Jak odwrocić rzutowanie półkuli slońca na tarczę widoczną w teleskopie, aby odzyskac obraz sferyczny, na półkuli ?

a a

Subscribe

15:12 (now)
Przeszukałem internet i znalazlem setki linków

A koncepcja jest nastepująca.

Mamy solarny teleskop i obserwujemy slonce nie oczami, ale z filtrem, na matowce, aby nie uszkodzic wzroku i widzimy tarczę słoneczną, czyli rzut obrazu pólkuli sferycznej slonca na plaszczyznę.

Ale ja chce odwrócić te projekcję i odzyskać obraz sferyczny/ pólsferyczny i móc obracac kulą, aby widzieć plamy sloneczne, grupy, zredukowane w obrazie tarczy słoneczn ej, gdy znajdujące się blisko brzegu.

Mogę oczywiście czekac na obrót slonca i przybliżenie się plam słonca i grup plam do środka tarczy., aby odzyskać prawidłowe rozmiary, ale to trwa wiele dni i rozmiar plam, grup plam może się w międzyczasie zmienić.

Wykombinowałem sobie zatem projekcję obrazu z teleskopu, przez rzutowanie od strony okularu na matową kulę

Ale w zależności od długości ogniskowej okularu, obraz może być rozmyty.

Dlatego też szukam aplikacji, która wykona programowo taką reprojekcję,
czyli z tarczy słonecznej ponownie odzyska obraz sferyczny na półkuli.

Znalazlem Gimp

i opis jak rzutować płaski obraz na powierzchnię kuli

https://graphicdesign.stackexchange.com/questions/80701/gimp-flat-image-to-round-ball-surface-sphere

W moim przypadku tym plaskim obrazem będzie tarcza slonca, czyli okrągły obraz, a powinien być rzutowany nie na powierzchnię całej kuli, ale tylko na półkulę

Czy Gimp to wspiera i taką kulę z obrazem będę mogl obracać aby zobaczyc w sferycznym powiększeniu to co znajdowało się na brzegu tarczy słonecznej, aby mierzyc obszar i liczyć liczbę plam slonecznych ?

help help

Testowalem Geogebra ale to nie jest narzędzie do przetwarzania grafiki jak Gimp

Linków znalazłem setki i filmiki z youtube, ale nie wiem co jest wlaściwe
i pewnie jest jakiś znany termin na taka operację i trzeba go użyć w wyszukiwarce, ale go nie znam.