1400 satelitów geostacjonarnych tyle ponoć znajduje się na orbicie geostacjonarnej.

Henryk Krzemiński

Jan 25, 2024, 12:17:39 PMJan 25
Są one oddalone o kąt 0,2571 stopnia. Gdyby wiązka fali tworzyła ta kąt to istnienia z powodzeniem można by stworzyć wrażenie istnienia stałego położenia satelity na orbicie względem Ziemi.
Satelity okrążałyby planetę z właściwą prędkością i mistyfikacja trwałaby w najlepsze.
Informację o liczbie satelitów uzyskałem na china topwin.
Wydaje mi się ona nierealna.

Co porobiło się na tym portalu, co raz trudniej przychodzi mi pisanie na nim. Wcześniej nie istniał z tym żaden problem.

J.F

Jan 25, 2024, 12:34:33 PMJan 25
On Thu, 25 Jan 2024 09:17:37 -0800 (PST), Henryk Krzemiński wrote:
> Są one oddalone o kąt 0,2571 stopnia. Gdyby wiązka fali tworzyła
> ta kąt to istnienia z powodzeniem można by stworzyć wrażenie
> istnienia stałego położenia satelity na orbicie względem Ziemi.

Nie rozumiem.
Przeciez tak ma działać orbita geostacjonarna.

> Satelity okrążałyby planetę z właściwą prędkością i mistyfikacja trwałaby w najlepsze.

Ale jaka mistyfikacja?
W średniowieczu moze by jakaś była, teraz wiemy o co chodzi.

> Informację o liczbie satelitów uzyskałem na china topwin.
> Wydaje mi się ona nierealna.

Dziwnie duzo, ale to przydatna orbita.
Moze to razem ze starociami, które juz ... zdeorbitowano ... na wyzszą
orbitę?

J.

Henryk Krzemiński

Jan 25, 2024, 1:17:43 PMJan 25
Niestety brakuje w tym wszystkim logiki. Przeliczyłem pod jakim kątem rozchodzi się wiązka z satelity w kierunku Ziemi. Okazało się iżesz jest to ponad 17 stopni. Jest to ponad sześćdziesiąt razy więcej niźli dla przekazu okołorównikowego.
Zatem jaki jest sens upakowywać taką ilość satelitów na orbicie. W zupełności wystarczyłoby około 20 .

a a

Jan 25, 2024, 2:04:36 PMJan 25
Satelitów smieciowych jest ponad milion.

Nikt tego biznesu nie kontroluje odkąd Starlink zaśmiecił całe niebo.
\
Ktos tam zgłasza, że wyrzuci kilka satelitek, a wyrzuca w przestrzeń 100 bez identyfikacji i byle gdzie, byle zająć przestrzeń.

Geostacjonarne powinny mieć własny napęd do korekty orbity, ale te małe nie mają i zaśmieciły przestrzeń na lata, zanim nie zaczna deorbitować i się nie spalą w atmosferze.

Melon ma 1000 Starlinków, a może 10.000 , bo nikt tego już nie kontroluje

Zbieramy kasę na uratowanie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, bo NASA planuje ją spalić w atmosferze za lat kilka
i przeniesiemy ją na orbitę okołoksiężycową.

Koszty to jedno, ale energię dla takiej operacji muszą zapewnić moduły, które się przyczepią do ISS i zaczną zmieniać jej orbitę do skierowania na orbitę okołoksiężycową, a to zajmie 3 do 5 lat

I tutaj nie wystarczy sama kasa, a będzie potrzebne współdziałanie wszystkich partnerów, w tym NASA
\
Koledzy astronomowie przeliczają orbity, liczą ilość potrzebnej energii itd itd.

J.F

Jan 26, 2024, 12:14:07 AMJan 26
On Thu, 25 Jan 2024 10:17:42 -0800 (PST), Henryk Krzemiński wrote:

> [...]
> iżesz jest to ponad 17 stopni. Jest to ponad sześćdziesiąt razy
> więcej niźli dla przekazu okołorównikowego.

Trudno dociec co masz na mysli. Objasnisz?

> Zatem jaki jest sens upakowywać taką ilość satelitów na orbicie. W
> zupełności wystarczyłoby około 20 .

No ale jak ktos chce miec takiego satelitę, to co - zabronisz, czy
wyslesz na koniec kolejki?

Z róznych wzgledów ilosc jest ograniczona - i nie wiem, juz ja
przekroczono, czy wzgledy naciagnieeti

J.

Henryk Krzemiński

Jan 26, 2024, 4:26:00 AMJan 26
piątek, 26 stycznia 2024 o 06:14:07 UTC+1 J.F napisał(a):

> [...]
> wyslesz na koniec kolejki?
>
> Z róznych wzgledów ilosc jest ograniczona - i nie wiem, juz ja

Jest jeszcze lepiej. Praktycznie to trzy satelity objęłyby zasięgiem całą Ziemię. To po co ich takie mnóstwo?

heby

Jan 26, 2024, 5:06:00 AMJan 26
On 26/01/2024 10:25, Henryk Krzemiński wrote:
> Praktycznie to trzy satelity objęłyby zasięgiem całą Ziemię. To po co ich takie mnóstwo?

1) w celu zmniejszenia anten klientów
2) w celu zmniejszenia satelitów
3) w celu lepszego ukierunkowania wiązki
4) w celu dywersyfikacji
5) w celu posiadania własnych, a nie współdzielonych
6) w celu realizacji bardzo różnych zadań, niekopatybilnych ze sobą
7) w celu zmniejszenia masy startowej

Henryk Krzemiński

Jan 26, 2024, 5:15:52 AMJan 26
Wiele z tych argumentów jest nietrafionych.
Skoro jeden satelita obejmuje zasięgiem obszar pomiędzy dwoma biegunami i jest dobrze. To dlaczego ten wzdłuż równika ma być wielokrotnie mniejszy?
Sens posiada jeno punkt 4,5,6.

heby

Jan 26, 2024, 5:45:59 AMJan 26
On 26/01/2024 11:15, Henryk Krzemiński wrote:
> Skoro jeden satelita obejmuje zasięgiem obszar pomiędzy dwoma biegunami i jest dobrze. To dlaczego ten wzdłuż równika ma być wielokrotnie mniejszy?

Koszt wysłania dużego satelity wymagał by współpracy kilku/nastu
podmiotów prywatnych, ryzykownej operacji z użyciem dużej rakiety.

Małe satelity wysyłamy rutynowo dzięki co najmniej kilku jak nie więcej
opcji rakiet, do wysłania czegoś cieżkiego wymagana jest gruba kasa i
duże ryzyko.

Satelita pozwlający na talerze wielkosci 60cm do odbioru tv, ale
jednoczesnie majacy zasięg dużej częsci globu, byłby:

1) nieefektywny, wysyłając 2/3 mocy w ocean, lub wymagał by bardzo
skomplikowanych anten kierujących sygnał w miejsca zaludnione
2) bardzo duży z powodu ogromnych paneli słonecznych i zestawu anten
3) drogi

Ruskie kombinowały z zasilaniem jądrowym, ale chyba wyszło jak wszystko
u ruskich. A mają dużo terenu do pokrycia.

Najwidoczniej nie opłaca się.

Ewentualnie to spisk Reptalian.

Jedno z tych dwóch.

J.F

Jan 26, 2024, 5:57:15 AMJan 26
>Jest jeszcze lepiej. Praktycznie to trzy satelity objęłyby zasięgiem całą Ziemię. To po co ich takie mnóstwo?

No cóz, cele są rózne.

Amerykanskie wojsko moze tak liczyc ... i moze juz 3 wystrzeliło.
Albo 4, bo trzeba zapas.
A Rosjanie, Chinczycy, Indie czy Korea - mogą chciec mieć własnego :-)

Satelity Astra mogły pierwotnie nadawać 16 kanałów TV, to jak
przestało wystarczczać, to potem wystrzelono kolejne na tę samą
pozycję.
i dodatkowe na inne pozycje - ile ich teraz jest, to trudno zliczyc
:-)
I wszystkie transpondery wydzierżawione, więc widać są potrzebne.

Są satelity do rozmów telefonicznych międzynarodowych, do transmisji
danych - widać też były potrzebne. Potem sie zrobiły potrzebne dla
zwykłych telefonów, tzn tych "satelitarnych". Czy to dla podróżników w
dziczy, czy dla mieszkanców wysp, czy statków.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_satellites_in_geosynchronous_orbit

1400 podanych? Lista nie musi być pełna ...

J.

J.F

Jan 26, 2024, 6:06:51 AMJan 26
On Fri, 26 Jan 2024 11:05:56 +0100, heby wrote:
> 1) w celu zmniejszenia anten klientów

W zasadzie nie.
To ciagle jest tak samo daleka odległosc.

Ale wiele satelitów umozliwia wiele osobnych wiązek radiowych -
wybieranych ustawieniem anteny.

> 2) w celu zmniejszenia satelitów

Tak, jakby te 1400 miało sie zmiescic w 3, to olbrzymie musiałyby być
:-)

> [...]
> 5) w celu posiadania własnych, a nie współdzielonych
> 6) w celu realizacji bardzo różnych zadań, niekopatybilnych ze sobą

maluw...@gmail.com

Jan 26, 2024, 6:25:48 AMJan 26
On Friday 26 January 2024 at 11:45:59 UTC+1, heby wrote:
> [...]
> skomplikowanych anten kierujących sygnał w miejsca zaludnione
> 2) bardzo duży z powodu ogromnych paneli słonecznych i zestawu anten

Oj, debilciu, debilciu. Mógłbyś się wreszcie oduczyć
wymyślania wierutnych bzdur na tematy, na których
znasz się słabo - w imię udawania, że znasz się
świetnie na wszystkim.

heby

Jan 26, 2024, 6:36:04 AMJan 26
On 26/01/2024 12:06, J.F wrote:
> W zasadzie nie.
> To ciagle jest tak samo daleka odległosc.

Przy tej samej dostepnej energii musiałby emitować mniejsze natężenie na
m2 co oznacza większe talerze.

Zwiekszanie energii wymaga zwiekszania powierzchni paneli. Satelita
gwałtownie rośnie i komplikuje się konstrukcyjnie jak i rosną gwałtownie
koszty.

Zakładając że 1 satelita musiłby pokryć większą część Europy, Afryki i
kawałek Azji, to tak patrząc na mapę oznacza to pewnie ~10 więcej
energii i znacznie bardziej skomplikowany zestaw anten. Masa zaczyna być
problemem, rozłożenie tego boiska paneli też.

> Tak, jakby te 1400 miało sie zmiescic w 3, to olbrzymie musiałyby być
> :-)

Raczej nie obrzymie w sensie ich zmieszczenia, tylko wielkość paneli i
komplikacja anteny wielokierunkowej (pomijając również wiele
częstotliwości).

Ghost

Jan 26, 2024, 6:46:30 AMJan 26
W dniu 26.01.2024 o 12:36, heby pisze:

> Przy tej samej dostepnej energii musiałby emitować mniejsze natężenie na
> m2 co oznacza większe talerze.

przeciez zawsze odbierasz z jednego satelity, to sie nie sumuje

heby

Jan 26, 2024, 6:51:00 AMJan 26
On 26/01/2024 12:46, Ghost wrote:
> przeciez zawsze odbierasz z jednego satelity, to sie nie sumuje

Mowa o opcji "tylko 3 satelity na całą Ziemię". Obecne satelity mają
ograniczenie energetyczne nie pozwalajace im osiągać takiej samej mocy
na m2 jeśli zwiększą wiązkę na 1/3 kuli Ziemskiej. Musza podnieść
produkcję energii. I to do absurdalnych poziomów.

maluw...@gmail.com

Jan 26, 2024, 6:52:30 AMJan 26
On Friday 26 January 2024 at 12:36:04 UTC+1, heby wrote:

> Zakładając że 1 satelita musiłby pokryć większą część Europy, Afryki i
> kawałek Azji, to tak patrząc na mapę oznacza to pewnie ~10 więcej
> energii i znacznie bardziej skomplikowany zestaw anten.

10x więcej niż co? Jaki "bardziej skomplikowany
zestaw anten"? Pierdolisz od rzeczy. Fotony tak
pomyślały, co?

maluw...@gmail.com

Jan 26, 2024, 7:00:47 AMJan 26
Bredzisz.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Eutelsat_28A
Pierwszy z brzega - jak wół: Europa od Anglii po Turcję,
Afryka Północna

J.F

Jan 26, 2024, 7:39:44 AMJan 26
Ale on emituje wąską wiązkę, czyli o większym natęzeniu.

J.

J.F

Jan 26, 2024, 7:40:22 AMJan 26
To nadal nie jest "1/3 Ziemi".

J.

maluw...@gmail.com

Jan 26, 2024, 7:51:47 AMJan 26
Ale to jest "większą część Europy, Afryki i
kawałek Azji"

J.F

Jan 26, 2024, 8:08:38 AMJan 26
Ale Europa to mały kontynent 10 mln km2. Ziemia liczy 510mln.
2%. Nawet jak tych z dodatkami będzie 6%, to do 33 ciagle daleko.

Zresztą Eutelsat chyba wie co robi - zobacz ile ma satelitów nad
Europą ... a raczej nad Afryką :-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Eutelsat

J.

maluw...@gmail.com

Jan 26, 2024, 8:33:28 AMJan 26

Ale debilcio napisał, cytuję:
Zakładając że 1 satelita musiłby pokryć większą część Europy, Afryki i
kawałek Azji, to tak patrząc na mapę oznacza to pewnie ~10 więcej
energii i znacznie bardziej skomplikowany zestaw anten.

Wątpliwe, rzecz jasna, żeby wyjaśnił "10 więcej - niż co?".
Orbita geostacjonarna ma promień 42Mm, Ziemia 6.4Mm,
wiązka pokrywająca całą widoczną półsferę musiałaby mieć
2xarctg(6.4/42) - mniej niż 20 stopni. Nie wydaje się, żeby
wymagało to "znacznie bardziej" skomplikowanego systemu
anten (znowu - niż co?).

J.F

Jan 26, 2024, 12:35:20 PMJan 26
No ale własnie o to chodzi - dasz w miarę prostą antene, co to da
wiązke o rozbieznosci 17 stopni, to moc nadajnika rozłoży sie na
połowie Ziemi. Dasz taką o rozbieznosci 5 stopni, to po 42 tys
szerokosc wynosi ok 3700km, i moc nadajnika rozkłada sie na
powierzchni ok 10x mniejszej - wiec gestosc mocy jest 10x wieksza.
A to moze objąc cała Europę.
Przy czym tam nie ma scisłych granic, tu masz mapki zasięgu
https://www.eutelsat.com/en/satellites.html

Ale zauważ, ze tu są mapki różnych salelitów.

Jakbys z jednego miał wypuścic jedną wiązke na Europe, drugą na
północną afryke, trzecia na południową Afryke, to nie wiem czy by sie
tak ładnie udało.
Z osobnych anten - pewnie były by jakies interferencje na granicach
obszarów. Z zestawu/matrycy anten, na jednej częstotliwosci ... chyba
z duzym trudem.

A przeciez geostacjonarne sa tez np satelity Inmarsat.
Które maja dać pokrycie na oceanach ..
A tu co - dwie funkcje na jednej antenie ?

J.

maluw...@gmail.com

Jan 26, 2024, 12:46:51 PMJan 26
Tak, wszystko się generalnie zgadza, AFAIK. To debilcio
bredzi w tym wątku, ty akurat nie.

J.F

Jan 26, 2024, 1:36:50 PMJan 26
Hm, na mój gust, to bardzo podobnie piszemy.

J.

Czarek

Jan 30, 2024, 2:51:13 AMJan 30
W dniu 25.01.2024 o 18:17, Henryk Krzemiński pisze:
> [...]
> stałego położenia satelity na orbicie względem Ziemi.
> Satelity okrążałyby planetę z właściwą prędkością i mistyfikacja

Przy łącznościach satelitarnych istotny jest efekt Dopplera. Była by
różnica, nawet jakby to jakoś dobrze zsynchronizowac.

--
Cezary Grądys<czar...@wa.onet.pl

maluw...@gmail.com

Jan 30, 2024, 3:29:40 AMJan 30
I kto to mówi. A o zakrzywieniu czasoprzestrzeni
nigdy oszołomek nie słyszał?
Zgodnie z waszą debilną religią Henio ma całkowitą
rację. "Z punktu widzenia" obserwatora na Ziemi" tak
ma świat wyglądać, a on przecież jest obserwator
na Ziemi, czyż nie?

Henryk Krzemiński

Jan 31, 2024, 1:01:11 PMJan 31
Okazało się iżesz można uzyskać efekt podobny do satelitów geostacjonarnych wykorzystując punkty Lagranża pomiędzy Ziemią i Księżycem.
Jest ich pięć z czego dwa bardzo stabilne.
Obojętnym wówczas jest czy Ziemia się obraca, czy też nie.
Naprowadził mnie na to Krzysztof Marczewski na Facebooku.

heby

Jan 31, 2024, 1:42:34 PMJan 31
On 31/01/2024 19:01, Henryk Krzemiński wrote:
> [...]
> Jest ich pięć z czego dwa bardzo stabilne.
> Obojętnym wówczas jest czy Ziemia się obraca, czy też nie.

Nie jest objętne. Te punkty zmieniają bezustannie położenie względem
Ziemii. Nie stoją w miejscu.

Henryk Krzemiński

Jan 31, 2024, 1:51:32 PMJan 31
Dwa punkty , L4 i L5, są zaliczone do stabilnych.
Ich nieatrakcyjnością jest jednak to, iż znajdują bardzo daleko od Ziemi.
Ale jak się nie ma tego co się chce, to trzeba zadowoli się tym co się ma.

heby

Jan 31, 2024, 2:09:27 PMJan 31
On 31/01/2024 19:51, Henryk Krzemiński wrote:
> Dwa punkty , L4 i L5, są zaliczone do stabilnych.

NIe pojmujesz czym jes tłowo stabilne w tym kontekście.

Te punkty nie znajdują się na niebie w tym samym miejscu przez cały
czas. Przemiesczają się w polu widzenia obserwatora.

Stabilnośc polega na tym, że umieszczony tam przedmiot porusza się razem
z tym punktem.

> Ich nieatrakcyjnością jest jednak to, iż znajdują bardzo daleko od Ziemi.
> Ale jak się nie ma tego co się chce, to trzeba zadowoli się tym co się ma.

Od dawna się zadawlamy.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_objects_at_Lagrange_points

J.F

Feb 1, 2024, 1:51:33 AMFeb 1
On Wed, 31 Jan 2024 10:51:31 -0800 (PST), Henryk Krzemiński wrote:

> Dwa punkty , L4 i L5, są zaliczone do stabilnych.

one sa stabilne w ukladzie Ziemia-Ksiezyc.

A ksiezyc jak wiadomo, jest co chwila w innym miejscu na niebie.

> Ich nieatrakcyjnością jest jednak to, iż znajdują bardzo daleko od Ziemi.
> Ale jak się nie ma tego co się chce, to trzeba zadowoli się tym co się ma.

J.

alojzy nieborak

Feb 4, 2024, 9:28:09 AMFeb 4
Henryk Krzemiński napisał(a):
> Są one oddalone o kąt 0,2571 stopnia.
> 1400 satelitów geostacjonarnych tyle ponoć znajduje się na orbicie
geostacjonarnej.

1400 wyniesiono do tj pory, zaś na orbicie geostacjonarnej podają ok. 500.
Idź do gógla i zapytaj czym jeden różni się od drugiego.

Te na geostacjonarnej od TV maja anteny raczej 2-3 stopnie, a nie 17
stopni. Paczaj 2 stopnie i 17 stopni z 36.ooo km od ziemi:
https://ibb.co/2Sj2QYp

I porównaj z mapą zasięgu dowolnego satelity który nadaje TV sat np. w
europie.
2 stopnie chyba bardziej pasują? Jak sądzisz?

Henryk Krzemiński

Feb 5, 2024, 2:35:28 PMFeb 5
Dwa lub trzy stopnie to na obwodzie równika . Tyle stopni na południku , to również należałoby na południkach ustawiać tyle satelitów. Tylko wówczas nie byłyby one geostacjonarne.