Obciążenie osiowe łożyska kulkowego

Jacek

Jul 19, 2021, 1:17:37 PMJul 19
Łożyska kulkowe jednorzędowe mogą przenosić oprócz obciążeń
promieniowych także obciążenia osiowe. Niektóre katalogi dodają, że
"niewielkie" obciążenia osiowe.
Czy spotkał się ktoś z Was z dokładniejszym określeniem?
Czy jak założę, że łożysko kulkowe wytrzyma obciążenie osiowe równe 25%
jego nośności to mi się ono rozsypie, czy będzie pracować normalnie?
Jacek

J.F

Jul 19, 2021, 1:31:07 PMJul 19
Zajrzyj do katalogu SKF - tam byly dokladniejsze dane.
25% powinno wytrzymac.
https://www.skf.com/ph/products/rolling-bearings/engineered-products/insocoat-bearings/load

Albo uzyj lozyska stozkowego czy dwoch stozkowych - jesli kierunek
osiowy zmienny.

J.

PeJot

Jul 19, 2021, 1:46:09 PMJul 19
W dniu 2021-07-19 o 19:17, Jacek pisze:
> [...]
> "niewielkie" obciążenia osiowe.
> Czy spotkał się ktoś z Was z dokładniejszym określeniem?

Ja słyszałem o 10 %.

> Czy jak założę, że łożysko kulkowe wytrzyma obciążenie osiowe równe 25%
> jego nośności to mi się ono rozsypie, czy będzie pracować normalnie?

Myślę że to dobre pytanie do producenta łożysk.

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

WM

Jul 19, 2021, 2:28:05 PMJul 19
W dniu 2021-07-19 o 19:17, Jacek pisze:
Łożyska mogą przenosić różne obciążenia.
Przy większych obciążeniach będą mieć mniejszą trwałość.

W katalogach łożyskowych podawane są zwykle współczynniki do obliczenia
obciążenia zastępczego.
Po jego podliczeniu, wyznaczamy trwałość dla danych warunków pracy
(statyczne, intensywne itp).

WM

Robert Tomasik

Jul 19, 2021, 2:43:02 PMJul 19
W dniu 19.07.2021 o 19:17, Jacek pisze:
Łożyska oblicza się na żywotność. W zależności od tego, jakie obciążenie
przyłożysz, to zmienia się żywotność obliczeniowa. Weź katalog
producenta i p[odstaw do wzorów obciążenia i oblicz sobie żywotność, a
potem oceń, czy Ci wystarczy. Pewnie są też jakieś programy, ale dawno
nie dobierałem łożyska i nie chce mi się szukać.

--
Robert Tomasik

Robert Tomasik

Jul 19, 2021, 2:43:21 PMJul 19
W dniu 19.07.2021 o 19:31, J.F pisze:
> Zajrzyj do katalogu SKF - tam byly dokladniejsze dane.

O ile łożyska tego producenta zamierza użyć :-)

--
Robert Tomasik

J.F

Jul 19, 2021, 3:17:04 PMJul 19
On Mon, 19 Jul 2021 20:43:18 +0200, Robert Tomasik wrote:

> O ile łożyska tego producenta zamierza użyć :-)

Dobre lozyska, tylko trzebe uwaznie ogladac, bo moze na nich byc napis
"made in Italy" - tego bym nie kupil.

Ale podejrzewam, ze zasady podobne jak innych lozysk, chyba ze ...
ich "deep groove" sa wyjatkowe.

J.

Jacek

Jul 19, 2021, 3:35:49 PMJul 19
> Łożyska oblicza się na żywotność. W zależności od tego, jakie obciążenie
> przyłożysz, to zmienia się żywotność obliczeniowa.
Dzięki za pomoc. W moim przypadku chodzi o JEDNO łożysko, tak więc jest
mi z grubsza obojętne, czy zapłacę 20 zł, czy 200. Idealnie by było dać
kulkowe jednorzędowe obustronnie uszczelnione i zapomnieć o temacie.
Stożkowe by było lepsze pod względem nośności, ale z kolei mocno
komplikuje się uszczelnienie.
Znalazłem w katalogu NSK wzór P=X*Fr + Y*Fa, gdzie P - obciążenie
zastępcze, Fr - siła promieniowa, Fa - osiowa, X i Y współczynniki z
katalogu. Wychodzi, że nie jest tak źle. Napisali nawet, że obciążenie
osiowe nie może przekraczać 0,3 nośności.
Jacek