Śnieg pada.

Pawel "O'Pajak"

Powitanko,

No dobra, żartowazłem. Ale staje się coś równie niemożliwego - jesienią
startuje TVP Nauka.
https://nauka.tvp.pl/
Może będzie coś dla ludzi na choć trochę lepszym poziomie, niż Discovery.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa

a a

-żartowazłem.
to z tego programu ?
TVP Nauka.
htttttttttttps://nałóka.tvp.pl/

J.F

On Wed, 20 Jul 2022 17:49:58 +0200, Pawel "O'Pajak" wrote:
> No dobra, żartowazłem. Ale staje się coś równie niemożliwego - jesienią
> startuje TVP Nauka.
> https://nauka.tvp.pl/
> Może będzie coś dla ludzi na choć trochę lepszym poziomie, niż Discovery.

W TVPiS?

W cuda wierzysz?
Chyba, ze zaczna od religii i teologii ..

A potem sie okaze, ze pieniedzy nie ma, i wyjdzie cos na duzo gorszym
poziomie ...

J.

Pawel "O'Pajak"

W dniu 2022-07-21 o 06:51, J.F pisze:
> [...]
> Chyba, ze zaczna od religii i teologii ..
>
> A potem sie okaze, ze pieniedzy nie ma, i wyjdzie cos na duzo gorszym
Jak TVP była POwska to mówiłeś TVPPO?
Mają od cholery programów. Lepszych gorszych, ale sporo tego. TVP
Historia jakiś tam poziom ma, na TVP Dokument też coś się nieraz trafi,
jak ktoś się interesuje sportem, to też mają. Nie widzę powodów, by to
miało być złe. Oczywiście wszystko można spieprzyć nawet mając
miliardowy budżet, ale tak, wierzę w cuda.

Marcin Debowski

On 2022-07-24, Pawel "O'Pajak" <opa...@gazeta.pl> wrote:

> [...]
> miało być złe. Oczywiście wszystko można spieprzyć nawet mając
> miliardowy budżet, ale tak, wierzę w cuda.

No poPISali już zdaje się w przygotowywaniu programów edukacyjnych ery
zamkniętych szkół wczesnego kowidu.
Ale rozumiem, że sztab naukowy komisji Maciarewicza może tu pomóc, a
jest jeszcze przecie dr Cucumber.

A bardziej poważnie, to właśnie tu może być największy problem. Obawiam
się, że żaden naprawdę uznany ekspert nie specjalnie chciałby mieć z
obecną TVP cokolwiek wspólnego.

--
Marcin

Pawel "O'Pajak"

> Obawiam
> się, że żaden naprawdę uznany ekspert nie specjalnie chciałby mieć z
> obecną TVP cokolwiek wspólnego.

Nie widzę powodu, dla którego ktoś nie miałby się wypowiadać na tematy
naukowe dla określonej stacji. Prawa fizyki tak samo dopadają leminga,
jak pisiora. A to, że w pewnych kręgach oglądaja transmisje sportowe
zaklejając kartką logo TVP, to no cóż, taki stan tego, co powinno być
umysłem.
Poczytaj sobie "Tygodnik TVP", szczególnie art. Magdaleny
Kawalec-Segond. Rewelacja. Jak poziom naukowy będzie zbliżony do tych
art., to mi 1 kanał telewizji wystarczy.

WM

W dniu 2022-07-24 o 13:28, Pawel "O'Pajak" pisze:

> [...]
> Kawalec-Segond. Rewelacja. Jak poziom naukowy będzie zbliżony do tych
> art., to mi 1 kanał telewizji wystarczy.

Oby nie było rewelacji, w stylu tej, o praludziach rzucających
kamieniami w dinozaury.

WM

Marcin Debowski

On 2022-07-24, Pawel "O'Pajak" <opa...@gazeta.pl> wrote:

> [...]
> jak pisiora. A to, że w pewnych kręgach oglądaja transmisje sportowe
> zaklejając kartką logo TVP, to no cóż, taki stan tego, co powinno być

Bo to trochę tak jakby współpracować z tvp za czasów PRLu, a w tej
chwili są inne alternatywy. Może masz rację, że ktoś uzna misję
edukacyjną za ważną i się zgodzi, ale nie mam wątpliwoći, że wielu
będzie miało solidne opory.

> Poczytaj sobie "Tygodnik TVP", szczególnie art. Magdaleny
> Kawalec-Segond. Rewelacja. Jak poziom naukowy będzie zbliżony do tych
> art., to mi 1 kanał telewizji wystarczy.

Zerknąłem tu, pierwszy z brzegu, coś z lipca:
https://www.tvp.info/61350459/magdalena-kawalec-segond-kogo-lubia-komary

Tu jest ten art. który de facto omawia:
https://www.researchgate.net/profile/Qi-Yong-Liu/publication/361653665_A_volatile_from_the_skin_microbiota_of_flavivirus-infected_hosts_promotes_mosquito_attractiveness/links/62c117503d26d6389e8db160/A-volatile-from-the-skin-microbiota-of-flavivirus-infected-hosts-promotes-mosquito-attractiveness.pdf
Nie widzę nigdzie odnosnika, co wydaje się lekką wiochą.

Kompletny brak wzmianki o roli dwutlenku węglą, co jest dyskutowane w
oryginalnym art. a nie wspomniane chyba słowem na tvp. Jest to co
najmniej lekko dziwne, bo to wiedza, którą większość wykształconych osób
posiada i czytając ten art. będzie się zastanawiało, a co z tym
dwutlenkiem właśnie, czy np. widoczne różnice nie wynikają z różnic w jego
poziomie. To jest wyjaśnione w art., ale już nie na tvp.

Wiem, że się czepiam, bo nie jest to coś grubego kalibru, ale mam trochę
mieszane uczucia.

--
Marcin

J.F

On Sun, 24 Jul 2022 02:03:06 +0200, Pawel "O'Pajak" wrote:

> Jak TVP była POwska to mówiłeś TVPPO?

Wtedy nie sprawiala takiego wrazenia, choc moze i taka byla :-)
Ktora wladza dopusci, aby podwladni pracownicy ją krytykowali :-)

> [...]
> miało być złe. Oczywiście wszystko można spieprzyć nawet mając
> miliardowy budżet, ale tak, wierzę w cuda.

Ale my tu o naukowych programach.
Miala TVP szanse, mogla telewizyjną szkołę zrobic.
I zrobiła. Opinie mozesz poczytac.

A za moich czasow bylo Telewizyjne Technikum Rolnicze, wystarczyloby
odkurzyc tasmy ...

https://www.youtube.com/watch?v=p1JR_GgSu_c
https://www.youtube.com/watch?v=8d8q1ZklJAQ

J.

Pawel "O'Pajak"

> Bo to trochę tak jakby współpracować z tvp za czasów PRLu

Obawiam się, że za PRLu można było wybrać pomiędzy PZPR, ZSL i SD. czyli
nie było w czym wybierać. Dziś masz 80 partii skrajnie różnych. Sam też
możesz własną założyć. Wystarczy po prostu wygrać wybory. TVP mnie
denerwuje swoją namolną i toporną propagandą, TVN jako zakładana przez
WSI/SB jest w tym bardziej fachowa/wyrafinowana. Ale wracając do nauki w
telewizji, to przypominam nieśmiało, że "Sonda" - program przy którym
ulice się wyludniały i wszyscy siedzieli przed TV, był emitowany tylko w
PRLu, Dodatkowo ś.p. Andrzej Kurek raczej delikatnie mówiąc sympatyzował
z komuną. Mimo, że jestem zwolennikiem komunizmu warstwowego;-), to
szanuję człowieka i co roku jakiś znicz w rocznicę śmierci zapalam na
grobach obydwu panów K&K. O emitowanym w PRLu TTR już J.F wspomniał.
Było jeszcze Laboratorium, a IV program PRLowskiego radia to było cudo.
W zasadzie bojkot dotyczył czasów Stanu Wojennego.

J.F

On Mon, 25 Jul 2022 15:05:55 +0200, Pawel "O'Pajak" wrote:
> [...]
> telewizji, to przypominam nieśmiało, że "Sonda" - program przy którym
> ulice się wyludniały i wszyscy siedzieli przed TV, był emitowany tylko w

Pozniej sie objawily prawa autorskie - nie wiadomo bylo skad maja
materialy, nie wiadomo bylo czy jest zgoda na emisje, nie bylo umowy.

> Dodatkowo ś.p. Andrzej Kurek raczej delikatnie mówiąc sympatyzował
> z komuną.

Nie wiem jak to tam z sympatią bylo, ale ... to byl program
popularnonaukowy. Mial przyciagac uwage, mialo sie ruszac, migac.

ogladal czlowiek z rozdziawioną gębą, ale tak prawde mówiac
np olej
https://www.youtube.com/watch?v=fw8XzcWSXlk

czego sie dowiedziales?
Ze olej jest ważny i ze to skomplikowany produkt?

krzem
https://www.youtube.com/watch?v=L0kyJEMfOcM
no z tego sie czlowiek cos dowiedzial - ze to mniej wiecej tak sie
robi.

J.

WM

W dniu 2022-07-25 o 16:29, J.F pisze:

> Pozniej sie objawily prawa autorskie - nie wiadomo bylo skad maja
> materialy, nie wiadomo bylo czy jest zgoda na emisje, nie bylo umowy.

Różne były plotki.
Podobno niektóre ich programy ocierały się o kryptoreklamę.
Były ponoć zainteresowane firmy, płacące za takie akcje pod stołem.
Może to jednak były kłamstwa zawistnych rywali, chcących ich zastąpić?

WM

Marcin Debowski

On 2022-07-25, Pawel "O'Pajak" <opa...@gazeta.pl> wrote:

> Obawiam się, że za PRLu można było wybrać pomiędzy PZPR, ZSL i SD. czyli
> nie było w czym wybierać. Dziś masz 80 partii skrajnie różnych. Sam też
> możesz własną założyć. Wystarczy po prostu wygrać wybory. TVP mnie

Jasne, tylko to nie ten problem. Ten problem, to, że tvpis wielokrotnie
zademonstrowała swój brak obiektywizmu i ogólną bylejakość. Trudno z
takimi atrybutami robić rzetelne programy naukowe.

> [...]
> Było jeszcze Laboratorium, a IV program PRLowskiego radia to było cudo.
> W zasadzie bojkot dotyczył czasów Stanu Wojennego.

Jak ktoś chciał coś robić w tej dziedzinie, to za prlu nie miał wyjścia
bo było jedynie tvp. Póki nie robił innym krzywdy to jak dla mnie
spoko. Teraz, osobiście bym się na długość kija do tvp nie zbliżył, no
chyba że z jakąś ideologiczną dywersją - tu tvp jest wyspecjalizowana,
więc raczej trudno :) Pozostaje albo ktoś z silnym poczuciem misji,
albo pro-pis. W pierwszym wypadku trudno znaleźć, w drugim, mała szansa
na wymaganą jakość.

Kolejny czynnik, o czym DżejEf już wspomniał, zupełnie inna tamtejsza
perspektywa. Człowiek chłonął te wszystkie deficytowe nowinki tak jak
zachłystywał się odrzutami w bomisie i chemikaliami w fotonie (jak już
coś upolował). Czy to oznacza, że te rzeczy były na jakimś dobrym,
poziomie?

To jest taka nostalgia, tęsknota za naszą młodością i rzeczami, które
się nam z tym kojarzą, niekoniecznie dowód na możliwą dobrą jakość
firmy rządzonej przez gebelsów i pociotków.

--
Marcin

Pawel "O'Pajak"

> Czy to oznacza, że te rzeczy były na jakimś dobrym,
> poziomie?

Discovery jest na jakimś poziomie? National Geographic? No błagam,
jednostka masy "dorosły słoń", a obiętości "basen olimpijski". K'JP.
Jeszcze coś tam Polsatu (nie pamiętam nazwy) ma jakiś poziom czasem. TVP
Historia od czasu do czasu. Z braku laku człek ogląda, ale d' nie urywa.
A reszta dla ludzi na poziomie Jachiry.
Sondę do dziś oglądam z przyjemnością. To co ocalało oczywiście.
Zobaczymy jaki będzie ten nowy kanał TVP, bardzo bym sobie życzył, żeby
tego nie spieprzyli.

Marcin Debowski

On 2022-07-26, Pawel "O'Pajak" <opa...@gazeta.pl> wrote:

> [...]
> Jeszcze coś tam Polsatu (nie pamiętam nazwy) ma jakiś poziom czasem. TVP
> Historia od czasu do czasu. Z braku laku człek ogląda, ale d' nie urywa.

Musiałbyś wskazać coś bardzo konkretnie bo tak to trudno się odnieść.
Nie widzę nic złego w użyciu takich porównań, bo mają działać na
wyobraźnie. Wszystko zależy od miejsca i kontekstu.

Co mnie zaś trochę mierzi w NG czy Discovery to uproszczanie przy
fabularyzacji dokumentów, np. w takich "Katastrofach w przestworzach"
zrobili sobie jakiś fantom SEM, który pracował pod ciśnieniem
atmosferycznym i można tam było wsadzić część wieklości pól metra.
Pole do ulepszeń jest zawsze.

--
Marcin

Pawel "O'Pajak"

> Musiałbyś wskazać coś bardzo konkretnie bo tak to trudno się odnieść.
> Nie widzę nic złego w użyciu takich porównań, bo mają działać na
> wyobraźnie. Wszystko zależy od miejsca i kontekstu.

Cały czas takich "jednostek" używają. "Ten pojazd waży tyle, co 15
dorosłych słoni". Skąd do wafla nędzy mam wiedzieć, ile waży słoń. Te
słonie to jakieś standardowe są, czy są chudsze i grubsze? Albo inną
jednostką masy są "samochody osobowe". "Statek waży tyle, co 200
samochodów osobowych". Hmm, mój waży 1600kg, Żony chyba poniżej 1000,
oba są osobowe. Albo "ma tyle mocy, co 100 samochodów osobowych". Kurde,
samochód może mieć 40KM, albo ponad 1000. "Ta pompa może napełnić w 5
minut 10 basenów olimpijskich". I teraz weź człowieku szukaj, jaką
pojemność ma basen olimpijski. To jakiś standard? Nie wiem, nie znam się
na sporcie.
Od 1989r, czyli od śmierci panów K&K, nie dowiedziałem się z TV niczego,
czego bym nie wiedział. Oglądam, bo to lepsze, niż disco polo, którego
nie trawię, czy namolna propaganda TVN/TVP. No i trochę mam nadzieję, że
doczekam czegokolwiek sensownego w TV jakiejkolwiek...