PILNE !! Ciekną plastikowe rury zbrojene alu od centralnego ogrzewania pełno brązowych kropek na długości i dookoła

a a

Ciekną plastikowe rury zbrojone alu od centralnego ogrzewania pełno brązowych kropek na długości i dookoła

A z kilku brązowych kropek wytryskają strumienie wody.

Instalacja ma 10 lat

Zrobię zdjęcie

Czy te rury mają żywotnośc 10 lat i rdzewieją ?
plastikowe rdzewieją ma długości a nie na łączach ?

I cala siatka brązowych kropek , takich na 1mm co pół centymetra albo gęściej

help help help !!!

Robert Tomasik

W dniu 24.11.2022 o 00:21, a a pisze:
Nie próbował ktoś tego odkamieniać czasem jakąś chemią, na którą plastik
nie jest odporny?

--
Robert Tomasik

J.F

Odkurzac teczke z rachunkami ... nie mialy miec 20 lat gwarancji?

J.

J.F

Plastik na te chemie powinien byc odporny, w koncu w plastikowej
butelce.
Ale moze dobry trop i warto sprawdzic.

Warto by tez temperature i cisnienie sprawdzi.

J.

WM

Zasada bieląca to chyba inaczej kret?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Polipropylen#W%C5%82a%C5%9Bciwo%C5%9Bci_i_zastosowanie

" PP jest tworzywem o najmniejszej gęstości spośród stosowanych szeroko
polimerów. Wykazuje on dużą odporność chemiczną, zwłaszcza w
temperaturze pokojowej, w której jest prawie całkowicie odporny na
działanie kwasów, zasad i soli oraz rozpuszczalników organicznych.
Jedynie silne utleniacze, na przykład dymiący kwas siarkowy lub azotowy,
zasady bielące oraz ciecze niepolarne (benzen, czterochlorek węgla,
chlorek metylu) atakują go w tej temperaturze. Długotrwały kontakt z
miedzią także działa niszcząco na PP, dlatego do trwałych połączeń
PP-miedź należy stosować łączniki z mosiądzu.

Dyfuzja tlenu w rurach z PP występuje przy temperaturze powyżej 60 °C.

W podwyższonych temperaturach PP rozpuszcza się w węglowodorach
aromatycznych, estrach i ketonach. Charakteryzuje się dobrą
przepuszczalnością powietrza oraz niewielką przepuszczalnością pary.
Jest materiałem obojętnym fizjologicznie oraz łatwym do przetwórstwa,
ale należy unikać przekroczenia temperatury 270 °C, ponieważ powyżej
następuje szybki proces degradacji (rozpadania się cząstek) polimeru. W
tym celu producenci dodają odpowiednie środki poprawiające także tę
niedogodność."

WM

Robert Wańkowski

W dniu 2022-11-24 o 00:21, a a pisze:
Help? Chyba nie ma na to rady, może szkło wodne, byle do wiosny.

Robert

Zenek Kapelinder

I bardzo dobrze że się popsuło. Krążąca w rurach pod podłogą wodą działa jak bardzo szkodliwy ciek wodny. Strat jakie do tej pory zrobiła ci w głowie cofnąć się nie da. Ale nowych nie będzie.

J.F

On Thu, 24 Nov 2022 13:43:53 +0100, WM wrote:

> [...]
> miedzią także działa niszcząco na PP, dlatego do trwałych połączeń
> PP-miedź należy stosować łączniki z mosiądzu.

Ciekawe. Ma ktos przyklad takiego polączenia z miedzią?
Co sie dzieje?

> Dyfuzja tlenu w rurach z PP występuje przy temperaturze powyżej 60 °C.
>
> W podwyższonych temperaturach PP rozpuszcza się w węglowodorach
> aromatycznych, estrach i ketonach.

No ale takich raczej nie ma w instalacji CO.

Za to ... jak to samochodzie wyglada? Zbiornik plynu moze byc chyba
z PP, a w srodku gorący glikol ...

> Charakteryzuje się dobrą
> przepuszczalnością powietrza

Oj, to chyba dla folii i wzglednie dobrą.
Bo az tak mocno to powietrza nie przepuszcza.

Hm - a jest potrzeba takich temperatur?

J.

Marcin Debowski

On 2022-11-24, WM <cie...@poczta.onet.pl> wrote:

> Zasada bieląca to chyba inaczej kret?

Kret to głownie stały NaOH. Ale są silnie zasadowe żele do kibla z
wybielaczem. Grzejnik/wymiennik i pompy przeżyłyby taki eksperyment? Poza
tym to musiałoby tam krążyć w dużym stężeniu i podwyższonej temperaturze, a
nie rozcienczone wodą, co zapewne miałoby tu miejsce.

> https://pl.wikipedia.org/wiki/Polipropylen#W%C5%82a%C5%9Bciwo%C5%9Bci_i_zastosowanie

PE/HDPE są chyba częściej spotykane.

--
Marcin

a a

Dzięki za wsparcie i pomoc.

Te rury biegną wzdłuż ściany: w te i powrót , jedna nad drugą z dyl;atacją
i wyciek pojawił się na ścianie, za pralką, taka fontanna mała z dziurki ale lało długo i zalało sąsiada na dole.

Te kropki to kurz, ale rurka produkowana z faktura sera żółtego na zewnątrz, czyli takie okrągłe wgłębienia w strukturze siatki.

I mała fontanna z takiego jednego oczka

Spisałem parametry rury

STABI PP-R typ3 20 x 3,4 PN 25 29.08.2008

AT-15-7544/2008 16.07 Li SIGMA-Li

Skoro rura nie nowa i jedna mała fontanna za pralką, to czy to wada materiałowa, zmęczenie,
czy cała instalacja do wymiany ( 6 grzejników) i koszty pewnie ?0.000

Remont był wykonywany gdy mieszkanie było puste, a teraz pełno gratów

Jedna dobra strona, że piony ciepłownicze wykonano na korytarzu i dało się zamknąć i odciąć zasilanie i powrót
2 zaworami kulowymi.

Pewnie są opaski zaciskowe, awaryjne, nie wiem jak trwałe, ale ważne aby znów nie ciekło i włączyc ogrzewanie,
bo będzie coraz zimniej.

Poszukam na necie parametrów tych rur, producenta.

I pytanko.
Czy te plastikowe rury to awaria z odroczonym terminem ?

Gwarancja 20 lat, a co potem, bo żyje się wielokrotność x 20 lat

Czy naprawdę ktoś wymienia cała instalację zapobiegawczo po 20 25-30 latach ?

U siebie zrobiłem instalację c.o. w rurkach miedzianych, a wtedy cena m iedzi była niewiele wyższa od rur plastikowych

Miedź chyba ma trwałość większą

Dobrze, że za oknem nie ma arktycznych mrozów, jak na północy Kanady w Eurece -40 C

Będę szukał zestawu naprawczego.
Myślałem aby wyciąć fragment rury , wstawić mufki
ale chyba się wymienia cały odcinek , ale jak, gdy na dojściu są trójniki, potem kolanka na zakrętach, kolanka na podejściu do lazienki itd.

Jeżeli kogoś nawiedził podobny problem z plastikowymi rurkami i go rozwiązał to będę wdzięczny za podzielenie się doświadczeniem.

Szkło wodne chyba nie ( mam w butelce) - do innych celów
jak już to epidian daje twardą opaskę

Pojadę do sklepu i zapytam

Pozdrawiam z nieogrzewanego mieszkania

J.F

On Thu, 24 Nov 2022 16:51:01 -0800 (PST), a a wrote:

> [...]
>
> I mała fontanna z takiego jednego oczka
>
> Spisałem parametry rury
>
> STABI PP-R typ3 20 x 3,4 PN 25 29.08.2008

Ciekawe. Wychodzi na to, ze musiało sie przegryzc przez 3 warstwy
- dwa plastiki i aluminium.

Mała dziurka to chyba nie od zmęczenia - no chyba, ze zauwazysz tam
pęknięcie szersze.

> Skoro rura nie nowa i jedna mała fontanna za pralką, to czy to wada materiałowa, zmęczenie,
> czy cała instalacja do wymiany ( 6 grzejników) i koszty pewnie ?0.000

Jesli jak piszesz rury na wierzchu - to cena chyba nie taka duza.
Choc inflacja :-)
No i mozna zaryzykowac tylko jeden odcinek wymienic.

> Remont był wykonywany gdy mieszkanie było puste, a teraz pełno gratów
>
> Jedna dobra strona, że piony ciepłownicze wykonano na korytarzu i dało się zamknąć i odciąć zasilanie i powrót
> 2 zaworami kulowymi.

Czyli cieplo z elektrocieplowni?
Tam chyba rozne chemikalia w "wodzie" są.

> I pytanko.
> Czy te plastikowe rury to awaria z odroczonym terminem ?
>
> Gwarancja 20 lat, a co potem, bo żyje się wielokrotność x 20 lat

A potem to gwarant umrze :-)

> [...]
> U siebie zrobiłem instalację c.o. w rurkach miedzianych, a wtedy cena m iedzi była niewiele wyższa od rur plastikowych

No - pisalem o zjawisku u mnie we wrocku - mosięzna wylewka z baterii
tez dostala takich fontann. Na szczescie to malo szkodliwe jest i
tanie.

Kiedys nawet zdjecia robilem - w srodku jakis taki stozek z
krystalicznego materialu, szeroki od wewnetrznej strony, czubek siega
zewnetrznego niklu ...

> [...]
> ale chyba się wymienia cały odcinek , ale jak, gdy na dojściu są trójniki, potem kolanka na zakrętach, kolanka na podejściu do lazienki itd.

te kolanka i trojniki sie jakos prasuje ... i chyba dasz rade tylko
jeden odcinek rury wymienic.

> Szkło wodne chyba nie ( mam w butelce) - do innych celów
> jak już to epidian daje twardą opaskę

Polipropylenu prawie nic nie chwyta.
Mozna sprobowac przetopic.
Albo kawalek gumy i scisnąc opaską.

J.

WM

W dniu 2022-11-25 o 10:52, J.F pisze:
Są zestawy naprawcze np:
https://youtu.be/unUc9GOHcQs

Widziałem i takie zestawy, co naprawiają plastikowe rury (cieknące) w
działającej instalacji. Niestety drogie są.

WM

robot

W dniu 24.11.2022 o 11:23, J.F pisze:

> Plastik na te chemie powinien byc odporny, w koncu w plastikowej
> butelce.
> Ale moze dobry trop i warto sprawdzic.

No i do tego są różne plastiki.

Marcin Debowski

Coś na bazie EVA możnaby spróbować. Wiem, że są emulsje, ale nie wiem co
można dostać w Polsce.

--
Marcin

WM

Są opaski naprawcze, które łączą uszczelnianie z dodatkową konstrukcją
mocującą.
https://youtu.be/aqfWxiqiwTo
https://youtu.be/b6SKQ10RTDg

WM

a a

On Friday, 25 November 2022 at 12:55:30 UTC+1, WM wrote:
> W dniu 2022-11-25 o 12:15, Marcin Debowski pisze:
Ta opaska naprawcza
AQUATECH -opaska naprawcza do rur, obejma naprawcza.

jest ok, ale powstaje problem, gdy duża dziura, jak na video.
Wtedy cała dziura powinna byc pokryta jednym odcinkiem gumy, a potem dociśnięta.
Niestety, na video, duża dziura jest pokrywana 2 segmentami gumy, a łączenie następuje na dziurze, a powinno się opaskę tak obrócić aby dziura została pokryta jednym segmentem gumy.

Poza tym, ta opaska ma za dlugie śruby i za dlugie wsporniki i nie zmieści się na ścianie.

Ale są też inne opaski, z krótszymi śrubami i krótszymi spornikami, innych producentów.
\
Ale problem pozostaje, czy rura jest wadliwa i pojawią się kolejne fontanny
i jak znaleźć producenta ze specyfikacji
i po co jest ta zewnętrzna faktura sera żółtego z dziurami, czyli siatką okrągłych wgłębień na ok. 1mm.
Przecież to jest osłabienie i fontanna właśnie wytrysła punktowo w miejscu wgłębienia fabrycznego.

Będę szukał producenta, aby radził, czy należy cała instalację wymienić, bo się zestarzała

Tam jest data
AT-15-7544/2008
16.07

29.07.2008

Nie wiem czy to data normy czy produkcji

Na innych rurach nie widziałem takiej siatki okrągłych wgłebień
Już się bałek że cała rura tak przerdzewiała siatkowo, a to taka fabryczna faktura.

Dobrze, że nie ma na dworze trzaskających mrozów o da się bez ogrzewania sieciowego spędzićc te kilka dni.

Ale jak ktoś słusznie zauważył, skoro woda spenetrowała 3 warstwy rury, to może to być wada fabryczna, bo rury są prowadzone z tyłu szafek, na ścianie, za pralką, bez kontaktu mechanicznego z czymkolwiek, bez naprężeń
i dlatego ta mała fontanna nie była tak długo widoczna, bo woda po prostu spływała z tyłu i wsiąkała w podłogę,
aż zawilgocenie doszło do sąsiada przez strop.

No i pytanie.
Skoro rury mają gwarancję 20 lat, to co potem ?

Czy wymiana wszystkich rur w całym kraju, czy liczenie, że m oże uda się dociągnąc do kolejnej 5-latki.

Ale tutaj mądrość mojej klientki z Niemiec.,

Gdy przed laty kupowała w Polsce mieszkanie, to zastrzegała, żadnego ogrzewania podłogowego, bo jak rura pęknie, rozszczelni się, to cała podłoga do skucia.

No i znajomy miał wymiane futryny drzwiowej i uszkodzili przechodzącą rurę w podłodze i naprawa była trudna.

Czyli jednak rury miedziane, kogo stać, albo kto robił instalacje dawniej, bo wtedy cena była porównywalna z plastikami.

Oglądałem inny film z podanego linku, z kołkowaniem rury.
Czyli wywiercenie otworu, a potem rozgrzanie okrągłego sztyftu z PP o średnicy dziury i wcisnięcie

Marcin Debowski

Są też pewnie dostępne samowulkanizujące taśmy..., można też odczepić jedną
stronę i nasunąć jakiś rękaw termokurczliwy. Tylko to jak rozumiem do domu,
czyli istotne też jak to będzie wyglądać.

--
Marcin

WM

Zasłonięte pralką są dziury, więc bandaża uszczelniającego nie będzie
widać.
Pralka wytwarza drgania, co mogło mieć wpływ na destrukcje rur.
Znam przypadek uszkodzenia plastikowego wirnika po 10 latach eksploatacji.

Ciekawe co to za żywica, która się utwardza pod wodą?

WM

Adam

Dnia Sat, 26 Nov 2022 01:07:12 +0100, WM napisał(a):

> (...)
> Ciekawe co to za żywica, która się utwardza pod wodą?

A że się tak spytam w drugą stronę: w jaki sposób woda miałaby przeszkadzać
w utwardzaniu żywicy chemoutwardzalnej?

--
Pozdrawiam.

Adam

WM

W dniu 2022-11-26 o 01:17, Adam pisze:
Napisali, że to jest żywica poliuretanowa.
https://www.geb-polska.pl/pdf/T_PL_OPASKA_NAPRAWCZA.pdf
Każą zmoczyć przed owinięciem, więc to chyba woda jest utwardzaczem.

WM

a a

zrobione
opaska stalowa żeliwna zakupiona za 100 zł
4 śruby i rulon gumy w środku, przecięty

Żeliwne bo sztywne i stabilne mocowanie.

Śruby kilka centymetrow, zatem nie wystają, nie ma dylatacji (wporników) jak przy opasce stalowej blaszanej z video.

Ale czemu ta opaska musi kosztowac 100 zł,
przecież to nie czajnik elektryczny

Jeżeli się nie pojawią kolejne wyciekowe fontanny, takie wąskie jak igiełka
to może się dociągnie na opasce do końca sezonu a potem wymiana odcinka rury.

Ale czemu powierzchnia plastikowa rurki w takie oczka jak durszlag
= takie male wglebienia 1mm średnicy jak miseczki
i z jednej miseczki mała fontanna, ale lało dlugo z tylu za pralką aż przesiąkla woda przez podłogę do sąsiada na dole.

Idę na poszukiwania producenta rur (według symboli) , aby sprawdzil czy to wada fabryczna i czy cała instalacja do wymiany
i ?0.000 kasy w błoto

Adam

Tutaj chyba woda inicjuje reakcję polimeryzującą - czyli tak, jak klej
"kropelka", pianki montażowe w puszce itp.
Normalnie żywice (w tym poliuretanowe) są dwuskładnikowe i reakcję
rozpoczyna zmieszanie dwóch (lub więcej) składników - wtedy woda nie
przeszkadza.

Uwaga: nie jestem chemikiem, piszę to jako zwykły użytkownik.
Niejednokrotnie używałem różnych żywic, głównie epoksydowych, do tego
przyśpieszaczy i innych komponentów, np. do uzyskania matowej powłoki po
natryśnięciu.

--
Pozdrawiam.

Adam

WM

W dniu 2022-11-26 o 22:33, Adam pisze:
Też nie jestem chemikiem i nie wiem czym się różni poliuretan od żywicy
poliuretanowej.
Coś znalazłem na temat tych żywic.
Są słabe mechanicznie, ale proekologiczne, więc pewnie będą promowane.
https://en.wikipedia.org/wiki/Polyurethane_dispersion

WM

Marcin Debowski

On 2022-11-26, Adam <a...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
> Normalnie żywice (w tym poliuretanowe) są dwuskładnikowe i reakcję
> rozpoczyna zmieszanie dwóch (lub więcej) składników - wtedy woda nie

Tam jest coś dziwnego, bo według SDS saszetka zawiera jednocześnie
izocyjaniany i poliole. Jakby tak było to by ze sobą w tej saszetce
przereagowały, więc któreś z nich muszą być jakoś blokowane, czy to
chemicznie, czy mechanicznie. Blokowanie izocyjanianów jest znane, ale
zwykle odblokowanie jest termiczne, a nie wodą.

--
Marcin

J.F

A pianki montazowe to nie jest to samo?
https://pianeo.pl/materialy-budowlane/kleje-izolacyjne-piany-pianokleje/piana-montazowa-bauhus.html

Jakos zablokowali.

J.

Marcin Debowski

Niczym nie zablokowali. Tam jest są izocyjaniany w postaci wolnej,
prepolimeru lub izocyjanuranów. Tam nie ma wolnych glikoli.
Wychodzi na to, że to SDS co czytałem jest zwyczajnie błędne.

--
Marcin

a a

> --
> Marcin
ok, ok, ok

ale czy kto ma takie rurki plastikowe c.o. z okrągłymi wgłebieniami na całej dlugości i obwodzie
(rury sprzed 10 lat)
muszę znaleźć producenta i uzgodnić czy uzna wade fabryczną i pokryje koszty wymiany całej instalacji c.o. z sieci.

Czy komuś wytryskała woda małą fontanną z takiego wglębienia ?