Przekładnia koronowa

WM

Spotkał ktoś taką przekładnię w praktyce?
Czy jest lepsza od przekładni kątowej?
https://wiki.freecad.org/FCGear_CrownGear

W Wieliczce był kierat typu polskiego, o podobnej zasadzie pracy.
https://www.kopalnia.pl/kopalnia-wiedzy/w-dol-i-w-gore-transport-pionowy-w-dawnej-kopalni-ebhh

WM

Zenek Kapelinder

Często spotykana w zabawkach jezdzacych.

Robert Wańkowski

W dniu 06.09.2023 o 14:53, WM pisze:
Sto lat temu miałem w zabawce, amfibii taką przekładnię. I ta korona
była wytłoczona z blachy. Straciła kilka zębów. Do dziś mam doła z tego
powodu.

Robert

WM

Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają do siebie.
https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_example.png
W przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie ma?
Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił poosiowych.

WM

Jarosław Sokołowski

Pan Robert Wańkowski napisał:
Podobne przekładnie stosowano w wiatrakach, nawet więcej niż sto lat temu.
Z drewna strugane. Poziomo umieszczone drewniane koło z koroną z wbitych
w nie drewnianych kołków. Napęd z poziomej osi śmigła, na której były
dwa drewniane koła (mniejszej średnicy) powiązane na obwodzie kołkami
robiącymi za zęby.

--
Jarek

Zenek Kapelinder

Zabawki to bardzo poważne zastosowanie. Wzbudzaja ciekawość co jest w srodku i dlaczego działa. Przekładnie o jakie pytasz raczej nie maja teraz powszechnie poza zabawkami powaznych zastosowań.

WM

środa, 6 września 2023 o 19:24:43 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
Zależy jakie kto ma zabawki.
Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=140

Dotarłem do informacji producenta (Spirotec) o tym jakie zalety ma przekładnia koronowa:
- wysokie przełożenie,
- łatwy montaż z ograniczoną potrzebą regulacji,
- bezluzowa praca,
- wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,
- brak siły osiowej.
https://spirotec.fr/vos-engrenages-a-la-carte/crown-gears/

WM

Zenek Kapelinder

środa, 6 września 2023 o 20:21:02 UTC+2 WM napisał(a):
To ze akurat w jakims samochodzie została zastosowana nic nie znaczy bo najwięcej takich przekładni zostało uzytych w zabawkach. W cicha pracę nie wierzę. Ciche to za przekładnie hipoidalne i podobne. Taka z prostymi zębami musi wyć jak stary tramwaj z wyjebana na maksa przekładnia. To ze w przeciwieństwie do przekładni hipoidalne nie ma siły osiowej na kole atakującym to fakt, za to występuje ona na osi koła koronowego. Duża wada przekładni koronowej jest to ze w przeciwieństwie do przekładni hipoidalnej moment przenosi jeden zab, w hipoidalnej trzy zęby. Czyli koronowa przy tej samej przenoszonej mocy będzie mniejsza. Siła osiowa to zaden problem. W mostach samochodow uzywane sa przede wszystkim przekładnie hipoidalne lub podobne, ale nie koronowe, i siła osiowa w niczym nie przeszkadza a zwłaszcza w długowieczności takich przekładni. To czym się podniecać z przekładnia koronową?

Marcin Debowski

On 2023-09-06, WM <cie...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]

Ja nie mechanik... co to są te siły poosiowe? Wzdłuz osi? Której? W
ogóle to dla jasności, tych przekładni kątowych to jest co najmniej
kilka i koronowa tez jest chyba kątowa?

> Zależy jakie kto ma zabawki.
> Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
> https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=140

Z kształtu zębów wynika samodociskowość.
https://www.audiworld.com/wp-content/uploads/2011/12/header2.jpg

Tam jest sprzegło. Czym większy "torque" tym bardziej dociska to
sprzegło. Innych szczególnych powodów uzycia jakoś nie widzę.

A jak ze zużyciem samej przekładni?

--
Marcin

WM

czwartek, 7 września 2023 o 01:59:46 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):

> Ja nie mechanik... co to są te siły poosiowe? Wzdłuz osi? Której? W

Koło walcowe ma siłę tylko promieniową (prostopadłą do osi obrotu), co upraszcza łożyskowanie.
Koło koronowe ma siłę osiową, tylko wzdłuż osi obrotu, co też upraszcza łożyskowanie.

> ogóle to dla jasności, tych przekładni kątowych to jest co najmniej
> kilka i koronowa tez jest chyba kątowa?

Masz rację, powinienem napisać przekładnia stożkowa.

> [...]
>
> Tam jest sprzegło. Czym większy "torque" tym bardziej dociska to
> sprzegło. Innych szczególnych powodów uzycia jakoś nie widzę.

Może to są sprzęgła przeciążeniowe, albo zapobiegające szybkiemu obracaniu kół w powietrzu (lub w błocie)?

> A jak ze zużyciem samej przekładni?

Pewnie się zużywa nierównomiernie, bo ma zróżnicowane obciążenie (naciski jednostkowe).

WM

J.F

On Wed, 6 Sep 2023 07:02:30 -0700 (PDT), WM wrote:

> Chodzi mi o poważne zastosowania, w których ściśle zęby przylegają do siebie.
> https://wiki.freecad.org/File:Crown-spur-gear-set_example.png
> W przekładni kątowej są siły poosiowe, a w koronowej chyba ich nie ma?

Jak powazne, to powinny byc koła stożkowe

> Tak sądzę, ponieważ koło o zębach walcowych prostych, raczej nie przenosi sił poosiowych.

Tylko ze takie zęby bardo źle współpracują

I efekt znasz - tylko w zabawkach,

J.

J.F

On Wed, 6 Sep 2023 11:21:00 -0700 (PDT), WM wrote:

> Zależy jakie kto ma zabawki.
> Mechanizm różnicowy w Audi jest z przekładnią koronową.
> https://youtu.be/XQka2W653Dw?si=Coxncnzdbz197sfA&t=140

Ciekawostka. Ale:

Po pierwsze - zauważ ze predkosci obu osi za zazwyczaj w miare rowne.
Czyli ta przekladnia prawie nie pracuje :-)

Po drugie - ma dzielic moment róznie. Stąd oba koła koronowe maja inne
srednice (2:50), i inną ilość zębów. I stykają sie z satelitami tylko
na cześci ich szerokości.

Konstrukcja zębów tych koronek musi być ciekawa ...

> [...]
> - bezluzowa praca,
> - wydajność i poziom hałasu porównywalny z przekładnią równoległą,

Wady niech napiszą :-)

J.

WM

czwartek, 7 września 2023 o 16:39:12 UTC+2 J.F napisał(a):

(...)

> Konstrukcja zębów tych koronek musi być ciekawa ...

Zobacz rysunek 3 tutaj:
https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-gears-geometry-and-strength

(...)
> Wady niech napiszą :-)

O to trzeba zapytać konkurencję, tą od przekładni stożkowych :-)

Ja znalazłem informację, że są trudne w obróbce, zwłaszcza w szlifowaniu.

> J.

Przekładnie czołowe (koronowe) są wykorzystywane w helikopterach, bo są mocne, odporne na odkształcenia obudowy i ciche.
Są też używane w obrabiarkach numerycznych i w stołach chirurgicznych.

WM

J.F

On Thu, 7 Sep 2023 10:41:30 -0700 (PDT), WM wrote:

> czwartek, 7 września 2023 o 16:39:12 UTC+2 J.F napisał(a):
> (...)
>
> Zobacz rysunek 3 tutaj:
> https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-gears-geometry-and-strength

No mam mieszane uczucia ... pisac, ze to przeciez nie moze dobrze
działac, czy podziwiac CAD, jesli sobie z tym radzi :-)

Czy jedno i drugie?

Styk zębów to jakis punktowy jest, czy bardziej ciekawy?

> (...)
>
> O to trzeba zapytać konkurencję, tą od przekładni stożkowych :-)
>
> Ja znalazłem informację, że są trudne w obróbce, zwłaszcza w szlifowaniu.

Hm, cos nie podejrzewam, zeby im sie takie skomplikowane chciało robic
:-)

Zrobili cos w rodzaju normalnej nacinarki/szlifierki do kół?

I wyszło nawet prosciej niz dla stożkowych, bo narzedzie udaje
zęby prostego koła ?

> Przekładnie czołowe (koronowe) są wykorzystywane w helikopterach, bo są mocne, odporne na odkształcenia obudowy i ciche.
> Są też używane w obrabiarkach numerycznych i w stołach chirurgicznych.

Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis
punktowy jest, czy bardziej ciekawy?

Bo wszak w trakcie obrotu o pół zęba to małe kółko przestawia sie o
poł szerokosci zęba na całej długosci/szerokosci koła.
A koło koronowe ... dla kazdej srednicy troche inaczej.

Da sie to wydrukowac w 3D? Bo az mam ochotę zobaczyć, jak to pracuje.
Hm, tak mi chodzi po glowie, ze to mogloby nawet nieskomplikowane byc
- tak, jak nacinarka o której pisałem, to po prostu prowadzic glowicę
po prostych liniach wynikających z geometrii małego koła.
Tylko to jakis specjalizowany program musiałby być, a nie standardowy
slicer.

Alternatywnie ... pojsc na szrot i kupic sobie to z audi?

J.

WM

W programie FreeCad jest dodatek do kół zębatych i jest też koło koronowe.
https://wiki.freecad.org/FCGear_Workbench
Nawet udało mi się je zamodelować.
Będę miał czas to dorobię do niego koło walcowe i wykonam animację.

Zresztą na youtube są filmiki zrobione przez innych.
Tu jest przykładowa animacja.
https://youtu.be/rX3sAuM7YsU?si=46IADA57Y61as3Hl
Do pobrania model 3d
https://www.yeggi.com/q/crown+gear/

WM

> Będę miał czas to dorobię do niego koło walcowe i wykonam animację.

Obiecałem animację i oto ona (ruchomy GIF).
https://megawrzuta.pl/download/03ef60e7b8ec690e58e172dc44db7532.html

Skorzystałem, przy konstrukcji, z dodatku FCGear do programu FreeCad.
Wstawiłem liczby zębów 15 i 25, a resztę koła (jednego i drugiego) program sam zaproponował; ja tylko zaaprobowałem.
Wygląda na to, że styk obu kół nie jest wzdłuż linii, jak w przekładni walcowej, tylko przypomina taki jaki jest w łożysku kulkowym.
Tu jest pokazany rzeczywisty styk w przekładni czołowej.
https://www.zakgear.com/Scrown.html

WM

Robert Wańkowski

W dniu 09.09.2023 o 20:26, WM pisze:
> Obiecałem animację i oto ona (ruchomy GIF).
> https://megawrzuta.pl/download/03ef60e7b8ec690e58e172dc44db7532.html

To jest tylko animacja, czy we FreeCad-zie zdefiniowany jest tylko obrót
koła walcowego, a koronowe z nim tylko oddziałuje?

Robert

WM

Dodatek FCGear wykonał koła, na podstawie parametrów, takich jak moduł, liczba zębów, średnica wewnętrzna/zewnętrzna, które użytkownik może zmieniać jak zechce.
Niestety koła sam musiałem potem poobracać i poprzesuwać na ich miejsca, z czym miałem problem.
Luz dobierałem "na oko" i celowo dałem go z nadmiarem, by było lepiej widać współpracę zębów.

Dużą zaletą programu FreeCad, jest możliwość używania w nim prostego języka Python.
Napisałem krótki skrypt do powiązania obrotów osi kół i robienia fotek co ułamek kąta.
Fotki wrzuciłem do programu Gimp, celem zrobienia ruchomego gifu.

WM

WM

czwartek, 7 września 2023 o 20:42:53 UTC+2 J.F napisał(a):
(...)
> Hm, to ja sie moze jeszcze raz spytam, czy ten styk zębów to jakis
> punktowy jest, czy bardziej ciekawy?

(...)
> J.

Co jest ważniejsze, dłuższy styk, czy zerowy poślizg?
Wygląda na to, że to drugie, bo chwilowy punkt obrotu chcą mieć w punkcie styku zębów fig4.
https://www.geartechnology.com/articles/20320-face-gears-geometry-and-strength

W zwykłej przekładni, styk zębów jest na odcinku równoległym do osi kół.
Nie problem napisać równanie powierzchni na kole koronowym, która styka się z kołem walcowym wzdłuż tego samego odcinka.
Uzyskamy taki efekt, jak byśmy zrobili płynne przekształcenie koła walcowego w koło koronowe.

WM

J.F

On Tue, 12 Sep 2023 10:43:07 -0700 (PDT), WM wrote:
> czwartek, 7 września 2023 o 20:42:53 UTC+2 J.F napisał(a):
> (...)
>>
> (...)
>
> Co jest ważniejsze, dłuższy styk, czy zerowy poślizg?

Akurat w dyfrze do samochodu, to IMO poslizg mało istotny, bo to sie
prawie nie kręci, natomiast siły duze.
W helikopterze jakby odwrotnie.

> [...]
>
> W zwykłej przekładni, styk zębów jest na odcinku równoległym do osi kół.

A tu moze byc calkiem inaczej i to nie przeszkadza.

> [...]
> Uzyskamy taki efekt, jak byśmy zrobili płynne przekształcenie koła walcowego w koło koronowe.

WM

Przekładnia koronowa ma szerokie zastosowanie.
https://balance-drive.com/en/kronenrad-royal/
Tu jest pokazane i omówione działanie dyferencjału Audi.
https://youtu.be/QftlBauaytw?si=rZ3xjiBkTApTtgQM

Konrad Anikiel

Ja widziałem, wiele razy. W koreańskich frezarkach. Można w nich przestawić wrzeciono z pozycji poziomej do pionowej, a być może i da się zablokować w jakiejś pośredniej (skośnej), ale nie miałem potrzeby więc nie drążyłem :-) To są duże frezarki, zawsze wyglądały na wiekowe, znaczy swoje przeżyły i kupę żelastwa przerobiły, znaczy przekładnia jest trwała. Zdziwiłem się jak ją zobaczyłem, bo na samochodach się nie znam, więc raczej czegoś takiego wcześniej nie widziałem poza prymitywnymi kołami wiatrakowymi z drewnianymi kołkami, więc po inżyniersku nawet nie podobnymi. A potem pomyślałem że to znacznie lepsza konstrukcja od kół stożkowych, bo w ogranicznonej przestrzeni obudowy taka przekładnia daje znacznie większą średnicę podziałową, więc wychodzą mniejsze siły na zębach.

Zenek Kapelinder

Jak ma szerokie zastosowanie to wymień 10 powszechnie znanych i dostępnych zastosowań. Tylko chwilę poczekaj bo orzeszki i cole musze przynieść. Tego co juz zostały nie przez ciebie wymienione drugi raz wymieniać nie warto.

WM

wtorek, 24 października 2023 o 22:07:58 UTC+2 Konrad Anikiel napisał(a):

> Ja widziałem, wiele razy. W koreańskich frezarkach. Można w nich przestawić wrzeciono z pozycji poziomej do pionowej, a być może i da się zablokować w jakiejś pośredniej (skośnej), ale nie miałem potrzeby więc nie drążyłem :-) To są duże frezarki, zawsze wyglądały na wiekowe, znaczy swoje przeżyły i kupę żelastwa przerobiły, znaczy przekładnia jest trwała.

Ciekawe

[...]

Tu są przykłady zastosowań tych przekładni:
https://de.wikipedia.org/wiki/Kronenrad#

Rysunek poglądowy rozwiązań dla różnych kątów:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Kronenrad-Turm.png

Zenek Kapelinder

Napisz swoimi słowami gdzie je widziałeś, ale nie na na zdjęciach. Ewentualnie gdzie widziałeś duzo urządzeń z przekładniami koronowymi. Jeśli jest tania, dobra itp. to dlaczego nie jest stosowana w samochodach. W zeszłym roku na swiecie wyprodukowano 85 milionow samochodow. Nie wszystkie z przednim napędem maja przekładnie hipoidalne. Ale jest sporo z napędami na więcej niz jedna os i one maja przekładnie hipoidalne. To skromnie mogę oszacować ze zrobiono stok z 80 milionow przekładni hipoidalnych. Trudnych w produkcji i regulacji. To oznacza tylko jedno. Ze przekładnie koronowe w tej chwili sa dużo gorsze od hipoidalnych. I tyle w temacie przekładni koronowych.

J.F

On Wed, 25 Oct 2023 02:55:37 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
> Ewentualnie gdzie widziałeś duzo urządzeń z przekładniami
> koronowymi. Jeśli jest tania, dobra itp. to dlaczego nie jest

No widziałes - jest stosowana, w Audi.

Powód - chęc zrobienia dyferencjału o podziale momentu 70:30.

> [...]
> jedna os i one maja przekładnie hipoidalne. To skromnie mogę
> oszacować ze zrobiono stok z 80 milionow przekładni hipoidalnych.

zdecydowana wiekszosc to napęd na jedną, przednią oś.

A jak w dostawczakach teraz jest?

> Trudnych w produkcji i regulacji. To oznacza tylko jedno. Ze
> przekładnie koronowe w tej chwili sa dużo gorsze od hipoidalnych. I
> tyle w temacie przekładni koronowych.

No coz, ta w dyfrze sie niemal nie obraca, ale obciązenia tam duże ...

J.

Alojzy Gąska

Ciekawostka której nie znałem.
Przekładnia magnetyczna.