Identyfikacja jakie tworzywo

Jacek

Jak zbadać, z czego zrobiony jest element (cienki plastik - membrana)?
Prawdopodobnie jest to teflon, ale nie na 100%. Chodzi o badanie na
przykład chromatografem, który określi skład chemiczny i da jednoznaczną
odpowiedź. Do urządzenia nie mamy żadnej dokumentacji, a element musi
być wykonany z takiego tworzywa, z którego nie wydzielają się żadne
substancje, nawet na poziomie ppm. Szkło ani metal nie może być, bo
tworzywo musi być elastyczne. Guma, PCV, polietylen i podobne też odpadają.
Szukam laboratorium, które zbada skład tworzywa sztucznego podobnie, jak
bada się metale:
https://www.draco.com.pl/oferta/analiza-i-badanie-skladu-chemicznego-metali-pmi
Jacek

WM

W dniu 2021-07-27 o 16:44, Jacek pisze:
Sam skład chemiczny nie wystarczy, jeżeli to membrana.
Wielkość porów może być istotna.
https://www.laboplus.pl/oferta/filtry-membranowe/filtry-membranowe-ptfe-hydrofilowe?gclid=EAIaIQobChMIjpLB2uKD8gIVhaiyCh0Y2gRxEAMYASAAEgKUUPD_BwE

WM

J.F.

google cos tam znajduje, ale jesli masz potrzebne wlasciwosci ... to
moze lepiej poszukac po nich?

Teflon wydaje mi sie dobrym strzalem, i jest dosc charakterystyczny.
Membrana biala i sliska w dotyku?

Tylko teflon wydaje mi sie umiarkowanie elastyczny, wiec jesli ta
membrana pracuje jak w pompie ... moze to co innego.

J.

Zenek Kapelinder

Szukaj producenta i spytaj co to za tworzywo.

Marcin Debowski

On 2021-07-27, Jacek <krystian...@alektum.com> wrote:
> Jak zbadać, z czego zrobiony jest element (cienki plastik - membrana)?
> Prawdopodobnie jest to teflon, ale nie na 100%. Chodzi o badanie na
> przykład chromatografem, który określi skład chemiczny i da jednoznaczną

To jest bardzo nietrywialny problem. Sam skład atomowy w dobrym
przybliżeniu dostaniesz np. z EDX. Do tego dołożysz FTIR i z w miarę
wysokim prawdopodobieństwem da się powidzieć co to. Tyle może
wystarczyć. Koszt nie musi być bardzo duży, ale nie wiem jakie są w
Polsce ceny.

Ale to nie wszystko, bo żadna ze standardowych metod w prostym (czytaj,
tanim) ujęciu nie da odpowiedzi np. o budowie i dystrybucji łańcuchów
polimeru. Chromatografia da dystrybucję, ale dla PTFE nie bardzo wiem co
miałoby być rozpuszczalnikiem. Można kombinować reologicznie, ale każde
kombinowanie to koszt. To wszstko jest koszt.

> odpowiedź. Do urządzenia nie mamy żadnej dokumentacji, a element musi
> być wykonany z takiego tworzywa, z którego nie wydzielają się żadne
> substancje, nawet na poziomie ppm. Szkło ani metal nie może być, bo

Takie tworzywa, w sensie standardowo dostępnych polimerowych materiałów
konstrukcyjnych zasadniczo nie istnieją. Możesz za to wziąć taki
wydzielający materiał i go odgazować.

> tworzywo musi być elastyczne. Guma, PCV, polietylen i podobne też odpadają.
> Szukam laboratorium, które zbada skład tworzywa sztucznego podobnie, jak
> bada się metale:

PTFE nie jest w temperaturze pokojowej elstyczne, jest plastyczne.
Podrzuć gdzieś zdjęcie tej membrany.

> https://www.draco.com.pl/oferta/analiza-i-badanie-skladu-chemicznego-metali-pmi

XRF jest jak EDX ale wątpię aby przenośnym urządzeniem dało się bardziej
lekkie pierwiastki.

--
Marcin

Jacek

> [...]
> wysokim prawdopodobieństwem da się powidzieć co to. Tyle może
> wystarczyć. Koszt nie musi być bardzo duży, ale nie wiem jakie są w
Dzięki na konkretną podpowiedź! Dziś udało się wytropić, że "nasz"
materiał to prawdopodobnie nie jest teflon, tylko polifluorek winylu.
Szukam teraz, kto to sprzedaje w PL.
Jacek

Marcin Debowski

Tylko typów fluoroelastomerów jest dość dużo. To nie tylko PFW.
Z komercyjnych, poszukaj np. po "Viton".

--
Marcin

Jacek

> Tylko typów fluoroelastomerów jest dość dużo. To nie tylko PFW.
> Z komercyjnych, poszukaj np. po "Viton".
Dzisiejsze poszukiwania zakończyły się wynikiem, że jest to Tedlar.
https://americandurafilm.com/film-distribution/dupont-tedlar-polyvinyl-fluoride-pvf-film/
Jacek

J.F.

Tylko ze taki miekki PVC zawiera duza ilosc plastyfikatora. Ktory moze
"gazowac"

PVF nie potrzebuje?

No i masz tam kolejna ceche - odpornosc na przenikanie gazow.
Chyba istotna dla Ciebie.

J.

Jacek

W dniu 29.07.2021 o 10:58, J.F. pisze:
> No i masz tam kolejna ceche - odpornosc na przenikanie gazow.
> Chyba istotna dla Ciebie.
Tak, to dla mnie ważne, ale mamy dane porównawcze "gas permeability".
Jacek

ks

Nie znam się na tworzywach ale kiedyś szukałem oringów do uszczelnienia
komory lasera co2, i z tego co pamiętam ludzie którzy robią lampy
próżniowe polecili mi Viton.
Było to stosunkowo miękkie i elastyczne.
ZTCP nie każdy materiał dobrze znosi próżnię a Viton podobno tak.
Nie pamiętam czy chodziło o przepuszczalność czy o "zanieczyszczanie tej
próżni.

K.S.

--
Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
http://www.avg.com