gaz

J.F

w Inowrocławiu mała tragedia - uszkodziła sie magistrala gazowa,
magistralę naprawili, ale teraz trzeba indwidualnych odbiorców
włączać do gazu. A jest ich 12 tys.

Ciekawe co by było we Wrocławiu, gdzie jest ich pewnie ponad 100 tys,
albo w Warszawie.

A moze oni przesadzają z tym nadzorowanym włączaniem ?
Przeciez wszystkich w mieszkaniach i tak chyba nie zastają?

J.

Robert Wańkowski

W dniu 27.11.2023 o 12:06, J.F pisze:
A od kiedy są stosowane zabezpieczenia przed wypływem gazu w
urządzeniach końcowych?
Pewnie powyżej 30 lat.
To może odwiedzą te dzielnice, gdzie przewidują istnienie takich urządzeń.
Bo pieca gazowy z lat '80 już miał. Kuchenki chyba nie.

Robert

J.F

Piec gazowy mial, kuchenki chyba jeszcze nie. A wytrzymują dłuzej :-)

Ale myslisz, ze przez dwa dni nikt kurka w kuchence nie zakręcił?
No moze i nie zakręcił - w koncu gaz sie nie palił.

Ciekawe czy jest jakas procedura na to ... np otworzyc zawór w
budynku, zamknąc, sprawdzic czy cisnienie nie spada, jak nie spada, to
odkręcic na dobre ...
a odpowietrzyc instalacji nie trzeba ?

J.

J.F

On Mon, 27 Nov 2023 12:27:24 +0100, Robert Wańkowski wrote:
Chyba jeszcze inaczej

https://ino.online/post/25724/caly-inowroclaw-bez-gazu.html
"Stacja już działa, natomiast żeby nagazować sieć, musimy zamknąć
kurki główne u 12 tysięcy klientów. To duże zadanie, dlatego ściągamy
dodatkowych pracowników z okolicznych województw, Wielkopolski,
Mazowsza, także z Gdańska czy z Łodzi. Będziemy pracować całą dobę

Do tych 12 tysięcy klientów musimy podjechać, a następnie zakręcać
kurki. Robimy to po to, by nie doszło do tragedii. Mamy nadzieję, że
wszyscy będą w domach i będą wpuszczali pracowników. To konieczne, by
wznowić dostawę gazu.

W przypadku, gdy nikogo nie będzie pod danym adresem, gazownicy będą
wspierać się policją i innymi służbami. - Takie sytuacje już miały
miejsce i wiemy jak mamy działać.

W pierwszej kolejności muszą zostać zamknięte kurki gazowe u ok 12
tys. odbiorców. Po zakończeniu tych działań nagazowana zostanie sieć,
a następnie służby PSG zaczną sukcesywnie uruchamiać dostawy gazu."

Najpierw zamknąc, potem otworzyc ... zamkniecie sie chyba juz udało,
teraz otwieranie ..

J.

Robert Wańkowski

W dniu 27.11.2023 o 15:10, J.F pisze:
Jak to wygląda, jak zawór w mieszkaniu, a nikogo nie ma?

> [...]
> a następnie służby PSG zaczną sukcesywnie uruchamiać dostawy gazu."
>
> Najpierw zamknąc, potem otworzyc ... zamkniecie sie chyba juz udało,

Otworzyć to już mogą sobie sami, ci co mają na posesji czy mieszkaniu.

Robert

J.F

Policja i strażacy drzi wyłamują :-)

Ja myślę, ze chodzi im o inne zawory - w bloku to główny blokowy,
w domu tez głowny przy przyłączu - ale fakt, ze on mógł być
na posesji, za zamkniętą bramą.
A inaczej to jest chyba w szafce z kłódką ... i kto ma klucz?

Tak czy inaczej - gigantyczna praca ... lepiej, żeby sie te stacje nie
psuły ...

> Otworzyć to już mogą sobie sami, ci co mają na posesji czy mieszkaniu.

A nie wiem - chyba trzeba wiedziec kiedy można.

J.

Marcin Debowski

Nadal nie kumam jak to działa. Czy chodzi o to, że ktoś może mieć w
chałupie otwarte? Jak napełnić sieć przy zamkniętym? Tam jest jakieś
odpowietrzenie przy zaworze?

--
Marcin

J.F

Nie wiem dokladnie o co chodzi, ale IMO ryzyk jest kilka:
-ktos sobie cos grzał na kuchence, gaz wyłączyli, plomień zgasł ...
jak cisnienie wróci, to bedzie gaz wylatywał nie spalony.
Tu chyba ze dwa dni minęły, to moze ryzyko małe, piecyki mają
zabezpieczenia, kuchenki nowsze często też.

-mogło sie do sieci powietrze dostac, i teraz mamy mieszankę gazu i
powietrza. Grozi jakis wybuszek. Albo gaśnięcie płomienia.
Moze jest jakis zawór "odpowietrzający" na koncu rury?

J.

Jarosław Sokołowski

Pan Robert Wańkowski napisał:
To nie tylko ryzyko otwertego kurka. Znajomy wiele lat temu podłączał
do gazociągu adaptowany strych nad kamienicą. Gazownicy zamknęli zawór
główny i zawory w mieszkaniach, wspawali nowe gazrurki, a potem po kolei
przywracali zasilanie każdego lokalu. Za każdą sztukę trzeba było
zapłacić. Wtedy Warszawa miała już gaz ziemny, ale instalacje pamiętały
jeszcze gaz miejski i gazownię na Woli. Gazrurki skręcane na pakuły,
gaz miejski zawiera parę wodną, która utrzymuje wilgotność i szczelność
konopii. Gaz miejski jest suchy, skręcane instalacje były dopuszczone
warunkowo. Przy zaniku ciśnienia jest ryzyko utraty szczelności, stąd
ta procedura przywracania ciśnienia z kontrola wywpływu. Dzisiaj te
stare inastalacje w większości zastąpiono nowymi, lutowanymi. Nie wiem
jak w Inowrocławiu.

--
Jarek

Robert Wańkowski

> Gazrurki skręcane na pakuły,
> gaz miejski zawiera parę wodną, która utrzymuje wilgotność i szczelność
> konopii.

A ja myślałem, że tą funkcję spełnia towot.

Robert

Jarosław Sokołowski

Pan Robert Wańkowski napisał:
Skręcane były z pokostem (olejem schnącym). Chyba to wręcz
wynikało z przepisów.

--
Jarek

J.F

On Tue, 28 Nov 2023 14:59:09 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
> warunkowo. Przy zaniku ciśnienia jest ryzyko utraty szczelności, stąd
> ta procedura przywracania ciśnienia z kontrola wywpływu.

Jakos tak nie bardzo chce mi się wierzyc, zeby od spadku malutkiego
cisnienia cos sie rozszczelniło. Predzej od roboty tych gazownikow i
ruszania rurami.
Poza tym kiedys był gaz miejski, a od dawna jest ziemny, i co dodają
do niego pary wodnej, czy pakuły juz dawno pusciły?

> Dzisiaj te
> stare inastalacje w większości zastąpiono nowymi, lutowanymi. Nie wiem
> jak w Inowrocławiu.

Chyba nawet jakies przepisy są, bo widziałem nowy segment od
dewelopera, piec do ogrzewania na piętrze, bo to panie jak cos
wybuchnie, to tylko dach odleci, rura z gazem przechodzi przez
kuchnie, ale kuchenka musi byc elektryczna, bo taki projekt.
I nie mozemy zostawic przyłącza do kuchenki, bo instalacja musi byc
szczelnie zespawana ... tak mówił.

J.

Jarosław Sokołowski

Pan J.F napisał:

> Jakos tak nie bardzo chce mi się wierzyc, zeby od spadku malutkiego
> cisnienia cos sie rozszczelniło. Predzej od roboty tych gazownikow
> i ruszania rurami.

Pewnie jedno i drugie -- w pozbawionej ciśnienia rurze łatwiej
o wykruszenia się uszczelnień pod wpływem wstrząsów. W każdym
razie to badanie wypływu gazu w każdym mieszkaniu wynikało z
przepisów. I bardzo dobrze.

--
Jarek

Marcin Debowski

Problem w tym, że zabawa z tymi zaworami na przyłączach do budynku
niczego tutaj nie rozwiązuje. Tzn. nie wystarczy zamnknąć a potem
otworzyć. Trzeba by chodzić do każdego jednego odbiornika i sprawdzić.
No chyba, że kazdy jeden jest obecnie zabezpieczony rózniez przed
skutkami zapowietrzenia? Jakaś siatka czy cóś co przeciwdziała
propagacji płomienia do rur od strony odbiornika?

A oni mówią cały czas o tych zaworach a słowem nie wspomną o czesci
domowej.

--
Marcin

J.F

To ogolnie jest, bo normalnie jest tak, ze masz dyszę gazową gdzies
nisko w palniku, potem kawał rurki czy komory, gdzie gaz miesza sie z
powietrzem, i tą "tarczę" palnika. I płomien nie przechodzi przez
otworki na obrzeżu do komory ponizej.
Przez otworek w dyszy tym bardziej nie powinien przejsc.

> A oni mówią cały czas o tych zaworach a słowem nie wspomną o czesci
> domowej.

Albo to nie problem, albo po prostu się łączy.
I glowny problem (ilosciowy) dla nich, to tysiące domków z
indywidualnymi przyłączami i kurkami.

J.

Robert Wańkowski

W dniu 29.11.2023 o 11:15, J.F pisze:
> Przez otworek w dyszy tym bardziej nie powinien przejsc.

A jak to jest z palnikiem acetylenowo-tlenowym?
Tam stosuje się jakieś zabezpieczenia.

Robert

WM

środa, 29 listopada 2023 o 01:14:34 UTC+1 Marcin Debowski napisał(a):
> [...]
U babci w bloku instalowano liczniki gazowe i przez ten czas nie było ciśnienia w instalacji.
Przy uruchamianiu, otwierano zawór danego pionu i po kolei otwierano palniki w kuchenkach podłączonych do pionu (przy otwartych oknach).
W pionach, w których był zamknięty choć jeden lokal nie puszczano gazu i plombowano zawór.

J.F

Ale raczej nie działają czesto.

przy czym acetylen jest bardziej reaktywny a z tlenem to juz kompetnie

J.

Robert Wańkowski

W dniu 29.11.2023 o 11:55, WM pisze:
> W pionach, w których był zamknięty choć jeden lokal nie puszczano gazu i plombowano zawór.

Ale plombowano zawór pionu czy do tego jednego mieszkania?

Robert

J.F

Czesto ten zawór jest w mieszkaniu, a do mieszkania dostępu nie ma ..

J.

WM

Lokator tylko z jednego pionu wyjechał i nie było dostępu do jego mieszkania.
Robotnicy nie mogli czekać aż wróci i dlatego zamknęli zawór w jego pionie.
Tam był dramat, bo w pionie mieszkała lokatorka z małymi dziećmi i nie mogła im gotować posiłków.
Sąsiedzi chcieli sami otworzyć zawór i uruchomić pion, ale robotnicy to przewidzieli i założyli solidną blokadę z plombą.

J.F

plomba slabo zabezpiecza, a solidna kłodka ... też słabo :-)

J.

WM

To prawda, blokady są symboliczne i łatwe do usunięcia.
https://www.hts-polska.pl/blokady-zaworow-kulowych,387.html
Jednak likwidowanie zabezpieczeń układu gazowego to kryminał.

Teraz stosują zawory odcinające gaz przez internet.
https://youtu.be/i_wu51e0D0Q?si=N5SPMDgXFYI94NdN
Oto do czego służy obecnie sieć :).
Do nękania niewygodnych obywateli ;)
Niedługo zapewne będą wszczepiać chętnym układy zdalnej kontroli ;)
Kto się nie zgodzi, będzie obywatelem drugiej kategorii ;)

J.F

On Wed, 29 Nov 2023 08:13:29 -0800 (PST), WM wrote:

> To prawda, blokady są symboliczne i łatwe do usunięcia.
> https://www.hts-polska.pl/blokady-zaworow-kulowych,387.html
> Jednak likwidowanie zabezpieczeń układu gazowego to kryminał.

I dlatego
a) nie dać sie złapac,
b) nie zostawić śladów ani świadków,
c) modlic się, aby nic nie wybuchlo.

> [...]
> Niedługo zapewne będą wszczepiać chętnym układy zdalnej kontroli ;)
> Kto się nie zgodzi, będzie obywatelem drugiej kategorii ;)

Tylko tak:
a) to chyba nie internet, tylko inny system radiowy, np LoRa.
b) i sluzy raczej do zdalnego odczytu stanu licznika,
c) i mam wątpliwości, czy potrafi "odciąć gaz", bo jak - blokada
gdzies w liczniku?

d) bateria .... uuuu, ciężki kawałek chleba.

J.

ptoki (ptoki)

On Wednesday, November 29, 2023 at 10:33:39 a.m. UTC-6, J.F wrote:

> I dlatego
> a) nie dać sie złapac,
> b) nie zostawić śladów ani świadków,
> c) modlic się, aby nic nie wybuchlo.

A nie prosciej w pionie jak wszyscy poza jednym sa w domach podpiac pompe prozniowa i zobaczyc czy sa jakies nieszczelnosci?
Jak nie ma to zagazowac i tyle...

J.F

IMO - mozna tez zagazowac, zakrecic kurek, sprawdzic czy cisnienie nie
spada. Jak nie spada, to odkręcic na dobre.
Albo napompomować powietrzem czy azotem .. czy CO2.

Chyba lepsze niz próżnia, bo nie odwraca działania sił.

J.

Marcin Debowski

On 2023-11-29, J.F <jfox_x...@poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
> otworki na obrzeżu do komory ponizej.
> Przez otworek w dyszy tym bardziej nie powinien przejsc.

Coś w tym jest, bo nawet w takich palnikach laboratoryjnych, Bunsena i
innych, nie kojarzę żadnych zabezpieczeń. Z tym, że od zaworu zwykle za
długiego węza nie ma, więc po odkręceniu gazu, jesli tam była mieszanka
z powietrzem, to pewnie zdąży ja wypnąć.

--
Marcin

Marcin Debowski

On 2023-11-29, ptoki (ptoki) <sczy...@gmail.com> wrote:
> A nie prosciej w pionie jak wszyscy poza jednym sa w domach podpiac
> pompe prozniowa i zobaczyc czy sa jakies nieszczelnosci? Jak nie ma to
> zagazowac i tyle...

Różne uszczelnienia mogą działać inaczej na nadciśnienie i podciśnienie.
Nie ryzykowałbym. Mozna taką "próżnią" rozszczelnić.

--
Marcin

Robert Wańkowski

W dniu 29.11.2023 o 19:01, ptoki (ptoki) pisze:
Ale chyba chodzi o to, że muszą odpowietrzyć aż do ostatniej dyszy w
palniku. Bo to jedne mieszkania mogło sobie zamknąć swój zawór. Wrucą za
tydzień otworzą zawór i mają zapowietrzaną instalację. Ale nadal nie
wiem czym to szkodzi.

Robert

ptoki (ptoki)

Z silami to racja.
Ale napowietrzyc co2 to sredni pomysl. Jak w instalacji jest juz tlen to trza by tam wpuscic cos co ten tlen przereaguje.
Bo sie otworzy gaz, zapali jeden palnik i mieszanka w calej instalacji dostanie pozytywny impuls cisnieniowy.

ptoki (ptoki)

W sumie racja. Ale to nawet nie musi byc duze podcisnienie. A jak sie rozszczelni to chyba lepiej teraz niz kiedy indziej...

J.F

Za tydzien to pewnie dyfuzja juz wyrówna ten krotki odcinek rury.
Nawet za pare godzin.

J.