purpurowe zloto

J.F

Jan 9, 2024, 7:50:26 AMJan 9

stop złota z aluminium ma kolor fioletowy

https://www.youtube.com/watch?v=d6Pcp944sRI

ale ja bardziej o ... podziwiac zacięcie?
Ileż on się narobił, w celu ciekawego pierscionka?

A sie okazuje, ze rzecz znana ... w elektronice, gdzie powstawała jako
nieporządany efekt na łączeniach złocenia i aluminiowych drutów w
układach scalonych.

Na szczęscie dosć dobrze przewodzi, ale kruche to i łatwo pęka ...

J.

Robert Wańkowski

Jan 9, 2024, 9:10:00 AMJan 9
W dniu 09.01.2024 o 13:50, J.F pisze:
> stop złota z aluminium ma kolor fioletowy
>
> https://www.youtube.com/watch?v=d6Pcp944sRI

Już któryś raz widzę, że YT te same filmy nam proponuje.
A stop aluminium z miedzią też kruchy, jak bizmut wygląda, albo srebrna
kiepska płyta OSB.
https://youtu.be/a5muB98tblA?si=dNokys4i5V90KS8Y&t=3495

Robert

J.F

Jan 9, 2024, 10:14:15 AMJan 9
On Tue, 9 Jan 2024 15:09:58 +0100, Robert Wańkowski wrote:

> Już któryś raz widzę, że YT te same filmy nam proponuje.

Widac mamy podobne zainteresowania :-)

> A stop aluminium z miedzią też kruchy, jak bizmut wygląda, albo srebrna
> kiepska płyta OSB.
> https://youtu.be/a5muB98tblA?si=dNokys4i5V90KS8Y&t=3495

Hm, chodzi mi po glowie, ze dural lotniczy, to aluminium z miedzią,
ale tej miedzi to jakis drobiazg tam, 2% czy cos.

I jeszcze mi chodzi po głowie, że są jakies złączki Cu-Al,
jakby ktos chcial sobie rurki mieszane pospawać, bo samemu to trudno.

Ale widzę, ze takich złaczek to znacznie więcej dla elektryków robią
... ciekawe, czy "podkładka kupalowa" ma sens.
Moze i miedz z aluminium źle kontaktuje, ale aluminium z aluminium
dobrze?

Hm, "Eliminują zjawisko powstawania ogniw na styku aluminium-miedź."

J.

PeJot

Jan 11, 2024, 12:12:57 PMJan 11
W dniu 09.01.2024 o 16:14, J.F pisze:
> [...]
> jakby ktos chcial sobie rurki mieszane pospawać, bo samemu to trudno.
>
> Ale widzę, ze takich złaczek to znacznie więcej dla elektryków robią

Aluminiowe przewody wracają do łask, większe przekroje.

> ... ciekawe, czy "podkładka kupalowa" ma sens.
> Moze i miedz z aluminium źle kontaktuje, ale aluminium z aluminium
> dobrze?
>
> Hm, "Eliminują zjawisko powstawania ogniw na styku aluminium-miedź."

Samo ogniwo nie jest problemem, ale korozja, która luzuje takie złącza.

BTW: tak ze 30 lat temu pojawiły się przewody miedziane z rdzeniem
aluminiowym, specjalnie do zastosowania jako szyny w rozdzielniach NN.
Ale jakoś się nie przyjęły.

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

J.F

Jan 12, 2024, 3:22:58 PMJan 12
On Thu, 11 Jan 2024 18:12:57 +0100, PeJot wrote:
> W dniu 09.01.2024 o 16:14, J.F pisze:
> zy cos.

> Aluminiowe przewody wracają do łask, większe przekroje.

Droga ta miedz :-)

> Samo ogniwo nie jest problemem, ale korozja, która luzuje takie złącza.

Ale jak - na mokro?
Woda wnika w połączenia?

J.

PeJot

Jan 13, 2024, 8:12:06 AMJan 13
W dniu 12.01.2024 o 21:22, J.F pisze:

> Droga ta miedz :-)

No cóż, w silnikach do AGD stosuje się już od dawna aluminiowe
uzwojenia, tam, gdzie jest to technologicznie opłacalne, np. w stojanach
silników szeregowych albo indukcyjnych. Niedawno czytałem o próbach
stosowania aluminium w automotive, ale tam nie idzie o cenę miedzi, ile
o zbicie masy gotowego samochodu i poprawę jego emisyjności. Podobno w
przeciętnym aucie jest ze 40 kg miedzi w postaci kabli.

> Ale jak - na mokro?
> Woda wnika w połączenia?

Wystarczy sama wilgoć i czas.

Robert Wańkowski

Jan 13, 2024, 10:47:49 AMJan 13
W dniu 13.01.2024 o 14:12, PeJot pisze:
> Podobno w przeciętnym aucie jest ze 40 kg miedzi w postaci kabli.

Dlatego CyberTruck ma 24V instalację.

Robert

Zenek Kapelinder

Jan 13, 2024, 11:14:22 AMJan 13
Gowno prawda. Aluminium pod obciazenie pełznie. Nie utwardza się przez zgniot jak np miedź.

Zenek Kapelinder

Jan 13, 2024, 12:05:17 PMJan 13
Idź na złom gdzie złomuja samochody i popros zeby ci pokazali wiazki. A potem ujmij tutaj z tych kilogramow co napisałeś bo jest z czego. Dla praktycznie wszystkich odbiornikow w samochodzie tak jak w Fordzie T jednym wspolnym przewodem jest karoseria. Do tylnych swiatel Nie ma więcej niz 10 przewodow o przekroju max 1mm².

PeJot

Jan 13, 2024, 4:07:26 PMJan 13
Może i racja, ale dla *starszych* samochodów. We współczesnym
samochodzie osobowym do drzwi kierowcy potrafi iść 30 i więcej przewodów.

BTW: a co w awionice jest w modzie ?

Marcin Debowski

Jan 13, 2024, 7:16:07 PMJan 13
On 2024-01-13, Robert Wańkowski <rob...@wp.pl> wrote:
> [...]

Ca 40 ale funtów i nie na same kable a na całą elektrykę.

> Dlatego CyberTruck ma 24V instalację.

W elektrykach akurat miedzi od cholery, ale nie na kable.

--
Marcin

Zenek Kapelinder

Jan 14, 2024, 6:46:11 AMJan 14
sobota, 13 stycznia 2024 o 22:07:26 UTC+1 PeJot napisał(a):
Wymieniaj do czego tyle przewodow musi isc do przednich drzwi jakie maja długosci i jakie przekroje. Idę po chrupki i kole.

PeJot

Jan 14, 2024, 7:05:37 AMJan 14
Idź, idź. A potem popatrz sobie ile masz manipuladeł w drzwiach kierowcy.

Zenek Kapelinder

Jan 14, 2024, 9:31:27 AMJan 14
Ostatnio komus się takie manipuladło popsuło co steruje wszystkim. Zamki, klamki, lusterka, fotele, oswietlenie w środku, otwieranie klapki do paliwa, otwieranie bagażnika i chuj jeszcze wie co. Cztery przewody do tego szły. Gniazdko wygladało na takie co ma obciazalnosc poł ampera maksymalnie.

Adam

Jan 14, 2024, 10:19:32 AMJan 14
No właśnie. Czasem nawet kilkanaście klawiszy, do niektórych po więcej niż
dwa przewody. Do tego silnik i czujniki szyby, siłownik zamka, kilka lub
więcej kabli do sterowania lusterkiem i do składania lusterek, do
podgrzewania.

Nie można porównywać do pf 125p czy podobnych.

Widziałem złomowane autko u mechanika, coś z wyższej serii audi czy innego
vw, gdzie przecięta wiącha do drzwi kierowcy (których już nie było)
skojarzyła mi się z wiązką małej centrali telefonicznej.

--
Pozdrawiam.

Adam

Zenek Kapelinder

Jan 14, 2024, 11:50:23 AMJan 14
I na podstawie jednej wiazki jaka w zyciu widziałeś jesteś w stanie stwierdzić autorytatywnie ze we wszystkich albo w wiekszosci samochodow jest 40 kilogramow miedzi w przewodach. Wyglada na to ze wysoki jestes bo jak rozumy rozdawali to dwa razy stanałes w kolejce po wzrost i zabrakło czasu na wpisanie całego mózgu. Amen.

PeJot

Jan 14, 2024, 12:27:13 PMJan 14

> I na podstawie jednej wiazki jaka w zyciu widziałeś jesteś w stanie stwierdzić autorytatywnie ze we wszystkich albo w wiekszosci samochodow jest 40 kilogramow miedzi w przewodach. Wyglada na to ze wysoki jestes bo jak rozumy rozdawali to dwa razy stanałes w kolejce po wzrost i zabrakło czasu na wpisanie całego mózgu. Amen.

"Według
raportu Deutsches Kupferinstitut 2016 [4] w instalacji
elektrycznej samochodów spalinowych obecnie średni
ciężar wiązki wynosi około 35 kg."

http://pe.org.pl/articles/2019/10/46.pdf

Zenek Kapelinder

Jan 14, 2024, 4:59:54 PMJan 14
Aha to juz jest 35 kilogramow wiazei a nie 40 kilogramow miedzi. W wiazkach miedź jest w izolacji. PCV stosunkowo ciezkie jest. Ze zlaczkami itp z piec do siedmiu kilogramowodejdzie na sama izolacje. To pojawia sie ze miedzi będzie dwadziescia kilka kilogramow. Opisałeś ze w samochodach spalinowych. Ciężarówki to tez samochody spalinowe. W nich w przewodzie od akumulatora do rozrusznika może w przewodzie byc kilka kilogramow miedzi ta miedź wejdzie do średniej. W średniej wielkości wspołczesny samochodzie będzie nie więcej niz 15 kilogramow wiazek czyli z 13 kilogramow miedzi. I wiekszosc go będą przewody nisko prasowe i sygnałowe. Do ledowego swiatła stopu albo kierunkowskazów nie potrzeba 2² wystarczy 0,5². I to bardziej ze względów na wytrzymałość mechaniczna niz elektryczna.

J.F

Jan 15, 2024, 12:59:18 AMJan 15
On Sun, 14 Jan 2024 06:31:25 -0800 (PST), Zenek Kapelinder wrote:

> Ostatnio komus się takie manipuladło popsuło co steruje wszystkim. Zamki, klamki, lusterka, fotele, oswietlenie w środku, otwieranie klapki do paliwa, otwieranie bagażnika i chuj jeszcze wie co. Cztery przewody do tego szły. Gniazdko wygladało na takie co ma obciazalnosc poł ampera maksymalnie.

Komputeryzacja i magistrala CAN.

Ale faktycznie jeszcze silniki do szyb, do zamków i głosniki.
Tez mozna troche skomputeryzowac, ale te szyby to chyba wiecej amperów
wymagaja ... ale przez moment ...

J.

J.F

Jan 15, 2024, 1:00:26 AMJan 15
Słynne aluminiowe przewody w Airbusie ?

J.

J.F

Jan 15, 2024, 1:02:33 AMJan 15
On Sun, 14 Jan 2024 13:59:53 -0800 (PST), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
> ledowego swiatła stopu albo kierunkowskazów nie potrzeba 2²
> wystarczy 0,5². I to bardziej ze względów na wytrzymałość

to pewnie wystarczy 0,5² aluminium :-)

J.

J.F

Jan 15, 2024, 1:04:26 AMJan 15
On Sun, 14 Jan 2024 08:50:22 -0800 (PST), Zenek Kapelinder wrote:

> I na podstawie jednej wiazki jaka w zyciu widziałeś jesteś w stanie stwierdzić autorytatywnie ze we wszystkich albo w wiekszosci samochodow jest 40 kilogramow miedzi w przewodach. Wyglada na to ze wysoki jestes bo jak rozumy rozdawali to dwa razy stanałes w kolejce po wzrost i zabrakło czasu na wpisanie całego mózgu. Amen.

Przybyło tych urzadzen.
Zobacz ile masz bezpieczników.

J.

Tomasz Gorbaczuk

Jan 15, 2024, 9:09:21 AMJan 15
W dniu .01.2024 o 22:59 Zenek Kapelinder <4kogu...@gmail.com> pisze:

> [...]
> sygnałowe. Do ledowego swiatła stopu albo kierunkowskazów nie potrzeba
> 2² wystarczy 0,5². I to bardziej ze względów na wytrzymałość mechaniczna

W przeciętnym samochodzie jest 3 km kabli, które ważą prawie 25kg.
"Przeciętny" to nie średnia ze wszystkich.
Przeciętny to skoda fabia lub VV Golf.
Lepiej wyposażone wersje mają tych kabli 2-3 razy więcej.
W lepiej wyposażonym aucie masz 3-4 skrzynki bezpieczników, w każdej po
kilkadziesiąt szt.
Takich 5A jest niewiele, większość to 15-30A.

TG

Zenek Kapelinder

Jan 15, 2024, 11:42:56 AMJan 15
Co ostatnio palisz?

Tomasz Gorbaczuk

Jan 15, 2024, 11:51:29 AMJan 15
W dniu .01.2024 o 17:42 Zenek Kapelinder <4kogu...@gmail.com> pisze:
co Ci nie pasuje w tym co napisałem? - dawaj przykład idę po czipsy i
instrukcję auta.

TG