Kulka w pralce - tajemnice inżynierii AGD

Marek

Mar 9, 2021, 8:54:15 AMMar 9
Padły łożyska w bębenie i mój wewnętrzny Janusz postanowił, że 5
letnia pralka to za młoda by ją wymienić na nową i wymieni łożyska
dając jej tym drugą młodość. Podczas demontażu natknąłem się na taką
ciekawostkę. Przyłącze odpływu z bębna posiada kulkę (to białe wew.
elastycznej rury podłączonej do pompy odpływu):

http://83.220.108.211/bins/kulkawpralce.jpg

Po co to? Jeśli chodzi o blokadę zapachów z kanalizacji to bez sensu,
bo odpływ ma "automatyczne" zasyfonowanie wynikające z konieczności
podłączenia rury odpływowej do upływu w określonej wysokości, pompa
nie jest w stanie wyrzucić całej wody z układu i pozostała woda robi
za syfon. A jeśli woda odparuje to i tak kulka opadnie i odsłoni
odpływ. Więc jaką rolę pełni ta kulka?

--
Marek

Jarosław Sokołowski

Mar 9, 2021, 9:48:36 AMMar 9
Pan Marek napisał:
Może ktoś uznał za ważne, by po zakończeniu prania bęben pozostał
całkowicie suchy? Pompa pompuje do momentu, kiedy jeszcze ma co
zasysać. Tego co na wylocie, nie pozbędzie się nigdy. Gdy pojemność
węża wylotowego jest większa od pojemności rury łączącej bęben
z pralką, to po wyłączeniu pompy woda z węża cofnie się do bębna.
Kulka to blokuje. Tak mógł sobie kombinować inżynier od pralek.

--
Jarek

PeJot

Mar 9, 2021, 9:51:51 AMMar 9
W dniu 2021-03-09 o 14:53, Marek pisze:
> [...]
> tym drugą młodość.  Podczas demontażu natknąłem się na taką ciekawostkę.
> Przyłącze odpływu z bębna posiada kulkę (to białe wew. elastycznej rury

Lżejsza od wody ?

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

J.F.

Mar 9, 2021, 10:28:56 AMMar 9
Pan Marek napisał:

> [...]
>z pralką, to po wyłączeniu pompy woda z węża cofnie się do bębna.
>Kulka to blokuje. Tak mógł sobie kombinować inżynier od pralek.

I to ma sens, bo polepsza skutecznosc plukania ...

J.

J.F.

Mar 9, 2021, 10:37:15 AMMar 9
>Padły łożyska w bębenie i mój wewnętrzny Janusz postanowił, że 5
>letnia pralka to za młoda by ją wymienić na nową i wymieni łożyska
>dając jej tym drugą młodość.

Udalo sie wymienic ?
Bo ponoc producenci utrudniaja.

Choc unia zaczyna wymuszac naprawialne sprzety ...

J.

Marek

Mar 9, 2021, 11:01:11 AMMar 9
On Tue, 9 Mar 2021 15:48:34 +0100, Jarosław
Sokołowski<ja...@lasek.waw.pl> wrote:
> Kulka to blokuje. Tak mógł sobie kombinować inżynier od pralek.

Masz rację, to pralko-suszarka i to ma sens.

--
Marek

Marek

Mar 9, 2021, 11:38:32 AMMar 9
On Tue, 9 Mar 2021 16:36:57 +0100, "J.F."
<jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> Udalo sie wymienic ?
> Bo ponoc producenci utrudniaja

Ja tylko wyjąłem bęben by go wysłać do serwisu robiącego taką usługę.
To jest bęben z tworzywa nierozbieralny. Te firmy by wymienić łożysko
go rozcinają i kleją/spawają dając gwarancję na kolejne 5 lat.
Fajnie mają to logistycznie opanowane, pakujesz bęben, wypełniasz
formularz na ich stronie i sami przysyłają kuriera. Po 48h płacisz
200zl przy odbiorze.
Poprzednią pralkę gdy po 10 latach padły łożyska oddałem i wymieniłem
na nową bo nie wiedziałem, że jest taka usługa i trochę żałuję, że
oddałem bo resztę podzespołów miała w dobrym stanie. Przy tej
przetestuję taką wymianę łożysk.

> Choc unia zaczyna wymuszac naprawialne sprzety ...

J.w. bęben z założenia jest jednorazowy i nierozbieralny w większości
popularnych modeli. Przygotowanie do demontażu bębna dla technicznej
osoby nie jest jakiś skomplikowane (jedynie trzeba sobie zrobić
specjalny klucz z rurki do wykręcenia sprężyn mocujących bloczki
odciążające) natomiast do jego wyjęcia musiałem użyć wyciągarki bo
akurat trafił mi się model z nie zdejmowalnym frontem. Bez wyciągarki
w takim przypadku wyjęcie samemu jest raczej niemożliwe bez jakiś
szkód....

--
Marek

J.F.

Mar 10, 2021, 3:09:49 AMMar 10
<jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
>Fajnie mają to logistycznie opanowane, pakujesz bęben, wypełniasz
>formularz na ich stronie i sami przysyłają kuriera. Po 48h płacisz

Troche drogo jak na stara pralke, gdy nowa warta niecaly 1000 zl,
chyba, ze miales "lepsza".
Szczegolnie, jak sie zaczna psuc kolejne elementy ...

Ciekawe ile z tego bierze kurier ... jakby byli w moim miescie,
moglbym sam zawiesc ...

>J.w. bęben z założenia jest jednorazowy i nierozbieralny w większości
>popularnych modeli.

Niech producent sprzedaje kompletne bebny, po 200 zl :-)

>Przygotowanie do demontażu bębna dla technicznej osoby nie jest
>jakiś skomplikowane (jedynie trzeba sobie zrobić specjalny klucz z
>rurki do wykręcenia sprężyn mocujących bloczki odciążające)

czyli zadanie dla wiekszego majsterkowicza ... ale jak Unii wyjdzie,
to producent da zwykle sruby :-)

>natomiast do jego wyjęcia musiałem użyć wyciągarki bo akurat trafił
>mi się model z nie zdejmowalnym frontem. Bez wyciągarki w takim
>przypadku wyjęcie samemu jest raczej niemożliwe bez jakiś szkód....

No to kolejni odpadna, bo wyciagarka ... fajna rzecz i niedroga nawet,
ale haczyka w suficie nie mam ...

J.

WM

Mar 10, 2021, 4:16:19 AMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 09:09, J.F. pisze:
Kiedyś producent dostosowywał się do potrzeb klienta.
Taka była etyka zapisana w statucie rzemieślniczego cechu.
Teraz potrzeby klienta są sprawą drugorzędną.
Czasem utrudnia się klientowi możliwość wyboru, by kupił to co chce
producent, a nie to co by było optymalne dla niego.

WM

Krzysztof Gajdemski

Mar 10, 2021, 4:45:12 AMMar 10
Jest Wed, 10 Mar 2021 10:16:16 +0100, WM pisze:
> [...]
> Czasem utrudnia się klientowi możliwość wyboru, by kupił to co chce
> producent, a nie to co by było optymalne dla niego.

Jeśli chodzi o pralki, to nie wiem czy jest to jakieś celowe
utrudnianie. Po prostu trzeba dotrzeć do odpowiedniej informacji.
Kupowałem pralkę 4 lata temu i dla mnie najważniejsza było to, żeby
bęben i łożyska były serwisowalne. Zaopatrzyłem się w listę modeli z tą
niszową cechą i do sklepu. Tak się złożyło, że akurat wybranego modelu
nie było i polecono mi nowszy. Świetnie, ale proszę o informację na
temat konstrukcji bębna. Sklep zadzwonił do producenta, gdzie uzyskał
zadowalające wyjaśnienie. Co ciekawe, producent zastrzegł, że serwis
firmowy nie wykonuje takich wybiórczych napraw – i tak wymieniają
całość, więc polecają skorzystać z innych zakładów naprawczych. :)

k.

J.F.

Mar 10, 2021, 6:30:20 AMMar 10
Użytkownik "Krzysztof Gajdemski" napisał w wiadomości grup
Jest Wed, 10 Mar 2021 10:16:16 +0100, WM pisze:

>Jeśli chodzi o pralki, to nie wiem czy jest to jakieś celowe
>utrudnianie.

Ta ich konstrukcja bebna ma tez inne zalety, a jak lozyska wytrzymuja
10 lat ... to moze nie ma sie co zastanawiac czy to celowe
postarzanie.

> [...]
>tą
>niszową cechą i do sklepu. Tak się złożyło, że akurat wybranego

Czyli jednak utrudnienie.
A jak masz wieksza ilosc cech do sprawdzenia ?

>Świetnie, ale proszę o informację na
>temat konstrukcji bębna. Sklep zadzwonił do producenta, gdzie uzyskał
>zadowalające wyjaśnienie.

Slyszales rozmowe?
Bo na tym etapie, to dobry sprzedawca zawsze powie "tak".

A potem:
- moze sie nie zepuja,
- ... nie udowodnisz, ze powiedzial "tak",
- moze on juz tam nie bedzie pracowal ...

>Co ciekawe, producent zastrzegł, że serwis
>firmowy nie wykonuje takich wybiórczych napraw – i tak wymieniają
>całość, więc polecają skorzystać z innych zakładów naprawczych. :)

No i przestaje byc istotne, czy naprawialne czy nie ... o ile sie nie
zepsuje zaraz po gwarancji :-)

J.

J.F.

Mar 10, 2021, 6:34:09 AMMar 10
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
[...]
> [...]
>Czasem utrudnia się klientowi możliwość wyboru, by kupił to co chce
>producent, a nie to co by było optymalne dla niego.

No, ja tam z wykladow z ekonomii pamietam "myslicie, ze producent ma
produkowac to co wy chcecie?
Nie, on produkuje to co on chce, a potem ma wam wmowic, ze tego
chcecie" :-)

Ja to akurat kiepski przyklad klienta, wiem czego chce, a trudno mi
wmowic, ze czegos chce.
Ale jesli jestem w mniejszosci ... to mniejsza o mnie :-)

No ale ... bez tego nie byloby postepu :-)

J.

Krzysztof Gajdemski

Mar 10, 2021, 7:11:53 AMMar 10
Jest Wed, 10 Mar 2021 12:30:17 +0100, J.F. pisze:
> [...]
> Ta ich konstrukcja bebna ma tez inne zalety, a jak lozyska wytrzymuja
> 10 lat ... to moze nie ma sie co zastanawiac czy to celowe

Zapewne zalety są takie, że wersja zintegrowana jest łatwiejsza (i tańsza)
w produkcji. Czy jest mniej, czy bardziej trwała – nie mam pojęcia.
W każdym razie wolałem mieć możliwość naprawy DIY, gdyby zaszła taka
potrzeba.

> Czyli jednak utrudnienie.
> A jak masz wieksza ilosc cech do sprawdzenia ?

Daj spokój, to tylko pralka. Minimum doktoryzacji przy zakupie nie
zaszkodzi, ale bez przesady.

> Slyszales rozmowe?
> Bo na tym etapie, to dobry sprzedawca zawsze powie "tak".

Nie, nie słyszałem, ale aż takim paranoikiem nie jestem. Twierdzili, że
się konsultowali, wziąłem to za dobrą monetę. Nawet nie pamiętam, czy
potem weryfikowałem ich informacje. I pralka jak na razie działa (a
lekko nie ma). Chociaż coś jakby ostatnio… Może będzie okazja, żeby ją
otworzyć i sprawdzić wiarygodność sklepu. Jeśli mnie oszukali nagłośnię
to w ramach afery bębengate!

> No i przestaje byc istotne, czy naprawialne czy nie ... o ile sie nie
> zepsuje zaraz po gwarancji :-)

Moim marzeniem było używanie jej długo po okresie gwarancyjnym, stąd
rozbudowana kwerenda w sklepach. Nie lubię sprzętów jednorazowych.

WM

Mar 10, 2021, 7:56:53 AMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 12:34, J.F. pisze:
Powinny być podstawy do wzajemnego zaufania.

Współpracowaliśmy z przedstawicielem handlowym znanej firmy.
Zapewniał nas, że dzięki układom z producentem daje nam maksymalnie
niską cenę.
Przez przypadek nasz zaopatrzeniowiec znalazł w zamiejscowej hurtowni
tańszy towar.
Okazało się, że nasz przedstawiciel systematycznie robił nas w konia
zawyżając marżę.
Nasz prezes wkurzył się i zerwał współpracę z tym przedstawicielem.
Ten był na tyle bezczelny, że straszył nas, że jak nie wrócimy do niego
to zablokuje nasz eksport, bo ma układy w urzędzie celnym.
Prezes powiadomił o tym szantażu jego firmę, która odebrała mu
przedstawicielstwo.

WM

WM

Mar 10, 2021, 8:11:45 AMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 13:11, Krzysztof Gajdemski pisze:
Kto lubi?
Organizacje konsumenckie powinny to badać i publikować czarną listę
kombinatorów.

WM

J.F.

Mar 10, 2021, 8:16:38 AMMar 10
Użytkownik "Krzysztof Gajdemski" napisał w wiadomości grup

>Zapewne zalety są takie, że wersja zintegrowana jest łatwiejsza (i
>tańsza)
>w produkcji.

Tansza w produkcji - bo niekoniecznie "latwiejsza", nie cieknie - same
zalety.

>Czy jest mniej, czy bardziej trwała – nie mam pojęcia.
>W każdym razie wolałem mieć możliwość naprawy DIY, gdyby zaszła taka
>potrzeba.

Albo ... wybierac towar z dluga gwarancja i niech sie producent martwi

>Daj spokój, to tylko pralka. Minimum doktoryzacji przy zakupie nie
>zaszkodzi, ale bez przesady.

No dokladnie - to tylko pralka.
Szukac, dzwonic czy ma wymienne lozyska ... a zepsuje sie pompa czy
programator :-)

Mam inny przyklad - lodowke kupilem pare lat temu, termostat sie
zepsul.
A w miedzyczasie producent zbankrutowal.
No i jak termostat do lodowki kosztuje 30-50zl, tak do tych modeli
100-150.

Termostat zreszta chinski i podobny do tych "innych, zwyklych".

>Moim marzeniem było używanie jej długo po okresie gwarancyjnym, stąd
>rozbudowana kwerenda w sklepach. Nie lubię sprzętów jednorazowych.

Tak czy inaczej - czasy "zlotych raczek" powoli odchodza do lamusa,
wiec serwis w takiej klasie cenowej sprzetu zanika ... i producentowi
nie zalezy.
Czy Unia cos tu zmieni ... troche sceptyczny jestem ... dzialanie
wbrew naturze :-)

J.

WM

Mar 10, 2021, 8:39:48 AMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 14:16, J.F. pisze:

> Tak czy inaczej - czasy "zlotych raczek" powoli odchodza do lamusa, wiec

Kto wie jak będzie w przyszłości?
Stawiam na to, że rozwinie się przemysł nastawiony na obsługę tych co
będą chcieli sami składać sprzęt.

> serwis w takiej klasie cenowej sprzetu zanika ... i producentowi nie
> zalezy.
> Czy Unia cos tu zmieni ... troche sceptyczny jestem ... dzialanie wbrew
> naturze :-)

Może nie być alternatywy.
Coraz to nowe kraje bogacą się i dołączają do grona rozpasanej konsumpcji.
Planeta może tego nie wytrzymać i trzeba będzie zwolnić niekontrolowane
tempo rozwoju cywilizacji.

WM

J.F.

Mar 10, 2021, 8:47:07 AMMar 10
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup

>Kto lubi?
>Organizacje konsumenckie powinny to badać i publikować czarną listę
>kombinatorów.

U nas prawie nie ma, a na swiecie ... wiadomo, wiecej sie zarobi na
reklamach pozytywnych, niz na negatywnym pisaniu :-)

A konsument zainteresowany bedzie rzadko, potem zarzuci czytanie.

No i problem jak to zrobic - jesli pralka wytrzymuje pare lat do
parunastu ... to oceniamy modele, ktore juz nie sa produkowane?

Czy organizacja ma kupic jedna sztuke i ocenic?
Wsrod swiadomych konsumentow to moze nawet dostala by od producenta
jedna sztuke to testow darmo ...

ale to i tak niewiele da, bo co z tego, ze pralka serwisowalna, skoro
przecietny konsument chce bezawaryjnej, a nie niedrogo naprawialnej
:-)

Moze z czasem zmadrzejemy i bedziemy patrzec na dlugosc gwarancji,
albo wcale nie jest tak zle - i jak towar sie za szybko uszkodzi, to
klient drugiego tej firmy nie kupi ...

J.

J.F.

Mar 10, 2021, 8:56:35 AMMar 10
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup

>Kto wie jak będzie w przyszłości?
>Stawiam na to, że rozwinie się przemysł nastawiony na obsługę tych co
>będą chcieli sami składać sprzęt.

IMO - raczej nie.
Sprzet sie skomplikuje i naprawic bedzie coraz trudniej.

Ot - trzeba sie wyspecjalizowac w swojej dziedzinie i zarobic na
drobne wydatki zycia codziennego, czyli utrzymywac wyspecjalizowanych
pracownikow w fabryce pralek :-)

J.

Jarosław Sokołowski

Mar 10, 2021, 9:40:31 AMMar 10
Pan J.F. napisał:

> Moze z czasem zmadrzejemy i bedziemy patrzec na dlugosc gwarancji,
> albo wcale nie jest tak zle - i jak towar sie za szybko uszkodzi,
> to klient drugiego tej firmy nie kupi ...

Nigdy nie patrzyłem na długość gwarancji jak na planowany czas eksploatacji,
a tym bardziej czas bezawaryjnej eksploatacji. Kiedyś (lata siedemdziesiąte)
telewizor miał roczną gwarancję, a producent zakładał, że w tym czasie
będzie musiał dokonać średnio jednej bezpłatnej naprawy każdego odbiornika.
Dzisiaj ustawowa gwarancja (rękojmia) konsumencka to trzy lata, producent
na ogół kombinuje tak, by w tym okresie nic się nie psuło, a jeśli już
zdarzy się wypadek przy pracy, to obsługa kosztowała jak najmniej (czasem
oznacza to wymianę sprzętu na nowy, bo organizacja serwisu jest droższa).

--
Jarek

Zenek Kapelinder

Mar 10, 2021, 10:11:08 AMMar 10
Jak na wylocie to musi być pralkoanalna kulka. Czego to dzisiaj nie wymyślą.

PeJot

Mar 10, 2021, 10:11:15 AMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 14:47, J.F. pisze:

> Moze z czasem zmadrzejemy i bedziemy patrzec na dlugosc gwarancji, albo
> wcale nie jest tak zle - i jak towar sie za szybko uszkodzi, to klient
> drugiego tej firmy nie kupi ...

Tylko kupi innej firmy, niestety zrobiony wg tych samych założeń, tj.
żywotność = gwarancja + 10%. Nie ma wyboru niestety, live time nie jest
parametrem który przyciąga *większość* klientów. A mniejszość nie ma
wyboru.

PeJot

Mar 10, 2021, 10:23:37 AMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 14:11, WM pisze:

> Organizacje konsumenckie powinny to badać

Może i powinny, tyle że live time urządzeń AGD ani metody badania nie są
jakoś specjalnie unormowane, a i same badania tego rodzaju są kosztowne
i co najważniejsze czasochłonne. No i chyba najważniejsze, że live time
się nie sprzedaje, ci którzy go potrzebują/wymagają są w mniejszości.

Oczywiście da się zaprojektować AGD które będzie długowieczne,
serwisowalne itp, ale jako masówka zwyczajnie się nie sprzeda. W modzie
jest za to klasa energetyczna
A+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

> i publikować czarną listę
> kombinatorów.

Lista była by długa i obejmowała praktycznie wszystkich producentów :)

WM

Mar 10, 2021, 10:26:53 AMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 14:55, J.F. pisze:
W trzecim świecie powstał przemysł robienia czegoś z odpadów.
Robią łodzie z odpadów plastikowych jak tutaj:
https://youtu.be/8mT2dQ8Og18
Domy i drogi też robią.
https://youtu.be/mQ93IcGCag4
Nie mogę znaleźć, ale kiedyś widziałem filmik jak afroafrykanie
naprawiają elektronikę z wysypisk.

WM

J.F.

Mar 10, 2021, 10:33:55 AMMar 10
Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

>Może i powinny, tyle że live time urządzeń AGD ani metody badania nie
>są jakoś specjalnie unormowane, a i same badania tego rodzaju są
>kosztowne i co najważniejsze czasochłonne.

Prywatna organizacja norm sie trzymac nie musi ... chyba, najwyzej
sprostowanie producenta opublikuje.
Tylko co - pralnie mala ma miec, zeby robic 6 pran dziennie ?

> [...]

>modzie jest za to klasa energetyczna
>A+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Juz nie :-)

https://etykietaenergetyczna.pl/

"Co się zmienia?

-Znikają plusy
wciąż tak samo wydajne produkty zostają przyporządkowane do nowej
skali klas energetycznych na etykietach (A-G)

-Klasa A została dedykowana dla najbardziej zaawansowanych sprzętów

-Wprowadza się skalę klas hałasu
urządzenia najcichsze otrzymają klasę A, a najgłośniejsze klasę D

-Mocno zmieniają się zasady wyliczeń
parametrów urządzenia podanych na etykiecie w przypadku np. pralek
lub zmywarek

-Nie zmienia się!
Wydajność produktów! Są one nadal tak samo przyjazne dla środowiska,
ale z nowymi kolorami i klasami energetycznymi.
"

J.

J.F.

Mar 10, 2021, 10:40:49 AMMar 10
Pan J.F. napisał:

>Nigdy nie patrzyłem na długość gwarancji jak na planowany czas
>eksploatacji,
>a tym bardziej czas bezawaryjnej eksploatacji.

No wlasnie - bo nie ma takiego zwyczaju.

Ale jesli producent takie dobre rzeczy robi, to niech to poprze
gwarancja :-)

> [...]
>odbiornika.
>Dzisiaj ustawowa gwarancja (rękojmia) konsumencka to trzy lata,

Trzy czy dwa?
A tak naprawde do jeden rok, bo potem sie konczy domniemanie wady ..

> [...]
>(czasem
>oznacza to wymianę sprzętu na nowy, bo organizacja serwisu jest

No to niech kombinuje tak, aby przezyl 5 lat :-)

A raczej ... niech nie kombinuje tak, aby sie zepsul po tych 3 latach
:-P

J.

Pawel "O'Pajak"

Mar 10, 2021, 11:15:33 AMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 16:11, PeJot pisze:
> live time nie jest parametrem który przyciąga *większość* klientów. A
> mniejszość nie ma wyboru.
No nie wiem, jakiś czas temu producenci HDD się zmówili, że zamiast 5
lat gwarancji dadzą2, czy 3. Jeden producent nie przystąpił do zmowy.
Nie trudno zgadnąć, kto zanotował wzrost sprzedaży.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

PeJot

Mar 10, 2021, 11:24:25 AMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 17:15, Pawel "O'Pajak" pisze:
> No nie wiem, jakiś czas temu producenci HDD się zmówili, że zamiast 5
> lat gwarancji dadzą2, czy 3. Jeden producent nie przystąpił do zmowy.
> Nie trudno zgadnąć, kto zanotował wzrost sprzedaży.

Producenci SSD :)

PeJot

Mar 10, 2021, 11:37:59 AMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 16:33, J.F. pisze:
> [...]

> najwyzej
> sprostowanie producenta opublikuje.

> Tylko co - pralnie mala ma miec, zeby robic 6 pran dziennie ?

I tu jest pies pogrzebany. Po co komu raport z takich realnych badań
live time AGD, jak pojawi się on jak ten typ urządzenia zniknie już ze
sklepów. I kto za taki raport zapłaci.

Jarosław Sokołowski

Mar 10, 2021, 11:54:54 AMMar 10
Pan J.F. napisał:

> No wlasnie - bo nie ma takiego zwyczaju.

Nie ma takiej możliwości. Pisywał tu wprawdzie jeden szpenio, co się
zarzekał, że potrafi zaprojektować takiego wała, co się na pewno nie
urwie w założonym czasie, a w kilka godzim po jego osięgnieciu z
dużym prawdopodobieństwem rozpęcnie się w drebiezgi. Ale to tylko
jedna z bajek powtarzanych w środowisku inżynierów wałowych, z życiem
mało ma wspólnego.

> Ale jesli producent takie dobre rzeczy robi, to niech to poprze
> gwarancja :-)

Tak się nie da. Nie można w sposób pewny przewidywać wystąpienia
awarii jednej z części. Odkurzacz projektuje się i ekspoloatuje
według innych założeń niż silnik lotniczy, więc posuć się może.
Producenta dobrych odkurzaczy skłonny jestem rozpoznywać po tym,
że nie urtudnia prowadzenia napraw i dostarcza części zamienne
po normalnych kosztach.

> Trzy czy dwa?
> A tak naprawde do jeden rok, bo potem sie konczy domniemanie wady ..

Może dwa, nawet nie pamiętam. Bo raczej nic mi się nie psuje, i nie
mam okazji zgłaszać wad. Pralka też mi pierze z dziesięć lat. Ta co
ją miałem z komuny, niedomagała bez przerwy.

> No to niech kombinuje tak, aby przezyl 5 lat :-)

Już dawno tak wykombinowali. Jak kupowałem ostatnio lodówkę, to
sprzedawca bardzo się starał, by mi wcisnąć gwarancję przedłużoną
do 5 lat. Oczywiście nie za darmo. Nie dałem się namówić, wychodząc
z założenia, że skoro producent zakłada, że przeżyje pięć lat, to
przeżyje. Nie pomyliłem się -- działa sprawnie, ale u mnie za cenę
bazową.

--
Jarek

Swift

Mar 10, 2021, 12:57:21 PMMar 10
The Eco ball is designed to float as the machine starts filling isolating any stale water in the pump and preventing any detergent being allowed to settle in the sump and not being dissolved in the wash water.

https://www.espares.co.uk/answer/es545182/47506?PartTypeId=1558&ModelId=411554&SearchTerm=washing+machine+sump+hose

PeJot

Mar 10, 2021, 1:24:30 PMMar 10
> [...]

> Wydajność produktów! Są one nadal tak samo przyjazne dla środowiska, ale
> z nowymi kolorami i klasami energetycznymi.

Swoją drogą jaki % przyszłych użytkowników potrafi przeanalizować te
parametry dla kilku modeli i wyciągnąć sensowne wnioski.

BTW: kiedyś na pl.rec.dom użytkowniczki prowadziły dysputę na temat jak
wybrać czajnik. Otóż czajnik to się dobiera się do koloru kuchni :)

Jarosław Sokołowski

Mar 10, 2021, 1:36:07 PMMar 10
Pan PeJot napisał:

> BTW: kiedyś na pl.rec.dom użytkowniczki prowadziły dysputę na temat jak
> wybrać czajnik. Otóż czajnik to się dobiera się do koloru kuchni :)

A to są jakieś inne racjonalne ktyteria wyboru?!

--
Jarek

Jarosław Sokołowski

Mar 10, 2021, 1:38:49 PMMar 10
Pan PeJot napisał:

> BTW: kiedyś na pl.rec.dom użytkowniczki prowadziły dysputę na temat jak
> wybrać czajnik. Otóż czajnik to się dobiera się do koloru kuchni :)

A to są jakieś inne racjonalne kryteria wyboru?!

--
Jarek

PeJot

Mar 10, 2021, 1:43:43 PMMar 10
A są. Mnie np. nie rajcują czajniki szklane, w których widać kamień, ani
takie o mocy powyżej 3 kW.

Jarosław Sokołowski

Mar 10, 2021, 1:47:19 PMMar 10
Pan PeJot napisał:

> A są. Mnie np. nie rajcują czajniki szklane, w których widać kamień, ani
> takie o mocy powyżej 3 kW.

W kuchni nie mam wielu przeszkleń, więc taki przezroczysty też by mi nie
odpowiadał. Moc wszystkie mają podobną, więc pozostaje główne kryterium
wyboru, wymienione na wstępie.

--
Jarek

WM

Mar 10, 2021, 3:29:39 PMMar 10
W dniu 2021-03-10 o 19:43, PeJot pisze:
Kupiłem tani czajnik i działa już dosyć długo.
Poprzednio w tym samym czasie musiałem zmienić ze trzy przepalone drogie
czajniki.
Okazuje się, że nawet wysoka cena nie gwarantuje dłuższej żywotności
sprzętu.

WM

Marcin Debowski

Mar 10, 2021, 7:37:55 PMMar 10
On 2021-03-10, Krzysztof Gajdemski <son...@debian.org.pl> wrote:
> [...]
> w produkcji. Czy jest mniej, czy bardziej trwała – nie mam pojęcia.
> W każdym razie wolałem mieć możliwość naprawy DIY, gdyby zaszła taka

A byłbyś skłonny za taką możliwość dopłacić? "Zalezy ile"? :) Ale też z
czasem nabrałem watpliwości, czy np. dla 200-400zł oszczędności opłaca
mi się jakaś większa babranina z tym czy z tamtym. Co innego jakbym był
bezrobotnym lub już na emeryturze...

--
Marcin

Marcin Debowski

Mar 10, 2021, 7:58:07 PMMar 10
On 2021-03-10, WM <cie...@poczta.onet.pl> wrote:
> W dniu 2021-03-10 o 14:16, J.F. pisze:
> Kto wie jak będzie w przyszłości?
> Stawiam na to, że rozwinie się przemysł nastawiony na obsługę tych co
> będą chcieli sami składać sprzęt.

"Refurbishing" i "remanufacturing". Odsetek ludzi, którzą są w stanie
sami coś zrobić maleje ze wzrostem konsumpcjonizmu i stopnia
skomplikowania urządzeń. Innymi słowy, spodziewam się, że albo się
bedzie oddawało takie urządzenia do kapitalnego remontu (jak dawniej
silnik samochodu, a obecnie wiele urządzeń przemysłowych), albo tez
zaistnieje jakiś inny schemat skutkujący znaczącym wzrostem udziału w
sprzedarzy urządzeń konsumenckich po takim remoncie.

--
Marcin

Marek

Mar 11, 2021, 3:46:56 AMMar 11
On Wed, 10 Mar 2021 09:09:28 +0100, "J.F."
<jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> Troche drogo jak na stara pralke, gdy nowa warta niecaly 1000 zl,

A kulisz pralko-suszarke za 1000?

> Niech producent sprzedaje kompletne bebny, po 200 zl :-)

700zl chcą za bęben z suszarką - jest droższy, zwykłe 400-500.

> czyli zadanie dla wiekszego majsterkowicza ... ale jak Unii
> wyjdzie,
> to producent da zwykle sruby :-)

To w ogóle też ciekawe od strony inżynieryjnej. Sprężynę wkręca się
wewnatrz takiego kołka rozporowego, na który "nadziewa" się bloczek.
Kołek rozpierając trzyma bloczek.
I teraz uwaga: sprężyna ma na jednym końcu zawinięty swój drut w
poprzek (robi taką poprzeczkę) a z drugiego końca tylko lekko wygięty
drut. Żeby ją wykręcić nie da się obracać za poprzeczkę bo ona jest
od końca wkręconego głębiej i to powoduje, że się rozpycha
(poprzeczka służy tylko do wkręcenia). Do jej wykręcenia trzeba
sobie zrobić z jakieś rurki narzędzie, które wejdzie w środek
sprężyny i zaczepi o ten górny krótki drut wtedy sprężyna się ściśnie
i umożliwi wykręcenie.
Ciekawy patent, widać zwykłe śruby od wibracji by się wykręcały i
bloczki by odpadały a sprężyna się sama rozpycha. Faktycznie żadna
sprężyna po 5 latach eksploatacji nawet na trochę nie była wykręcona
z tego kołka.

--
Marek

Marek

Mar 11, 2021, 3:55:16 AMMar 11
On 10 Mar 2021 12:11:52 GMT, Krzysztof Gajdemski
<son...@debian.org.pl> wrote:
> potem weryfikowałem ich informacje. I pralka jak na razie działa (a
> lekko nie ma). Chociaż coś jakby ostatnio…

Ile ma lat? Jaki model?

Co do wyboru modelu.. Nie wiem jak marki azjatyckie ale te nasze
lokalne to sprawiają wrażenie, że wszystkie robi jedna firma i w
większości mają identyczne części w środku. Różnią się jedynie
zewnętrznymi cechami obudowy i manipulatorami. Komicznie to wygląda
na allegro w opisach gdy sprzedawca wymienia listę kompatybilności na
jakieś 100 modeli... Stąd ciężko wybrać coś oryginalnego od strony
konstrukcji.

--
Marek

Marek

Mar 11, 2021, 3:59:06 AMMar 11
On Wed, 10 Mar 2021 14:47:06 +0100, "J.F."
<jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:
> No i problem jak to zrobic - jesli pralka wytrzymuje pare lat do
> parunastu ... to oceniamy modele, ktore juz nie sa produkowane?

A czemu nie są przecięciu mogą? Konstrukcja w środku niewiele się
zmienia. Można zmieniać wygląd ale cechy "ocenne" pozostawiać.
Co można wymyślec dalej w pralce? Prasowanie? Autoamtyczne składanie?
Chyba ciężko. To ciągle obracający się bęben w odpowiednich odstępach
czasu. Można zmieniać soft jedynie.

--
Marek

J.F.

Mar 11, 2021, 4:26:59 AMMar 11
Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" napisał w wiadomości grup
>No nie wiem, jakiś czas temu producenci HDD się zmówili, że zamiast 5
>lat gwarancji dadzą2, czy 3. Jeden producent nie przystąpił do zmowy.
>Nie trudno zgadnąć, kto zanotował wzrost sprzedaży.

A kiedy to bylo?

Bo jesli chodzi o HDD ... to dawniej powiedzialbym, ze tu jest
wyjatek.
2 lata gwarancji OK, a po 2 latach dysk sie robi za maly, uzywany,
drogi ... najlepiej dla klienta uszkodzic :-(

Wiec wydluzanie gwarancji do 3 lat to juz uwazalem za glupie, a
wlasnie zaczeli wydluzac do 3.

Teraz postep wolniejszy, to moze i 5 lat jest uzasadnione ...
szczegolnie, ze zywotnosc zaczyna byc ok 5 lat ..

Ale i producentow dyskow ubylo, wiec o wylamanie ze zgody coraz
trudniej :-)

J.

J.F.

Mar 11, 2021, 4:35:56 AMMar 11
Pan J.F. napisał:

> [...]
>dużym prawdopodobieństwem rozpęcnie się w drebiezgi. Ale to tylko
>jedna z bajek powtarzanych w środowisku inżynierów wałowych, z życiem

Ale ja nie mowie o urwaniu ... chyba, ze Ty sugerujesz, ze sprzet nie
moze byc zbyt trwaly.

>Tak się nie da. Nie można w sposób pewny przewidywać wystąpienia
>awarii jednej z części. Odkurzacz projektuje się i ekspoloatuje
>według innych założeń niż silnik lotniczy, więc posuć się może.

Silniki lotnicze ostatnio sie psuja :-(

>Producenta dobrych odkurzaczy skłonny jestem rozpoznywać po tym,
>że nie urtudnia prowadzenia napraw i dostarcza części zamienne
>po normalnych kosztach.

Ale w czym widzisz problem ?
Niech zrobi tak, aby tych np 5 lat przecietnego uzywania wytrzymal, i
da 5 lat gwarancji.
Moze dodac zastrzezenie "uzywac 30minut dziennie" i licznik czasu
pracy ...

>Może dwa, nawet nie pamiętam. Bo raczej nic mi się nie psuje, i nie
>mam okazji zgłaszać wad. Pralka też mi pierze z dziesięć lat. Ta co
>ją miałem z komuny, niedomagała bez przerwy.

Ja z rodzinnego polara bylem zadowolony.

Ale wlasnie o to chodzi - pralka nie ma problemu pracowac 10 lat, wiec
czemu producent nie chce dac 5 lat gwarancji ?

> [...]
>z założenia, że skoro producent zakłada, że przeżyje pięć lat, to
>przeżyje. Nie pomyliłem się -- działa sprawnie, ale u mnie za cenę

Zrobilem tak samo, tylko motywacje mialem inna - jak ta lodowka nie
bedzie chodzila 5 lat, to nic wiecej tego producenta nie kupie.
Lodowka powinna co najmniej 20 lat dzialac :-)

Gdzies tam potem doszla inna sprawa ... pozwolic jej pracowac 20 lat,
czy kupic szybko nowa z jednym plusem wiecej - bo rachunek sugeruje,
ze nowa sie juz po 10 latach zwroci w oszczednosci pradu :-)

J.

J.F.

Mar 11, 2021, 4:38:37 AMMar 11
Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
> [...]

>Swoją drogą jaki % przyszłych użytkowników potrafi przeanalizować te
>parametry dla kilku modeli i wyciągnąć sensowne wnioski.

Nie masz analizowac, masz kupic A :-)

>BTW: kiedyś na pl.rec.dom użytkowniczki prowadziły dysputę na temat
>jak wybrać czajnik. Otóż czajnik to się dobiera się do koloru kuchni
>:)

Dla nich to widac wazna sprawa :-)

J.

Krzysztof Gajdemski

Mar 11, 2021, 4:43:26 AMMar 11
Jest Thu, 11 Mar 2021 00:37:51 GMT, Marcin Debowski pisze:

> A byłbyś skłonny za taką możliwość dopłacić? "Zalezy ile"? :)

Oczywiście, że „zależy ile”. Na Elektrodzie pisali, że ewentualne
naprawy takiej pralki tańsze i mniej kłopotliwe to się skusiłem. Być
może nawet dopłaciłem trochę do tej możliwości, teraz już nie pamiętam.
Najcenniejsze i tak jest przekonanie, że jest się bystrzejszym, nie
łapie się na marketing i podejmuje „świadome decyzje wyłącznie na
gruncie merytorycznym”. ;)

> Ale też z
> czasem nabrałem watpliwości, czy np. dla 200-400zł oszczędności opłaca
> mi się jakaś większa babranina z tym czy z tamtym. Co innego jakbym był
> bezrobotnym lub już na emeryturze...

Zgadza się, gdzieś trzeba postawić granice. Choć czasem włącza się
irracjonalna postawa: „niech ja stracę, ale rewizjoniście nie oddam!”.

k.

Krzysztof Gajdemski

Mar 11, 2021, 4:58:42 AMMar 11
Jest Thu, 11 Mar 2021 09:55:12 +0100, Marek pisze:
> Ile ma lat? Jaki model?

Ale się naszukałem, nie jest napisane na budzie (przynajmniej z przodu).
Bosch WAN2426GPL, kupiona w 2016.

> [...]
> na allegro w opisach gdy sprzedawca wymienia listę kompatybilności na
> jakieś 100 modeli... Stąd ciężko wybrać coś oryginalnego od strony

Rynek się skonsolidował, ustaliły się standardy, na jakąś wielką
rewolucję w zakresie typowego AGD chyba się nie zanosi.

Jarosław Sokołowski

Mar 11, 2021, 5:58:34 AMMar 11
Pan J.F. napisał:

> Ale ja nie mowie o urwaniu ... chyba, ze Ty sugerujesz, ze sprzet nie
> moze byc zbyt trwaly.

O urywaniu mówił szpenio. Bo tak stoi w podręcznikach akademickich do
wałologii stosowanej. Ja nie sugeruję, że sprzęt "nie może być zbyt
trawły", on po prostu taki jest. Statystycznie wśród tysiąca egzemparzy
dajmy na to dziesięć zepsuje się w ciągu roku. Dałoby się zrobić, żeby
tylko dwa, ale to by oznaczało nieakceptowalny wzrost ceny.

> Silniki lotnicze ostatnio sie psuja :-(

Zawsze się psuły.

> Ale w czym widzisz problem ?
> Niech zrobi tak, aby tych np 5 lat przecietnego uzywania wytrzymal,
> i da 5 lat gwarancji.

W przypadku AGD gwarancja polega nie na tym, że "na pewno się nie
zepsuje", tylko że "naprawią na swój koszt". Ten ostatni cudzysłów
ma podwójne znaczenie -- bo to raczej będzie *mój* koszt, bo więcej
zapłacę za taki produkt. To już jest, opisałem zakup lodówki. Niech
więc to zostanie jako opcja, dla chętnych.

> Moze dodac zastrzezenie "uzywac 30minut dziennie" i licznik czasu
> pracy ...

I stały monitoring satelitarny, jak w silnikach lotniczych. Nie,
na to nie ma pieniędzy. Ja przynajmniej nie zapłacę za odkurzacz
z licznikiem motogodzin.

> Ale wlasnie o to chodzi - pralka nie ma problemu pracowac 10 lat,
> wiec czemu producent nie chce dac 5 lat gwarancji ?

Daje. Jak się dopłaci. Bo choć zdecydowana większość pracuje 10 lat,
to czasem któraś się zepsuje. I trzeba naprawiać.

> [...]
> czy kupic szybko nowa z jednym plusem wiecej - bo rachunek sugeruje,
> ze nowa sie juz po 10 latach zwroci w oszczednosci pradu :-)

To są złudne kalkulacje. Gdyby mi chodziło o plusy przy "A", to bym
nieco podniósł temperaturę z zamrażalniku. Bez żadnej szkody dla nikogo.

--
Jarek

WM

Mar 11, 2021, 6:16:28 AMMar 11
W dniu 2021-03-11 o 10:26, J.F. pisze:
Mój dysk HDD pracuje już 9 lat.
Czasem, raczej rzadko, robi się czarny ekran, choć dysk pracuje, ale to
chyba karta graficzna winna, która też ma 9 lat.
Pomaga dopiero wyłączenie na jakiś czas od prądu.
Po ostatniej aktualizacji zdecydowanie za długo startuje Windows 10.
Nawet wyłączenie zbędnych programów ze startu i oczyszczenie dysku nie
pomogło.

WM

J.F.

Mar 11, 2021, 7:04:41 AMMar 11
Pan J.F. napisał:

> [...]
>żeby
>tylko dwa, ale to by oznaczało nieakceptowalny wzrost ceny.

No nie wiem.

Komu sie zepsula lodowka w pierwszym roku po zakupie?
W drugim, trzecim, w czwartym ?

A komu dziala juz 10 lat, 15, 20 ?

>Zawsze się psuły.

Ostatnio to jakby czesciej niz odkurzacze :-)

>W przypadku AGD gwarancja polega nie na tym, że "na pewno się nie
>zepsuje", tylko że "naprawią na swój koszt".

Alez dokladnie o to chodzi - niech zrobia tak, zeby wiekszosc
przetrwalo 5 lat, a jak jedno sie zepsuje, to naprawia na swoj koszt.

>Ten ostatni cudzysłów
>ma podwójne znaczenie -- bo to raczej będzie *mój* koszt, bo więcej
>zapłacę za taki produkt.

No niekoniecznie - bo widzisz cene zakupu i dlugosc gwarancji.

To raczej na twoj koszt sa teraz jakies wady produkcyjne, ktore sie
objawią 3 lata po zakupie - i rok po gwarancji.

>I stały monitoring satelitarny, jak w silnikach lotniczych. Nie,
>na to nie ma pieniędzy. Ja przynajmniej nie zapłacę za odkurzacz
>z licznikiem motogodzin.

No to sie musisz liczyc z tym, ze gwarancji nie ma, bo zawsze bedzie
"to nie usterka, tylko zuzycie - urzadzenie jest do domowego uzytku, a
nie przemyslowego".

>Daje. Jak się dopłaci.

IMO - to sklep daje te dodatkowa.

>Bo choć zdecydowana większość pracuje 10 lat,
>to czasem któraś się zepsuje. I trzeba naprawiać.

No wlasnie ... i na czyj koszt powinna byc wtedy naprawa?

Konsument ma placic, czy lepiej, aby producent placil - na jednej nie
zbiednieje, na 5% ... moze go puscic z torbami ... i dobrze :-)

J.

J.F.

Mar 11, 2021, 8:49:33 AMMar 11
Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup

>Mój dysk HDD pracuje już 9 lat.

Ostatnio mi troche dyskow popadalo, wiec jestem ostrozny.
Na szczescie w serwerach/macierzach.

> [...]
>Po ostatniej aktualizacji zdecydowanie za długo startuje Windows 10.
>Nawet wyłączenie zbędnych programów ze startu i oczyszczenie dysku

No to uwazaj, bo tez mialem taki przypadek - komputer jakos strasznie
muli.
A ze to bylo po upgrade z W7 do W10, to winowajca byl jasny.

A tymczasem ... to HDD mial klopoty. Tylko tak jakos robil, ze odczyt
niektorych miejsc trwal bardzo dlugo, ale w koncu sie udawal. Zadnych
bledow nie widac, a system muli strasznie i miesza dyskiem.

J.

Jarosław Sokołowski

Mar 11, 2021, 9:15:08 AMMar 11
Pan Krzysztof Gajdemski napisał:

> Zgadza się, gdzieś trzeba postawić granice. Choć czasem włącza się
> irracjonalna postawa: "niech ja stracę, ale rewizjoniście nie oddam!".

Nie jestem bezrobotnym ani na emeryturze, w moim przypadku jest to
postawa: "przecież szkoda wyrzucać całkiem dobre rzeczy na śmietnik".
Zresztą uważam ją za całkiem racjonalną.

--
Jarek

PeJot

Mar 11, 2021, 9:42:27 AMMar 11
W dniu 2021-03-11 o 10:37, J.F. pisze:
> Użytkownik "PeJot"  napisał w wiadomości grup

> [...]
>
> Nie masz analizowac, masz kupic A :-)

Aaaaaaaaaaaale które A, to od energii, hałasu czy czegoś innego ? :)

J.F.

Mar 11, 2021, 11:26:44 AMMar 11
Tez nie lubie wyrzucac rzeczy prawie dobrych.
Ale jakbym mial 200 zl doplacic i pol pralki rozbierac ... no tak,
termostat do lodowki za 150 kupilem ... ale ze wstretem

J.

Krzysztof Gajdemski

Mar 11, 2021, 11:58:55 AMMar 11
Jest Thu, 11 Mar 2021 17:26:40 +0100, J.F. pisze:
Właśnie jest tu jakaś rozmyta granica. Też miałem takie naprawy, że niby
wszystko poszło OK i działa, ale pozostał niesmak, że reanimacja danego
trupa nikomu nie przyniosła korzyści. Żeby nie powiedzieć, że wręcz
przeciwnie…

Jarosław Sokołowski

Mar 11, 2021, 12:32:37 PMMar 11
Pan J.F. napisał:

> IMO - to sklep daje te dodatkowa.

Nie tylko. Nawet towarzystwa ubezpieczeniowe starają się oferować
polisy "od zepsucia się pralki". Handel rozszerzonymi gwarancjami
to bardzo intratny proceder, bardziej dochodowy od handlu samymi
pralkami.

> No wlasnie ... i na czyj koszt powinna byc wtedy naprawa?

Klienta. Jeśli ma być tanio.

--
Jarek

Jarosław Sokołowski

Mar 11, 2021, 12:36:47 PMMar 11
Pan J.F. napisał:

> Tez nie lubie wyrzucac rzeczy prawie dobrych.
> Ale jakbym mial 200 zl doplacic i pol pralki rozbierac ... no tak,
> termostat do lodowki za 150 kupilem ... ale ze wstretem

Mnie zwykle korci, by rozkręcić, obejrzeć zepsucie, dogiąć blaszkę,
przykręcić śrubkę -- i naprawić bezkosztowo. Często się udaje.

--
Jarek

J.F.

Mar 11, 2021, 12:54:25 PMMar 11
Pan J.F. napisał:
>Klienta. Jeśli ma być tanio.

No niby tak, ale dla klienta duza strata, a dla producenta nieduza.

Wiec swiadomy klient powinien policzyc co mu sie bardziej oplaca.

J.

J.F.

Mar 11, 2021, 12:57:49 PMMar 11
Pan J.F. napisał:

>Mnie zwykle korci, by rozkręcić, obejrzeć zepsucie, dogiąć blaszkę,
>przykręcić śrubkę -- i naprawić bezkosztowo. Często się udaje.

Te termostaty do lodowek wredne, bo chyba woskowe, czynnego elementu
nie da sie naprawic.
W dodatku nie bardzo wiadomo, jakie to ma miec parametry pracy - no i
jak to sprawdzic ... bez lodowki :-)

Normalnie nie problem, bo termostat kosztuje 30-50 zl, ale tu sie cena
zrobila wieksza.

Jest jeszcze wersja - zrobic elektroniczny.
Zrobic akurat potrafie, ale to kupa roboty :-)

Adaptowac jakis gotowy ?

J.

WM

Mar 11, 2021, 1:18:52 PMMar 11
W dniu 2021-03-11 o 14:49, J.F. pisze:
Robiłem to przed laty i nie było problemu.

> A tymczasem ... to HDD mial klopoty. Tylko tak jakos robil, ze odczyt
> niektorych miejsc trwal bardzo dlugo, ale w koncu sie udawal. Zadnych
> bledow nie widac, a system muli strasznie i miesza dyskiem.

Zapuszczę sprawdzanie i porządkowanie dysku.
Choć właściwie to sprawdza się sam okresowo, więc raczej nie pomoże.
Ale dzięki za info. Może kupię nowy dysk SSD.
Nie wiem czy łącza będą kompatybilne.
Trochę przeraża mnie konieczność instalowania na nowo programów.
Niektóre (np. anaconda) wymagały dziwnych operacji, które zapomniałem.
Chyba z nich zrezygnuję, bo prawie nie używam.

WM

PeJot

Mar 11, 2021, 1:47:19 PMMar 11
W dniu 2021-03-11 o 18:57, J.F. pisze:

> [...]
> zrobila wieksza.
>
> Jest jeszcze wersja - zrobic elektroniczny.
> Zrobic akurat potrafie, ale to kupa roboty :-)

Kupa jak kupa tyle że trzeba mieć pojęcie o nastawach i histerezie.

> Adaptowac jakis gotowy ?

Przemysłowy, z odzysku.

Jarosław Sokołowski

Mar 11, 2021, 2:43:02 PMMar 11