Elektroliza

Robert Wańkowski

Jakiego ciśnienia można się spodziewać podczas elektrolizy wody w
układzie zamkniętym?

Co się stanie jak taką mieszaninę wodoru i tlenu w układzie zamkniętym
spalimy? Intuicja i trochę wiedza, podpowiada, że z powrotem woda.
Wszystko przereaguje? Tlen rozpuści się w wodzie? Wodór się rozpuszcza w
wodzie?

Robert

J.F

On Mon, 25 Jul 2022 15:49:59 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> Jakiego ciśnienia można się spodziewać podczas elektrolizy wody w
> układzie zamkniętym?

Ja tam mysle, ze w miare dowolnego.
Np 1000 bar.

Co ciekawe - powinno napiecie wyzsze, aby energia byla zachowana.

> Co się stanie jak taką mieszaninę wodoru i tlenu w układzie zamkniętym
> spalimy?

bum :-)

> Intuicja i trochę wiedza, podpowiada, że z powrotem woda.
> Wszystko przereaguje? Tlen rozpuści się w wodzie? Wodór się rozpuszcza w
> wodzie?

Tlen sie rozpuszcza znacznie lepiej niz wodor.
A pod wysokim cisnieniem, to mysle, ze roznica moze byc spora.

J.

a a

Interesująca jest reakcja redoks w akumulatorach kwasowych
Podczas eksploatacji i ladowania, w wyniku elektrolizy wody wydziela się tlen i wodór
ale zwiększając ciśnienie wewnatrz akumulatota nastepuje reaklcja ponownego łaczenia tlenu z wodorem, czego produktem jest znów woda i te akumulatory są oznaczone sealed,
bez zaworów odpowietrzających i w nich nie ubywa elektrolitu podczas całego okresu żywotności
i nie trzeba wody dolewać
a cisnienie wzrasta podczas elektrolizy, a gdy przekroczy wartośc graniczną
proces redoks naastepuje automatycznie i tlen lączy się z wodorem i znów cisnienia wewnątrz spada

To byl wielki wynalazek i odkrycie

J.F

On Mon, 25 Jul 2022 07:38:40 -0700 (PDT), a a wrote:

> [...]
> proces redoks naastepuje automatycznie i tlen lączy się z wodorem i znów cisnienia wewnątrz spada

Jakos tak nie bardzo w to wierze.

Cisnienie tam niewielkie - ulamki atmosfery, 2-6 psig w/g google.
To chyba nie wplywa mocno na reakcje?

Maja podawane nizsze i precyzyjniejsze napiecia ładowania - moze
to bardziej zabezpiecza przed gazowaniem.

Jest jeszcze wersja z kalizatorem, ten niewatpliwie rekombinuje,
ale w wielu VRLA nic o nim nie piszą .. nie ma go?
Jak jest, to wyglada no tak
https://baterbattery.com/product/recombination-plug-recplug3-for-opzs-and-solar-batteries/

A propos - to sie grzeje, bo w koncu moc (prze)ładowania tu sie
wydziela.

No chyba, ze chodzi o rozpuszczanie tlenu w elektrolicie, i on tam
sobie migruje do drugiej plyty.
Taka duza roznica przy tak niewielkim nadcisnieniu?

Natomiast podobny mechanizm dziala podobno w akumulatorach
NiCd i NiMH.

J.

P.S. A moze i dziala
https://www.tms.org/pubs/journals/jom/0101/nelson-0101.html

"Thomas Edison first proposed the principle of gas recombination
within a battery in 1912 and over the next 60 years various attempts
were made to commercialize this concept for the lead-acid couple.

Most approaches were not successful because of excessive cost, bulk,
and/or complexity—or they just did not work.

In the late 1960s, a number of prominent lead-acid battery companies
had development programs directed toward producing a viable sealed
battery, spurred by the successful commercialization of nickel-cadmium
technology during the previous two decades.
It was clear that the chemistries were very similar, but the key
stumbling block was the amount of electrolyte necessary in the
lead-acid system to realize acceptable discharge capacities and still
have sufficient void volume within the cell to facilitate oxygen
recombination.
This dilemma was solved by the development of a glass microfiber
separator, which has the ability to hold large quantities of
electrolyte and, at the same time, has a porosity in excess of 90%.
About 27 years ago, Gates came out with the first fully commercialized
product line. Since then, dozens of other companies have followed
suit, and, today, valve-regulated lead-acid (VRLA) batteries are
recognized as a new, significant technology."

No i nie rozumiem - tak przekladka taka istotna?

Ponizej jakies bardziej fachowe wyjasnienie ... istotnie bardzo wazna
porowata szklana przekladka, bo tam sie natlenia elektrolit?

Ale takie akumulatory w UPS padaja dosc szybko :-(

J.

J.F

On Mon, 25 Jul 2022 18:20:52 +0200, J.F wrote:

> Jakos tak nie bardzo w to wierze.
[...]

I jeszcze ciekawostka wyguglana
https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.909.3119&rep=rep1&type=pdf

"... where water loss was determined by a difference in mass.
Otherworkers have realized that mass loss is not a suitable
method for determining the recombination efficiency.
Their testing of large stationary batteries indicated
that ceils were emitting gas even though this loss was not being
detected by gravimetric methods (6).
Gas analyses have revealed that the composition of the gas vented from
sealed batteries is mostly hydrogen with very little oxygen(6-8).

The quantity of oxygen emitted is stoichiometrically out of
proportion with hydrogen, and sometimes small enough to
indicate nearly 100% oxygen recombination.
It has been suggested that corrosion at the positive grid could be one
mechanism supporting the evolution of hydrogen at the negative.
"

No coz, musze przyznac, ze takie stare male (7Ah) akumulatorki
wyciagniete z UPS zachowuja sie dziwnie. Moze i korozja.

No coz
-wyglada na to, ze opisywany mechanizm rekombinacji dziala w
akumulatorach,
-ale jakos nie potrafie sie doszukac cisnienia ... czy ta drobna
roznica cisnienia naprawde ma taki duzy wplyw ?

-wyglada na to, ze pod duzym cisnieniem elektroliza moze sie nie udać

Ale ...
https://en.wikipedia.org/wiki/High-pressure_electrolysis
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0196890422004381

J.

a a

przeleciałem to o czym piszecie,
ale wymieniacie akumulatory żelowe i z mata szklaną
a rekombinacja redox zachodzi w akumulatorach kwasowych, samochodowych, sealed, bezobslugowych, od ponad 10 lat

Kupujesz, jeździsz i nikt nic nie dolewa przez 10 lat bo wodór nie wychodzi.

Wadą akumulatorów żelowych jest wysychanie, gdyż mają zawory pod plastikową klapką
i nadmiar wodoru jest wyrzucany

Sa metody regeneracji żelowych przez dodanie soku z cytryny, ale komu by sie chciało

Kwasowe nie nadają sie UPS bo kwas wymaga wstrząsania aby się mieszał podczas jazdy i syfy nie wywoływały zwierania płyt

--

AGM and gel VRLA batteries:

Have shorter recharge time than flooded lead–acid batteries.[26]
Cannot tolerate overcharging: overcharging leads to premature failure.[26]
Have shorter useful life, compared to properly maintained wet-cell battery.[26]
Discharge significantly less hydrogen gas.[26]
AGM batteries are by nature, safer for the environment, and safer to use.
Can be used or positioned in any orientation.

https://en.wikipedia.org/wiki/VRLA_battery

Konrad Anikiel

Komercyjnie do gdzieś tak 350 bar, laboratoryjnie to i o 1000 bar słyszałem. Nie tak łatwo to zrobić żeby płyty były ze sobą połączone mechanicznie ale odizolowane elektrycznie. No i separacja gazu od wody w warunkach wysokiego ciśnienia (wysoka rozpuszczalność) staje się wyzwaniem. Kto pierwszy zrobi elektrolizer który wydajnie (bardzo szybko przy bardzo małych wymiarach) wyprodukuje wodór przy 1000 bar, ten wyeliminuje konieczność używania kompresorów w stacjach tankowania pojazdów. Rynek jest niemały. Mam parę pomysłów, może zaniedługo sam się zmierzę z tematem.
Message has been deleted

a a

ktoś mu nieźle ściemnia

Żaden elektrolizer nigdy nie będzie wydajny, bo zużywa więcej energii niż generuje, czyli to proces stratny.

I jest to kolejny fake, aby się gadało i tracilo czas na bzdury.

A wracając do tematu
To w akumulatorach sealed, kwasowych, reakcja redox, czyli rekombinacji atomowego tlenu i wodoru do wody,
nie wymaga ciśnienia do reakcji, a jedynie ciśnienia do wymieszania 2 gazow, gdyż mieszanina wodoru z gazem zapala się samoistnie, w otwartej przestrzeni, czyli na poziomie ciśnienia na powierzchni morza.

Wodór nigdy nie będzie efewktywnym paliwem, b o byl, jest i będzie drogi w produkcji, przechowywaniu, transporcie.

Akumulatory wodorowe to kolejny fake.

Mój klient pracował w Wiedniu w zakladach produkujących stacje dfo ładowania samochodów wodorem.

No i co,m zbudowali kilkadziesiąt takich stacji, zainstalowali w Tokio, Monachium, na lotniskach
i popyt się skończył, bo tankowanie wysokociśnieniowe, czyli bardzo niebezpieczne i powinno być zautomatyzowane, bez udziału kierowcy.

A samochodów na wodór jest tyle samo ile na gaz ziemny, czyli niewiele i
w razie wypadku albo jest pochodnia ognia, albo zlom.

J.F

To nie ja - to oni.
Jakby to byla jakas istotna czesc ... i z tych artykułów wychodzi,
sugestia, ze to naprawde istotny skladnik, tylko jakos nie bardzo chca
wyjasnic dlaczego.

> a rekombinacja redox zachodzi w akumulatorach kwasowych, samochodowych, sealed, bezobslugowych, od ponad 10 lat
>
> Kupujesz, jeździsz i nikt nic nie dolewa przez 10 lat bo wodór nie wychodzi.

Ale one IMO nie są "sealed".
Jak przechylisz, to kwas wycieknie, bo jakies otworki wentylacyjne są.

I tak sie jeszcze czasem zastanawiam, czy przez te otworki wiecej
wodoru ucieka, czy moze np elektrolit wychwytuje wilgoc z powietrza,
bo wszak kwas siarkowy higroskopijny jest.

Kolejna sprawa to napięcie w instalacji.
Pojawily sie regulatory polprzewodnikowe, i dosc dokladnie trzymaly
napiecie - to i gazowanie male.
Potem nastapiła era zmniejszania napiecia/zarzadzania - u mnie w
samochodzie jest ~13.8V.
I juz gazowanie bardzo male.

A potem nastąpila era start-stop, napiecie podniesiono,
zwykly akumulator zastąpiono lepszym, zupelnie nie wiadomo dlaczego,
bo wszak "zwykly rozruchowy" z rozruchem rozgrzanego silnika nie
powininien miec problemow.

Kolejna sprawa to dodatek wapnia - podobno zmniejsza gazowanie.

Nadal nie bardzo wierze, aby niewielkie nadcisnienie powodowalo
jakies wielkie efekty.

P.S. I jeszcze
https://batteryuniversity.com/article/bu-201-how-does-the-lead-acid-battery-work

"The sealed battery contains less electrolyte than the flooded type,
hence the term “acid-starved.”

Nie ma "sealed flooded" ?

"Perhaps the most significant advantage of sealed lead acid is the
ability to combine oxygen and hydrogen to create water and prevent dry
out during cycling. The recombination occurs at a moderate pressure of
0.14 bar (2psi). "

Hm, zmienic wiarę ?

> Wadą akumulatorów żelowych jest wysychanie, gdyż mają zawory pod plastikową klapką
> i nadmiar wodoru jest wyrzucany

Nie rozumiem - a inne typu nie to maja zaworow pod klapką?

Ja sie tam tylko zastanawiam, jak żelowe i AGM znoszą gazowanie.
Czy nie ma problemu, bo mało gazują, przyjmniej przy porządnym
ładowaniu?

> Sa metody regeneracji żelowych przez dodanie soku z cytryny, ale
> komu by sie chciało

A to mnie zaciekawilo ...

> Kwasowe nie nadają sie UPS bo kwas wymaga wstrząsania aby się

wytlumacz to produncentom, bo oni chyba tylko olowiowych używaja :-)
Chyba, ze masz na mysli jakies odmiany - np VRLA.

> mieszał podczas jazdy i syfy nie wywoływały zwierania płyt

A żelowych to nie dotyczy?
Tam sie elektrolit słabo miesza.
Podobnie AGM.

Tylko że te w UPS to po latach raczej wydajnosc prądowa im
spada/rezystancja wewnętrzna rosnie,
i UPS sie wylacza na pelnej mocy.

A jak takim sie troche pobawic, to mu wydajnosc nagle spada jeszcze
bardziej, wrecz do mA, i nie wiem co o tym myslec - korozja plyt w
srodku?

Za to w samochodach chyba wszyskie mi w ostatnich latach padly na
zwarcie celi, a mieszania na wroclawskich drogach nie brakuje :-)

J.

No i mam zagwozdke - to jakich szukac do UPS?
Żelowych czy AGM?

A tu jeszcze
http://www.leoch.com/product/industrial/?industrytype=UPS#divIndustry
"high rate" i "Pure Lead"

A moze zaplacic za "oryginal"
https://www.youtube.com/watch?v=-DsHuwd8P4Q

a a

--Ale one IMO nie są "sealed".
Jak przechylisz, to kwas wycieknie, bo jakies otworki wentylacyjne są.

Jak z otworkami wentylacyjnymi to nie sa sealed, ani nie wspieraja redox, czyli rekombinacji.

Podjedź do marketu i sprawdź, że stoją takie akumulatory na pólce, bez żadnych otworków

Takie 2 kupiłem, marki Bosch i 0 lat jeździśz a kwasu nie ubywa bo nic nie paruje, ani wodór nie wychodzi.

Wodór wychodzi w akumulatorach żelowych i one wysychają
Ale w UPSach ich życie to maksymalnie 5 lat i do wymiany

A AGM sam sprawdź na zlomie, oderwij górny plastik, czy są gumopwe wentyle, jak są, to nie jest sealed
i tez bedzie wysychał

AGM ma skarpetę z maty szklanej nasączoną kwasem siarkowym, zamiast żelu.

J.F

On Tue, 26 Jul 2022 05:23:06 -0700 (PDT), a a wrote:
> [...]
[...]
> [...]
>
> Podjedź do marketu i sprawdź, że stoją takie akumulatory na pólce, bez żadnych otworków

Kiedys mi babka na kasie przechylila do skanowania i jej wycieklo na
tasmociag :-)

Ale masz racje, wypadaloby powtorzyc .. tylko jak - przechylic i
zobaczyc czy cieknie, czy podłączyc pod prostownik i zobaczyc
czy i gdzie gazuje?

> Takie 2 kupiłem, marki Bosch i 0 lat jeździśz a kwasu nie ubywa bo
> nic nie paruje, ani wodór nie wychodzi.

Tamten tez pare lat przejezdzil, i nawet nie wiadomo czy kwasu nie
ubywa, bo przeciez korkow nikt juz nie odkreca i nie sprawdza,
szczegolnie, ze korkow nie ma/schowane pod naklejką.

No ale jak pisalem - napiecie 13.8V, to chyba nie powinno ubywac?

A przez parowanie ... woda z elektrolitu odparuje, czy wrecz odwrotnie
- zacznie jej przybywac z powietrza?

> Wodór wychodzi w akumulatorach żelowych i one wysychają
> Ale w UPSach ich życie to maksymalnie 5 lat i do wymiany

To moze trzeba AGM do UPS ?

> A AGM sam sprawdź na zlomie, oderwij górny plastik, czy są gumopwe wentyle, jak są, to nie jest sealed
> i tez bedzie wysychał

> AGM ma skarpetę z maty szklanej nasączoną kwasem siarkowym, zamiast żelu.

Ale to w srodku. trudno zobaczyc.

Ale ma jeszcze zaworek regulujacy cisnienie ... czy nie w postaci
gumowego kapturka?
Taki kapturek jakies cisnienie wytrzyma, zanim pusci.

J.

P.S. Ojcu wybuchl akumulator w czasie ładowania. Taki "zwykly",
starego typu, moze nawet z korkami.
Tylko nie wiem - dziurki sie zatkaly i cisnienie wytworzylo,
czy jakas iskra wybuch wodoru i tlenu spowodowala.
Ale skad iskra w srodku ?

J.F

On Tue, 26 Jul 2022 04:32:16 -0700 (PDT), a a wrote:

> ktoś mu nieźle ściemnia
>
> Żaden elektrolizer nigdy nie będzie wydajny, bo zużywa więcej energii niż generuje, czyli to proces stratny.

Jak to zazwyczaj w zyciu - trzeba troche wiecej energii.
Jak obok stoi wiatrak na 100m wysoki, czy hektar ogniw slonecznych,
to moze straty nie bolą.
Albo kopalnia taniego wegla :-)

O ile wiem, to bój teraz o jak najbardziej wydajne, bo akurat dla
wodoru/wody taka podstawowa wydajnosc jest faktycznie mała.

> I jest to kolejny fake, aby się gadało i tracilo czas na bzdury.

A wodór skąd brac? Z metanu?
A jak sie metan skonczy?

P.S. Elektrolizer ?
https://www.youtube.com/watch?v=5lUkOHnjLsM

> [...]
> gazow, gdyż mieszanina wodoru z gazem zapala się samoistnie, w
> otwartej przestrzeni, czyli na poziomie ciśnienia na powierzchni

Samoistnie sie nie zapala.
Na katalizatorze moze sie zapalic samoistnie, ale tu sa dwa problemy:
-platyna droga,
-malutki bedzie ten katalizator, to sie rozgrzeje mocno.
w plastikową obudowe akumulatora wbudowac trudno :-)

No i wychodzi na to, ze jest tez proces samoistny w akumulatorze,
troche bardziej skomplikowany, i cisnienie mu pomaga.

Aczkowiek mozna tez tak
https://ensol.es/en/hoppecke-aquagen-battery-gas-recombiners.html
https://hydrocapcorp.com/

> [...]
> i popyt się skończył, bo tankowanie wysokociśnieniowe, czyli bardzo niebezpieczne i powinno być zautomatyzowane, bez udziału kierowcy.

Patrz wyzej.

Na razie problemem wydaje sie cena Mirai ... drogie bydle,
akumulatorowa technologia chyba tansza, wiec lepsza.
No i cena samego wodoru - tez spora, baterie lepsze.

A konkurencji prawie nie ma ... widac za droga ta technologia :-)
Znow problem platyny? :-)

> A samochodów na wodór jest tyle samo ile na gaz ziemny, czyli niewiele i
> w razie wypadku albo jest pochodnia ognia, albo zlom.

https://www.youtube.com/watch?v=0gcLgggnJK4

P.S. Zbiornik wytrzymaly, czy cisnienie w srodku swietnie amortyzuje
uderzenia ?

J.

a a

Melon też tak gadał, że ma sztuczna inteligencję, autopilota i autonomiczne samochody
ale gdy sie 100 rozbiłą z winy autopil;ota, wielu zginęło
\to wyrzucił cały team 230 Zenków od AI Autopilota
i znów Tesla bezpieczna
a wcześniej głupie Zenki podnosiły ręce do góry i pokazywaly, że samochód sam przejeżdża przez rondo, a to był fake, bo byl;o zdalne sterowanie z tylu i tam siedział 2.kierowca

Nie chcę samochodu, który się pali jak pochodnia i giną ludzie.
Dziesiątki elektrycznych autobusów się spaliło

Bezpieczniej kupić konia czy osla, albo solarny skuter
bo dzisiaj ten się liczy, kto dożyje do 100 lat bo każdy bierze udział w challengu #StopAgeing

a samochody wywożą codziennie tysiące do spalarni, tych którzy odpadli z rywalizacji.

Zatem żadnego wodorowego fake'a

Zenek Kapelinder

Mało kto jest taki bezpieczny jak ty. W oknach przed szybami siatka. Klamka do drzwi po ich zewnętrznej stronie.

a a

> W oknach przed szybami siatka. Klamka do drzwi po ich zewnętrznej stronie.

Masz rację, że to musi być dla ciebie stresując e,bo przejeżdżam codziennie pod twoimi oknami
i te metalowe siatki w oknach wyglądają depresyjnie.

Ale klamki zewnętrzne zniknęly w czerwcu, pewnie zlomiarze się zaopiekowali

Sam sprawdź

I pewnie dl;atego nikt nie wietrzy ci pokoju od miesiąca
i oddychasz nieźwieżym, niedotlenionym powietrzem

Jak tak mogli to zrobić z tobą,
ale sam wiesz, że zawsze byłeś niegrzeczny
i dlatego w kozie siedzisz

5 lat szybko zleci
tylko sprawuj się dobrze

Zenek Kapelinder

Bardzo słaba odpowiedź godna kogoś z inteligencją kamienia co w polu leży. Twoje pisanie na grupach to hobby czy skutek braku kasy na lekarstwo?

a a

On Wednesday, 27 July 2022 at 02:08:52 UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:
Dobrze, że piszesz o lekarstwach.
Złożymy sie na grupie i wyślemy gratis.

Bądź cierpliwy,
ale daj linka do recept

Zenek Kapelinder

To jest ciebie tu kilku że chcesz/chcecie sie złożyć. Sądzisz że twój opiekun prawny dał by ci/wam pieniądze?

a a

Ja wiem, że jest to dla ciebie trudne do zrozumienia i wyobrażenia,
ale na grupach usenetowych bywa wiele osób.

I myslę , że nikt nie odmówi Zenkowi pomocy.

=-To jest ciebie tu kilku

Nie jestesmy żadnymi avatorami w wielu osobach,
ale żywymi ludźmi, żadnymi botami od góglarki czy Tlitera

To nie jest żaden eksperyment z wirtualnymi osobowościami Chat botów Góglarkowych

Tamto to byl fake reklamowy przed ogłoszeniem wyników spólki na Wall Street

A jakie masz teraz ciśnienie
w normie ?

sprawdź sobie

Zenek Kapelinder

Głosy też słyszysz?

a a

On Wednesday, 27 July 2022 at 23:05:33 UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:
Każdy zdrowy czlowiek słyszy głosy innych na ulicy.

Pozostając w zamknięciu, możesz nic nie slyszeć, gdy nikogo nie ma w pobliżu.

Ważne, że siostra oddziałowa udostępnia wam internet

No i jakie masz ciśnienie,
w normie ?

Robert Wańkowski

Przy prądzie przemiennym 50 Hz elektroliza będzie przebiegać?
Tak samo ilościowo jak przy stałym. Przyjmując wartość skuteczną.
Pomijając chyba ten ~1 V, od którego to zaczyna działać.

https://youtu.be/FN61LrKMLmE?t=488
Do czego ten separator wodny? Dlaczego ta wytwornica bezpośrednio do
gaźnika nie podłączona.
No i gdyby w kolektorze ssącym pojawił się płomień, to cała wytwornica
eksploduje?

Robert

J.F

On Sun, 31 Jul 2022 22:31:40 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
> Tak samo ilościowo jak przy stałym. Przyjmując wartość skuteczną.
> Pomijając chyba ten ~1 V, od którego to zaczyna działać.

Wyszlo mu chyba perpetum mobile, wiec sciemnia (na 99.99999% :-))

Ale elektrolizer zasila DC z akumulatora (7:35).

Ciekawe co to za chemia ten HH+ ... a, widze, tajemnica internetu :-)

A elektroliza na AC 50Hz ... ciekawe, czy by zaszla.
Cos tam sie w polokresie powinno wydzielac, a w drugim co -
zaraz sie spali z druga wydzieliną, czy pęcherzyki jak ogniwo paliwowe
zadziałają?

> Do czego ten separator wodny? Dlaczego ta wytwornica bezpośrednio do
> gaźnika nie podłączona.

Tez prawda.

> No i gdyby w kolektorze ssącym pojawił się płomień, to cała wytwornica
> eksploduje?

Normalnie taki "filtr" zapobiega przerzuceniu plomienia z wylotu do
zbiornika/wytwornicy.
Ale tu obietosci gazu jakby podobne, to i sensu nie widze.

Chyba, zeby zabezpieczyc przed opryskaniem przez HH+, albo inne
objetosci, albo cenny elektrolizer zabezpiecza ..

J.

a a

HHO to bełkot
gdyż ilośc wytworzonego gazu to zaledwie kilka ppm w stosunku do mieszanki paliwa z powietrzem

Przy prądzie zmiennym nie przebiega elektroliza bo nastepuje rekombinacja ciśnieniowa (gazów w wodzie) 2H2 + O2 = 2H2O
i tego uczą w szkole podstawowej
i trza była się naumiec a nie wagarować

=====
Decomposition of water
So, electrolysis of water means the decomposition of water. In the dissolution of water, the driving force, electrical energy splits Water into Hydrogen (H2) and Oxygen (O2). Electrolysis of Water is a direct process to separate the elements of water through a non-spontaneous reaction.
Electrolysis of Water - A Process To Yield Efficient Energy
waterbug.net/electrolysis-of-water/
waterbug.net/electrolysis-of-water/
Czy ta odpowiedź była pomocna?
Inne zapytania
What happens during electrolysis of water?
Ans: During the electrolysis of water, decomposition of water into oxygen gas and hydrogen gas takes place. This happens by passing an electric current through the solution. Hydrogen gas is produced at the cathode, whereas oxygen gas is produced at the anode. Q.2: What are the observations of electrolysis of water?

Electrolysis of Water: Meaning, Chemical Equation, and Applications
www.embibe.com/exams/electrolysis-of-water/
Wyszukaj dla:What happens during electrolysis of water?
What is electrolysis an example of?
Ans: Electrolysis is an example of a decomposition reaction. This is because water splits into its constituent elements, hydrogen and oxygen, under the effect of an electric current. Q.4: Which electrodes are used in the electrolysis of water?

Electrolysis of Water: Meaning, Chemical Equation, and Applications
www.embibe.com/exams/electrolysis-of-water/
Wyszukaj dla:What is electrolysis an example of?
What is hydrogen electrolysis?
Electrolysis is a promising option for hydrogen production from renewable resources. Electrolysis is the process of using electricity to split water into hydrogen and oxygen. This reaction takes place in a unit called an electrolyzer.

Hydrogen Production: Electrolysis | Department of Energy
www.energy.gov/eere/fuelcells/hydrogen-production-elec
Wyszukaj dla:What is hydrogen electrolysis?
What is the potential difference for electrolysis?
Opinia
Obrazy Electrolysis of Water
bing.com/images
Obraz znaleziony dla: Electrolysis of Water. Rozmiar: 175 x 170. Źródło: fineartamerica.com
Electrolysis Of Water Photograph by Science Photo Library
Obraz znaleziony dla: Electrolysis of Water. Rozmiar: 177 x 170. Źródło: www.oceangeothermal.org
Hydrogen Through Electrolysis - Ocean Geothermal Energy Foundation
Obraz znaleziony dla: Electrolysis of Water. Rozmiar: 177 x 170. Źródło: fineartamerica.com
Electrolysis Of Water Photograph by Science Photo Library
Obraz znaleziony dla: Electrolysis of Water. Rozmiar: 175 x 170. Źródło: www.sciencephoto.com
Electrolysis of water - Stock Image - A500/0248 - Science Photo Library
Obraz znaleziony dla: Electrolysis of Water. Rozmiar: 176 x 170. Źródło: www.sciencephoto.com
Electrolysis of water - Stock Image - A500/0247 - Science Photo Library
Zobacz wszystko
Zobacz wszystkie obrazy
Eksploruj
Green Hydrogen
Electrolisis
Electrolysis Apparatus
Electrolytic Cell
Anode Cathode
Electrolyze
Zobacz wszystko na Wikipedia
Electrolysis of water - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis_of_water

Electrolysis of water, also known as electrochemical water splitting, is the process of using electricity to decompose water into oxygen and hydrogen gas by a process called electrolysis. Hydrogen gas released in this way can be used as hydrogen fuel, or remixed with the oxygen to create oxyhydrogen

...Zobacz więcej
History

In 1789, Jan Rudolph Deiman and Adriaan Paets van Troostwijk used an electrostatic machine to make electricity which was discharged on gold electrodes in a Leyden jar with water. In 1800 Alessandro Volta invented the

...Zobacz więcej
Equations

In pure water at the negatively charged cathode, a reduction reaction takes place, with electrons (e ) from the cathode being given to hydrogen cations to form hydrogen gas. The half reaction, balanced with acid, is:
Reduction at cathode: 2 H

...Zobacz więcej
Electrolyte selection

If the above described processes occur in pure water, H cations will be consumed/reduced at the cathode and hydroxide ions (OH )

...Zobacz więcej
Techniques

Fundamental demonstration
Two leads, running from the terminals of a battery, are placed in a cup of water with a quantity of electrolyte to

...Zobacz więcej
Principle

A DC electrical power source is connected to two electrodes, or two plates (typically made from an inert metal such as platinum or iridium) which are placed in the water. Hydrogen will appear at th

...Zobacz więcej
Thermodynamics

The decomposition of pure water into hydrogen and oxygen at standard temperature and pressure is not favorable in thermodynamic terms.
Thus, the standard

...Zobacz więcej
Applications

About five percent of hydrogen gas produced worldwide is created by electrolysis. Currently, most industrial methods produce

...Zobacz więcej
Tekst z Wikipedii na podstawie licencji CC-BY-SA
Z Wikipedii
Zawartość
History
Principle
Equations
Thermodynamics
Electrolyte selection
Techniques
Applications
Electrolysis of Water: Meaning, Equation, and Applications …
https://www.embibe.com/exams/electrolysis-of-water

19.07.2022 · Applications of Electrolysis of Water 1. Electrolysis of water is used to generate oxygen for the International Space Station. 2. Hydrogen produced as a byproduct in the chlor alkali process is used to produce speciality chemicals or various other... 3. Hydrogen gas released in this way can be used ...
Q.1. What happens during the electrolysis of water?
Ans: During the electrolysis of water, decomposition of water into oxygen gas and hydrogen gas takes place. This happens by passing an electric cur...
Q.2. What are the observations of electrolysis of water?
Ans: The gases collected during the electrolysis of water can be tested with a glowing splint (which will flame up in the presence of oxygen) and a...
Q.3. Which type of chemical reaction is the electrolysis of water?
Ans: Electrolysis is an example of a decomposition reaction. This is because water splits into its constituent elements, hydrogen and oxygen, under...
Q.4. Which electrodes are used in the electrolysis of water?
Ans: Platinum electrodes are used in the electrolysis of water.
Q.5. What is the conclusion of the electrolysis of water?
Ans: The conclusion of the electrolysis of water is that hydrogen gas is produced at the cathode, whereas oxygen gas is produced at the anode.
Q.6. Does electrolysis destroy water?
Ans: Yes, electrolysis breaks down water into its constituting ions ({{rm{H}}^{rm{ + }}}) and ({rm{O}}{{rm{H}}^{rm{ - }}}). These ions can join up...
Q.7. What voltage is best for the electrolysis of water in the acidic medium?
Ans: The minimum voltage necessary for electrolysis of water in presence of acid is about ({rm{1}}{rm{.23;V}}) If electrolysis is carried out at a...
Water Electrolysis - an overview | ScienceDirect Topics
https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/water-electrolysis

Liczba wierszy: 3 · Water electrolysis is the process whereby water is split into hydrogen and oxygen through the ...
Seawater electrolysis - ScienceDirect
31.12.2021
Hydrogen production by PEM water electrolysis – A review
30.11.2019
Future cost and performance of water electrolysis: An expert ...
27.12.2017
Electrolysis of Water

Zobacz więcej wyników

TECHNOLOGY TEMPERATURE (K) CATHODE (HER) CHARGE CARRIER
Alkaline electrolysis 333–363 H 2 O + 2e − → H 2 + … OH −
PEM electrolysis 293–373 2H + + 2e − →H 2 H +
HT steam electrolysis 973–1273 H 2 O + 2e − →H 2 + … O 2−
Zobacz wszystkie wiersze (3) w www.sciencedirect.com

23.9: Electrolysis of Water - Chemistry LibreTexts
https://chem.libretexts.org/Bookshelves...

30.04.2022 · The electrolysis of water produces hydrogen and oxygen gases. The electrolytic cell consists of a pair of platinum electrodes immersed in water to which a small amount of an electrolyte such as H 2 SO 4 has been added. The electrolyte is necessary because pure water will not carry enough charge due to the lack of ions.
Electrolysis of Water - Energy
https://www.energy.gov/sites/prod/files/2014/06/f... · Plik PDF

Electrolysis of Water . Electrolysis is a technique used by scientists to separate a compound or molecule into its component parts. By adding electricity to water and providing a path for the different particles to follow, water can be separated into hydrogen and oxygen. In this experiment you will be taking a sample of salt water and adding a flow of

Rozmiar pliku: 334KB

Liczba stron: 7

Electrolysis of water - Electrolysis extended content [GCSE …
https://www.bbc.co.uk/bitesize/guides/zv2yb82

Electrolysis of water Electrolysing water splits the water molecules (H2O) into hydrogen (H2) and oxygen (O2) molecules according to the following equation: water → hydrogen + oxygen 2H2O (l) →...
Water electrolysis explained - PtX Hub
https://ptx-hub.org/water-electrolysis-explained

The basic principle of electrolysis is to split water into oxygen and hydrogen with the help of electricity. The splitting occurs in two partial reactions that take place at the two electrodes – cathode (-) and anode (+) – in the electrolysis cell. In practice, electrolysers consist of several interconnected electrolysis cells, also called stacks.
Electrolysis of Water - A Process To Yield Efficient Energy
https://waterbug.net/electrolysis-of-water

19.07.2020 · Electrolysis of Water is a direct process to separate the elements of water through a non-spontaneous reaction. This reaction requires an electric current, which can pass through the water. And at the end of the …
Hydrogen Production: Electrolysis | Department of Energy
https://www.energy.gov/eere/fuelcells/hydrogen...

Electrolysis is a promising option for carbon-free hydrogen production from renewable and nuclear resources. Electrolysis is the process of using electricity to split water into hydrogen and oxygen. This reaction takes place in a unit …
Electrolysis - Wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrolysis

Electrolysis of water produces hydrogen and oxygen in a ratio of 2 to 1 respectively. 2 H 2 O(l) → 2 H 2 (g) + O 2 (g) E° = +1.229 V. The energy efficiency of water electrolysis varies widely. The efficiency of an electroly

Zenek Kapelinder

To już wiadomo dlaczego półtorej godzinny google nie działało.

a a

My roboty 5.generacji mamy wbudowanego chipa InternetSearch
zatem wyniki podajemy w trybie zero-time

Podalem wiele linków aby zahamowac ściemę, że mozna dokonywać elektrolizy wody prądem zmiennym

Robert Wańkowski

W dniu 2022-08-01 o 11:52, a a pisze:
> Przy prądzie zmiennym nie przebiega elektroliza

Ja pisałem o przemienny.
To przy 50 Hz nie zachodzi, a przy 0,1 Hz zachodzi. Gdzie jest granica?

Robert

a a

Granica jest w mózgu i obowiązującym stanie wiedzy (state-of-the-art)

Można zyc deluzjami i day dreaming

Ale podałem, że do elektrolizy wody używamy prądu stałego a nie zmiennego
i dlatego elektrody mają odpowiednio nazwy:

katoda (-) i anoda (+)

--The splitting occurs in two partial reactions that take place at the two electrodes – cathode (-) and anode (+) – in the electrolysis cell.

Przemieniając ladunki na elektrodach , efektywnośc procesu zostanie zredukowana a dodatkowo nastąpi
rekombinacja tlenu z wodorem, pod ciśnieniem slupa wody,
a gdy ta wysokośc zostanie zredukowana, to może nastąpić samozapłon mieszanki wodór, tlen w powietrzu

2:1
W towarzystwie tlenu spala się do postaci wody, tworząc najbardziej znaną na świecie cząsteczkę H20. Mieszanka wodoru z tlenem w proporcji 2:1 jest też najbardziej eksplozywna przy odpowiednio wysokich temperaturach.
Wodór (H) – właściwości, działanie i występowanie wodoru
www.ekologia.pl/zdrowie/pierwiastki/wodor-h-wlasciwosci-dzialanie-i-wystepowanie-wodoru,28343.html
www.ekologia.pl/zdrowie/pierwiastki/wodor-h-wlasciwosci-dzialanie-i-wystepowa
Czy ta odpowiedź była pomocna?
Mieszanina piorunująca – Wikipedia, wolna encyklopedia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mieszanina_piorunująca

Przegląd
Otrzymywanie

Mieszaninę piorunującą o składzie stechiometrycznym (tlen/wodór = 1:2 v/v) można otrzymać przez połączenie gazów uzyskanych w wyniku elektrolizy wody.
Mieszanina piorunująca powstaje także podczas rozkładu wody w wysokiej temperaturze. Eksplozje tak powstałej mieszaniny miały miejsce podczas katastrofy elektrowni jądrowej w Czarnobylu w roku 1986.
Wikipedia · Tekst na licencji CC-BY-SA

Szacowany czas czytania: 2 min

Co dzieje się, gdy wodór i tlen łączą się? - Nauka - Lam …
https://pl.lamscience.com/what-happens-when-hydrogen-oxygen-combine

Wodór i gazy tlenowe mieszają się w temperaturze pokojowej bez reakcji chemicznej. Jest tak, ponieważ prędkość cząsteczek nie zapewnia wystarczającej energii kinetycznej, aby aktywować reakcję podczas zderzeń między reagentami. Powstaje mieszanina gazów, która może gwałtownie reagować, jeśli do mieszaniny zostanie wprowadzona wystarczająca energia.
WYBUCHOWA MIESZANINA GAZOWA WODORU Z TLENEM (2:1 …
https://polski-slownik.pl/hasla-do-krzyzowek.php?...

Lista wszystkich opisanych haseł krzyżówkowych oraz słów i wyrazów ze słownika języka polskiego pasujących do opisu WYBUCHOWA MIESZANINA GAZOWA WODORU Z TLENEM (2:1 OBJĘTOŚCIOWO, 1:8 WAGOWO) LUB POWIETRZEM (2:5 OBJĘTOŚCIOWO).
Wodór (H) – właściwości, działanie i występowanie wodoru
https://www.ekologia.pl/zdrowie/pierwiastki/wodor...

20.10.2021 · W towarzystwie tlenu spala się do postaci wody, tworząc najbardziej znaną na świecie cząsteczkę H20. Mieszanka wodoru z tlenem w proporcji 2:1 jest też najbardziej eksplozywna przy odpowiednio wysokich temperaturach.

3,7/5(32)

Obrazy mieszanka wodoru z tlenem
bing.com/images
Obraz znaleziony dla: mieszanka wodoru z tlenem. Rozmiar: 174 x 170. Źródło: www.gazytechniczne-gazik.pl
Gazy Techniczne Gazik Mieszanki Spawalnicze – Hurtownia GAZIK oferuje ...
Obraz znaleziony dla: mieszanka wodoru z tlenem. Rozmiar: 174 x 170. Źródło: sprzedajemy.pl
Edukacyjny zestaw do generowania wodoru Szczecin - Sprzedajemy.pl
Obraz znaleziony dla: mieszanka wodoru z tlenem. Rozmiar: 184 x 170. Źródło: narzedziowa.com.pl
Gazy w spawalnictwie - palne i osłonowe - www.narzedziowa.com.pl ...
Obraz znaleziony dla: mieszanka wodoru z tlenem. Rozmiar: 174 x 170. Źródło: fenix-gazytechniczne.com
Gazy techniczne i spawalnicze, mieszanki gazowe | Oferta
Obraz znaleziony dla: mieszanka wodoru z tlenem. Rozmiar: 174 x 170. Źródło: polish.tcwygasplant.com
High Automation PSA Wytwórnia wodoru Wytwórnia wodoru z wsadem do ...
Zobacz wszystko
Zobacz wszystkie obrazy
Reaktywne formy tlenu - jak działa kuracja wodą z wodorem
https://longevitas.pl/podsumowanie-zdrowotnej-roli-wodoru

StreszczenieWprowadzenieChemia wodoru oraz Jego Zastosowanie PrzemysłoweRole Fizjologiczne cząsteczek wodoru U ludziMożliwe Mechanizmy wodoru W charakterze środka LeczniczegoPotencjalne Zalety Terapii wodorowejDroga Wziewna – Układ oddechowyDoustne Przyjmowanie Wody bogatej W Wodór, przez Przewód pokarmowyWstrzykiwany Dożylnie Płyn Bogaty W WodórCentralny Układ Nerwowy

Chociaż doustne podawanie jest bezpieczne i wygodne, wodór w wodzie z czasem wyparowuje, a ponadto część wodoru może zostać utracona w żołądku lub jelicie, co sprawia, że kontrola efektywnej dawki podawanego wodoru jest trudna. Podawanie wodoru poprzez wstrzykiwany nośnik 0,9 % NaCl, bogaty w wodór może pozwolić na lepszą kontrolę dokładności stęże...

Zobacz więcej tutaj: longevitas.pl

Szacowany czas czytania: 12 min

Jest to bardzo wybuchowa mieszanina wodoru z tlenem w …
https://vk.com/wall538734265_4382

Jest to bardzo wybuchowa mieszanina wodoru z tlenem w stosunku objętościowym 2:1. Zauważmy, że odpowiada to stosunkowi stechiometrycznemu wodoru do tlenu w cząsteczce H2O. Po jej zapaleniu następuje gwałtowne spalanie wodoru w tlenie, czego produktem jest …
Wodór jako paliwo konwencjonalne – Wikipedia, wolna encyklopedia
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wodór_jako_paliwo_konwencjonalne

Wtedy to Rudolf Erren, niemiecki inżynier pochodzący z Górnego Śląska opracował metodę wstrzykiwania wodoru do komory wypełnionej tlenem lub powietrzem. Było to zupełnie nowatorskie podejście w porównaniu z dotychczasowymi układami, w których do komory spalania wstrzykiwana była mieszanka wodoru z tlenem lub powietrzem.
Wybuchowa synteza wody - wodór i tlen - YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=P5CqpQxRSNk
Wybuchowa synteza wody - wodór i tlen - YouTube
0:38

08.03.2017 · Szalony naukowiec Grześ z Laboratorium Pana Korka zna wybuchowy 💥 sposób na syntezę wody 2H₂ + O₂ = 2H₂O 👉 Nie róbcie tego w domu 👈 Gwałtowne spalanie wod...

Autor: Pan Korek Laboratorium

Wyświetlenia: 14 tys.

Gaz Browna (66%H2 + 33%O2 + ExW) vs czysty Wodór H2
https://inhalacja-wodorem.pl/ufaq/mieszanina...

Jak działa Wodór; Terapie wodorem H2; Gaz Browna dla zdrowia; Mechanizm działania wodoru H2; Medycyna H2; Wodór H2 – podstawy; Inhalacje Wodorem H2; Wodór molekularny vs Covid-19; Wodór na raka – choroby onkologiczne; Terapie H2. …
Czy Wodór z powietrzem tworzy mieszaninę wybuchową? - Onet.pl
https://zapytaj.onet.pl/Category/006,005/2,8702914...

Mieszanina piorunująca – wybuchowa mieszanina gazowa wodoru z tlenem (2:1 objętościowo, 1:8 wagowo) lub powietrzem (2:5 objętościowo). A więc odpowidź na twoje pytanie

Marcin Debowski

Zachodzi oczywiście przy obu. Potrzeba podejrzewam dużo większych
częstotliwości aby efekty były zerowe, teraherze może? Natomiast na
poziomie instrumentalnym pewnie będzie dużo mniej, bo pojemności będą
bruździć.

Oczywiście osobną sprawą jest sens praktyczny, z tym, że i tu,
szczególnie w ostatnich latach, można zobaczyć olbrzymie zainteresowanie
elektrolizą prądu przemiennego w syntezie organicznej. Zarzuć googlu
alternating current electrolysis organic chemistry i zobacz ile tego
wyskakuje.

--
Marcin

a a

synteza organiczna / organic chemistry
a elektroliza wody,
to chyba robi różnicę

Alternating current electrolysis for organic synthesis
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2451910321000260

01.08.2021 · Back in the 1930s, Shipley et al. conducted AC electrolysis of several organic compounds, including fatty acids and their salts (e.g. potassium acetate, potassium propionate, and potassium butyrate), alcohols, aromatic hydrocarbons (e.g. benzene, p-xylene, aniline, hydroquinone), thiourea, thiosulphate, acetone, thiocyanate, …

Autor: Sachini Rodrigo, Disni Gunasekera, Jyoti P. Mahajan, Long Luo

Publish Year: 2021

Odkrywaj dalej
On alternating current electrolysis - Royal Society royalsocietypublishing.org
Alternating polarity for enhanced electrochemical synthesis - Reac… pubs.rsc.org
Electrochemical Oxidative Aryl(alkyl)trifluoromethylation of Allyl ... pubs.acs.org
Polecane na podstawie tego, co jest popularne • Opinie
Alternating current electrolysis for organic synthesis
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2451910321000260

01.08.2021 · Electrochemical organic synthesis has recently attracted much attention because of its unique reactivity and environmentally benign approach. Conventional electrosynthesis uses either constant current or constant potential, known as direct current electrolysis. However, recently, alternating current electrolysis has begun receiving more attention.

Autor: Sachini Rodrigo, Disni Gunasekera, Jyoti P. Mahajan, Long Luo

Publish Year: 2021

Electroorganic Synthesis Using Alternating Current - Scientific …
https://www.scientificupdate.com/process-chemistry...

15.12.2021 · During the past few years the application of electrochemical methods for organic synthesis attracted increasing attention both in academia and industry. 1 Electroorganic synthesis rely on interaction of the starting materials with electrodes in an electrochemical cell to realize redox chemistry. As inert an inexpensive substances, such as water, can be used as electron …
Development of an Electrolytic System for Non-Kolbe ... - Organic …
https://www.organic-chemistry.org/abstracts/lit1/710.shtm

A novel electrolytic system for non-Kolbe electrolysis based on the acid-base reaction between carboxylic acids and solid-supported bases in MeOH provide the corresponding methoxylated products in excellent yields. The acid-base reaction between carboxylic acids and solid-supported bases preferentially takes place to reduce the cell voltage in MeOH.
Electrolysis and Electrosynthesis of Organic Compounds | Nature
https://www.nature.com/articles/059581b0

the general impression left by the perusal of this interesting little work is that the whole subject is yet in its infancy, and that the careful study of the influence of e.m.f., temperature,...
Inne zapytania
What is alternating current (AC) electrolysis?
Under the constant voltage or current conditions, the electric current only flows in one direction, known as direct current (DC) electrolysis. Much less attention has been paid to alternating current (AC) electrolysis, where the flow of charge changes its direction periodically.

Alternating current electrolysis for organic synthesis
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S245191032100
Wyszukaj dla:What is alternating current (AC) electrolysis?
What is direct current (DC) electrolysis?
Nearly all synthetic organic electrochemical methods use a constant voltage or current to drive chemical transformations [ 2, 3, 4 ]. Under the constant voltage or current conditions, the electric current only flows in one direction, known as direct current (DC) electrolysis.

Alternating current electrolysis for organic synthesis
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S245191032100
Wyszukaj dla:What is direct current (DC) electrolysis?
What is organic electrosynthesis?
Organic electrosynthesis: Electrosynthesis is naturally a huge topic within the field of electrochemistry. Although it has an extensive history, it has recently seen a new era of growth and is now largely considered its own field rather than simply a subdiscipline.

Organic Electrosynthesis: ChemElectroChem - Chemistry Europe
chemistry-europe.onlinelibrary.wiley.com/doi/toc/10.1002
Wyszukaj dla:What is organic electrosynthesis?
Why do we use AC electrolysis for phenol synthesis?
This study describes the use of AC electrolysis to control the reactive oxygen species on the electrode surface for efficient and seletive electrosynthesis of phenol from benzene. Studies on alternating-current electrolysis: III. Effects of concentration on polarization capacity and polarization resistance

Alternating current electrolysis for organic synthesis
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S245191032100
Wyszukaj dla:Why do we use AC electrolysis for phenol synthesis?
Opinia
Organic Electrosynthesis: ChemElectroChem - Chemistry …
https://chemistry-europe.onlinelibrary.wiley.com/doi/toc/10.1002/(ISSN)2196-0216...

04.01.2019 · Organic electrosynthesis: Electrosynthesis is naturally a huge topic within the field of electrochemistry. Although it has an extensive history, it has recently seen a new era of growth and is now largely considered its own field rather than simply a subdiscipline. This Special Issue highlights the latest research in this exciting field. Abstract
Electrosynthesis gives organic chemists more power - C&EN
https://cen.acs.org/articles/95/i11/Electro...

13.03.2017 · Electrosynthesis gives organic chemists more power Using electric current as a reagent streamlines reactions by avoiding hazardous reagents, generating less waste, and reducing cost by Stephen K. Ritter March 13, 2017 | A version of this story appeared in Volume 95, Issue 11 Credit: Verband der Chemische Industrie/Gerald Fuest
Rapidly alternating polarity stars in selective ... - Chemistry World
https://www.chemistryworld.com/news/rapidly-alternating-polarity-stars-in-selective...

Chemists hadn’t clearly answered whether alternating current (AC) would offer anything unique, he added. That was interesting because applying electricity to organic molecules can provide ...
Electrolytic CO2 Reduction in Tandem with Oxidative Organic …
https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acscentsci.7b00207

The electrochem. oxidn. of alcs. is a major focus of energy and chem. conversion efforts, with potential applications ranging from fuel cells to biomass utilization and fine-chem. synthesis. Small-mol. electrocatalysts for processes of this type are promising targets for further development, as demonstrated by recent advances in nickel catalysts for electrochem. prodn. …
Electrifying Organic Synthesis - Wiebe - Wiley Online Library
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/anie.201711060

Only very few fluorinated organic compounds occur naturally. 12 Owing to their interesting chemical, biological, and physical properties as well as their applications, for instance, in

J.F

On Mon, 01 Aug 2022 23:02:50 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
> częstotliwości aby efekty były zerowe, teraherze może? Natomiast na
> poziomie instrumentalnym pewnie będzie dużo mniej, bo pojemności będą

Ale skad ta mniejszosc?
Substancje sie wydzielaja z pewnym opoznieniem, czy wydzielaja szybko,
ale za chwile, po odwroceniu napiecia, znow reaguja i wracaja do
roztworu?

> Oczywiście osobną sprawą jest sens praktyczny, z tym, że i tu,

A praktycznie, to zazwyczaj chcemy cos rozdzielic, czy wydzielic,
i AC sie nie nada.

> [...]
> elektrolizą prądu przemiennego w syntezie organicznej. Zarzuć googlu
> alternating current electrolysis organic chemistry i zobacz ile tego

Ciekawe.

A ja jeszcze podrzuce wyswietlacze cieklokrystaliczne.
Ponoc przy napieciu stalym zachodzi elektroliza i niszczy wyswietlacz.
Dlatego stosuje sie przemienne, wystarcza 30Hz, i wyswietlacze pracują
latami.

J.

Marcin Debowski

On 2022-08-02, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Ale skad ta mniejszosc?

Jak masz pojemność w układzie, a zawsze masz, to wyobrażam sobie po
zmianie polaryzacji najpierw będzie rozładowanie a potem naładowanie z
przeciwną polaryzacją. Jeśli taka pojemność to np. na zawilgoconych
kablach, to będzie to szybki proces? W sumie nie wiem, ale wyobrażam
sobie, że może nie być taki szybki jeśli wiąże się np. z orientacją
jakiś dipoli.

> Substancje sie wydzielaja z pewnym opoznieniem, czy wydzielaja szybko,
> ale za chwile, po odwroceniu napiecia, znow reaguja i wracaja do
> roztworu?

W sensie heterofazowego wydzielania? Raczej wolno lub w ogóle. W sensie
procesów elektrochemicznych, pewnie szybko. Ale też zależy od
konkretnych reakcji.

> A praktycznie, to zazwyczaj chcemy cos rozdzielic, czy wydzielic,
> i AC sie nie nada.

Najwyraźniej jednak w zależności od układu, tak.

> [...]
> Ponoc przy napieciu stalym zachodzi elektroliza i niszczy wyswietlacz.
> Dlatego stosuje sie przemienne, wystarcza 30Hz, i wyswietlacze pracują

Zapewne nie tyle nie zachodzi co nie wydziela się nadmiar czegoś co może
dalej bruździć.

--
Marcin

J.F

On Tue, 02 Aug 2022 23:33:17 GMT, Marcin Debowski wrote:

> Jak masz pojemność w układzie, a zawsze masz, to wyobrażam sobie po
> zmianie polaryzacji najpierw będzie rozładowanie a potem naładowanie z
> przeciwną polaryzacją.

ogolnie racja, ale pojemnosci sa malutkie.
W porzadnym elektrolizerze, z elektrodami w m^2, moze wieksze.

> Jeśli taka pojemność to np. na zawilgoconych
> kablach, to będzie to szybki proces? W sumie nie wiem, ale wyobrażam
> sobie, że może nie być taki szybki jeśli wiąże się np. z orientacją
> jakiś dipoli.

Woda ma dosc wysoką przenikalnosc elekryczną, ok 80, no ale
to kable musialyby byc mokre, a nie "zawilgocone".
No i taki kabel, to juz pewnie izolacji nie ma, chyba, ze jest drut,
izolacja, a woda to miedzy izololacjami.

Co do predkosci wody to nie wiem.
W kuchence mikrofalowej ponoc istotna, ale tam 2.4GHz.

> W sensie heterofazowego wydzielania? Raczej wolno lub w ogóle. W sensie
> procesów elektrochemicznych, pewnie szybko. Ale też zależy od
> konkretnych reakcji.

Zwykłe 50Hz ma półokres 10ms.
I co - przez te 10ms napiecia jednobiegunowego nic sie nie wydzieli?

Troche wątpie ...

> Najwyraźniej jednak w zależności od układu, tak.

> Zapewne nie tyle nie zachodzi co nie wydziela się nadmiar czegoś co może
> dalej bruździć.

J.

Marcin Debowski

Dlatego rząd GHz wydawał mi się jeszcze do przyjęcia.

Może proces dobrze odwracalny.

--
Marcin

J.F

On Thu, 04 Aug 2022 01:03:13 GMT, Marcin Debowski wrote:
[...]
Moze.
Ale jak mowimy o elektrolizie wody (z dodatkiem kwasu lub zasady),
to wydziela sie wodor i tlen.
przez 10ms to pewnie w formie malutkich pecherzykow na elektrodach.

I co - wchloną sie przez nastepne 10ms,
czy np przereguja z nowo wytworzonym wodorem i tlenem na tej samej
elektrodzie?

Hm ... jesli elektrody platynowe, jak to na laboratoryjny elektrolizer
przystalo, to moze i spalanie katalizuje ?

A na zwyklych niklowych czy weglowych jak bedzie ?

J.

a a

Jeżeli w akumulatorach bezobsługowych następuje rekombinacja tlenu z wodorem pod ciśnieniem
i nie ma potrzeby uzupelniania elektrolitu przez lata
to podczas elektrolizy AC mieszanie tlenu z wodorem następuje bez przerwy,
a ciśnienie slupa wody wywołuje efekt rekombinacji
A jak słup wody niski to mieszanka gazów 2H2 + O2 sie wydostaje i zapala

Niech każdy sam sprawdzi

J.F

> Jeżeli w akumulatorach bezobsługowych następuje rekombinacja tlenu z wodorem pod ciśnieniem
> i nie ma potrzeby uzupelniania elektrolitu przez lata

Jak pisalem - IMO, to glownie z powodu niskiego napiecia. Nie
wydzielaja sie gazy.

> to podczas elektrolizy AC mieszanie tlenu z wodorem następuje bez przerwy,
> a ciśnienie slupa wody wywołuje efekt rekombinacji

A jak duze to cisnienie?
To z filmu to jakies 20-40 cm ...

> A jak słup wody niski to mieszanka gazów 2H2 + O2 sie wydostaje i zapala
> Niech każdy sam sprawdzi

Wielu sprawdzilo. Mieszanka sama sie nie zapala.

Kolega mial kiedy takie urzadzenie - elektrolizer, DC, ale bez
rozdzielonych gazow, mieszaly sie nad wodą i węzykiem do palniczka
dochodzily.
I palniczek to spokojnie spalal, bez wybuchow.

J.

a a

--Jak pisalem - IMO, to glownie z powodu niskiego napiecia. Nie
wydzielaja sie gazy.

Gazowanie w akumulatorze nie wynika z napięcia a wysokiego prądu
o szybkiego ladowania./ rozladowania, czemu towarzyszy grzania się płyt i calego akumulatora

Stare akumulatory samochodowe gazowaly podczas ladowania i uznawano to za prawidłowośc, jak iza prawidłowośc uznawano potrzebe uzupelniania elektrolitu.
I nie było to przed wojną a całkiem niedawnoi.

Ale potem zaobserwowano, że instalując zawory, otwierające się dopiero pod dużym ciśnieniem, następuje przed gazowaniem rekombinacja wodoru z tlenem i uzupelnianie elektrolitu nie jest potrzebne, bo akumulatory nie wysychają

I takich używam od lat, moi znajomi i nikomu by do głowy nie przyszło aby sprawdzać poziom elektrolitu pływakiem
i go uzupełniać.

A napięcie ladowania aku w samochodzie to mniej niż 15 V, czyli nadal niskie.,

I o tej rekombinacji piszę.

Akumulatory żelowe mają zawory , co łatwo sprawdzic odklejając plastikową klapkę
i mają właściwośc wysychania w UPS-=ach i z tego powodu sa wymieniane co 3 lata,
\bo jak suche to tracą pojemnośc, a jak mniejsza pojemność to są przeładowywane w cyklach, grzeją się i wydziela sie tlen i wodór
które wydostaja się przez zawory cisnieniowe.

Opisano, że pomaga wlanie niewielkich ilości kwasu z cytryny

J.F

Jedno z drugim sie wiaze ... ale ... czy te akumulatory ładuje sie
duzym pradem ?

> Stare akumulatory samochodowe gazowaly podczas ladowania i uznawano to za prawidłowośc, jak iza prawidłowośc uznawano potrzebe uzupelniania elektrolitu.
> I nie było to przed wojną a całkiem niedawnoi.

ale tez samochody mialy elektromagnetyczny regulator napiecia.

> [...]
> dopiero pod dużym ciśnieniem, następuje przed gazowaniem
> rekombinacja wodoru z tlenem i uzupelnianie elektrolitu nie jest

No coz - musze sprawdzic te samochowe, ale jak pisalem - IMO to one
nie sa szczelne.

> I takich używam od lat, moi znajomi i nikomu by do głowy nie przyszło aby sprawdzać poziom elektrolitu pływakiem
> i go uzupełniać.

Ja tez nie ... ale jestes pewien, ze masz w nich takie zawory
bezpieczenstwa?

> A napięcie ladowania aku w samochodzie to mniej niż 15 V, czyli nadal niskie.,

W takich sprzed kikunastu lat raczej 13.8.
We wspolczenych, z systemem start-stop wiecej - ale ambitnie
sterowane.
Zalecenia producentow co do ładowania jeszcze inne.

> I o tej rekombinacji piszę.
>
> Akumulatory żelowe mają zawory , co łatwo sprawdzic odklejając plastikową klapkę

Ale nie żelowe - samochodowe rozruchowe.

> i mają właściwośc wysychania w UPS-=ach i z tego powodu sa wymieniane co 3 lata,

No wysychaja. A czemu, skoro jak piszesz - nie powinny ?

> bo jak suche to tracą pojemnośc,

IMO - bardziej traca wydajnosc pradową.

> a jak mniejsza pojemność to są przeładowywane w cyklach, grzeją się i wydziela sie tlen i wodór

Ale w UPS raczej nie ma ukladu ladowania czasowego.

Marcin Debowski

On 2022-08-04, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Moze.
> Ale jak mowimy o elektrolizie wody (z dodatkiem kwasu lub zasady),
> to wydziela sie wodor i tlen.
> przez 10ms to pewnie w formie malutkich pecherzykow na elektrodach.

Raczej pozostaną w roztworze.

> I co - wchloną sie przez nastepne 10ms,
> czy np przereguja z nowo wytworzonym wodorem i tlenem na tej samej
> elektrodzie?
Z pewnością nie przereagują. Nie moja dziedzina i nie specjalnie się tu
znam, ale spodziewam się, że proces sam się ograniczy ze względu na
procesy dyfuzyjne i napięcie na elektrodach. Poza tym przecież to nie
jest tak, że mamy wodę i bum robi się cząsteczkowy wodór i tlen, a jest
kupa stadiów pośrednich. O ile cząteczkowy tlen z wodorem reagować w
tych warunkach nie będzie, to już różne zjonizowane formy mogą pewnie
spokojnie rekombinować z powrotem do wody.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1d/PourbaixWater.png

> Hm ... jesli elektrody platynowe, jak to na laboratoryjny elektrolizer
> przystalo, to moze i spalanie katalizuje ?

Nie wiem, ale tu przynajmniej jakaś szansa chyba jest.

--
Marcin

J.F

On Fri, 05 Aug 2022 03:41:20 GMT, Marcin Debowski wrote:

> Raczej pozostaną w roztworze.

Tzn?
Bo jak bedzie dluzej prąd plynąl, to pecherzyki sie powiekszą, oderwą
od elektrod i przez roztwor polecą ku gorze.

10ms to malo, ale cos tam przeciez na elektrodach powinno sie
wydzielic.

> [...]
> tych warunkach nie będzie, to już różne zjonizowane formy mogą pewnie
> spokojnie rekombinować z powrotem do wody.

No wlasnie. 10ms na zwiazanie atomow w czasteczki powinno chyba
wystarczyc, ale jak ciut pozniej obok takiego pecherzyka wodoru H2
zacznie powstawac atomowy tlen, to IMO roznie moze byc.
Czy odwrotnie - obok pecherzyka O2 zacznie powstawac atomowy wodor.

A przeciez mamy jeszcze wodorową elektrode odniesienia i ogniwa
paliwowe - gazowy wodor H2 z butli dostarczony w poblize elektrody,
zaczyna jakos z roztworem reagowac.

P.S.
-czy z tego wykresu cos wynika, ze elektrolize wody lepiej prowadzic
w zasadzie niz w kwasie?
0.401-(-0.829) = 1.230

-a w zasadzie to jaki jest odczyn w poblizu elektrod?
Bo jak elektrody przyciagaja H+ czy OH- z otoczenia,
to moze i pH jest inne?

> Nie wiem, ale tu przynajmniej jakaś szansa chyba jest.

J.

a a

No i mamy w samochodach akumulatory kwasowe, zasilane DC, w których zachodzi rekombinacja 2O2 z H2
i zapomnieliśmy o dolewaniu kwasu, bo go nie ubywa.

A tewechnologia rekombinacji jest oparta na podwyższonym cisnieniu.
Czyli zawór wentylacyjny bezpieczeństwa jest , ale otwiera się dopiero przy dużym cisnieniu,
a wczesniej następuje rekombinacja i redukcja ciśnienia

Marcin Debowski

On 2022-08-05, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Tzn?
> Bo jak bedzie dluzej prąd plynąl, to pecherzyki sie powiekszą, oderwą
> od elektrod i przez roztwor polecą ku gorze.

I tlen i wodór mają swoją w wodzie rozpuszczalność. Niekoniecznie się od
razu wydzielą w postaci gazowej przy tak krótkim impulsie.

> 10ms to malo, ale cos tam przeciez na elektrodach powinno sie
> wydzielic.

MZ niekoniecznie. 10ms czego dotyczy? Ile z tego jest i z jakim napięciem?

> [...]
> zacznie powstawac atomowy tlen, to IMO roznie moze byc.
> Czy odwrotnie - obok pecherzyka O2 zacznie powstawac atomowy wodor.

Nie wiem jak w tym konkretnym przypadku, ale przy wieloetapowej reacji,
co też ma tu miejsce, te prędkości mogą być bardzo różne. Poza tym część
tego bajzlu będzie zapewne kontrolowana dyfuzyjnie, a co się będzie
działo na poziomie przenoszenia ładunku pomiędzy elektrodami (to raczej
szybki proces) to już nie wiem, bo w końcu też zależy od dystrybucji
tych jonów, które dodajemy aby to to w ogóle przewodziło.

> A przeciez mamy jeszcze wodorową elektrode odniesienia i ogniwa
> paliwowe - gazowy wodor H2 z butli dostarczony w poblize elektrody,
> zaczyna jakos z roztworem reagowac.

Dowolnej elektrody?

> [...]
> w zasadzie niz w kwasie?
> 0.401-(-0.829) = 1.230
>
> -a w zasadzie to jaki jest odczyn w poblizu elektrod?

Bdb pytanie.

> Bo jak elektrody przyciagaja H+ czy OH- z otoczenia,
> to moze i pH jest inne?

A jeszcze te jony się muszą tam jakoś dostać.

--
Marcin

Robert Wańkowski

W dniu 2022-08-04 o 14:43, J.F pisze:
> Kolega mial kiedy takie urzadzenie - elektrolizer, DC, ale bez
> rozdzielonych gazow, mieszaly sie nad wodą i węzykiem do palniczka
> dochodzily.
> I palniczek to spokojnie spalal, bez wybuchow.

Dlaczego płomień nie cofnął się wężykiem? Spala się chyba szybciej niż
wypływa.

Robert

J.F

Odkrycie bodajze Davy'ego - płomien nie cofa sie przez male dziurki.

To samo masz w kuchence gazowej - jest na dole dysza gazowa,
w rurce powyzej gaz miesza sie z powietrzem, wyplywa przez dziurki
w "palniku" ... i płomień sie trzyma za palnikiem.

J.

J.F

On Sat, 06 Aug 2022 04:36:11 GMT, Marcin Debowski wrote:

> I tlen i wodór mają swoją w wodzie rozpuszczalność. Niekoniecznie się od
> razu wydzielą w postaci gazowej przy tak krótkim impulsie.

IMO - jak sie rozpuszczą w wodzie, to i tak uciekną z elektrody, i co
dalej - przereagują sobie w wodzie, czy nasycą i zaczną bąbelkować?

> MZ niekoniecznie. 10ms czego dotyczy?

10ms to półokres 50Hz.

>Ile z tego jest i z jakim napięciem?

Pare woltow pewnie trzeba dac.

Zachecasz do eksperymentow, tylko skad elektrody baterii od dawna nie
uzywam :-)
odniesienia to chyba platynowa, ale moze i inne mogą byc.

> Bdb pytanie.

> A jeszcze te jony się muszą tam jakoś dostać.

Jony w elektrolicie są, ale elektroliza je troche migruje.

Z dawnych dyskusji to pamietam elektrolityczne otrzymywanie wolframu.
Co najbardziej ciekawe - z roztworu wolframianu xxWO4

Jakims cudem sie z tego metal na katodzie wydzielal.

J.

Marcin Debowski

Ale po strefie mieszania konstrukcja umożliwia wyrównanie ciśnienia.
Również należy wziąć pod uwagę co z czego powstaje - czy mamy nadmiar
gazowych produktów, czy ich deficyt. Pełne spalanie popularnych
węglowodorów daje najczęściej przynajmniej taką samą objętość. Spalanie
wodoru z tlenem zawsze daje niedomiar.

Normalnie spalania H2 z O2 w rurce cofa aż miło z odpowiednim efektem
dźwiękowym, więc podjerzewam, że mógłbyć tam jakiś separator. Może
i Davy, ale przykład z palnikiem na gaz zły.

--
Marcin

J.F

On Mon, 08 Aug 2022 09:37:11 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
> gazowych produktów, czy ich deficyt. Pełne spalanie popularnych
> węglowodorów daje najczęściej przynajmniej taką samą objętość. Spalanie

Gorące jest, to pewnie jednak nadmiar.
Najlepiej widac nadmiar w silniku odrzutowym, a i rakietowym :-)

> Normalnie spalania H2 z O2 w rurce cofa aż miło z odpowiednim efektem

A srednica rury ?

> dźwiękowym, więc podjerzewam, że mógłbyć tam jakiś separator. Może
> i Davy, ale przykład z palnikiem na gaz zły.

w kuchence sie jednak nie cofa.
A srednika otworow ok 2 mm ...

Swoja drogą, ze ten gaz tak ladnie wylatuje przez te otworki w
palniku, a nie drugą stroną ...

Kolega mial radzieckie, ale to chyba podobne
https://alco.com.pl/palnik-wodorowy-hho-aquaflame-model-800,id5843.html

ciekawe co to za "gas booster"
https://youtu.be/EvpP7tUiWPM?t=248
ale wyglada na to, ze łączy sie zwykłą rurką ..