄ , do czego siÄ ich obecnie wykorzystuje, choÄ nie wiem czy ci to pomoĹźe przy projektowaniu ;)

--
For full context, visit https://www.polytechforum.com/engineering-pl/scianki-szczelne-1814-.htm

a a

Polska zlikwidowała normy i niczego nie znajdziesz
\\
Kontaktuj się z Mimcem, on ma normy, narzędzia i wszystko znajdziesz i wszystko dziala , jest bezpieczne
i nie będziesz musial placić odszkodowania za wypadki i iśc do więzienia

WM

W dniu 2022-09-16 o 15:00, a a pisze:
Obowiązują nas normy europejskie, a nie niemieckie.
Można je kupić internetowo.
https://sklep.pkn.pl/pn-en-1538-a1-2015-08e.html

WM

a a

koniec przerwy na reklamy

normy mimieckie są nadrzędne bo reprezentują najwyższy poziom techniki budowlanej w Europie, realizowany
przez duże mimieckie koncerny budowlane w calej Europie, w tym w Polsce

Produkcja norm i handel nimi, to biznes jak każdy inny
i nie ma wiele wspólnego ze stanem techniki budowlanej.

Są cale grupy biznesowe które produkują nowe normy, zatwierdzają i sprzedają
i wyrywaja setki milionów z aktualizacji.

W Polsce na budowach zginęly tysiące pracowników budowlanych,
a jak stosowane są normy to widać podczas ociepleń kamienic,
gdy z budynków zwieszają się niezabezpieczone rusztowania, wiadra na rusztowaniach., drabiny, kratownice, pręty,
a pod wszystkim chodza ludzie, bo teren nie jest zabezpieczony ani ogrodzony.

Tylko normy mimieckie, jak nie chcesz placić odszkodowań za wypadki i iśc do więzienia.