Gwint we wannie

PeJot

Czołem,

istnieje potrzeba przymocowania do *żeliwnej* wanny uchwytu dla osoby o
ograniczonych możliwościach poruszania się. Najwygodniej byłoby mi
wykonać otwory i nagwintować je, M8 lub M10. Da się to zrobić ? Niby
żeliwo obrabia się w miarę normalnie, ale czy mogę liczyć na sensowną
grubość ścianki i to że gwint wytrzyma ? Ostatecznie mogę dać nakrętkę z
tyłu, ale to oznacza demolkę obudowy.

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

WM

W dniu 2022-10-15 o 14:00, PeJot pisze:
Użyj nitonakrętek i obejdzie się bez demolki.
https://bejmet-nierdzewne.pl/de_DE/p/Nitonakretka-aluminiowa-kolnierz-plaski-M5/1912

WM

PeJot

W dniu 15.10.2022 o 14:24, WM pisze:
Jakoś nie mam zaufania do tego wynalazku, już wolę demolkę i nakrętki z
tyłu.

cef

W dniu 2022-10-15 o 15:07, PeJot pisze:
Zablokować możesz i bez nakrętki z tyłu.
Nacięcie na śrubie (takie widełki) i blaszka
wahliwa w tym nacięciu. Daje się dociągnąć nakrętką z przodu.
Chyba nawet takie śrubki sprzedają z takim zamkiem.

Marcin Debowski

On 2022-10-15, PeJot <Pe...@nigdzie.pl> wrote:
> Czołem,
>
> istnieje potrzeba przymocowania do *żeliwnej* wanny uchwytu dla osoby o

Taka prosty c-uchwyt montowany wewnątrz lub na górnej krawędzi?

> [...]
> żeliwo obrabia się w miarę normalnie, ale czy mogę liczyć na sensowną
> grubość ścianki i to że gwint wytrzyma ? Ostatecznie mogę dać nakrętkę z

Ile to to może mieć grubości ścianki? Pewnie nie więcej niż 5mm. Na
tym będzie się pewnie cyklicznie opierać pewnie XY kg. Nawet jeśli utrzyma,
zaczną się robić luzy, dostanie woda, zacznie rdzewieć... Ja bym
demolował obudowę.

--
Marcin

PeJot

> Taka prosty c-uchwyt montowany wewnątrz lub na górnej krawędzi?

Dokładnie: uchwyt na górnej krawędzi. Z tym że:
- jeden koniec będzie przykręcony do ściany do której jest dosunięta
wanna, a ściana składa się w jakichś 107% z piasku
- drugi koniec, no właśnie pasowało by mi przykręcić do żeliwa.

> Ile to to może mieć grubości ścianki? Pewnie nie więcej niż 5mm. Na
> tym będzie się pewnie cyklicznie opierać pewnie XY kg. Nawet jeśli utrzyma,
> zaczną się robić luzy, dostanie woda, zacznie rdzewieć...

To raczej nie jest problem, kwestia uszczelnienia i ew. dokręcania. Z
resztą w tym miejscu, na górnej krawędzi wanny wody raczej nie ma.

> Ja bym
> demolował obudowę.

Czyli w żeliwie otwór na wylot i nakrętka z tyłu ?

WM

Adam

Z obu stron solidne podkładki, a od strony "wodnej" dodatkowa miękka guma
lub silikon, aby dokładnie uszczelnić.
Otwór pasowny, aby uniemożliwić póżniejsze wyrobienie luzów. Dobrze byłoby,
gdyby udało się założyć śrubę cylindryczną.

--
Pozdrawiam.

Adam

PeJot

W dniu 16.10.2022 o 15:13, Adam pisze:

> [...]
> Otwór pasowny, aby uniemożliwić póżniejsze wyrobienie luzów. Dobrze byłoby,
> gdyby udało się założyć śrubę cylindryczną.

Nie wiem ile grubości żeliwa jest w tym miejscu. Dowiem się jak wykonam
pierwszy otwór, na początek wiertłem 8. Jeżeli żeliwa będzie powyżej 5
mm, mogę nagwintować M10 i przy 2 śrubach powinno wystarczyć. Jeżeli
żeliwa będzie mniej, czeka mnie demolowanie obudowy wanny i nakrętki z
tyłu. Zrobić się da, ale łatwiejsze wydaje się gwintowanie.

PeJot

W dniu 16.10.2022 o 14:58, WM pisze:
Na razie kombinuję samemu, mam z czego i czym. Aczkolwiek dzięki za
wsparcie w temacie.

Poszukuję jeszcze deski WC ale heavy duty. Deski *wypinane* totalnie nie
sprawdzają się.

J.F

Tak sobie licze, ze 2m kw zeliwa o grubosci 10mm to 160kg.
A z kolei scianki o grubosci 2mm by chyba nie odlali.

Ale czy wytrzyma ..

J.

PeJot

W dniu 17.10.2022 o 10:53, J.F pisze:

> Tak sobie licze, ze 2m kw zeliwa o grubosci 10mm to 160kg.
> A z kolei scianki o grubosci 2mm by chyba nie odlali.

Wanna 120x70, google wypluwa masy *współczesnych wanien żeliwnych* w tym
wymiarze około 70 kg. Licząc/szacując że powierzchnia wanny to
2x(120x70) wychodzi ścianka 5 mm. W takiej grubości gwint M6....M10 coś
tam wytrzyma.

Robert Wańkowski

W dniu 2022-10-15 o 14:00, PeJot pisze:
> Da się to zrobić ?

Dla sportu można wywiercić fi15 mm i wsunąć nagwintowany płaskownik.

Robert

Robert Wańkowski

W dniu 2022-10-17 o 17:58, PeJot pisze:
> wychodzi ścianka 5 mm.
Na to wychodzi, że tam nie ma więcej niż 5 mm.
https://thumbs.dreamstime.com/z/desert-broken-bathtub-dirty-water-inside-210830684.jpg

Patrząc na tą wannę i to, że ma być na krawędzi uchwyt... to może długie
kołki do podłogi? :-)

Robert

Tomasz Gorbaczuk

W dniu .10.2022 o 14:00 PeJot <Pe...@nigdzie.pl> pisze:
Zrób większy otwór w wannie i dorób eliptyczną podkładkę pod śrubę, która
przejdzie przez otwór.
Dłuższe boki elipsy będą trzymały za krawędź otworu. Jak odpowiednio
dobierzesz średnice i elipsę to przełożysz łeb śruby wraz z podkładką
przez otwór.
W zależności od średnicy otworu i dobranej elipsy, może potrzebna będzie
tuleja ustalająca śrubę w otworze.
Pytanie tylko czy masz czym estetycznie zamaskować otwór od frontu.

TG