Jak działa zawór antysyfonowy?

heby

Jun 12, 2021, 4:30:35 AMJun 12
Cześć.

W nocy miałem małą przygodę z klimatyzacją, mianowicie po wyłaczeniu,
wylała się z niej woda. Klima nowa, pierwszy raz użyta przez kilka h.

Pierwsza myśl: brakuje zaworu zwrotnego na odprowadzeniu skroplin (są
wysysane jakis 1m w górę ale kilka w bok) i zawartośc rurki wróciła.

Oglądam więc schemat podpięcia pompki:

https://www.aspenpumps.com/sites/default/files/en-int/aspen-pumps/manuals/4052-6-mini-maxi-orange-manual-REV08-0919.pdf

Na stronie 12 jest "zawór antysyfonowy". Nie zamontowali go. Mam go w ręce.

W pierwszej chwili myślałem, że to zawór jednokierunkowy, blokujący
powrót wody do pompki.

Ale nie. "Zawór" jest przelotowy, nie ma częsci ruchomych. Czyli to nie
"zawór".

Na schamacie widać "bąbelki powietrza".

Przyszło mi do głowy, że może to coś jest napowietrzaczem i działa tak,
że bąble uciekajac w górę wypychają wodę z rurki do przelewu?

Jak to ma działać, ktoś ma pomysł?

Producent sam chyba nie wie. Na filmie, nie dośc że podpięty jest
inaczej niż w instrukcji, to ma słuzyć jako urządzenie zapobiegajace
zatarciom pompy (!).

https://vimeo.com/403503476

Korci mnie, aby wstawić tam zwykły zawór jednokierunkowy, z akwarium.
Ale z jakiegoś powodu producent dodaje to dziwne coś. Co to daje lepiej,
niż zawór jednokierunkowy i jak działa?

WM

Jun 12, 2021, 9:06:04 AMJun 12
W dniu 2021-06-12 o 10:30, heby pisze:
Po odpompowaniu wody ze zbiorniczka, powinien zostać słup wody między
zbiornikiem a pompą, by pompa była nadal zalana.
To ma na celu zapewnienie jej ciągłej pracy na mokro.
Niestety, po zatrzymaniu pompki, efekt syfonowy może wyssać wodę z pompy
i dlatego jest ten zaworek.
Jak sądzę, otwiera on połączenie z atmosferą po opróżnieniu zbiornika i
wyłączeniu pompki, a wtedy odpływa woda poniżej zaworka, likwidując
efekt syfonowy.

WM

WM

Jun 12, 2021, 9:45:37 AMJun 12
Błędnie przetłumaczono z angielskiego, bo syfon to lewar.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lewar_hydrauliczny

WM

Marcin Debowski

Jun 12, 2021, 8:40:49 PMJun 12
Jak dochodzi do opróżnienia zbiornika z kondensatem efektem syfonowym, to
ciężar słupa cieczy za pompą zasysa wszystko co jest w rurach i pompie
opróżniając całość instalacji z kondensatu. Ten zawór antysyfonowy ma to
przerwać, tak że to co poniżej niego (tu odnoszę się do wideo) lub
powyżej (tu do instrukcji, str. 12, górny rysunek) poleci rurami do
odpływu ale pompa pozostanie zalana. To musi siłą rzeczy być zawór
jednokierunkowy, bo inaczej, jeśli pompa jest powyżej zbiornika z
kondensatem, to też z niej by wyleciało.

--
Marcin

Marcin Debowski

Jun 12, 2021, 8:41:46 PMJun 12
On 2021-06-12, WM <cie...@poczta.onet.pl> wrote:
> Błędnie przetłumaczono z angielskiego, bo syfon to lewar.
>
> https://pl.wikipedia.org/wiki/Lewar_hydrauliczny

Dobrze, że tak przetłumaczyli bo inaczej nikt by nie zrozumiał, a efekt
syfonowy zna każdy.

--
Marcin

Marcin Debowski

Jun 12, 2021, 10:48:10 PMJun 12
No dobra, po zastanowieniu to nie musi być zawór jednokierunkowy, a samo
odpowietrzenie, jeśli pompa ma taki zawór albo to coś pod zbiornikiem z
kondensatem ma taki zawór. Obstawiam to drugie.

--
Marcin

WM

Jun 13, 2021, 3:40:50 AMJun 13
Syfon to zamknięcie hydrauliczne (jak w kiblu), a lewar nim nie jest.
W lewarze jest niższe ciśnienie niż w otoczeniu, a w syfonie wyższe.

WM

WM

Jun 13, 2021, 3:47:30 AMJun 13
To zawór jednokierunkowy łączący wnętrze rury z otoczeniem.
Otwiera się, gdy w rurze jest niższe ciśnienie niż atmosferyczne.

WM

Marcin Debowski

Jun 13, 2021, 3:50:41 AMJun 13
Nie, no w porządku, ale jeśli chcieli coś wytłumaczyć to gdyby napisali
lewar, to 99.9% szukałaby jakiejś dźwigni. A jak napisali syfon, to 95%
zrozumiała czego rzecz dotyczy, a tylko 5% szukało butli z wodą gazowaną.

--
Marcin

heby

Jun 13, 2021, 7:18:27 AMJun 13
On 13/06/2021 09:47, WM wrote:
> To zawór jednokierunkowy

To co mam w ręce, to przelotowy kawałek rurki. Jedyna częśc mechaniczna
to kawałek gumki widocznej przez mała dziurkę z boku.

Zakładam, że powiduje wpuszczanie powietrza i przerywa słup wody
zaciągany syfonem.

Jedokierunkowy nie jest, na 100%.

W/g serwisanta, stosowny zawór jednokierunkowy posiada pompa, w środku.

WM

Jun 13, 2021, 9:44:19 AMJun 13
W dniu 2021-06-13 o 13:18, heby pisze:
Jest zaworem jednokierunkowym na ściance rury, wpuszczającym powietrze
do środka rury.
Na zewnątrz nie wypuszcza ani powietrza, ani skroplin.
Działa na różnicę ciśnienia jak typowy zawór jednokierunkowy.

WM

heby

Jun 13, 2021, 9:47:06 AMJun 13
On 13/06/2021 15:44, WM wrote:
> Jest zaworem jednokierunkowym na ściance rury, wpuszczającym powietrze
> do środka rury.

OK, zrozumiałem że chodzi o wodę. Tak, z punktu widzenia powietrza jest
jednokierunkowy.

J.F

Jun 14, 2021, 7:16:56 AMJun 14
On Sat, 12 Jun 2021 10:30:30 +0200, heby wrote:
> [...]
> Przyszło mi do głowy, że może to coś jest napowietrzaczem i działa tak,
> że bąble uciekajac w górę wypychają wodę z rurki do przelewu?

A w opisie wrecz "3. Air Intake".
Z ciekawosci mozesz podmuchac - domyslam sie, ze jest tam zaworek
jednokierunkowy, ale dla powietrza. Umozliwia zassanie powietrza do
rury, ale nie powinien wypuscic wody z rurki.

Tylko WM ma chyba racje - to ma zapewnic utrzymanie wody w pompie,
a nie zapobiegac cofaniu do klimy.

Jak tak jednak patrze na str 10 i sposoby montazu pompy ... to sie
zastanawiam jak to dziala i jak ma zapobiegac przez wylaniem wody z
klimy.

Rozumiem, ze pompa wysysa wode z pudelka z jakim czujnikiem poziomu?
A do tego pudelka woda z klimy splywa swobodnie ?

To ciekawe - w ogole nie dziala to odsysanie, czy WM ma podwojna racje
- zadzialalo raz, syfon odessal za duzo wody, i pompa przestala ssac.
Ale z takimi mozliwosciami montazu, to powinna byc pompa choc troche
ssaca, np membranowa - woda nie powinna byc jej niezbednie potrzebna.
Choc zapis jest - nie uruchamiac na sucho.

J.

Marcin Debowski

Jun 14, 2021, 8:39:03 PMJun 14
On 2021-06-14, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> Tylko WM ma chyba racje - to ma zapewnic utrzymanie wody w pompie,
> a nie zapobiegac cofaniu do klimy.

Zdecydowanie tak.

> [...]
> ssaca, np membranowa - woda nie powinna byc jej niezbednie potrzebna.
> Choc zapis jest - nie uruchamiac na sucho.

A po co w ogóle tam pompa? Wszystkie klimy, które znam mają odprowadzenie
grawitacyjne. Fakt, że znam wyłącznie Daikiny.

--
Marcin

WM

Jun 15, 2021, 4:33:00 AMJun 15
Spółdzielnie mają różne wymagania odnośnie skroplin, oto przykład:
"Musimy zadbać, aby płyn nie spływał niekontrolowanie po balkonie, nie
tylko zalewając sąsiadów z dołu, ale i brudząc elewację. Jeżeli
posiadamy balkon, wystarczy zaopatrzyć się w zbiornik, a jeżeli nie, w
projekcie trzeba będzie uwzględniać podłączenie instalacji do kanalizacji."

WM

WM

Jun 15, 2021, 6:11:39 AMJun 15
W dniu 2021-06-14 o 13:16, J.F pisze:
Przy uruchamianiu zalecają by napełnić pompę wodą z płynem odkażającym.

W zbiorniczku jest prawdopodobnie pływak, włączający pompę przy dużym
poziomie płynu i wyłączający przy niskim.

WM

J.F

Jun 15, 2021, 6:32:26 AMJun 15
On Tue, 15 Jun 2021 12:11:37 +0200, WM wrote:

> Przy uruchamianiu zalecają by napełnić pompę wodą z płynem odkażającym.

Ale pompa jaka - wirowa, wyporowa?

Bo jakos tak troche powatpiewam, aby wirowa, nawet zalana, potrafila
wyciagnac wode ze zbiorniczka ... 30cm nizej?
Raczej nie starczy wody w pompie na tyle powietrza.

No chyba, ze zaworek zwrotny jest przy zbiorniku, i przy pierwszym
zalaniu zalewa tez rurke.

> W zbiorniczku jest prawdopodobnie pływak, włączający pompę przy dużym
> poziomie płynu i wyłączający przy niskim.

Tak, nawet tam pisza i rysuja.

J.

J.F

Jun 15, 2021, 6:34:22 AMJun 15
Tam jakies rysunki sa, i sensownie to wyglada - tzn gdy instalacja
odprowadzajaca jest wyzej - w kanale powietrznym, nad panelowym
sufitem itp ..

J.

WM

Jun 15, 2021, 7:07:01 AMJun 15
W dniu 2021-06-15 o 12:32, J.F pisze:
Dotarłem do opisu działania pompki.

"Zasada działania pompki opiera się na dwóch zaworach jednokierunkowych
(jeden przed, a drugi za tłokiem) oraz małym tłoku, który oscylując z
częstotliwością 50 (lub 60) ruchów na sekundę, wypiera wodę, co powoduje
jej przepływ. "

WM

Marcin Debowski

Jun 15, 2021, 5:01:58 PMJun 15
I racja. Te wszystkie co znam, mają odporwadzenie do kanalizacji. Klima
na ogół jest pod sufitem, więc powino się dać odprowadzić grawitacyjnie w
większości przypadków.

--
Marcin

Marcin Debowski

Jun 15, 2021, 5:05:32 PMJun 15
On 2021-06-15, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> Ale pompa jaka - wirowa, wyporowa?

Wyporowa pewnie, bo wirową nie zaciągniesz jak jest sucha, a z opisu
wynikało, że tą zaciągną, tyle że się niszczy.

--
Marcin

WM

Jun 16, 2021, 6:40:02 AMJun 16
Czasem pompy perystaltyczne są używane.

Kiedyś stosowano jeszcze pompy membranowe i zębate do skroplin.

WM

J.F

Jun 16, 2021, 6:59:15 AMJun 16
WM znalazl, ze to tloczkowa.
Ciekawe - syfon jest w stanie to tak dokladnie oproznic?
Niby zaworki w te strone przepuszczaja, wiec moglby, ale czy na tyle
dokladnie, ze resztek smarowania nie bedzie?

Tak czy inaczej - przyczyna wycieku z klimy gdzie indziej lezy.
Zaczalbym od sprawdzenia czy pompa sie uruchamia.

J.

heby

Jun 16, 2021, 7:15:31 AMJun 16
On 16/06/2021 12:59, J.F wrote:
> Tak czy inaczej - przyczyna wycieku z klimy gdzie indziej lezy.

Przyczyna znaleziona: pompa czasam nie działała. Złośliwie, wycieki
pojawiały się *zawsze* po wyłączeniu. Dopiero któryśtam raz z rzędu
wyciekło podczas pracy i stał się jasne że to nie cofanie wody z rurki
odpływowej tylko przepełnienie zbiornika.

A co to potrzeby takiej pompki, bo widzę że są opinie że grwitacyjnie
powinno: owszemm ale wymaga to wykuwania w *mieszkaniu* w ścianach,
wężyków ze spadkiem. Ogólnie niewykonalne kiedy montujemy po
wykończeniu, znacznie łatwiej jest zaciągnąc skropliny przez sufit k/g,
albo do wiadra, jak widziałem w pewnym korpo ;).

PS. pompka 300zł. WTF :) ?

J.F

Jun 16, 2021, 7:27:22 AMJun 16
On Wed, 16 Jun 2021 13:15:22 +0200, heby wrote:
> A co to potrzeby takiej pompki, bo widzę że są opinie że grwitacyjnie
> powinno: owszemm ale wymaga to wykuwania w *mieszkaniu* w ścianach,
> wężyków ze spadkiem. Ogólnie niewykonalne kiedy montujemy po

Albo zamontowania rurek na scianach.
A jak sie komus nie podoba, to niech szafa czy kalendarzem zasloni :-)

Albo plyta k-g :-)

> wykończeniu, znacznie łatwiej jest zaciągnąc skropliny przez sufit k/g,
> albo do wiadra, jak widziałem w pewnym korpo ;).
>
> PS. pompka 300zł. WTF :) ?

Widac taka dobra :-)

J.

Marcin Debowski

Jun 18, 2021, 7:04:39 PMJun 18
Nie zasyfia się szybko? Tam musi chyba iść też sporo brudu z tym
kondensatem?

> Kiedyś stosowano jeszcze pompy membranowe i zębate do skroplin.

I te pompy (ogólnie, nie jakiś typ) są przy klimie stosowane powszechnie?

--
Marcin

Marcin Debowski

Jun 18, 2021, 7:22:26 PMJun 18
No to już wiem dlaczego takich nie spotykam. Po prostu tu gdzie mieszkam
klima to standard, więc jest praktycznie zawsze uwzględniania przy
budowaniu.

Nb. ciekawe, że nie ma w Twojej jakiegoś czujnika przepełnienia
zbiornika, ale to się chyba na tyle rzadko zdarza, że byłby to
bezsensowny koszt. Za to przy grawitacyjnych występuje od czasu do czasu
efekt różnicy ciśnień i wtedy można sobie posłuchać przyjemnego
bulgotania.

--
Marcin

WM

Jun 19, 2021, 4:42:51 AMJun 19
To woda destylowana, więc niezbyt brudna.
Czystość w stylu deszczówki.

> I te pompy (ogólnie, nie jakiś typ) są przy klimie stosowane powszechnie?

Pompa skroplin to dodatkowy koszt.
Nie zawsze jest konieczne je stosowanie.

WM

Marcin Debowski

Jun 19, 2021, 5:13:55 AMJun 19
Przecież ona się zbiera na żeberkach wymiennika przez które przepływa
powietrze.

--
Marcin

WM

Jun 19, 2021, 6:40:19 AMJun 19
Producent klimatyzatora podaje zwykle, jak często czyścić i w jaki sposób.

WM

Marcin Debowski

Jun 19, 2021, 8:48:19 PMJun 19
Obawiam się, że kurz może o tym nie wiedzieć i nadal leci do zbiornika a
potem do pompy razem z kondensatem.

--
Marcin

WM

Jun 20, 2021, 5:59:56 AMJun 20
To nic nie szkodzi, bo pompa jest stale opłukiwana wodą.
Kurz nie zbiera się, tylko jest wymywany.

WM

Uzytkownik

Jul 20, 2021, 6:10:02 AMJul 20
W dniu 2021-06-12 o 10:30, heby pisze:

Częściowo powtórzę się za kolegami, ale nie wszystko jeszcze napisali.

Nieprawidłowo zawór ten został nazwany zaworem antysyfonowym, gdyż zawór
ten zapobiega zjawisku zwanym lewarem wodnym.

Fachowa nazwa tego zaworu to "napowietrzacz". Zadaniem tego
napowietrzacza jest wpuścić z zewnątrz do rurki strumień powietrza i
przerwać strugę wody, kiedy wystąpi zjawisko lewara wodnego lub, kiedy
odcinek instalacji kanalizacyjnej, do którego wpięte jest odprowadzenie
skroplin nie ma odpowietrzenia lub odpowietrzenie to jest źle wykonane i
przez to powstaje w tej instalacji podciśnienie, które wysysa wodę ze
zbiorniczka.

Zjawisko lewara wodnego może się pojawić tylko wtedy, kiedy wylot rurki
odprowadzającej skropliny jest zamontowany poniżej poziomu lustra
skroplin jaki jest wymagany w zbiorniczku skroplin.

Ale wyciąganie wody ze zbiorniczka może też być spowodowane pojawiającym
się podciśnieniem w instalacji kanalizacyjnej (brak lub złe
odpowietrzenie tejże kanalizacji).

Jeżeli kanalizacja posiada prawidłowe odpowietrzenie, a wpięcie do
kanalizacji rurki odprowadzającej skropliny znajduje się powyżej
wymaganego lustra skroplin w zbiorniczku to napowietrzacz ten w zasadzie
nie jest potrzebny o ile sama kanalizacja ma prawidłowo wykonane
odpowietrzenie i nie powstaje w niej podciśnienie.

Wstawianie zaworu zwrotnego tutaj nie jest zbyt sensowne, ponieważ
jeżeli zawór taki będzie miał zbyt mocną sprężynę to pompka skroplin
może nie pokonać jego oporów, a jeżeli będzie miał zbyt słabą sprężynę
to słup wody w rurce może go i tak otwierać. Wtedy ten zawór nie będzie
przeciwdziałał zjawisku lewara wodnego lub powstającego podciśnienia w
kanalizacji.

Pompki te nie wypompowują całych skroplin ze zbiorniczka, ale
pozostawiają pewien poziom skroplin, dzięki któremu pompa jest cały czas
zanurzona w wodzie. Woda w tych pompkach służy zarówno jako chłodzenie i
smarowanie.

Uzytkownik

Jul 20, 2021, 6:15:12 AMJul 20
> A po co w ogóle tam pompa? Wszystkie klimy, które znam mają odprowadzenie
> grawitacyjne. Fakt, że znam wyłącznie Daikiny.

Idealnie by było, gdyby można tak było wykonać odprowadzenie skroplin,
ale często bywa, że odprowadzenie skroplin trzeba poprowadzić powyżej
klimatyzatora np. w zabudowie sufitu.

Uzytkownik

Jul 20, 2021, 6:21:48 AMJul 20
W dniu 2021-06-19 o 10:42, WM pisze:

> To woda destylowana, więc niezbyt brudna.
> Czystość w stylu deszczówki.

Ta woda to skropliny z powietrza z pomieszczenia. W tej wodzie jest masa
syfu, kurz, roztocza, zarodniki pleśni i wszystko co w tym powietrzu fruwa.

Część wyłapują filtry, ale spora część tego kurzu trafia do tej wody.
Dlatego systematycznie trzeba czyścić nie tylko filtry, ale także cały
układ odprowadzenia tych skroplin, poczynając od tacki ociekowej i
wymiennika.

> Pompa skroplin to dodatkowy koszt.
> Nie zawsze jest konieczne je stosowanie.

Ale bywa, że nie da się inaczej.

Zenek Kapelinder

Jul 20, 2021, 6:22:53 AMJul 20
Zawsze powtarzasz za innymi, na dodatek nie informując o tym. Taki drobny złodziej tekstów jesteś. Przepraszam niezainteresowanych. Drobny chujek uzyszkodnik uważa że może być moderatorem na grupach. Uzurpuje sobie prawo do cenzurowania innych. Na dodatek wszystkie jego wiadomości pochodzą z netu. Sam nie ma o niczym pojęcia. Tak jak z zainstalowaniem zaworu elektromagnetycznego do wody, w studzience przed licznikiem.

Uzytkownik

Jul 20, 2021, 6:29:18 AMJul 20
> [...]
> wiadomości pochodzą z netu. Sam nie ma o niczym pojęcia. Tak jak z
> zainstalowaniem zaworu elektromagnetycznego do wody, w studzience

OK Boomer!

PeJot

Jul 20, 2021, 12:36:08 PMJul 20
> [...]
>
> Pierwsza myśl: brakuje zaworu zwrotnego na odprowadzeniu skroplin (są
> wysysane jakis 1m w górę ale kilka w bok) i zawartośc rurki wróciła.

Z trochę innej beczki: te pompki do kondensatu tanie nie są, a ZTCW
padają dosyć często, pewnie przez suchobieg lub zatkany odpływ. Może by
jakaś tania alternatywa, np. pompka wody z ekspresu do kawy ?

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

Adam

Jul 22, 2021, 7:33:42 AMJul 22
Dawno temu w Polmozbytach do różnych celów kupowało się pompki
perystaltyczne. Oficjalnie były "do spryskiwacza". Zwykłe, polskie,
niedrogie. A przy okazji w zasadzie nieśmiertelne i nie bały się powietrza.

--
Pozdrawiam.

Adam

Zenek Kapelinder

Jul 22, 2021, 1:16:54 PMJul 22
Akurat dawno temu miałem warsztat w którym naprawiałem samochody. Pompki o których napisałeś były w 125p i Polonezach. Od chuja tego wymieniałem rocznie. I to nie psuły się silniczki a wyciągały jelita. Czy zdajesz sobie sprawę z tego że w przeciętnym samochodzie w czasie całego jego życia taka pompka może pracowac dwie może trzy godziny? To gdzie ta nieśmiertelność. Powietrza się bały bo wirnik z kulkami ściskającymi jelito był na osi silniczka i obracał się z prędkością kilku tysięcy obrotów na minutę. Bez chłodzenia jelito się niszczyło.

J.F.

Jul 22, 2021, 4:34:53 PMJul 22
czwartek, 22 lipca 2021 o 13:33:42 UTC+2 Adam napisał(a):
> [...]

Naprawde byly perystaltyczne?
Wspolczesne samochody chyba maja wirowe ...

> [...]
>Pompki o których napisałeś były w 125p i Polonezach.
>Od chuja tego wymieniałem rocznie. I to nie psuły się silniczki a

Czyli naprawde. A teraz nadal sa robione?

Male pompy perystaltyczne bywaja w drukarkach atramentowych.
Ale kupic to sie chyba tego nie da - trzeba cale drukarki na zlomie.
No chyba, ze na alibabie - ktos to przeciez produkuje.

>Czy zdajesz sobie sprawę z tego że w przeciętnym samochodzie w czasie
>całego jego życia taka pompka może pracowac dwie może trzy godziny?
>To gdzie ta nieśmiertelność.

No ale ... troche litrow musiala wypompowac. Ze 100?
Klima kondensuje wiecej?

>Powietrza się bały bo wirnik z kulkami ściskającymi jelito był na osi
>silniczka i obracał się z prędkością kilku tysięcy obrotów na minutę.
>Bez chłodzenia jelito się niszczyło.

Tak bez przekladni bylo?

No i ... w klimie jest jakis czujnik poziomu wody.
Jak czujnik wysiadzie ... to chyba kazda pompa szybko sie zepuje, na
sucho jeszcze szybciej.
A kto zauwazy, ze pompka stale pracuje? Powinna glosno halasowac :-)

J.

Zenek Kapelinder

Jul 22, 2021, 5:44:04 PMJul 22
Jak napisałem że wirnik z kulkami był na osi silniczka to znaczy że był na osi. Coś jeszcze chciałbyś wiedzieć?

WM

Jul 22, 2021, 5:58:05 PMJul 22
W dniu 2021-07-22 o 22:34, J.F. pisze:
Swego czasu używaliśmy pompek zębatych plastikowych, dosyć trwałych.
W układzie chłodzenia potrzebowaliśmy dużego ciśnienia, by pokonać opory
przepływu w małych kanałkach chodnicy.
Pompka wodna była od urządzenia prasującego ubrania parą.

WM

Uzytkownik

Jul 22, 2021, 6:10:56 PMJul 22
Tobie zaś zniszczyły się zwoje mózgowe.

Fachowiec od wszystkiego. Nawet od jelit w samochodach. Zbyt bujną
wyobraźnię masz kłamco.

Marcin Debowski

Jul 22, 2021, 11:26:12 PMJul 22
On 2021-07-22, J.F. <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> Czyli naprawde. A teraz nadal sa robione?

Pracuję od czasu do czasu z perystaltykami i nietrwałość węży jest
mega upierdliwa. Ale może jak mało pracują to wytrzyma z parę lat.

> Male pompy perystaltyczne bywaja w drukarkach atramentowych.
> Ale kupic to sie chyba tego nie da - trzeba cale drukarki na zlomie.
> No chyba, ze na alibabie - ktos to przeciez produkuje.

Jest tego od cholery i sa bardzo tanie. Nawet nie wiem do czego w
sumie służą.

> [...]
> sucho jeszcze szybciej.
> A kto zauwazy, ze pompka stale pracuje? Powinna glosno halasowac :-)

Można by zrobić jeszcze tak, że zbiornik jest opróżniany pompką
powietrzną.

--
Marcin

J.F.

Jul 23, 2021, 11:53:44 PMJul 23
Dnia Fri, 23 Jul 2021 03:26:10 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> Pracuję od czasu do czasu z perystaltykami i nietrwałość węży jest
> mega upierdliwa. Ale może jak mało pracują to wytrzyma z parę lat.

Pewnie zalezy od zastosowania.
"weze nie sa zadnym problemem, bo sie je latwo wymienia" :-)

podobnie jak pasek rozrzadu w samochodzie, choc tu juz nie musi byc
"łatwo".

> Można by zrobić jeszcze tak, że zbiornik jest opróżniany pompką
> powietrzną.

Ciagle ten sam problem - klima wymaga np 5 minut pracy na dobe, a
zepsuty czujnik daje 1440 minut/d :-)

J.

J.F.

Jul 24, 2021, 12:08:32 AMJul 24
Dnia Fri, 23 Jul 2021 00:10:57 +0200, Uzytkownik napisał(a):

> Tobie zaś zniszczyły się zwoje mózgowe.
>
> Fachowiec od wszystkiego. Nawet od jelit w samochodach. Zbyt bujną
> wyobraźnię masz kłamco.

Ale o co chodzi?
Ze nie mial warsztatu, ze te pompki byly inne, czy ze sie nie psuly od
pracy na sucho?

J.

Marcin Debowski

Jul 24, 2021, 6:20:01 AMJul 24
Odpada problem zajechania pompy. Rybki z akwarium coś o tym wiedzą.

--
Marcin

J.F.

Jul 24, 2021, 10:13:20 AMJul 24
No nie wiem - jakas tam trwalosc ta pompka akwariowa chyba ma.

Ile wytrzymuje ?

J.

PeJot

Jul 24, 2021, 11:35:51 AMJul 24

To chyba nie ta wydajność, klimatyzacja potrafi skroplić kilka litrów na
dobę.

Marcin Debowski

Jul 24, 2021, 10:33:30 PMJul 24
On 2021-07-24, PeJot <Pe...@nigdzie.pl> wrote:

> To chyba nie ta wydajność, klimatyzacja potrafi skroplić kilka litrów na
> dobę.

Ale to nie ja napisałem. Dla mnie problem z użyciem pompy
perystaltycznej do klimy jest związany z syfem, który się będzie w tym
kndensacie gromadził. Ten syf albo musi zostać odfiltrowany, albo pompa
będzie go wgniatać w węże. Mechanicznie te kilka litrów spokojnie na
dobę powinna pociągnąć (przy dobrej jakości węzach bez szybkiego
odkształcenia plastycznego).

--
Marcin

Marcin Debowski

Jul 24, 2021, 10:37:56 PMJul 24
Myślę, że do kilku lat pracy 24/7. To jest prosta wibrująca membrana,
chyba najczęściej na elektromagnesie zasilanym napięciem zmiennym.

--
Marcin

PeJot

Jul 25, 2021, 12:49:26 AMJul 25
> [...]
> będzie go wgniatać w węże. Mechanicznie te kilka litrów spokojnie na
> dobę powinna pociągnąć (przy dobrej jakości węzach bez szybkiego

O syfie mi wiadomo, m.in. przez niedrożność odpływu zdychają dedykowane
pompki do kondensatu. Pompka o której myślę, dedykowana do ekspresów do
kawy generuje kilkanaście barów, ale ciśnienie nie jest chyba dobrym
rozwiązaniem na przytkane rury. Chyba w ramach corocznych przeglądów
klimatyzacji należałoby udrażniać odpływy kondensatu, np. jakąś chemią.

WM

Jul 25, 2021, 4:08:48 AMJul 25
W dniu 2021-07-25 o 06:49, PeJot pisze:
Są instalacje odprowadzenia skroplin z twardych rurek, które się nie brudzą.

https://www.fachowyinstalator.pl/sposoby-odprowadzania-skroplin-z-instalacji-klimatyzacyjnych/

WM

J.F.

Jul 25, 2021, 7:42:56 AMJul 25
Dnia Sun, 25 Jul 2021 06:49:14 +0200, PeJot napisał(a):

> [...]
> pompki do kondensatu. Pompka o której myślę, dedykowana do ekspresów do
> kawy generuje kilkanaście barów, ale ciśnienie nie jest chyba dobrym

IMO - bardzo dobrym. Drobne przytkania przetka.
No chyba, ze zlacza rur puszczą.

Ale w pompie perystaltycznej faktycznie jakby jeszcze inne zjawiska.

> Chyba w ramach corocznych przeglądów
> klimatyzacji należałoby udrażniać odpływy kondensatu, np. jakąś chemią.

A moze przeplukac wieksza iloscia wody ...

J.

PeJot

Jul 25, 2021, 8:32:22 AMJul 25
W dniu 2021-07-25 o 13:42, J.F. pisze:

> IMO - bardzo dobrym. Drobne przytkania przetka.
> No chyba, ze zlacza rur puszczą.
/.../

> A moze przeplukac wieksza iloscia wody ...

Przy całej tej upierdliwości pozbywania się kondensatu wychodzi na to że
najpewniejszy będzie zrzut do wiadra :>

J.F.

Jul 25, 2021, 9:27:02 AMJul 25
Dnia Sun, 25 Jul 2021 14:32:20 +0200, PeJot napisał(a):
> [...]
[...]
> Przy całej tej upierdliwości pozbywania się kondensatu wychodzi na to że
> najpewniejszy będzie zrzut do wiadra :>

Hi hi - widuje to czesto. W garazu podziemnym stoi kanisterek pod
rurka :-)

Chociaz - moze o co innego chodzi? Jakas inna woda, i nie moze sobie
splynac do kratki sciekowej, ktora tam niedaleko jest?

Swoja droga - sporo w tym garazu pomp od klimatyzacji, czyzby tak
najlepiej? No i cieplo sie robi.
Ostatnio bylem w innym - tam wrecz upalnie bylo. Ale moze to skutek
kumulacji upalow z dni poprzednich.

J.

PeJot

Jul 25, 2021, 10:06:48 AMJul 25
W dniu 2021-07-25 o 15:27, J.F. pisze:
> [...]
>
> Hi hi - widuje to czesto. W garazu podziemnym stoi kanisterek pod
> rurka :-)

I tak dobrze że stoi kanisterek, a nie woda leje się po zzieleniałej od
mchu elewacji. I nie dziwię się że spółdzielnie mieszkaniowe mają swoje
uregulowania co do montażu klimatyzacji w blokach.

J.F.

Jul 25, 2021, 5:39:04 PMJul 25
Dnia Sun, 25 Jul 2021 16:06:44 +0200, PeJot napisał(a):

> I tak dobrze że stoi kanisterek, a nie woda leje się po zzieleniałej od
> mchu elewacji.

No, ciekaw jestem - tu by sie lala po posadzce ... mech na podlodze ?

> I nie dziwię się że spółdzielnie mieszkaniowe mają swoje
> uregulowania co do montażu klimatyzacji w blokach.

Ciekawe, czy to z powodu mchu.
Bo pierwsza sprawa - bloki teraz ocieplone styropianem - nie tak latwo
powiesic klime na scianie ..

J.

heby

Jul 25, 2021, 6:26:20 PMJul 25
On 25/07/2021 23:39, J.F. wrote:
> Bo pierwsza sprawa - bloki teraz ocieplone styropianem - nie tak latwo
> powiesic klime na scianie ..

Nie przeszkadza postawić na balkonie.

Marcin Debowski

Jul 26, 2021, 12:34:49 AMJul 26
On 2021-07-25, J.F. <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
>
> Chociaz - moze o co innego chodzi? Jakas inna woda, i nie moze sobie
> splynac do kratki sciekowej, ktora tam niedaleko jest?

U mnie w dzikiej, tropikalnej azji są chyba wyłącznie grawitacyjne, a
standardowe czyszczenie polega na odkurzeniu żeberek wymiennika
pokojowego i przedmuchaniu rurki kondensatu też odkurzaczem. Odpływ
jest połączony z kratką ściekową w jednej z łazienek.

--
Marcin

PeJot

Jul 26, 2021, 1:27:20 AMJul 26

> [...]
> pokojowego i przedmuchaniu rurki kondensatu też odkurzaczem. Odpływ
> jest połączony z kratką ściekową w jednej z łazienek.

A macie tam pylące drzewa typu olcha ? :)

PeJot

Jul 26, 2021, 1:34:06 AMJul 26
W dniu 2021-07-25 o 23:39, J.F. pisze:

> No, ciekaw jestem - tu by sie lala po posadzce ... mech na podlodze ?

> Ciekawe, czy to z powodu mchu.

Też. Na moim osiedlu często widuję takie dzikie zrzuty, gdy woda
swobodnie kapie, a byle wiaterek rozchlapuje ją na elewację albo na
ludzi na chodniku. Albo podziurawione rynny spustowe.

> Bo pierwsza sprawa - bloki teraz ocieplone styropianem - nie tak latwo
> powiesic klime na scianie ..

Dlatego wg mojej spółdzielni ewentualnie możesz zrobić to na balkonie.

J.F.

Jul 26, 2021, 8:30:53 AMJul 26