Czas

robot

Moim zdaniem czasu nie ma, nie istnieje.
Czy ktoś mógłby mi wskazać jakieś dowody na istnienie czasu?

wajda...@gmail.com

wtorek, 28 czerwca 2022 o 13:46:08 UTC+2 robot napisał(a):
> Moim zdaniem czasu nie ma, nie istnieje.
> Czy ktoś mógłby mi wskazać jakieś dowody na istnienie czasu?
Sluze pokornie.
Juz dawno kilka lat temu, blizej 10, udalo mi sie opublikowac pracke zatytulowana "Dylatacja dylatacji czasu". Moj artykul wzbudzil szerokie zaintresowanie "gawiedzi" na calym swiecie.
Kopie artykulu w j. polskim znajdziesz na mojej antycznej stronie <tornadosolution.com>
Zapraszam do uwaznego przeczytania i wyrazenia swych wrazen.
Pozdr.
Tornad

Krzysztof

wtorek, 28 czerwca 2022 o 13:46:08 UTC+2 robot napisał(a):
> Moim zdaniem czasu nie ma, nie istnieje.
> Czy ktoś mógłby mi wskazać jakieś dowody na istnienie czasu?

Dowodem na istnienie czasu jest ruch - ruch bez czasu nazywany
jest teleportacją, którą jak wiadomo, zaliczamy do s-f.

Wladek

A jesli ruch, to i droga.
Czas, to droga podzielona przez ruch
t =d/ruch
Ruch, może być wolny i szybki a to nazywamy prędkością v więc
t = d/v
przy czym, v nie musi być w jednostkach d/t.
Bierzemy coś, co ma stałą i dużą prędkość, np. światło.
Wysyłamy promień swiatła do lustra i z powrotem.
Droga światła w obie strony wynosi 1m.
Jeśli ja przejdę dystans 10m a światło przeleci swoją drogę10000 razy to znaczy,
że moja prędkość jest 1/1000 prędkości światła c.
No i może czas (czwarty wymiar) nie jest tu potrzebny :).

Pozdr. Władek.

maluw...@gmail.com

On Tuesday, 28 June 2022 at 13:46:08 UTC+2, robot wrote:
> Moim zdaniem czasu nie ma, nie istnieje.

I nie ma czegoś takiego jak czas warszawski albo moskiewski?
Czy też może oba istnieją, ale przez niezgodność z wizją
fizyka idioty i jego minionków nie zasługują na szlachetną
nazwę "czas"?

J.F

Slyszales pojecie "teleportacja kwantowa" ?

J.

robot

On Tue, 28 Jun 2022 05:43:49 -0700 (PDT), Krzysztof wrote:

"Dowodem na istnienie czasu jest ruch - ruch bez czasu nazywany
jest teleportacją, którą jak wiadomo, zaliczamy do s-f."

W jaki sposób ruch dowodzi, że czas istnieje?

pozdro

robot

W dniu 28.06.2022 o 14:35, wajda...@gmail.com pisze:
Nie widzę tam dowodu na istnienie czasu.

pozdro

Henryk Krzemiński

wtorek, 28 czerwca 2022 o 13:46:08 UTC+2 robot napisał(a):
> Moim zdaniem czasu nie ma, nie istnieje.
> Czy ktoś mógłby mi wskazać jakieś dowody na istnienie czasu?

Starzenie się organizmów jest dowodem na istnienie czasu.
Śmierć jest jego ostatecznym akcentem.

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 08:21:59 UTC+2, krzemins...@gmail.com wrote:
> Starzenie się organizmów jest dowodem na istnienie czasu.

A bicie Murzynów w USA jest dowodem na wyższość komuny.
Szukajcie, a znajdziecie - mówi Pismo. Dla dowodów to jak
najbardziej działa. Szukaj, a z wiarą - dowód na pewno się
znajdzie.

Krzysztof

wtorek, 28 czerwca 2022 o 16:09:39 UTC+2 Wladek napisał(a):
> A jesli ruch, to i droga.

Jest też i bezruch bez drogi z czasem trwania 0s+czas :-)
Zegarek w miejscu chodzi tak samo jak zegarek w ruchu
w tych samych warunkach.

> [...]
> że moja prędkość jest 1/1000 prędkości światła c.
> No i może czas (czwarty wymiar) nie jest tu potrzebny :).

Czas absolutny, matematyczny Newtona jest niezależny od ruchu
i na jego strzałce jednozwrotnej nie można postawić zera, gdyż:
t_a = n*T
przy n=0 czasu nie ma, co robot uważa za brak dowodu
i poniekąd ma rację.
Ale zero wymyślili ludzie, więc i pełny przedział czasowy <0;1>
niczym nie różni się od przedziału <1;2> bo t_a jest miarowy
i jednostajny wg definicji Newtona.

Pełny przedział jednostronnie otwarty <0;1)=T należy już do rachuby czasu,
a w niej t_a jest przedziałem obustronnie otwartym:
(p.n.e; 0; n.e.)
Chyba, że zamiast zera głębocy myśliciele postawią zwid BB;
wtedy przedział czasowy <BB; współrzędna Maćka) zmienia
rachubę :-)
Pozdr. K.

> Pozdr. Władek.

Krzysztof

O to pytaj już filozofów i głębokich myślicieli - w fizyce wystarcza
zdanie Newtona:
"Nie należy w przyrodzie przyjmować istnienia innych przyczyn,
oprócz tych, które są konieczne i wystarczające do objaśnienia
zjawisk, ponieważ przyroda jest prosta i nie obfituje w zbyteczne
przyczyny".
Pozdr. K.

> pozdro

maluw...@gmail.com

Współrzędne, pomiary, przyrządy - to nie przyroda.

Krzysztof

Narzędzia do jej badania i opisu - przecież fizyka nie bada przyczyny
jej istnienia - a w metafizykę można wsadzić każdy zwid I, włącznie z SI.

Jacek Maciejewski

Dnia Wed, 29 Jun 2022 01:21:40 -0700 (PDT), maluw...@gmail.com
napisał(a):

> Współrzędne, pomiary, przyrządy - to nie przyroda.

A co, kmiotku?
--
Jacek
I hate haters.

Wladek

On Wednesday, June 29, 2022 at 2:32:41 AM UTC-5, krzysztof...@gmail.com wrote:
> Jest też i bezruch bez drogi z czasem trwania 0s+czas :-)
> Zegarek w miejscu chodzi tak samo jak zegarek w ruchu
> w tych samych warunkach.

A zegarek bez ruchu, to kiepski zegarek :).
Nawet czasu trwania nie zmierzy.

> Czas absolutny, matematyczny Newtona jest niezależny od ruchu
> i na jego strzałce jednozwrotnej nie można postawić zera, gdyż:
> t_a = n*T

Jednak czas określamy długością drogi.
Jeden obrót Ziemi, to droga.
W każdej materii, jest jakiś ruch.
Nie ma materii, nie ma ruchu, to i chyba nie ma czasu :).

> [...]
> Chyba, że zamiast zera głębocy myśliciele postawią zwid BB;
> wtedy przedział czasowy <BB; współrzędna Maćka) zmienia

No i mówią, że przed BB nie było czasu.
Chyba dlatego, że nie było jeszcze materii.

> Pozdr. K.

Pozdr. Władek.

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 11:45:54 UTC+2, Jacek Maciejewski wrote:
> A co, kmiotku?

Współrzędne to informacja. Pomiary to procedury.
A przyrządy to też wytwory cywilizacji, śmierdzielku.

Krzysztof

W bezruchu masy są drgania - zegar nie porusza się,
ale balans działa :-)
Zliczanie cykli jest rachubą czasu liniowego.

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 10:42:13 UTC+2, krzysztof...@gmail.com wrote:

> Narzędzia do jej badania i opisu

A cywilizacja już nie jest prosta, jej wytwory też często nie są
i obfitują w zbyteczne przyczyny.

maluw...@gmail.com

Zegar fizyka przereklamowała. 2022-06-29 14:36 -
zegar odpowiada tylko za mniej znaczącą część
czasu. Kalendarz, oczywiście, jest za skomplikowany
dla fizyka przygłupa, stąd jego koncentracja na
zegarze.

Jacek Maciejewski

Dnia Wed, 29 Jun 2022 05:11:58 -0700 (PDT), maluw...@gmail.com
napisał(a):
LOL. A człowiek to pewnie nie zwierzę tylko korona stworzenia. Co do
współrzędnych czy liczb, to istniały one zanim ich użyliśmy czy nie,
kmiotku? Jak sądzisz?

Wladek

No i o to chodzi. Coś tam się w tym zegarku rusza :).
Można by chyba jakoś tą drogę ruchu wyliczyć, ale po co?
Wahadło wahnie się raz a krótsze dwa razy w takim samym czasie,
więc i drogi będą takie same.

Pozdr. Władek.

dantes

Dnia Wed, 29 Jun 2022 04:33:29 -0700 (PDT), Wladek napisał(a):

[...]

> No i mówią, że przed BB nie było czasu.
> Chyba dlatego, że nie było jeszcze materii.
A jak długo
przed BB nie było materii?

Krzysztof

Wszystko piknie ładnie, ale wahadło działa w grawitacji - na orbicie
jest w stanie spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym po okręgu.
Balans sprężynowy działa tu i tam i jego wahania są funkcją temperatury;
przy temp.= const miarowość wahań jest stała do czasu zadziałania relaksacji
włosa.
I co zliczysz, ilość stajań 2Pi?
To nadal jest rachuba T, jak w kalendarzu - idea ta sama, zegarek zlicza
ilość cykli, krótszych niż doba.
Pozdr. K.

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 15:52:17 UTC+2, Jacek Maciejewski wrote:

> LOL. A człowiek to pewnie nie zwierzę tylko korona stworzenia.

Nie człowieka, śmierdzielku, tylko cywilizacji.
Cywilizacja to zdecydowanie nie zwierzę.
A przyroda to
https://www.ekologia.pl/wiedza/slowniki/leksykon-ekologii-i-ochrony-srodowiska/przyroda
świat materialny otaczający człowieka podlegający ciągłym przemianom w wyniku zachodzących w jego obrębie zjawisk fizycznych, chemicznych i biologicznych i nieustannego krążenia materii i przepływu energii pomiędzy jego elementami składowymi, z pominięciem wpływu oraz wytworów działalności człowieka.
Masz inną definicję? A twój koleś ufoludek? Zapodaj, zobaczymy.

> Co do
> współrzędnych czy liczb, to istniały one zanim ich użyliśmy czy nie,
> kmiotku? Jak sądzisz?

Pewnie, że nie, śmierdzielku.

Wladek

Wtedy jeszcze nie było czasu, bo nie było materii :).

Pozdr. Władek.

Jacek Maciejewski

Dnia Wed, 29 Jun 2022 07:53:29 -0700 (PDT), maluw...@gmail.com
napisał(a):

> Pewnie, że nie, śmierdzielku.

Cóż za zdecydowanie! Jaka pewność! :) Zapewne masz tuzin miażdżących
dowodów.

maluw...@gmail.com

Wtedy nie było, ale teraz jest. W odróżnieniu od
prawa, czas jak najbardziej działa wstecz. Trzeba
jednak umieć się nim posługiwać.

Wladek

On Wednesday, June 29, 2022 at 9:48:06 AM UTC-5, krzysztof...@gmail.com wrote:
Dlatego sprężynowy cykacz jest trochę lepszy, bo i krótsze odcinki drogi zlicza.
Ja przejdę 10m a włos w jednym cyklu niech zrobi np. 2cm i naliczę ich 200.
Ty przejdziesz 150 m Twój włos też zrobi 200 takich samych cykli.
Miałeś większą prędkość niż ja :).

> I co zliczysz, ilość stajań 2Pi?
> To nadal jest rachuba T, jak w kalendarzu - idea ta sama, zegarek zlicza
> ilość cykli, krótszych niż doba.

Nie zaprzeczam temu, tylko kombinuję sobie, jak obejść jednostkę czasu,
zastępując ją jakąś wzorcową długością drogi :).

> Pozdr. K.

Pozdr. Władek.

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 17:26:13 UTC+2, Jacek Maciejewski wrote:

> Cóż za zdecydowanie! Jaka pewność! :) Zapewne masz tuzin miażdżących
> dowodów.

A czy ja prokurator, śmierdzielku? Po
co mi dowody? Mam Brzytwę.

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 17:31:41 UTC+2, Wladek wrote:

> Dlatego sprężynowy cykacz jest trochę lepszy, bo i krótsze odcinki drogi zlicza.

A skąd. Wahadłowe zegary są DUŻO dokładniejsze. Tylko,
rzecz jasna, nie w pociągach, samochodach, statkach.

robot

W dniu 29.06.2022 o 13:33, Wladek pisze:

> No i mówią, że przed BB nie było czasu.
> Chyba dlatego, że nie było jeszcze materii.

I mają rację, bo czasu nie było przed wybuchem, bo czasu nie ma.

J.F

Co ty pierdolisz - nie ma u Newtona "w chwili t=0" ?

> przy n=0 czasu nie ma, co robot uważa za brak dowodu
> i poniekąd ma rację.

A dlaczego nie ma?

> [...]
>
> Pełny przedział jednostronnie otwarty <0;1)=T należy już do rachuby czasu,
> a w niej t_a jest przedziałem obustronnie otwartym:

Jakie 0?
Tu jest wlasnie problem, ze nie nie bylo roku 0.
po 1r p.n.e nastąpił 1r n.e.
Niby pomiedzy mozna jakis punkt 0 wstawic ...

> Chyba, że zamiast zera głębocy myśliciele postawią zwid BB;
> wtedy przedział czasowy <BB; współrzędna Maćka) zmienia
> rachubę :-)
> Pozdr. K.

J.

J.F

On Wed, 29 Jun 2022 08:45:05 -0700 (PDT), maluw...@gmail.com wrote:

> A skąd. Wahadłowe zegary są DUŻO dokładniejsze.

Tzn bardzo precyzyjne zegary wahadlowe.

Choc w sumie ... a nie daloby sie podobnie precyjnie zrobic
balansowego?

> Tylko,
> rzecz jasna, nie w pociągach, samochodach, statkach.

H1 byl na wahadlach :-)

No ale potem sprezynowce wyparly, wiec widac na statkach lepsze.

J.

https://www.rmg.co.uk/stories/topics/harrisons-clocks-longitude-problem

phlogiston neverunafter

(To ja, robot pisze, tylko z googli|)

Czyli sam podajesz ruch jako dowód na istnienie czasu, tylko nie wiesz dlaczego.
To jakby powiedzieć:
kura jest dowodem na istnienie czasu.
A dlaczego?
To już tylko filozofowie wiedzą.
Zajebisty dowód.
pozdro

Simpler

wtorek, 28 czerwca 2022 o 13:46:08 UTC+2 robot napisał(a):
> Moim zdaniem czasu nie ma, nie istnieje.
> Czy ktoś mógłby mi wskazać jakieś dowody na istnienie czasu?

czas jest tworem, bytem pierwotnym,
podobnie jak punkt w matematyce.

Krzysztof

Nie da się - równanie drogi jest statyczne i czas trzeba zmierzyć.
Głupoty typu metrosekundy pozostaw relatywie :-)
Pozdr. K.

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 19:39:26 UTC+2, phlogiston neverunafter wrote:

> Czyli sam podajesz ruch jako dowód na istnienie czasu, tylko nie wiesz dlaczego.
> [...]

A to, że mamy rok 2022 to przemawia do ciebie, czy
bez dowodu nie przyjmujesz do wiadomości?

Krzysztof

A komu ten dowód jest potrzebny?
W mechanice jest jedną z czterech podstawowych wielkości mierzalnych -
jeśli coś można zmierzyć tzn. że istnieje.
Pozdr. K.

> pozdro

Wladek

On Wednesday, June 29, 2022 at 12:47:20 PM UTC-5, krzysztof...@gmail.com wrote:
Ale czy koniecznie?
Patrzę na wskazówki zegarka i widzę, jak się przesuwają.
Duża przesunęła się (to droga) o 6 kresek na cyferblacie, to jajko już jest miękkie :).
Zgadzam się z tym, że taką drogę przebytą przez wskazówkę można nazwać minutą.

> Głupoty typu metrosekundy pozostaw relatywie :-)

Musiało im to nie pasować, że zmienili :).

> Pozdr. K.

Pozdr. Władek.

robot

W dniu 29.06.2022 o 20:04, maluw...@gmail.com pisze:
Przyjmuje.
Czy znasz jakiś dowód na istnienie czasu?
Może jakiś eksperyment?

Jacek Maciejewski

Dnia Wed, 29 Jun 2022 08:32:59 -0700 (PDT), maluw...@gmail.com
napisał(a):

> Po
> co mi dowody?

No właśnie :) Po ch... ci dowody? Przecież ty znasz jedyną prawdę :)

robot

W dniu 29.06.2022 o 20:15, Krzysztof pisze:

> A komu ten dowód jest potrzebny?

Mi jest potrzebny.

> W mechanice jest jedną z czterech podstawowych wielkości mierzalnych -
> jeśli coś można zmierzyć tzn. że istnieje.

A jak go zmierzyć, podaj przykład.

pozdro

maluw...@gmail.com

Dowód na istnienie czasu warszawskiego, np?
A znasz jakiś dowód, że nie jesteś wielbłądem?

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 21:55:37 UTC+2, Jacek Maciejewski wrote:

> No właśnie :) Po ch... ci dowody? Przecież ty znasz jedyną prawdę :)

Nie, no skąd. Jedyną prawdę zna tylko Maciejewski i jego koleś
ufoludek, też debil.

robot

W dniu 29.06.2022 o 19:45, Simpler pisze:
No właśnie.
Czyli ludzie sobie wymyśli pojecie czasu,
tak jak liczbę 1, albo ten punkt.
Ale w naturze nie ma czegoś takiego.
Dla mnie to jest oczywiste.
A dlatego pytam czy istnieje, bo wielu ludzi i fizyków twierdzi
że że on jest, istnieje.

Henryk Krzemiński

środa, 29 czerwca 2022 o 08:39:06 UTC+2 maluw...@gmail.com napisał(a):
> A bicie Murzynów w USA jest dowodem na wyższość komuny.
> Szukajcie, a znajdziecie - mówi Pismo. Dla dowodów to jak
> najbardziej działa. Szukaj, a z wiarą - dowód na pewno się
> znajdzie.

Bicie Murzynów w USA było dowodem na wyższość komuny jedynie krajach komunistycznych.
Kapitalistyczne nie akceptowały go.
Czas nie istnieje tylko w Niebie.
Dlatego tam wszystko dzieje się natychmiast.
Z tego powodu materia fizyczna nie może tam istnieć.

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 22:50:59 UTC+2, robot wrote:

> No właśnie.
> Czyli ludzie sobie wymyśli pojecie czasu,
> tak jak liczbę 1, albo ten punkt.
> Ale w naturze nie ma czegoś takiego.

Na naturze świat się nie kończy.

Krzysztof

Przy znanej v=const wystarczające, ale przy v zmiennej - konieczne.
Dlatego relatywa plecie głupoty w dynamice.
s ~ t i s ~ t^2
s = vt
s = at^2
przy a średnim.
Pozdr. K.

Henryk Krzemiński

Gdyby nie było czasu wszystko przekształcałoby się z nieskończoną prędkością .
Zaraz po zapłodnieniu komórki powstałby dorosły człowiek z błyskawicznym życiem i śmiercią.

Od strony fizycznej.
Wzrost prędkości w czasie nazywa się przyśpieszeniem.
Dowolnie mały wzrost tej prędkości w czasie równym zero , powodowałby nieskończone przyśpieszenie.
Do wywołania nieskończonego przyśpieszenia potrzebna jest nieskończona siła.
Czy istnieje w naturze nieskończona siła?
Podobnie działoby się z drganiem fali świetlnej, akustycznej , itd.
Bez czasu nasz świat materialny nie mógłby istnieć.
A czym jest czas, to nie mamy o tym bladego pojęcia.

jotemon

robot pisze:
> Moim zdaniem czasu nie ma, nie istnieje.
> Czy ktoś mógłby mi wskazać jakieś dowody na istnienie czasu?

Jak można mierzyć coś, czego nie ma? Przecież czas mierzymy. Można
dyskutować na ile jest to sensowny pomiar, ale to funkcjonuje.

maluw...@gmail.com

Jest rok 2022, i to do ciebie jakoś dociera. Istnieje
pewien system odliczania - lat, miesięcy, dni,
godzin itd. W naturze go nie ma, istotnie.
Ale istnieje i tak. Nawet niejeden. GPS, TAI, UTC,
czasy strefowe - niewiele się różnią od siebie, ale
tożsame nie są.
Oczywiście, próby określenia ich własności
bezcennymi experymentami fizyka idioty to
szczery debilizm, nic więcej.

robot

W dniu 29.06.2022 o 23:29, maluw...@gmail.com pisze:
Dla mnie natura = rzeczywistość.
Czyli w rzeczywistości czasu nie ma.

maluw...@gmail.com

On Thursday, 30 June 2022 at 14:32:05 UTC+2, robot wrote:
> W dniu 29.06.2022 o 23:29, maluw...@gmail.com pisze:
A dla mnie nie.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Natura
I owszem, jest. Niejeden.

robot

W dniu 30.06.2022 o 08:37, Henryk Krzemiński pisze:

> Gdyby nie było czasu wszystko przekształcałoby się z nieskończoną prędkością .
> Zaraz po zapłodnieniu komórki powstałby dorosły człowiek z błyskawicznym życiem i śmiercią.

Dlaczego tak twierdzisz?Są na to jakieś dowody?

A możesz podać naukowy dowód na istnienie czasu?

> A czym jest czas, to nie mamy o tym bladego pojęcia.

Oczywiście, że mamy.
To jest wymyślona wielkość fizyczna będąca częścią modeli matematycznych
opisujących rzeczywistość.
Czas jest częścią modelu który ma za zadanie opisywać zjawiska
zachodzące rzeczywistości.

Jeżeli twierdzisz, że czas rzeczywiście istnieje, a nie jest tylko
częścia opisu świata, stworzonego przez człowieka, to podaj jakiś dowód
na jego istnienie.

pozdro

robot

W dniu 29.06.2022 o 23:29, maluw...@gmail.com pisze:
to miałem na myśli:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Natura

W duchy, szczególnie te święte, nie wierze.

robot

W dniu 29.06.2022 o 22:54, Henryk Krzemiński pisze:
A Niebo istnieje?

maluw...@gmail.com

On Thursday, 30 June 2022 at 14:53:00 UTC+2, robot wrote:
> W dniu 29.06.2022 o 23:29, maluw...@gmail.com pisze:
"Termin ten obejmuje także zjawiska fizyczne oraz życie – bez uwzględnienia wytworów i oddziaływania ludzi"

> W duchy, szczególnie te święte, nie wierze.

I - błąd, W te święte ja też nie wierzę, ale informacja
istnieje, jak najbardziej.

robot

W dniu 30.06.2022 o 15:00, maluw...@gmail.com pisze:
Może i istnieje. W każdym razie jest zasada zachowania informacji.
To ciekawy temat.

robot

W dniu 30.06.2022 o 10:05, jotemon pisze:
Ja wiem, że funkcjonuje.
Masz na mysli na przykład zegarek?
Na razie to jest tak, że człowiek widzi, że cos się rusza [zegarek)
i to że on sie rusza to mierzy czas.
Zegarek nic nie mierzy, on się tylko rusza, to wszystko.

maluw...@gmail.com

Informacja w sensie termodynamicznym mnie nie interesuje
i mówię o tej normalnej, która pojawia się i znika bez problemów.

> To ciekawy temat.

Wladek

Ciekawie odpierasz argumenty :).
Jest też i takie coś jak pole magnetyczne, elektryczne, grawitacyjne...
Czy można powiedzieć, że te pola są?
Z czego się składają?
Na pewno nie jest to materia, więc to nie istnieje, ale można to jakoś zmierzyć.
Z czasem jest podobnie. Dotknąć tego nie możesz, ale zmierzyć możesz :)
Mówisz, że zegarek nic nie mierzy, tylko się rusza. Prawda to, tylko jakoś
mechanizm w nim, między jednym tyknięciem a drugim, pokonał odcinek drogi.
Inaczej mówiąc, zmienił położenie (przemieścił się). Można te odcinki zliczać.
Jak mam nazwać te odcinki? Może być ich więcej, lub mniej. Można to jakoś wykorzystać?

Pozdr. Władek.

robot

W dniu 29.06.2022 o 22:45, maluw...@gmail.com pisze:
Może być.
Podaj tej dowód.

> A znasz jakiś dowód, że nie jesteś wielbłądem?

Tak.
Nie posiadam ogona.
Ale nie o mnie jest ten wątek.

robot

W dniu 30.06.2022 o 16:13, Wladek pisze:

> [...]
> Z czego się składają?
> Na pewno nie jest to materia, więc to nie istnieje, ale można to jakoś zmierzyć.

Nie.
To że to nie materia, nie znaczy, że to nie istnieje.
Wszechświat składa się nie tylko z materii.
Swiatło nie jest z materii, a jednak istnieje, jest takie zjawisko.
Natomiast nie ma takiego zjawiska jak czas.

> [...]
> Jak mam nazwać te odcinki? Może być ich więcej, lub mniej. Można to jakoś wykorzystać?

Można to wykorzystać na wiele sposobów, bez watpienia.
Ale nie można tego wykorzystać jako dowód na istnienie czasu.

pozdro

maluw...@gmail.com

On Thursday, 30 June 2022 at 16:46:58 UTC+2, robot wrote:

> Może być.
> Podaj tej dowód.

Niestety, nijakiego nie mam. Byłem po prostu
ciekaw czy go potrzebujesz.

> Tak.
> Nie posiadam ogona.
> Ale nie o mnie jest ten wątek.

Jest o dowodach. A wielbłąd zazwyczaj ogon ma,
ale wyjątki bywają.

robot

W dniu 30.06.2022 o 16:03, maluw...@gmail.com pisze:
Według mnie żadnej informacji nie da się całkowicie zniszczyć, jedynie
zakodować (data scrambling) tak że nie ma do niej dostępu.
Tak rozumiem zasadę zachowania informacji.

robot

W dniu 30.06.2022 o 17:09, maluw...@gmail.com pisze:
No to może jestem tym wyjątkiem, kto wie.

Jacek Maciejewski

Dnia Wed, 29 Jun 2022 13:46:18 -0700 (PDT), maluw...@gmail.com
napisał(a):
Byś się w końcu zdobył na jakąś oryginalną obelgę... Stajesz się nudny.
--
Jacek
I hate haters.

maluw...@gmail.com

On Thursday, 30 June 2022 at 17:13:06 UTC+2, robot wrote:
> W dniu 30.06.2022 o 16:03, maluw...@gmail.com pisze:
I źle ją rozumiesz.

maluw...@gmail.com

Niestety, mam to gdzieś, śmierdzielku.

maluw...@gmail.com

Czyli, nie masz dowodu. To może coś innego: dowód,
że istnieje jakaś rzeczywistość?

Henryk Krzemiński

Wymyślone wielkości fizyczne będące częścią modeli matematycznych, to masło maślane.
Nikt nie potrafi mierzyć bezpośrednio czasu.
Potrafimy jedynie mierzyć skutki tego upływu np, liczyć wahnięcia wahadła w polu grawitacyjnym, czy też drgania atomów.
Modele matematyczne i fizyczne udowadniają, że oś Ziemi precesuje po znakach zodiaku, a jest odwrotnie.
To wszystko to kwestia akceptacji jakiegoś modelu a nie jego poprawności.

Henryk Krzemiński

Dla mnie tak. Jest również wygodnym odniesieniem do prowadzenia rozważań o czasie.
Innym, które również posiada swój indywidualizm czasowy jest Piekło.

Wladek

On Thursday, June 30, 2022 at 10:03:48 AM UTC-5, robot wrote:
> W dniu 30.06.2022 o 16:13, Wladek pisze:
To może zapytam, co to jest czas?
Używamy tego pojęcia, robimy pomiary a nie wiemy co to jest.

> pozdro

Pozdr. Władek.

jotemon

robot pisze:

> Zegarek nic nie mierzy, on się tylko rusza, to wszystko.

W zasadzie to samo można powiedzieć o każdym przyrządzie pomiarowym,
czyli my nic nie mierzymy, tylko się nam wydaje, że mierzymy - a może
jednak. Bez mierzenia nie mielibyśmy samochodów, komputerów, samolotów itp.

Mierzymy różne właściwości bytów/zjawisk jak temperatura, twardość,
gładkość, masa itd. i pomiar zawsze polega na tym, że ustala się
jednostkę pomiaru, a przyrząd pomiarowy dokonuje porównania wielkości
mierzonej z jednostką pomiaru. Zegar nie porusza się byle jak, tylko
podaje nam w jednostkach czasu jak długo np. jechaliśmy z miasta A do
miasta B.

Czas jest pojęciem, którym interesują się nie tylko fizycy, ale też
filozofowie - może nawet więcej niż fizycy. Trochę bardziej z tej strony
był tutaj kiedyś potraktowany czas w takim tekście.

http://members.upcpoczta.pl/jozef.mysliwiec/czas

Chyba nie czytałeś tego, a bardziej filozoficznie w pogadance ks. prof.
Hellera.

https://drive.google.com/file/d/16vXYAYtYlEruiUdbsA5I92BDpep2gNQ1/view?usp=sharing

robot

W dniu 30.06.2022 o 18:10, Wladek pisze:
Według mnie jest to miara czegoś.
A czego?
To już w zależości od potrzeby.
Zależy co chce się mierzyć.
Najczęściej miara ruchu lub sekwencji wydarzeń.
Czyli coś całkowicie wirtualnego, wymyślonego.

robot

W dniu 30.06.2022 o 17:58, Henryk Krzemiński pisze:
Szanuję twoja wiarę i nie mam nic do tego.
Ale niestety ja nie wierze, dlatego Niebo nie będzie dobrym
odniesieniem podczas dyskusji o czasie ze mą.

> Innym, które również posiada swój indywidualizm czasowy jest Piekło.

To mnie zaciekawiłeś.
Jak jest więc z czasem w Piekle?

pozdro

robot

W dniu 30.06.2022 o 17:40, maluw...@gmail.com pisze:

> I źle ją rozumiesz.

W jaki sposób informacja może zniknąć a jednocześnie jej ilość zostanie
zachowana?
Albo napisz na czym polega zasada zachowania informacji.

Wladek

On Thursday, June 30, 2022 at 11:34:06 AM UTC-5, robot wrote:
> W dniu 30.06.2022 o 18:10, Wladek pisze:
Ale potrzeba jest tylko jedna. Chcę wiedzieć kiedy nastąpiło to lub inne zdarzenie?
Kiedy dziadek się urodził a kiedy zmarł.
Dziecko urodziło się, włączam taki zegar, który liczy jakieś tam odcinki drogi
swojego ruchu (tyknięcia, nazwane sekundą, czy czymkolwiek) i wiem jakie jest stare :).

> Zależy co chce się mierzyć.

Zwykle czas jaki upłynął od jednego zdarzenia od drugiego:).

> Najczęściej miara ruchu lub sekwencji wydarzeń.
> Czyli coś całkowicie wirtualnego, wymyślonego.

Czemu wirtualnego?
Zjadłem śniadanie i chcę wiedzieć, kiedy będę znów głodny.
To realia :).
Powiem Tobie, nie jadłem 12 godzin.
Chyba coś z tego zrozumiesz :).
Jeśli powiem, że nie jadłem całą podróż, to nic Ci to nie da.

Pozdr. Władek.

robot

W dniu 30.06.2022 o 18:21, jotemon pisze:

> [...]
> mierzonej z jednostką pomiaru. Zegar nie porusza się byle jak, tylko
> podaje nam w jednostkach czasu jak długo np. jechaliśmy z miasta A do

No i są te właściwości ale one same w sobie nie mogą istnieć.
One są tylko opisem tych rzeczy, które istnieją.

Na przykład może być obrót ciała, możemy zmierzyć ten obrót.
Ale gdy usuniemy z tego ciało, to nie zostanie sam obrót.
Sam obrót nie może istnieć jako taki.
A sama bryła może istnieć bez obrotu.
To mam na myśli pisząc czy coś istnieje czy nie.
I na tej zasadzie zaliczam czas do rzeczy nieistniejących.

A niektórzy twierdza że czas jest emergentny, z czym też się nie zgadzam.

> [...]
>
> http://members.upcpoczta.pl/jozef.mysliwiec/czas

> Chyba nie czytałeś tego, a bardziej filozoficznie w pogadance ks. prof.

Znam, nie podchodzi mi.

pozdro

robot

W dniu 30.06.2022 o 19:07, Wladek pisze:

> [...]
> Powiem Tobie, nie jadłem 12 godzin.
> Chyba coś z tego zrozumiesz :).
> Jeśli powiem, że nie jadłem całą podróż, to nic Ci to nie da.

Miałem na myśli że czas jest wirtualny, a nie sekwencja i wydarzenia.

> Pozdr. Władek.

robot

W dniu 30.06.2022 o 17:42, maluw...@gmail.com pisze:
Czyli ty nie masz dowodu, że czas istnieje
i ja nie mam dowodu że nie jestem wielbłądem.
Na prawdę dużo się dowiedziałem z rozmowy z tobą.

Wladek

To takich rzeczy jest więcej. Grawitacja. Może istnieć bez materii?
Pole magnetyczne lub elektryczne. Może samo istnieć bez jego źródła?
To tylko skutki.
Że nie wspomnę o energii, bo...

Pozdr. Władek.

robot

W dniu 30.06.2022 o 17:56, Henryk Krzemiński pisze:
Dlaczego?
Dlatego bo on nie istnieje.

> [...]
> Modele matematyczne i fizyczne udowadniają, że oś Ziemi precesuje po znakach zodiaku, a jest odwrotnie.

I tu się właśnie mylisz bo:

"wahnięcia wahadła w polu grawitacyjnym, czy też drgania atomów"
nie są skutkiem upływu czasu, żaden cas nie jest tu poterzbny.

> To wszystko to kwestia akceptacji jakiegoś modelu a nie jego poprawności.

Czyli tak jak pisałem, czas to tylko część modelu opisującego rzeczywistość.
Ale sam w sobie nie jest częścią rzeczywistości.
pozdro

Henryk Krzemiński

czwartek, 30 czerwca 2022 o 19:50:17 UTC+2 robot napisał(a):
> W dniu 30.06.2022 o 17:56, Henryk Krzemiński pisze:
A jak działa wahadło zegara?
Jego wychylenia przenoszone są za pomocą kół zębatych na wskazówkę.
Wskazówka przemieszcza się po cyferblacie, który jest wskaźnikiem ilości wychyleń wahadła.
A my te przemieszczenie się wskazówki interpretujemy jako upływ czasu.
Kiedy byłem jeszcze dzieckiem to miałem raz uczucie przepływającego czasu.
Odebrałem to jakby przestrzeń przemieszczała się w moją stronę.
Nie wiem dlaczego pomyślałem sobie wówczas, iż jest to czas.

Henryk Krzemiński

W Piekle jest odmiennie w stosunku do Nieba.
Czas tam płynie z nieskończoną prędkością.
Dlatego wszystko jakby zamiera, nic się nie porusza.
Po upadku na dno Piekła dusze ludzkie pozostają w tej pozycji na wieki.
Dotyka to również w jakimś zakresie demonów.
Samodzielnie nie są w stanie wyrwać się z tego miejsca.
Ta interpretacja jest nie tylko fizyczna. Opiera się ona na dawnych przekazach religijnych.

maluw...@gmail.com

Normalna informacja może zniknąć bez zachowania.

> Albo napisz na czym polega zasada zachowania informacji.

Na zachowaniu tego co fizyk (co niektóry) sobie
nazwał informacją.

maluw...@gmail.com

On Thursday, 30 June 2022 at 19:38:38 UTC+2, robot wrote:
> W dniu 30.06.2022 o 17:42, maluw...@gmail.com pisze:
Czas istnieje. A dowody nie.

maluw...@gmail.com

On Thursday, 30 June 2022 at 19:50:17 UTC+2, robot wrote:
> Czyli tak jak pisałem, czas to tylko część modelu opisującego rzeczywistość.
> Ale sam w sobie nie jest częścią rzeczywistości.

Ten o którym cię uczą twoi zidiociali guru z pewnością nie.
Ale czas warszawski, czas moskiewski, czas TAI, czas UTC -
są.

jotemon

robot pisze:

> No i są te właściwości ale one same w sobie nie mogą istnieć.

Czyli np. kolor zielony - jako właściwość - nie istnieje, bo on sam w
sobie nie istnieje.
Może być tylko np. samochód zielony, zielony sok owocowy, jakiś gaz o
kolorze zielonym. Ja takie coś postrzegam i dla mnie kolor zielony
istnieje, szczególnie gdy za oknem widzę zielone drzewa.

napisałeś Władkowi:

Swiatło nie jest z materii, a jednak istnieje, jest takie zjawisko.
Natomiast nie ma takiego zjawiska jak czas.

Tak, na pewno czas nie jest zjawiskiem, bo jest właściwością. Trzeba
tutaj poczuć pojęcia pierwotne byt, zjawisko, właściwość.

robot

W dniu 30.06.2022 o 20:21, Henryk Krzemiński pisze:

> [...]
> Ta interpretacja jest nie tylko fizyczna. Opiera się ona na dawnych przekazach religijnych.

Ciekawe rzeczy.
W biblii o tym piszą?

robot

W dniu 30.06.2022 o 20:55, jotemon pisze:
Trochę filozoficznie sie robi, a nie o to mi chodziło, ale nie szkodzi.

Ten podział: byt, zjawisko, właściwość, to jest dobry i zrozumiały dla
mnie podział.

Tylko nie zaliczam czasu do żadnej z tych kategorii.

A wiem że niektórzy traktują czas, jak byt,
co prowadzi do nieporozumień.

Dla mnie czas to nie byt - o to mi głównie chodzi.

robot

W dniu 30.06.2022 o 20:13, Henryk Krzemiński pisze:

> [...]
> A my te przemieszczenie się wskazówki interpretujemy jako upływ czasu.

Tak, tak tak!
Sam widzisz, czas nie jest potrzebny do tego żeby zegar działał.

> Kiedy byłem jeszcze dzieckiem to miałem raz uczucie przepływającego czasu.
> Odebrałem to jakby przestrzeń przemieszczała się w moją stronę.
> Nie wiem dlaczego pomyślałem sobie wówczas, iż jest to czas.

Wszystko jest w ruchu, wszystko się zmienia i człowiek to widzi i czuje.
I to że coś się zmienia nazwał upływem czasu.
A czas sam jako taki nie istnieje.

maluw...@gmail.com

On Thursday, 30 June 2022 at 21:43:57 UTC+2, robot wrote:

> Tak, tak tak!
> Sam widzisz, czas nie jest potrzebny do tego żeby zegar działał.

:)
Zegar, wiesz, nie działa sam z siebie. Musisz go
najpierw zrobić i nastawić - jedno i drugie z sensem.
Tak więc, owszem, czas jest potrzebny żeby działał.

jotemon

Pozostaje mi tylko życzyć dalszych ciekawych przemyśleń i to byłoby na tyle.

Pozdrawiam,
jotemon

Lucy Ferro

wtorek, 28 czerwca 2022 o 13:46:08 UTC+2 robot napisał(a):
> Moim zdaniem czasu nie ma, nie istnieje.
> Czy ktoś mógłby mi wskazać jakieś dowody na istnienie czasu?

Ok, wyjaśnię, chociaż już widzę jak się zaraz rzucą co poniektórzy... No ale trudno. A w końcu dotrze przecież to pod strzechy. Chyba nawet nie zajmie to aż tak wiele „czasu” )
Żeby mówić o tym, czym jest (a raczej nie jest) czas trzeba zacząć od tego czym jest multivers oraz my - widzowie spektaklu.

Opiszę prosto, bo nie mam czasu się rozwodzić. To co dalej to oczywiście uproszczenie, ale oddające sens w dużej mierze ;

Wyobraźmy sobie całość multiversu jako duży karton. Zabawne jest to, że z naszego punktu widzenia on jest nieskończony ( przestrzennie i czasowo ), ale tak naprawdę jest ograniczony i w dodatku dynamiczny. Potem napiszę, co określa tą dynamikę w 2 słowach.

Zatem karton = multivers. W kartonie znajduje się od groma ( czyli dużo ) piłeczek pingpongowych. Każda z nich to wszechświat. Uwaga - statyczny całkowicie jak myśl urzędnika.

Można by powiedzieć, że to jest trochę jak stara analogia z kliszą filmową.
Tyle, że w tym przypadku mamy nie rolkę z kolejnymi klatkami a karton z pojedynczymi klatkami "pociętymi".

No i fajnie. Mamy karton zawierający nieskończoną ilość "klatek", które są statycznymi wszechświatami. Czym różnią się te klatki ? Jedne wszystkim, inne tylko jednym stanem kwantowym w skali całego wszechświata ( tej piłeczki pingpongowej ).
Że dużo ich musi być ? No, nieskończenie wiele. Ale to żaden problem przecież. Nieskończenie wiele to tylko mała kropelka.

Druga ważna sprawa - czym jesteśmy my ?Jesteśmy czymś co się w ogóle nie znajduje w tym kartonie.
Można powiedzieć, że będąc w ciele materialnym „podróżujemy” przez kolejne piłeczki pingpongowe. I ta podróż jest właśnie tym, co nazywamy „czasem”.

Dlatego na poziomie kwantowym tego czasu nie ma – bo go nie ma faktycznie.
Pojawia się on dla nas ( i nie tylko dla nas) jako obserwacja naszego „przełączania” pomiędzy kolejnymi piłeczkami.
Ale właśnie – wcale nie kolejnymi. Bo nie ma żadnej "kolejności" w nich. Kolejność jest w was.

To, co określa tą podróż jest głównie (ale nie tylko ) prawdopodobieństwo. Innymi słowy – twoja „następna” chwila to będzie to, co jest najbardziej prawdopodobne biorąc pod uwagę „poprzednie” stany.

I tutaj zaczynają się schody – uwaga, będzie ciężko dla niektórych.
Po pierwsze – niektórzy mogą przeczuwać coś dziwnego. I mają rację.
Otóż – każdy z was „jedzie” własną kolejką. Owszem – zazwyczaj bardzo podobną do kolegów ( przynajmniej w pewnej części tej jazdy ). Nawet niejednokrotnie taką samą prawie – bo macie wspólne „warunki” zewnętrzne i wewnętrzne.

Po drugie – skoro napisałam „wewnętrzne” to niestety – ta podróż zależy też od was samych. I to w mierze, której się bardzo, ale to bardzo nie docenia. BARDZO.
Zdarzają się też rzadkie ale ciekawe przypadki, kiedy jakiś osobnik zamiast podróżować w sposób płynny i łagodny nagle „skacze” do piłeczki zdecydowanie zauważalnie odmiennej.
To są właśnie te historie ludzi, którzy obudzili się w nieznanym sobie świecie. Albo też osobnicy z odmienną „historią” podróży są razem - to jest efekt Mandeli, itp.

To tak bardzo w skrócie, bo można by ( i pewnie trzeba ) napisać o całym zagadnieniu książkę, która z pewnością kiedyś trafi do szkół.
Dodam tylko, że głównym czynnikiem, który decyduje o „kierunku podróży” jesteście wy sami.
Niestety to nie działa tak, że można sobie pomyśleć „jutro wygram w totolotka”.
Znaczy właściwie to trochę tak działa, ale...no, to może innym razem omówimy.

Istotne jest to, że w praktyce (nie banalnej niestety) można swoją podróż skierować na praktycznie dowolną trajektorię. Dowolną znaczy DOWOLNĄ. Pamiętajmy, że tzw. „prawa fizyki” są czymś, co obowiązuje zasadniczo w tej piłeczce pingpongowej – i taki one mają zasięg. Łącznie z "ograniczeniami czasowymi", które sobie ludzie wyobrażają.

No i jeszcze trzeba wspomnieć, że są prawa, które nie dotyczą tego co jest w piłeczkach a tego co poza nimi. One na różne sposoby konfigurują te piłeczki pingpongowe i powodują, że w tej konstrukcji występują „struktury”, różnice i określone zasady. Ale to już za daleko wykracza poza zakres wykładu :)

Aha – miałam napisać, od czego zależy dynamika kartonu.
No to już pewnie się domyślacie – otóż zawartość tego kartonu jest efektem tego, czego potrzebują widzowie. Jeśli „nie ma” potrzebnej piłeczki to ona „powstaje”. Jeśli jakaś nie jest potrzebna – to znika jakby jej nigdy nie było. Bo – nie było jej „nigdy” - poza tą sytuacją, w której Jan Kowalski akurat jej nie potrzebował.
No i przede wszystkim - ludzie są tylko bardzo malutką częścią użytkowników kartonu. Mikroskopijną.

Kartonów też jest sporo. Właściwie - nieskończenie wiele. I są różne. W dodatku, magazyn na te kartony też nie jest ostateczną formą.
Jednym słowem - to wszystko jest naprawdę spore. I w sumie nie ma dużego sensu aż tak dalece sięgać. Obecnie najrozsądniejszą rzeczą jest uciecha z przejażdżki.
I nie dać sobie zrobić wody z mózgu różnym "wyjaśniaczom", zwłaszcza z okolic religii...

Pamiętajcie, że to WY decydujecie o trasie. Niestety, w przypadku ludzi na Ziemi głównie nieświadomie, co jednak nie zmienia postaci rzeczy.

Lucy

Henryk Krzemiński

Czas nie jest bytem.
Podałem przykłady Nieba i Piekła, lecz wcale nie trzeba rozważań o czasie sprowadzać do tych biblijnych miejsc.
Wystarczy przyjąć jak będzie wyglądała fizyka w miejscu gdzie czasu nie ma, jak i w miejscu gdzie czas pędzi z nieskończoną prędkością.
My żyjemy pomiędzy tymi światami lub miejscami, zależnie od wiary i realizmu.

Henryk Krzemiński

Nie potrafimy mierzyć czasu bezpośrednim pomiarem.
W przypadku zegara zliczmy jedynie jego wahnięcia.
Proszę więc zaproponować model urządzenia mierzącego czas bezpośrednio.
Ustalić w nim czas wzorcowy i w odniesieniu do niego dokonywać pomiarów czasu w różnych miejscach.
Nikt jeszcze nie zaproponował czegoś takiego, ponieważ nadal nie wiemy czym jest czas.

maluw...@gmail.com

Wy nie wiecie, ale my wiemy. Fizyk idiota zaproponował.
Ale ludzie robiący prawdziwe pomiary w realu, a nie (jak on)
w gedankenwelcie go zlali.

Krzysztof

piątek, 1 lipca 2022 o 08:47:11 UTC+2 krzemins...@gmail.com napisał(a):

> Nie potrafimy mierzyć czasu bezpośrednim pomiarem.

No nie, żarty na bok.
Stwierdzenie typu " nie potrafimy zmierzyć długości bezpośrednim pomiarem"
Jedno i drugie można zmierzyć bezpośrednio:
t = n*1s
l = n*1m
It is loading more messages.