Klima samochodowa - dlaczego nie absorpcyjna?

M M

Dużo ciepła się marnuje w chłodnicy i spalinach, dzielnie walczymy z emisją CO2, amoniak nie szkodzi dziurze ozonowej ani globalnemu ociepleniu, na postoju i zanim silnik się nagrzeje źródłem ciepła może być palnik zasilany tym samym paliwem co silnik samochodu (mógłby też służyć do ogrzewania postojowego w zimie), brak części ruchomych i potrzeby uzupełniania czynnika. A jakie wady? Z jakiegoś powodu nie da się zrobić, czy może się da ale już ktoś to opatentował i schował do szuflady, by nadal sprzedawać coraz to nowsze "eko" czynniki chłodnicze?

Zenek Kapelinder

piątek, 16 lipca 2021 o 14:18:51 UTC+2 M M napisał(a):
> Dużo ciepła się marnuje w chłodnicy i spalinach, dzielnie walczymy z emisją CO2, amoniak nie szkodzi dziurze ozonowej ani globalnemu ociepleniu, na postoju i zanim silnik się nagrzeje źródłem ciepła może być palnik zasilany tym samym paliwem co silnik samochodu (mógłby też służyć do ogrzewania postojowego w zimie), brak części ruchomych i potrzeby uzupełniania czynnika. A jakie wady? Z jakiegoś powodu nie da się zrobić, czy może się da ale już ktoś to opatentował i schował do szuflady, by nadal sprzedawać coraz to nowsze "eko" czynniki chłodnicze?
Jak opatentował to nie mógł utajnić bo patentowanie to odtajnianie.

M M

piątek, 16 lipca 2021 o 14:52:26 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
> Jak opatentował to nie mógł utajnić bo patentowanie to odtajnianie.
Można opatentować, samemu nie produkować i innym też nie pozwalać.
Coś było kiedyś z akumulatorami NiMH, patenty miał jakiś koncern naftowy...

Zenek Kapelinder

W odnalezionej niedawno części operetki " Opowieści Starych Skrzypiec" to o koncernie naftowym i akumulatorach i jeszcze wielu innych rzeczach jest napisane.

J.F.

Użytkownik "M M" napisał w wiadomości grup
Deczko watpie, ale odszukaj nr patentu.
Po co kiedys mialby koncern naftowy blokowac NiMH?

To co piszesz jest mozliwe (opantetowac i nie sprzedawac licencji),
ale:
-ochrona patentowa trwa 17 lat, potem sie konczy,
-dopracowanie wynalazku czesto trwa dluzej.
-w trakcie dopracowywania mozna odkryc cos innego, co omija patent,
-na calym swiecie nie opatentujesz .. tzn owszem, niby mozna, w
praktyce patentujesz w kilku krajach, w pozostalych nie ma ochrony.
tych kilka/kilkanascie krajow to zazwyczaj bardzo duzo, ale tez ...
jesli taki dobry wynalazek, to sie rozwinie w tych innych krajach.

-jesli wynalazek naprawde dobry ... pieprzyc patenty, prawnicy beda
sie bic w sadach.

A jesli chodzi o temat:
-chlodziarka absorbcyjna opatentowana dawno temu - teraz nie ma
ochrony,
-amoniak jeszcze lepiej dziala w chlodziarkach sprezarkowych,
-amoniak jest trujacy. Ryzyko w absorbcyjnych mniejsze niz
sprezarkowych, ale ... wypadki chodza po samochodach.
Z tej przyczyny unika sie tez palnych czynnikow w samochodach ... a
amoniak jest tez palny.

-wsiadasz do samochodu ... i klima ma dzialac natychmiast. A zanim sie
silnik rozgrzeje, to pare minut mija ..

A czy absorpcyjne moga pracowac we wstrzasach ?

J.

WM

W dniu 2021-07-17 o 00:18, J.F. pisze:
Absorpcyjna jest duża i ma kiepską sprawność.
Ponadto na postoju trzeba grzać i długo czekać aż zacznie działać.

Jeżeli szukacie oszczędności, to czemu nie na odzysku energii hamowania?

WM

Zenek Kapelinder

Jak nie ma jak jest odzysk przy hamowaniu. Ale trzeba mieć do tego przystosowany pojazd. W hulajnodze na nogę nie ma odzysku a w elektrycznej jest. W spalinowym trudno odzysk zrobić a w elektrycznym jest na pstryknięcie palcami. Gdzieś pisali że w teslach klocki i tarcze się nie zużywają. Nie dlatego że takie dobre a dlatego że się ich nie używa w sensie hamowania a jedynie zatrzymania z niewielkich prędkości. Tramwaje i lokomotywy elektryczne też hamują silnikami elektrycznymi i oddają prąd do sieci. Sposobow na ochładzanie jest kilka. Np takie urządzenie w którym wprowadza się powietrze w tych wirowy i rozdziela się ono na gorące i zimne. Stosowane jest to w obrabiarkach do wytworzenia zimnego powietrza do chłodzenia narzędzia. Sporo na minusie takie powietrze może mieć. Chłodnica powietrza w jakiś cudowny sposób zwilżania woda. W czasie jazdy cug odparowuje wodę i chłodzi przez ścianki powietrze. Oparty na odparowaniu system powszechnie jest stosowany do chłodzenia dużych hal, wieżowców. Pierwszy stworzony klimatyzator działal na tej zasadzie.

Astralny Rębajło

J.F. napisał(a):

> -amoniak jeszcze lepiej dziala w chlodziarkach sprezarkowych,
> -amoniak jest trujacy.

Długo utrzyma się w takim stanie w atmosferze?

> Ryzyko w absorbcyjnych mniejsze niz
> sprezarkowych, ale ... wypadki chodza po samochodach.
> Z tej przyczyny unika sie tez palnych czynnikow w samochodach ... a
> amoniak jest tez palny.

Tak jak gaz i benzyna:)

J.F.

Użytkownik "Astralny Rębajło" napisał w wiadomości grup
J.F. napisał(a):

>Długo utrzyma się w takim stanie w atmosferze?

Tu nie chodzi o atmosfere, tylko o ludzi w kabinie pojazdu.

W kuchni, w pokoju ... Einstein i Szilard wymyslil lodowke absorpcyjna
jak w Berlinie rodzina zginela od amoniaku z lodowki.

>Tak jak gaz i benzyna:)

Benzyna jest z tylu w baku. Ale lepiej w Pinto (moglem pomylic) nie
siedziec jak ktos w bagaznik wjedzie.
Za to teraz trzeba robic wstrzasowy wylacznik pompy paliwa.

Bo jak przywalisz w cos przodem, to spora szansa, ze pod maska cos
popeka.
Rurka z benzyna, gazem, czy od klimy.
A na samym przodzie jest chlodnica klimy, z cienkiej blaszki.

J.

J.F.

sobota, 17 lipca 2021 o 10:10:47 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
>elektrycznej jest.
>W spalinowym trudno odzysk zrobić a w elektrycznym jest na

Chyba, ze hybryda.

> [...]
>hamowania a jedynie zatrzymania z niewielkich prędkości. >Tramwaje i
>lokomotywy elektryczne też hamują silnikami elektrycznymi i oddają

Nie oddaja. Czy moze - bardzo nieliczne.

Gdzies pisali o takich pomyslach - tramwaje sa na DC, napiecie niskie,
wiec odcinki krotkie - jak nie ma drugiego jadacego tramwaju, to
trzeba dorobic falownik to prostownika.
A to za drogo kosztuje.

Wiec oddaja cieplo do atmosfery przez rezystory.

Pociagi chyba ciagle podobnie.

> [...]
>rozdziela się ono na gorące i zimne. Stosowane jest to w obrabiarkach
>do wytworzenia zimnego powietrza do chłodzenia narzędzia. Sporo na

Jest to istotnie ciekawe ... ale chyba jednak autoklima lepsza, skoro
ciagle stosowana :-)

Moze kiedys opracujemy jakies dobre elektroniczne, bo te Peltiera to
na razie kiepskie sa.

> [...]
>na odparowaniu system powszechnie jest stosowany do chłodzenia dużych
>hal, wieżowców. Pierwszy stworzony klimatyzator działal na tej

No i elektrowni :-)
Tylko trzeba wody dolewac, demineralizowanej. Srednio to wygodne w
samochodzie, choc gdyby tak wystarczylo co tankowanie ...

No i mowisz "przez scianki", a mozna bezposrednio mgłą wodną.
Sa takie urzadzenia pokojowe, zwane klimatorami.
Tylko ... czy za duzo wilgoci nie powoduja i grzyba ?

J.

J.F.

Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
W dniu 2021-07-17 o 00:18, J.F. pisze:
> Użytkownik "M M" napisał w wiadomości grup
[...]

>Absorpcyjna jest duża i ma kiepską sprawność.

Sa tez i malutkie, ale ... malutkiej mocy. A do samochodu potrzebna
duza moc.
Sprawnosc ... no, mialaby cieplem odpadowym byc napedzana, wiec
sprawnosc bardzo wysoka :-)

>Ponadto na postoju trzeba grzać i długo czekać aż zacznie działać.

Nie wiem jak dlugo, ale pierwsze grzanie mozna zrobic palnikiem
benzynowym.
Tylko czy to sie bedzie nadal oplacac :-)

>Jeżeli szukacie oszczędności, to czemu nie na odzysku energii
>hamowania?

A to tez, obok oszczednej klimy.

Ale ... kiedys wpadlem na pomysl automatu wlaczajacego klime przy
hamowaniu silnikiem.
Tylko nie zrealizowalem, a szkoda ... ciekawe czy wiecej bym
oszczedzil na paliwie, czy wydal na nowe sprzeglo :-)

J.

WM

WM

W dniu 2021-07-17 o 12:00, J.F. pisze:

> Jest to istotnie ciekawe ... ale chyba jednak autoklima lepsza, skoro
> ciagle stosowana :-)

Rurki wirowe (Vortex Tube) są fajne, ale wymagają sprężarki i są głośne
niestety.

Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym cyklu
silnika Stirlinga

WM

J.F.

Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup

>Rurki wirowe (Vortex Tube) są fajne, ale wymagają sprężarki i są
>głośne niestety.

Autoklima tez ma sprezarke, a samochody ogolnie sa dosc glosne.
Tzn te spalinowe.

>Natomiast liczę na popularyzację chłodzenia opartego na odwrotnym
>cyklu silnika Stirlinga

troche watpie. To chyba nie ma duzej wydajnosci, a jak ma, to
konstrucja pewnie przypomina mocno sprezarke obecna.

Przemysl samochodowy mial pewien problem z czynnikiem chlodniczym.
Nieszkodliwych i wydajnych nie ma.

Ale teraz beda elektryczne samochody, to moze kompresor bedzie
szczelny jak w lodowce.

Chociaz ... moje auto ma juz 14 lat, a klima ciagle dziala. Jak oni
uszczelnienia zrobili ?

J.

WM

WM

W dniu 2021-07-17 o 12:49, J.F. pisze:
> Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup

> Autoklima tez ma sprezarke, a samochody ogolnie sa dosc glosne.
> Tzn te spalinowe.

Dokładniej, to rurkom wirowym jest potrzebne powietrze pod ciśnieniem.
Niektóre pojazdy mają taką instalację np. do układów wspomagania, lub
pompowania kół (wojskowe), więc czasem jest. Dodatkowo rurki wirowe
pracują w obiegu otwartym, więc bez filtrów mogą się zapychać.

> troche watpie. To chyba nie ma duzej wydajnosci, a jak ma, to konstrucja
> pewnie przypomina mocno sprezarke obecna.

Stirling ma dobrą sprawność, co ma coraz ważniejsze znaczenie.

Widzę szansę na samoczynne schładzanie auta na postoju.
Można wykorzystywać ciepło z rozgrzanego auta do zamiany na pracę :).
Dopiero po schłodzeniu wnętrza auta do temperatury otoczenia przestanie
działać beznapędowo jak generator. ;)

> [...]
> jak w lodowce.
>
> Chociaz ... moje auto ma juz 14 lat, a klima ciagle dziala. Jak oni

W chłodziarkach silniki są wewnątrz okładu, więc nie ma którędy uciekać
czynnik.

WM

J.F.

Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
W dniu 2021-07-17 o 12:49, J.F. pisze:
> Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
[...]

>Stirling ma dobrą sprawność, co ma coraz ważniejsze znaczenie.

Troche watpie.

> [...]
>Dopiero po schłodzeniu wnętrza auta do temperatury otoczenia
>przestanie działać beznapędowo jak generator. ;)

Teoretycznie, bo w praktyce to kiepsko widze :-)

Ale do chlodzenia na postoju wystarczaja wiatraki zasilane z ogniwa
slonecznego,
albo nawet automat do szyb, ktory je zamknie w razie deszczu czy jak
ktos wsadzi reke :-)

>W chłodziarkach silniki są wewnątrz okładu, więc nie ma którędy
>uciekać czynnik.

Ale ja mam zwykly, napedzany paskiem przez silnik.

J.

WM

W dniu 2021-07-17 o 14:03, J.F. pisze:
> [...]
> slonecznego,
> albo nawet automat do szyb, ktory je zamknie w razie deszczu czy jak

Są testowane systemy bez tłoków.
Liczę, że mogą wprowadzić rewolucję w systemach chłodzących.

https://sites.google.com/site/professorarturjjaworski/thermoacoustics

https://advanceseng.com/thermoacoustic-stirling-power-generation-lng-cold-energ-low-temperature-waste-heat/

WM

Zenek Kapelinder

Z pięć lat temu o tym w jakimś popularnonaukowym programie w tv było. Zachwalali i co? Gówno. Jak by miało wejść do użycia to dzisiaj mógłbyś to kupić w sklepie na rogu. Podobnie z tymi kitami do robienia prądu. Mamy ale nie sprzedamy. To niech spierdalaja bo chińczyk się odgraża że w grudniu będzie miał w sprzedaży.

WM

To prawda, że większość przewidywań się nie sprawdza.
Czy to ma znaczyć, że nie warto próbować czegokolwiek?

WM

Zenek Kapelinder

sobota, 17 lipca 2021 o 18:06:01 UTC+2 WM napisał(a):
Warto próbować ale nie warto zachwycać się każdym gównem.

WM

Dla jednych to gówno, dla innych fajna ciekawostka.

Mnie wnerwiają alpiniści, bo uważam że nie warto ryzykować życia dla
zdobycia trudnego przejścia.

Różnimy się systemami wartości i to trzeba umieć wzajemnie u siebie
zaakceptować.

WM

Zenek Kapelinder

sobota, 17 lipca 2021 o 22:36:03 UTC+2 WM napisał(a):
Tak ale akceptacja to szanowanie czyjegoś zdania nawet jak nie jest zbieżne ze swoim. Moje w przypadku tego co ci się podoba jest takie że jeśli nie można tego kupić to znaczy że to gówno bez względu na to czy w jednym egzemplarzu działa. Chlodząca rurkę kupisz a super wynalazku się nie da. W głowie tego co wymyślił tylko jest. Czasy takie że do produkcji wchodzą rzeczy które działają i dadzą się sprzedać. Z polskimi kitami od fotowoltaiki na razie mówię że kit wciskają. Konferencja prasowa i mówią że je robią i że będą dużo tańsze od krzemowych. Jakiś dziennikarz pyta gdzie można kupić i ile kosztują. Prosimy następne pytanie. Krzemowe przy dużych zamówieniach kosztują w granicach złotówki za wata. To kity powinny być po 10 groszy za wata. I pewno będą jak Chińczycy zaczną sprzedawać. Tak samo z tym do chłodzenia co dałeś. Dokąd nie będzie na allegro to tego nie ma.

Uzytkownik

Ty nie wiesz co to jest szacunek i akceptacja. To po co się wypowiadasz?
Aby robić kolejną zadymę i obrażać ludzi na forach?

Zenek Kapelinder

niedziela, 18 lipca 2021 o 14:38:07 UTC+2 Uzytkownik napisał(a):
Takiego gówna śmierdzącego jak ty obrazic sie nie da. Bo co by napisać obraźliwego to za chwilę okazuje się że to prawda była.

Uzytkownik

> Takiego gówna śmierdzącego jak ty obrazic sie nie da. Bo co by napisać obraźliwego to za chwilę okazuje się że to prawda była.

Doprawdy nie mogę wyjść z podziwu i zachwytu nad Twoją wyjątkową kulturą
osobistą i niespotykaną już, nietuzinkową elokwencją.

Proszę napisz coś jeszcze, bo przyjemnie się Ciebie ogląda.

Jacek

W dniu 16.07.2021 o 14:18, M M pisze:
> Dużo ciepła się marnuje w chłodnicy i spalinach, dzielnie walczymy z emisją CO2, amoniak nie szkodzi dziurze ozonowej ani globalnemu ociepleniu, na postoju i zanim silnik się nagrzeje źródłem ciepła może być palnik zasilany tym samym paliwem co silnik samochodu (mógłby też służyć do ogrzewania postojowego w zimie), brak części ruchomych i potrzeby uzupełniania czynnika. A jakie wady? Z jakiegoś powodu nie da się zrobić, czy może się da ale już ktoś to opatentował i schował do szuflady, by nadal sprzedawać coraz to nowsze "eko" czynniki chłodnicze?
Bardzo dobre pytanie. Ja bym zapytał, dlaczego nie sprężarkowa na
amoniak. Pamiętam stare instalacje chłodnicze w sklepach, mleczarniach
itd, które właśnie pracowały na amoniaku.
Może sponsorzy Panny Grety maja jakiś interes w tym?
Jacek

J.F

Pisalem - amoniak jest trujacy. A samochody czasami maja wypadki.

> Może sponsorzy Panny Grety maja jakiś interes w tym?

Aktualnym hitem jest R-1234yf.

Tylko ... Niemcy go nie produkuja, wiec jak myslicie -
Daimler dba o klientow, czy o wlasne zyski:

https://en.wikipedia.org/wiki/2,3,3,3-Tetrafluoropropene

A moze i dba o srodowisko, bo ten rozklad jest niepokojacy.

J.

Jarosław Sokołowski

Pan Jacek napisał:
Pójdę z pytaniami jeszcze dalej: dlaczego nie dwutlenek węgla?
Da się na tym klimę zrobić, trochę trudniej, bo ciśnienia będą
wyższe, więc może nieco drożej. Ale bez przesady. Za to czynnik
prawie darmowy i nie wierci dziury w ozonie (niech nikt nie
wyjeżdża tu z efektem cieplarnianym, bo tego z pół kilo tam
trzeba). No i bezpieczny, nie pali się. Ten nowy jara się, aż
miło, a produkty spalania trują (mniej miło). O cenie nie wspomnę.
Własności fizyczne ma podobne do propanu. Jak mnie ostatnio
uświadomili panowie w serwisie, na Ukrainie co drugi samochód
ma klimę napełniona propanem. Też palny, ale chociaż nie truje.

--
Jarek

J.F.

Pan Jacek napisał:

>Pójdę z pytaniami jeszcze dalej: dlaczego nie dwutlenek węgla?
>Da się na tym klimę zrobić, trochę trudniej, bo ciśnienia będą
>wyższe, więc może nieco drożej. Ale bez przesady.

Temperatura krytyczna 31C. Powyzej sie nie skrapla.

W wielu krajach nie zadziala.

Tzn troche zadziala, bo na samym gazie tez chlodzenie zachodzi, ale
pewnie mniej wydajnie ...
Choc Daimler niby od paru lat kombinuje.

J.

J.F.

> [...]
>prawie darmowy i nie wierci dziury w ozonie (niech nikt nie
>wyjeżdża tu z efektem cieplarnianym, bo tego z pół kilo tam

pol kilo, razy 100 mln pojazdow rocznie, z ktorych czynnik w koncu
wycieknie.

Ale to szacunki dobre dla freonow, bo CO2 to wezmiemy ze srodowiska.

No i chyba ze ... ktos zamowi te 5 mln ton, a ktos inny wpadnie na
pomysl, ze CO2 to przeciez ze skaly wapiennej i kwasu siarkowego sie
robi ...

>Własności fizyczne ma podobne do propanu. Jak mnie ostatnio
>uświadomili panowie w serwisie, na Ukrainie co drugi samochód
>ma klimę napełniona propanem. Też palny, ale chociaż nie truje.

Tylko to "palny". Nawet ten nowy srodek jakos malo palny,
w wrzuc tu pol kg latwo palnego gazu do samochodu, ktory przeciez
bedzie mial wypadek ..

J.

WM

W dniu 2021-07-20 o 04:32, J.F. pisze:
Są obiegi nadkrytyczne, np. kotły nadkrytyczne z podgrzewanymi rurami.
Ciecz nadkrytyczna istnieje umownie na lewo, powyżej punktu krytycznego.

WM

Zenek Kapelinder

W samochodach na LPG za oparciem siedzenia jest butla z kilkudziesięcioma litrami palnego wysokoenergetycznego gazu. Płynne gazy typu LPG są w bombach paliwowych.

Jarosław Sokołowski

Pan J.F. napisał:

> pol kilo, razy 100 mln pojazdow rocznie, z ktorych czynnik w koncu
> wycieknie.

Pół kilo CO2 każdemu jednemu samochodu wycieka z rury po przejechaniu
ledwie kilku kilometrów.

> Tylko to "palny". Nawet ten nowy srodek jakos malo palny, w wrzuc
> tu pol kg latwo palnego gazu do samochodu, ktory przeciez bedzie
> mial wypadek ..

Były już przecież wypadki (z pożarem) gdzieś w tunelach. I z tym
trującym czynnikiem to słabo wyszło. Pół kilo spalonego propanu
to nie jest wielki problem. Zdecydowanie mniejszy niż z pół kilo
sfajczonego plastiku.

--
Jarek

WM

(...)

> Tak ale akceptacja to szanowanie czyjegoś zdania nawet jak nie jest zbieżne ze swoim. Moje w przypadku tego co ci się podoba jest takie że jeśli nie można tego kupić to znaczy że to gówno bez względu na to czy w jednym egzemplarzu działa. Chlodząca rurkę kupisz a super wynalazku się nie da. W głowie tego co wymyślił tylko jest. Czasy takie że do produkcji wchodzą rzeczy które działają i dadzą się sprzedać. Z polskimi kitami od fotowoltaiki na razie mówię że kit wciskają. Konferencja prasowa i mówią że je robią i że będą dużo tańsze od krzemowych. Jakiś dziennikarz pyta gdzie można kupić i ile kosztują. Prosimy następne pytanie. Krzemowe przy dużych zamówieniach kosztują w granicach złotówki za wata. To kity powinny być po 10 groszy za wata. I pewno będą jak Chińczycy zaczną sprzedawać. Tak samo z tym do chłodzenia co dałeś. Dokąd nie będzie na allegro to tego nie ma.

Specjalista powinien wiedzieć co się dzieje w jego branży, by nie
przegapić możliwych zmian rynkowych.
Przykładowo, producent zegarków mechanicznych powinien się przebranżowić
zanim zostanie wykoszony przez zegarki elektroniczne.

Czasem można natrafić na niszę rynkową, zanim więksi gracze się połapią.
Przykład polskiej firmy drukującej domy z betonu.
https://youtu.be/9FlQiTyDsG4

WM

J.F.

Pan J.F. napisał:

>Pół kilo CO2 każdemu jednemu samochodu wycieka z rury po przejechaniu
>ledwie kilku kilometrów.

CO2 to owszem, ale tych freonow to jednak sporo ..

> [...]
>trującym czynnikiem to słabo wyszło. Pół kilo spalonego propanu
>to nie jest wielki problem. Zdecydowanie mniejszy niż z pół kilo

Jakby sie zechcial grzecznie spalic, to niewielki problem.
Ale on tylko na rozpalke, samochod zapali, a ludzie niekoniecznie beda
w stanie pojazd opuscic, czy nawet byc wyniesionymi.

J.

Jarosław Sokołowski

Pan J.F. napisał:

> Jakby sie zechcial grzecznie spalic, to niewielki problem.
> Ale on tylko na rozpalke, samochod zapali, a ludzie niekoniecznie
> beda w stanie pojazd opuscic, czy nawet byc wyniesionymi.

No więc właśnie on słaby na rozpałkę. Ludzie boją się LPG w samochodzie,
a według zgromadzonych danych jest to w czasie wypadku bezpieczniejsze
paliwo od benzyny. Takie pół kilo propanu w razie zapłonu robi kulkę
ognia, która bardzo szybko unosi się do góry. Benzyna w tej ilości
działa jak rozpałka do grilla, a plastik to już w ogóle jak napalm.

--
Jarek