Rura Kundta - co robię nie tak?

Pawel "O'Pajak"

Powitanko,

Na filmikach yt wszystko gra, widać, gdzie węzeł, gdzie strzałka. A u
mnie ni cholery. Rura ma 180cm długości i 142mm fi wewn., w środku jest
wsypanych trochę kulek styropianowych fi 5mm. Z jednej strony zamknięta
korkiem odlanym z żywicy raczej wystarczająco masywnym, z drugiej
głośnik. No i na żadnej f nie mogę uzyskać takiej fali stojącej, żeby
kuleczki robiły co trzeba. Jakąś przegrodę z mniejszą dziurą przy
głośniku próbowałem, różne głośniki, poweru kilkanaście W było, hałas
jak diabli a kuleczki w najlepszym razie sobie leniwie drgają z
amplitudą niewiele większą od ich fi. Help.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

t-1

W dniu 2021-09-08 o 15:03, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
> jak diabli a kuleczki w najlepszym razie sobie leniwie drgają z
> amplitudą niewiele większą od ich fi. Help.

czy to nie zbyt duże kulki?
Wynalazca stosował chyba sproszkowany korek.
Na pewno nie w postaci korków od butelek.

t-1

W dniu 2021-09-09 o 21:22, t-1 pisze:
No i jeszcze przy styropianie i plastikowej rurze efekt może psuć
elektryzacja.

J.F

On Thu, 9 Sep 2021 21:31:44 +0200, t-1 wrote:

> No i jeszcze przy styropianie i plastikowej rurze efekt może psuć
> elektryzacja.

Psuc ... albo pomagac.

https://www.youtube.com/watch?v=Vr4dSQAwBXY

Ale ale - 30cm czy 3mm?
Ta czestotliowosc to raczej 30cm, ale czemu te prazki w proszku?

Generator prostokatny i harmoniczne sie objawiaja?

https://www.youtube.com/watch?v=GU8ZzEMb6a4

Na szmatce kalafonia ?

A stytopian chyba tez dziala
https://www.youtube.com/watch?v=qUiB_zd9M0k
Tylko chyba male kulki

Hm ... duze tez?
https://www.youtube.com/watch?v=tsd5bH0y8g4

A jak kto ma dobry odkurzacz, to moze kaszy manny lub piasku sprobowac
https://www.youtube.com/watch?v=wvJAgrUBF4w

Figury Chladni'ego sie to nazywa ?

J.

P.S. ma talent
https://youtu.be/OLNFrxgMJ6E?t=439

t-1

> [...]
> jak diabli a kuleczki w najlepszym razie sobie leniwie drgają z
> amplitudą niewiele większą od ich fi. Help.

Jeszcze sobie pomyślałem, ze może zbyt szybko zmieniasz częstotliwość
generatora, nie znając tej właściwej.
Musi wystąpić fala stojąca a to jest bardzo selektywne.

Pawel "O'Pajak"

W dniu 2021-09-11 o 21:12, t-1 pisze:
> Jeszcze sobie pomyślałem, ze może zbyt szybko zmieniasz częstotliwość
> generatora, nie znając tej właściwej.
> Musi wystąpić fala stojąca a to jest bardzo selektywne.

Dzięki wszystkim za odpowiedzi.
W okolicach obliczonej fali zmieniałem bardzo powoli, niestety nic z
tego. Piknik naukowy, na który to szykowałem, już się odbył, było wiele
innych ciekawych zabawek, mamy trochę czasu do następnego pikniku.

Astralny Rębajło

Pawel "O'Pajak" napisał(a):
> [...]
> jak diabli a kuleczki w najlepszym razie sobie leniwie drgają z
> amplitudą niewiele większą od ich fi. Help.

OT.
https://youtu.be/rYrdiQckGhw?t=121