Cięcie arkuszy laserem - jakie ogólne zasady wymiarowania?

heby

Cześć.

Chcę coś wyciąć laserem. Najpierw w sklejce, potem w stali. Etap
sklejkowy w celu naniesienia poprawek i poeksperymentowania z
przeróbkami, finalnie w stali.

Widzę, że cięcie laserem ma różną precyzje, również wiązka laserowa ma
różną szerokość.

Dodatkowo, przy wycinaniu otworu z kątami 90, widzę, że rysunki
techniczne mają już uwzględnione wjechanie lasera nieco głebiej w
materiał w narożnikach, przynajmniej w dokumentacji do wycinania, jaką
znalazłem przykładową.

Może ktoś podpowiedziec jakie są zasady projektowania takich elementów?

1) Czy to ja muszę ogarniać szerokośc wiązki lasera i kompensować
wymiary odsuwając ją od docelowych krawędzi? Czy zrobi to oprogramowanie
wycinarki? A jesli zrobi to oprogramowanie, to skąd wie co jest, a co
nie, elementem i odpadem i w resultacie w którą stronę odsunąć wiązkę?

2) Czy "wcięcia" w narożnikach 90 są do wykonania u mnie, czy
oprogramowanie wycinarki samo sobie je doda?

3) W jakim formacie, który mogę samodzielnie, algorytmicznie,
wygenerować można im to podrzucić? dwg widzę, czy dwg ma jakieś cechy
które powodują, że firma będzie go preferować (np. odrożnia
wnętrze/zewnętrze i dzieki temu samo kompensuje szerokośc wiązki)? W
moim wypadku częśc rysunku jest raczej niemożliwa do narysowania z reki,
jest parametryczna i kształt jest generowany algorytmicznie, wic szukam
opcji generacji tych plików w jakiś sposób z poziomu języka
programowania (np. pythona).

Robert Wańkowski

W dniu 15.12.2023 o 23:37, heby pisze:
> Cześć.
>
> Chcę coś wyciąć laserem. Najpierw w sklejce, potem w stali. Etap
> sklejkowy w celu naniesienia poprawek i poeksperymentowania z
> przeróbkami, finalnie w stali.

Nie sądzę, aby firma, która wycina w stali miała na stanie sklejkę.
Jak na próbę, to wytnij od razu w stali, ale coś mniejszego.

> Widzę, że cięcie laserem ma różną precyzje, również wiązka laserowa ma
> różną szerokość.

To Ciebie nie interesuje.

> [...]
> techniczne mają już uwzględnione wjechanie lasera nieco głebiej w
> materiał w narożnikach, przynajmniej w dokumentacji do wycinania, jaką

Ale chyba nie o laser chodzi, dla frezów to się stosuje te sztuczki, acz
można frezem okrągłym zrobić ostry narożnik 100% 90°.

> Może ktoś podpowiedziec jakie są zasady projektowania takich elementów?

Ja ryzuję tak jak ć w rzeczywistości. Jedynie jak coś ma w coś wchodzić
(jak puzzle) to odejmuję 0,1 mm na stronę.

> 1) Czy to ja muszę ogarniać szerokośc wiązki lasera i kompensować
> wymiary odsuwając ją od docelowych krawędzi? Czy zrobi to oprogramowanie

Oprogramowanie to zrobi.

> wycinarki? A jesli zrobi to oprogramowanie, to skąd wie co jest, a co
> nie, elementem i odpadem i w resultacie w którą stronę odsunąć wiązkę?

Jak masz kontur zamknięty to zawsze wiadomo. Przy otwartych trzeba
wskazać, ale otwartych nie będziesz robił zlecając.

> 2) Czy "wcięcia" w narożnikach 90 są do wykonania u mnie, czy
> oprogramowanie wycinarki samo sobie je doda?

W laserze nic nie dodajesz do konturu, będzie tak jak narysujesz.

> [...]
> jest parametryczna i kształt jest generowany algorytmicznie, wic szukam
> opcji generacji tych plików w jakiś sposób z poziomu języka

Format dowolny. Ja np. wysyłam dxf. Jeżeli laerownia robi problemy z
formatem, to znaczy, że się dopiero uczą.
Mi jak zlecają (nie laser) to mogą wysłać nawet bitmapę (jak zapłacą) :)

Robert

heby

On 16/12/2023 03:02, Robert Wańkowski wrote:
> Nie sądzę, aby firma, która wycina w stali miała na stanie sklejkę.
> Jak na próbę, to wytnij od razu w stali, ale coś mniejszego.

To będa rózne firmy.

> Ale chyba nie o laser chodzi, dla frezów to się stosuje te sztuczki, acz
> można frezem okrągłym zrobić ostry narożnik 100% 90°.

Laser. Mam tutaj stalowa rame, wycieta laserem. narozniki otworów są
wlasnie tak "nadgryzione" aby otwór mógł pomieścić idealny prostokąt.
Widze, że w pliku dwg jest to zrobione ręcznie.

> Ja ryzuję tak jak ć w rzeczywistości. Jedynie jak coś ma w coś wchodzić
> (jak puzzle) to odejmuję 0,1 mm na stronę.

To jest takie puzzle 3D.

Przyklad: https://www.thingiverse.com/thing:2736479

Mma tą ramę. A teraz, wiedząc że to naprawde solidny kawał stali, bardzo
stabilny, chce sobie zrobić troche inną.

> W laserze nic nie dodajesz do konturu, będzie tak jak narysujesz.

To nie jest dobrze, laser ma przekrój okragły a ja chce w ten otwór
wsadzic prostokąt ;)

Robert Wańkowski

W dniu 16.12.2023 o 10:29, heby pisze:

> [...]
> wlasnie tak "nadgryzione" aby otwór mógł pomieścić idealny prostokąt.
> Widze, że w pliku dwg jest to zrobione ręcznie.

Może zależy od jakości lasera? Nie mierzyłem, ale rzaz po laserze ma 0,1
mm, którym mi wycinają.

> To jest takie puzzle 3D.
>
> Przyklad: https://www.thingiverse.com/thing:2736479
>
> Mma tą ramę. A teraz, wiedząc że to naprawde solidny kawał stali, bardzo
> stabilny, chce sobie zrobić troche inną.

Mam kilka rzeczy w rej technologi zrobionych. Nie tak skomplikowane i
nigdzie nie było problemu z narożnikami. Luz po 0,1 mm i składało się
jak klocki.
Jakoś nie widzę potrzeby robienia prototypu ze sklejki, skoro i tak
pewnie rysujesz w 3D.

> To nie jest dobrze, laser ma przekrój okragły a ja chce w ten otwór
> wsadzic prostokąt ;)

Jak pisałem wyżej, ten przekrój ma fi 0,1-0,2 mm. To promień w narożniku
będzie pomijalny.

Robert