Identyfikacja jakie tworzywo

Jacek

Jul 27, 2021, 10:44:51 AMJul 27
Jak zbadać, z czego zrobiony jest element (cienki plastik - membrana)?
Prawdopodobnie jest to teflon, ale nie na 100%. Chodzi o badanie na
przykład chromatografem, który określi skład chemiczny i da jednoznaczną
odpowiedź. Do urządzenia nie mamy żadnej dokumentacji, a element musi
być wykonany z takiego tworzywa, z którego nie wydzielają się żadne
substancje, nawet na poziomie ppm. Szkło ani metal nie może być, bo
tworzywo musi być elastyczne. Guma, PCV, polietylen i podobne też odpadają.
Szukam laboratorium, które zbada skład tworzywa sztucznego podobnie, jak
bada się metale:
https://www.draco.com.pl/oferta/analiza-i-badanie-skladu-chemicznego-metali-pmi
Jacek

WM

Jul 27, 2021, 1:30:26 PMJul 27
W dniu 2021-07-27 o 16:44, Jacek pisze:
Sam skład chemiczny nie wystarczy, jeżeli to membrana.
Wielkość porów może być istotna.
https://www.laboplus.pl/oferta/filtry-membranowe/filtry-membranowe-ptfe-hydrofilowe?gclid=EAIaIQobChMIjpLB2uKD8gIVhaiyCh0Y2gRxEAMYASAAEgKUUPD_BwE

WM

J.F.

Jul 27, 2021, 4:42:26 PMJul 27
google cos tam znajduje, ale jesli masz potrzebne wlasciwosci ... to
moze lepiej poszukac po nich?

Teflon wydaje mi sie dobrym strzalem, i jest dosc charakterystyczny.
Membrana biala i sliska w dotyku?

Tylko teflon wydaje mi sie umiarkowanie elastyczny, wiec jesli ta
membrana pracuje jak w pompie ... moze to co innego.

J.

Zenek Kapelinder

Jul 27, 2021, 5:18:41 PMJul 27
Szukaj producenta i spytaj co to za tworzywo.

Marcin Debowski

Jul 27, 2021, 6:00:37 PMJul 27
On 2021-07-27, Jacek <krystian...@alektum.com> wrote:
> Jak zbadać, z czego zrobiony jest element (cienki plastik - membrana)?
> Prawdopodobnie jest to teflon, ale nie na 100%. Chodzi o badanie na
> przykład chromatografem, który określi skład chemiczny i da jednoznaczną

To jest bardzo nietrywialny problem. Sam skład atomowy w dobrym
przybliżeniu dostaniesz np. z EDX. Do tego dołożysz FTIR i z w miarę
wysokim prawdopodobieństwem da się powidzieć co to. Tyle może
wystarczyć. Koszt nie musi być bardzo duży, ale nie wiem jakie są w
Polsce ceny.

Ale to nie wszystko, bo żadna ze standardowych metod w prostym (czytaj,
tanim) ujęciu nie da odpowiedzi np. o budowie i dystrybucji łańcuchów
polimeru. Chromatografia da dystrybucję, ale dla PTFE nie bardzo wiem co
miałoby być rozpuszczalnikiem. Można kombinować reologicznie, ale każde
kombinowanie to koszt. To wszstko jest koszt.

> odpowiedź. Do urządzenia nie mamy żadnej dokumentacji, a element musi
> być wykonany z takiego tworzywa, z którego nie wydzielają się żadne
> substancje, nawet na poziomie ppm. Szkło ani metal nie może być, bo

Takie tworzywa, w sensie standardowo dostępnych polimerowych materiałów
konstrukcyjnych zasadniczo nie istnieją. Możesz za to wziąć taki
wydzielający materiał i go odgazować.

> tworzywo musi być elastyczne. Guma, PCV, polietylen i podobne też odpadają.
> Szukam laboratorium, które zbada skład tworzywa sztucznego podobnie, jak
> bada się metale:

PTFE nie jest w temperaturze pokojowej elstyczne, jest plastyczne.
Podrzuć gdzieś zdjęcie tej membrany.

> https://www.draco.com.pl/oferta/analiza-i-badanie-skladu-chemicznego-metali-pmi

XRF jest jak EDX ale wątpię aby przenośnym urządzeniem dało się bardziej
lekkie pierwiastki.

--
Marcin

Jacek

Jul 28, 2021, 3:19:07 AMJul 28
> [...]
> wysokim prawdopodobieństwem da się powidzieć co to. Tyle może
> wystarczyć. Koszt nie musi być bardzo duży, ale nie wiem jakie są w
Dzięki na konkretną podpowiedź! Dziś udało się wytropić, że "nasz"
materiał to prawdopodobnie nie jest teflon, tylko polifluorek winylu.
Szukam teraz, kto to sprzedaje w PL.
Jacek

Marcin Debowski

Jul 28, 2021, 4:12:01 AMJul 28
Tylko typów fluoroelastomerów jest dość dużo. To nie tylko PFW.
Z komercyjnych, poszukaj np. po "Viton".

--
Marcin

Jacek

Jul 28, 2021, 9:58:12 AMJul 28
> Tylko typów fluoroelastomerów jest dość dużo. To nie tylko PFW.
> Z komercyjnych, poszukaj np. po "Viton".
Dzisiejsze poszukiwania zakończyły się wynikiem, że jest to Tedlar.
https://americandurafilm.com/film-distribution/dupont-tedlar-polyvinyl-fluoride-pvf-film/
Jacek

J.F.

Jul 29, 2021, 4:58:48 AMJul 29
Tylko ze taki miekki PVC zawiera duza ilosc plastyfikatora. Ktory moze
"gazowac"

PVF nie potrzebuje?

No i masz tam kolejna ceche - odpornosc na przenikanie gazow.
Chyba istotna dla Ciebie.

J.

Jacek

Jul 29, 2021, 10:22:25 AMJul 29
W dniu 29.07.2021 o 10:58, J.F. pisze:
> No i masz tam kolejna ceche - odpornosc na przenikanie gazow.
> Chyba istotna dla Ciebie.
Tak, to dla mnie ważne, ale mamy dane porównawcze "gas permeability".
Jacek

ks

Aug 14, 2021, 2:17:22 AMAug 14
Nie znam się na tworzywach ale kiedyś szukałem oringów do uszczelnienia
komory lasera co2, i z tego co pamiętam ludzie którzy robią lampy
próżniowe polecili mi Viton.
Było to stosunkowo miękkie i elastyczne.
ZTCP nie każdy materiał dobrze znosi próżnię a Viton podobno tak.
Nie pamiętam czy chodziło o przepuszczalność czy o "zanieczyszczanie tej
próżni.

K.S.

--
Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
http://www.avg.com