Ekspres do kawy i glony w zbiorniku

PeJot

Czołem,

z tego co się czyta zjawiskiem dosyć częstym jest zaleganie glonów w
zbiorniku wody ekspresu do kawy. Podobno ma znaczenie że zbiornik jest
przezroczysty i nasłoneczniony. U mnie, z lenistwa woda do zbiornika
jest podawana przez elektrozawór i filtr. Błędem wydaje się utrzymywanie
wysokiego poziomu wody w zbiorniku, ale urządzenie jest na gwarancji i
jak na razie wolę nie instalować czujnika poziomu wody, chyba że ktoś
zaproponuje jakieś nieinwazyjne rozwiązanie w znośnej cenie. Tymczasem
zastanawiam się, czy by nie ominąć całkowicie zbiornika i podawać wody
elektrozaworem wprost do wlotu, a elektrozawór otwierać równolegle z
pompą ekspresu. Co o tym sądzicie ? 2ga sprawa to bezpieczeństwo,
wypadało by doposażyć urządzenie w jakiś system przeciwzalaniowy, albo
przynajmniej w tacę drip tray z odpływem. Wskazane działanie nie
naruszające gwarancji.

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

Marcin Debowski

On 2022-10-09, PeJot <Pe...@nigdzie.pl> wrote:
> [...]
> zbiorniku wody ekspresu do kawy. Podobno ma znaczenie że zbiornik jest
> przezroczysty i nasłoneczniony. U mnie, z lenistwa woda do zbiornika

Pewnie ma znaczenie, bo moje 3 ekspresy mają zbiorniki przezroczyste,
ale nie nasłonecznione i nigdy glony się nie pojawiły.

> [...]
> wypadało by doposażyć urządzenie w jakiś system przeciwzalaniowy, albo
> przynajmniej w tacę drip tray z odpływem. Wskazane działanie nie

Są czujniki wody w zbiornikach oparte zdaje się o pomiar pojemności.
Mocuje się je np. na zewnątrz zbiornika. Parę dolców na Alim. Kupiłem
swojego czasu dokładnie w ww. celu, ale jak dotąd nie znalazłem
czasu/sił do praktycznej implementacji.

--
Marcin

PeJot

> Pewnie ma znaczenie, bo moje 3 ekspresy mają zbiorniki przezroczyste,
> ale nie nasłonecznione i nigdy glony się nie pojawiły.

Tak powiadają ludzie w internecie, pytanie czy zwykłe pomalowanie
zbiornika na czarno wystarczy.

> [...]
> Mocuje się je np. na zewnątrz zbiornika. Parę dolców na Alim. Kupiłem
> swojego czasu dokładnie w ww. celu, ale jak dotąd nie znalazłem

Opinie o tych czujnikach są skrajnie różne. Tymczasem błędne zadziałanie
takiego czujnika może oznaczać zalanie pomieszczenia, stąd pomysł o tacy
drip tray pod urządzeniem, z odpływem.

Albo prościej: podać elektrozaworem uruchamianym razem z pompą wodę
bezpośrednio do ekspresu, z pominięciem zbiornika. Tyle że w tym
przypadku mam ciśnienie na wejściu, zaś normalnie w zbiorniku ciśnienia
nie ma.

a a

bełkot

Marcin Debowski

On 2022-10-09, PeJot <Pe...@nigdzie.pl> wrote:

> Tak powiadają ludzie w internecie, pytanie czy zwykłe pomalowanie
> zbiornika na czarno wystarczy.

Wydaje się, ze powinno. Ja mam z tymi moimi ekspresami o tyle skrajne
warunki, że średnia temperatura otoczenia to ca 32C. W takich warunkach
glony i pleśń zwykle szaleją, a nigdzie w zbiornikach nic się mi nie
lęgnie. Podejrzewam zresztą, że tam może być coś
przeciwglonowego/plesniowego.

> Opinie o tych czujnikach są skrajnie różne. Tymczasem błędne zadziałanie
> takiego czujnika może oznaczać zalanie pomieszczenia, stąd pomysł o tacy
> drip tray pod urządzeniem, z odpływem.

Ja planowałem pompować pompą perystaltyczną. One nie są zbyt szybkie więc
w miarę powtarzalne. Kwestia ustawienia odpowiedniego czasu pracy przy
danej srednicy przewodu. W takim przypadku wskaźnik poziomu w gruncie
rzeczy działa jako zabezpieczenie, gdyby się timer zbiesił, co sobie
raczej trudno wyobrazić.

> [...]
> bezpośrednio do ekspresu, z pominięciem zbiornika. Tyle że w tym
> przypadku mam ciśnienie na wejściu, zaś normalnie w zbiorniku ciśnienia

A jak chcesz ro zrobić bez ingerencji w ekspres?

--
Marcin

PeJot

> [...]
> glony i pleśń zwykle szaleją, a nigdzie w zbiornikach nic się mi nie
> lęgnie. Podejrzewam zresztą, że tam może być coś

Ale co ? W przemyśle do zabijania glonów stosuje się lampy UV, w tym
przypadku jeszcze bym zniszczył plastikowy zbiornik.

> [...]
> danej srednicy przewodu. W takim przypadku wskaźnik poziomu w gruncie
> rzeczy działa jako zabezpieczenie, gdyby się timer zbiesił, co sobie

Jakiś pomysł z tą pompą jest, ale wydaje się że one mają za małą
wydajność, a już na pewno nijaka żywotność. Z trzeciej strony
elektrozawór też wieczny nie jest.

> A jak chcesz ro zrobić bez ingerencji w ekspres?

Zbiornik bym zostawił, zaś wodę podawał bezpośrednio tam gdzie zwykle
jest filtr. Elektrozwór otwierać napięciem z pompy, tu trzeba by się
dostać do ekspresu. Znów pozostaje kwestia żywotności elektrozaworu.

J.F

On Sun, 9 Oct 2022 08:42:34 +0200, PeJot wrote:
> [...]
> jest podawana przez elektrozawór i filtr. Błędem wydaje się utrzymywanie
> wysokiego poziomu wody w zbiorniku, ale urządzenie jest na gwarancji i

Tak czy inaczej - ja w swoim oproznic calkowicie nie moge.

Glonow jeszcze nie ma. Nasloniecznienie malutkie - stoi z dala od
okna. Woda z kranu ... moze wolna od glonów?

> jak na razie wolę nie instalować czujnika poziomu wody, chyba że ktoś
> zaproponuje jakieś nieinwazyjne rozwiązanie w znośnej cenie.

A jest jakis dostep? Mozna wrzucic plywak z magnesem.

Inne pomysly to raczej eksperymenty, ale mogą zadzialac

> Tymczasem
> zastanawiam się, czy by nie ominąć całkowicie zbiornika i podawać wody
> elektrozaworem wprost do wlotu, a elektrozawór otwierać równolegle z
> pompą ekspresu. Co o tym sądzicie ?

Hm, uklad dostosowany raczej do malego cisnienia, a i pewne polaczenie
chyba uciazliwe.

> 2ga sprawa to bezpieczeństwo,
> wypadało by doposażyć urządzenie w jakiś system przeciwzalaniowy, albo
> przynajmniej w tacę drip tray z odpływem. Wskazane działanie nie
> naruszające gwarancji.

A moze po prostu kranik czy przycisk - i przed kawą napelnić
odpowiednio. Nie przekracza to chyba twojego lenia :-)

J.

PeJot

Tak system już mam i gdyby nie *glony* mój len pozostałby w stand by.

J.F

On Mon, 10 Oct 2022 17:10:15 +0200, PeJot wrote:

> Ale co ? W przemyśle do zabijania glonów stosuje się lampy UV, w tym
> przypadku jeszcze bym zniszczył plastikowy zbiornik.

Srebro, miedz ?

Ekpresy maja jakies pompy o duzej powtarzalnosci :-)

J.

WM

Ciekawe, czy te niemiłe glony z Odry mogą się (wodociągiem?) dostać do
zbiornika?

WM

PeJot

W dniu 10.10.2022 o 19:17, J.F pisze:

> Srebro, miedz ?

O, ciekawie się robi. Ale jakoś nie mam czasu na długotrwałe
eksperymenty. Poza tym o ile grzebałem przy ekspresach, to zespół
gotowania wody jest z aluminium.

Marcin Debowski

On 2022-10-10, PeJot <Pe...@nigdzie.pl> wrote:

> Ale co ? W przemyśle do zabijania glonów stosuje się lampy UV, w tym
> przypadku jeszcze bym zniszczył plastikowy zbiornik.

Jakiś dodatek do materiału zbiornika lub powłoki na nim. To są
urządzenia z w miarę górnej półki, więc można kombinować. Wspomniane
srebro to jest głownie antybakteryjne, miedzi bym się trochę bał, ale
nawet jakieś powłoki mocno hydrofobowe mogłyby pomóc, a pewnie jest
trochę środków droższych za to bardziej skutecznych i maloszkodliwych.

> Jakiś pomysł z tą pompą jest, ale wydaje się że one mają za małą
> wydajność, a już na pewno nijaka żywotność. Z trzeciej strony
> elektrozawór też wieczny nie jest.

Wydajność mają wystarczającą (większą niż wynika z przepływu przy
robieniu kawy), a trwałość jest też dobra. Dlaczego miała by być zła?
Raz na 2 lata pewnie trzeba będzie wymienić rurkę, co problemem nie
jest. W sumie taką małą do akwarium też można by dać, tylko tu będzie
spora zależność przepływu od wysokości słupa wody. Tego problemu nie ma
właśnie perystaltyczna.

> Zbiornik bym zostawił, zaś wodę podawał bezpośrednio tam gdzie zwykle
> jest filtr. Elektrozwór otwierać napięciem z pompy, tu trzeba by się
> dostać do ekspresu. Znów pozostaje kwestia żywotności elektrozaworu.

Ale jak podasz impuls na ten zawór bez podłączania się fizycznie np. do
obwodu pompy ekspresu? Nie będziesz przecież mierzył poboru prądu
ekspresu. Poza tym tam mogą być czujniki jakieś poziomowe, bo jak już JF
rezolutnie zauważył, na ogół zbiornik nie jest opróżniany do sucha. Przy
ukladzie bez wyrównania ciśnienia, może być z tym problem.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2022-10-10, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Ekpresy maja jakies pompy o duzej powtarzalnosci :-)

Ekspresy, przynajmniej te nieco droższe, wydają się mieć pomiar
przepływu i na podstawie tego dawkują. Kawa może być mniej lub bardziej
"zbita" a pompa zdaje się zawsze pracuje ze stałym ciśnieniem (lub do
maks ciśnienia). Oznaczałoby to, że dla różnych rodzajów kawy i różnego
stopnia zmielenia byłaby inna ilość zrobionej kawy, a jest z grubsza
stała.

--
Marcin

Zenek Kapelinder

Ale tylko u brudasów takie zjawisko występuje. Szczegół bez znaczenia czy brudas sie posra czy nie. I tak nie będzie wiedział od czego.

J.F

Te tansze nie maja przeplywomierza a tez dobrze odmierzaja.

Pompa w zaleznosci od konstrukcji - jak np tlokowa, to jeden obrot
musi przepchnac iles cieczy.

J.

J.F

Zespol gotowania bywa gorący i wszystko sterylizuje.
My tu o zbiorniku na wodę zimną :-0

J.

PeJot

> Ale jak podasz impuls na ten zawór bez podłączania się fizycznie np. do
> obwodu pompy ekspresu?

Tu już musi być elektryczne połączenie.

Adam

Ja leję wodę przegotowaną.
Glonów nie stwierdzono w żadnym z trzech ekspresów.

--
Pozdrawiam.

Adam

Zenek Kapelinder

Kawy od razu nalej. Po to wymyslili sprytne ekspresy żeby nie pierdolić się jak matka z łobuzem jak kawy chce się ktoś napić.

Marcin Debowski

On 2022-10-11, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Te tansze nie maja przeplywomierza a tez dobrze odmierzaja.

Albo nie miałeś jakiejś znaczących różnic w kawie.

> Pompa w zaleznosci od konstrukcji - jak np tlokowa, to jeden obrot
> musi przepchnac iles cieczy.

Tez można, ale np. przy tej tłokowej, to będziesz miał albo jakieś
zawory/mechanizmy popuszczające, albo inny mechanizm zapobiegający
przeciążeniu silnika. W tym pierwszym przypadku nie zmierzysz dobrze, w
tym drugim, usłyszysz, tzn. pompa zostanie wyłączona. Tak się dzieje?

W sumie taki prosty mechniczny przepływomierz to nie jest żaden koszt,
ale nie wiem jak to to sobie będzie radzić z kamieniem przy takich w
sumie małych przepływach.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2022-10-11, Marcin Debowski <aga...@INVALID.zoho.com> wrote:

> [...]
> przeciążeniu silnika. W tym pierwszym przypadku nie zmierzysz dobrze, w
> tym drugim, usłyszysz, tzn. pompa zostanie wyłączona. Tak się dzieje?

Albo i nawet nie to, bo pompa coś tam zawsze wypchnie, tylko, że zanim
się zawór zamknie to to coś wróci, więc będzie mielić bez przepływu i
tyle ze stałej objętosci na jeden obrót.

--
Marcin

Adam

W zbiorniku mieci się kilka litrów, więc to żaden problem.
Nie mam przemysłowych, tylko domowe.

--
Pozdrawiam.

Adam

PeJot

W dniu 11.10.2022 o 23:45, Adam pisze:

> Ja leję wodę przegotowaną.
> Glonów nie stwierdzono w żadnym z trzech ekspresów.

A jak z ekspozycją na światło słoneczne ?

J.F

On Tue, 11 Oct 2022 23:39:38 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
> przeciążeniu silnika. W tym pierwszym przypadku nie zmierzysz dobrze, w
> tym drugim, usłyszysz, tzn. pompa zostanie wyłączona. Tak się dzieje?

Wlasnie mi sie cos zatkalo, i buczenie zwalnialo az stawalo.
Nie wiem - bimetal wylaczal po pewnym czasie, czy mikroprocesor.
A moze uplynal wlasciwy czas na napelnienie filizanki ...

> W sumie taki prosty mechniczny przepływomierz to nie jest żaden koszt,

Jakis jest. W urzadzeniu za 3000 zl moze juz niewielki.

> ale nie wiem jak to to sobie będzie radzić z kamieniem przy takich w
> sumie małych przepływach.

Rozne sa przeplywomierze. Ale niektore kosztuja ponad 3k zl :-)

J.

Adam

Dnia Wed, 12 Oct 2022 15:47:15 +0200, PeJot napisał(a):

> A jak z ekspozycją na światło słoneczne ?

Jeden - duże okna na wschód i południe, więc ekspozycja prawie pełna
dwie sztuki - okna zachodnie, zacienione.

Raz na jakiś czas - jak sobie przypomnę ;) - to swój (okno zachodnie) myję
w zmywarce. Znaczy pojemnik na wodę ;)
Przypominam sobie kilka razy w roku, statystycznie co kwartał.
Więc jeśli kiedykolwiek tam były naniesione warstwy antybakteryjne, to już
dawno popłynęły.
Model: stary (jeszcze oryginalny) Saeco Incanto Sirius S-class.
Drugi to Zelmer, trzeci to starszy model Saeco Royal.

--
Pozdrawiam.

Adam

PeJot

W dniu 13.10.2022 o 10:40, J.F pisze:

> Wlasnie mi sie cos zatkalo, i buczenie zwalnialo az stawalo.
> Nie wiem - bimetal wylaczal po pewnym czasie, czy mikroprocesor.
> A moze uplynal wlasciwy czas na napelnienie filizanki ...

Dla informacji: pompy w ekspresach są tłokowe, z napędem przez solenoid.
I zwykle towarzyszy im prosty bezpiecznik termiczny.

J.F

Rozbiore, to zobacze, ale mozesz miec racje.

No to mamy dwa problemy:
-naped jest "elastyczny" i jak wzrosną opory to mniej przepompuje,
-skad to u mnie to zmiejszanie buczenia? Juz nie pamietam - tylko
glosnosc spadala, czy takze "czestotliwosc"? Chyba tez czestotliwosc.
A solenoid zasilany z sieci 50Hz?

J.

PeJot

W dniu 13.10.2022 o 18:48, J.F pisze:

> Rozbiore, to zobacze, ale mozesz miec racje.

Te

http://www.spaw-serwiscz.pl/pub/CEME,%20ULKA%20-%20pompy%20solenoidowe.pdf

są rozbieralne. Nawet można kupić zestaw naprawczy ( choć nie wydaje mi
się to sensowne ).

> No to mamy dwa problemy:
> -naped jest "elastyczny" i jak wzrosną opory to mniej przepompuje,
> -skad to u mnie to zmiejszanie buczenia? Juz nie pamietam - tylko
> glosnosc spadala, czy takze "czestotliwosc"?

Wystarczy że dłuższy czas pracowała bez wody.

> Chyba tez czestotliwosc.
> A solenoid zasilany z sieci 50Hz?

Tak, ale przez *diodę*. Dioda jest zatryśnięta w korpusie solenoidu.

J.F

On Thu, 13 Oct 2022 19:46:27 +0200, PeJot wrote:

> [...]
> się to sensowne ).

> Wystarczy że dłuższy czas pracowała bez wody.

To sekundy byly. Przy zatkanym odplywie cisnienie wzroslo i zatrzymalo
ruch tloka.
To mnie nie dziwi, ale wrazenie sluchowe o ile pamietam bylo takie,
jakby stopniowo zwalnialo

Marcin Debowski

On 2022-10-13, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> To sekundy byly. Przy zatkanym odplywie cisnienie wzroslo i zatrzymalo
> ruch tloka.
> To mnie nie dziwi, ale wrazenie sluchowe o ile pamietam bylo takie,
> jakby stopniowo zwalnialo

Przy moich zdecydowanie pompy nie stają. Jak jest duże ciśnienie lub
mały przepływ, robi się ciszej, ale buczenie ciągle jest i raczej z
podobną częstorliwością. Podejrzewam, że pompy cały czas pracują. To
zresztą jest płynne przejście - nie zatyka się nigdy zerojedynkowo, a
dopiero w momencie gdy woda dotrze do "infuser'a" lub kapsułki.
Obstawiam, że to ciszej wynika z mniejszej amplitudy ciśnienia.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2022-10-13, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
Takie proste przepływomierze to kilka złotych. Z tym, że oczywiście
coś by się zdało bardziej niezawodnego. Jakbym miał koncepcyjnie
projektowac, to zrobiłbym pojemnościowy zliczające np. krople, albo może
i wystarczyłby mechanczny - taki wiatraczek z osią niezanurzoną w
płynie, co dawałoby odporność na kamień. Raczej drogo by nie wyszło.

--
Marcin

J.F

On Thu, 13 Oct 2022 22:45:08 GMT, Marcin Debowski wrote:

> Przy moich zdecydowanie pompy nie stają. Jak jest duże ciśnienie lub
> mały przepływ, robi się ciszej, ale buczenie ciągle jest i raczej z

A tu przeplyw spadl do zera.

> podobną częstorliwością. Podejrzewam, że pompy cały czas pracują. To
> zresztą jest płynne przejście - nie zatyka się nigdy zerojedynkowo, a
> dopiero w momencie gdy woda dotrze do "infuser'a" lub kapsułki.

Tak jakos to bylo - pare sekund pracy, coraz wolniej/ciszej, az w
koncu brak cisnienia.
Wylaczam, wlaczam - teraz juz sekunda pracy ...

> Obstawiam, że to ciszej wynika z mniejszej amplitudy ciśnienia.

Oraz z mniejszej amplitudy ruchu tloka.

J.

Adam

Wszystkie pompy, jakie widziałem - począwszy od najstarszych ekspresów
kolbowych Krupsa i Zelmera z początku lat 90-tych do współczesnych
full-automatów Saeco, Nivony itp - mają pompę napędzaną za pomocą
elektromagnesu. Rdzeń porusza się, jak jest napięcie. Czyli w pewnym
uproszczeniu rdzeń jest popychany z pewną siłą z częstotliwością sieci, jak
w elektromagnetycznej maszynce do golenia. Jeśli przepływ jest swobodny, to
długość suwu rdzenia jest większa. Jak ciśnienie rośnie, czyli de facto
rośnie opór dla rdzenia, to ten posuwa się w mniejszym zakresie, aż do
zatrzymania. Brzęczenie słychać, ale inaczej.

--
Pozdrawiam.

Adam

Marcin Debowski

Czyli nici z kontroli ilości cieczy taką pompą.

--
Marcin

PeJot

> Czyli nici z kontroli ilości cieczy taką pompą.

Zwykle w ekspresie jest przepływomierz, taki banalny, skrzydełkowy.

Adam

Dnia Fri, 14 Oct 2022 15:45:37 +0200, PeJot napisał(a):

> Zwykle w ekspresie jest przepływomierz, taki banalny, skrzydełkowy.

Jest sobie bardzo stary już model (i bardzo prymitywny = prosty) Zelmer
13Z011. On ma przepływomierz. Ale ma też ciekawą funkcję - jak się
wcześniej zatrzyma kawę, to pokazuje w mililitrach, ile kawy zdążył
naprodukowć.

Wszystkie aktualne ekspresy, które mam ja, brat i rodzina (czyli m.in.
Krups, Zelmer, Philips, Saeco, Jura) wylewają tyle samo kawy bez względu na
stopień zmielenia - czyli bez względu na czas wylewania.

--
Pozdrawiam.

Adam

Marcin Debowski

On 2022-10-14, Adam <a...@poczta.onet.pl> wrote:
No właśnie stąd ta cała dyskusja, bo klarownie wszystkie chyba mierzą. A
jak to jest taki prosty skrzydełkowy to trochę się dziwie jak to to
mierzy np. przy pojedyńczym espresso w momencie gdzie coś łatwo nie
idzie, czyli przy malutkich przepływach. Ale może i jest to taki prosty
przepływomierz, bo mi, po paru miesiącach nie używania Nespresso zaczał
właśnie coś szwankować z ilością. Przy czym dość szybko się sam
"naprawił", więc może pojawił się tam kamień a potem zaschło. Z drugiej
strony, kamień to chyba by spowodował brak impulsów, a on mi lał za
mało.

https://coffeemachineparts.uk.com/index.php/coffee-machine-parts/nespresso-spare-parts/product/nespress-coffee-machine-flow-meter
Klarownie łopatkowy, choć to nie ten model.
Pewnie nie potrzebnie wymyślam.

--
Marcin

PeJot

W dniu 14.10.2022 o 23:29, Adam pisze:
Jedną z funkcji tego przepływomierza jest przypomnienie userowi o
konieczności odkamienienia.