bubel - prawo równowagi hydrostatycznej

Simpler

Prawo równowagi hydrostatycznej serwowane powszechnie w podręcznikach:

dp/dr = - rho(r) g(r)

i to jest interpretowane jako gradient ciśnienia, czyli pochodna skalara!

Potem z tego wychodzą zabawne jaja z tym minusem po prawej -
co to jest, dlaczego minus?

g - to jest skalar czy wektor?

To jest równanie wektorowe, niestety i stąd te jaja!

Poprawna wersja:

gradP = rho g(r); gdzie g to wektor, a nie skalar!

grad P - to jest gęstość siły, czyli też wektor!
https://en.wikipedia.org/wiki/Force_density

To jest zwyczajne II prawo Newtona ale w wersji ciągłej - w teorii płynów!

Dlatego aby z tego wyciągnąć szukane: dp/dr należy przeprowadzić cały rachunek z uwzględnieniem warunków geometrycznych -
jak w przypadku problemu orbity Keplera w polu centralnym!

g(r) = GM/r^2 r^0,
to jest to samo - analog siły punktowej do tego równania z płynów!

co dopiero po uwzględnieniu pospolitych spraw dla pola centralnego daje nam poprawne równanie - skalarne!:

r'' = g(r) + h^2/r3

i z tego wyznaczamy skutecznie r(t), czyli orbitę w polu centralnym...
a nie bezpośrednio z g = GM/r^2 !!!

---------
Tak samo należy postępować w przypadku teorii płynów - wersji rozciągłej - równowagi masywnej, ciągłej kuli z grawitacją!

wtedy otrzymamy wynik (analog do Keplera):

dp/dr = -rho g + 2p/r

2p/r - to jest odpowiednik odśrodkowej z orbity, czyli dywergencji sił centralnych (dywergencja = rozbieżność) ;
co jest jest podwojone z uwagi na rozkład w 3D:
vx + vy + vz = v_r + 2 v_tangent bo sfera ma 2 wymiary a r to tylko 1.

J.F.

Użytkownik "Simpler" napisał w wiadomości grup
> [...]
>podręcznikach:

>dp/dr = - rho(r) g(r)

>i to jest interpretowane jako gradient ciśnienia, czyli pochodna

A o prawie Pascala slyszales?

Czy o ten gradient chodzi ?

>Potem z tego wychodzą zabawne jaja z tym minusem po prawej -
>co to jest, dlaczego minus?

bo g skierowane w dół, a wypór w górę ?

>g - to jest skalar czy wektor?
>To jest równanie wektorowe, niestety i stąd te jaja!
>Poprawna wersja:
>gradP = rho g(r); gdzie g to wektor, a nie skalar!

A ty o gwiezdzie myslisz czy o jeziorze?

W jednym i w drugim to g jakies zdegenerowane.

Chyba, ze chcesz np dla Ziemii z szykanami - i ksztalt i wirowanie.

>grad P - to jest gęstość siły, czyli też wektor!
>https://en.wikipedia.org/wiki/Force_density

gestość sily ... też ladna nazwa.

> [...]
>cały rachunek z uwzględnieniem warunków geometrycznych -
>jak w przypadku problemu orbity Keplera w polu centralnym!

Jezeli to jest mechanika plynow, to moze byc bardziej skomplikowane

J.

Simpler

wtorek, 1 lutego 2022 o 14:55:04 UTC+1 J.F. napisał(a):

> Jezeli to jest mechanika plynow, to moze byc bardziej skomplikowane

Nie, to jest już koniec - sprawa jest wyczerpana.

Prawo Paskala dotyczy płaskiej wersji - 1-wymiarowej.
div r^0 = 0 w 1D.

J.F.

Użytkownik "Simpler" napisał w wiadomości grup
No jak - cisnienie rozchodzi sie we wszystkich kierunkach,
i mial na mysli wszystkie kierunki w 3D :-)

J.

Łukasz Smoliński

No tym gorzej dla tego modelu, skoro model zakładał, że to ciśnienie wali tylko w osi z. To ogólnie z tym ciśnieniem będzie inny rząd wielkości, jak dobrze zrozumiałem simplera.

J.F

On Tue, 1 Feb 2022 08:25:54 -0800 (PST), Łukasz Smoliński wrote:

> No tym gorzej dla tego modelu, skoro model zakładał, że to ciśnienie
> wali tylko w osi z. To ogólnie z tym ciśnieniem będzie inny rząd
> wielkości, jak dobrze zrozumiałem simplera.

A gdzie tam zakladal.
Skoro cisnienie nie ma kierunku, to prawidlowo jest skalarem.
Gradient funkcji skalarnej jest juz polem wektorowym.

J.

Łukasz Smoliński

No jak nie ma jak ma? Jak wlazłem na materac to mi się rozszerzył we wszystkich kierunkach, a nie tylko do dołu.

Łukasz Smoliński

No i chyba nierównomiernie? W sumie to jak wskoczę na kulę balon to cała spuchnie, ale bardziej na spodzie ?

J.F

On Tue, 1 Feb 2022 08:53:34 -0800 (PST), Łukasz Smoliński wrote:

> No i chyba nierównomiernie? W sumie to jak wskoczę na kulę balon to cała spuchnie, ale bardziej na spodzie ?

A gdzie tam - jak kula w miare mala, to roznice cisnienia powietrza
prawie zadne. Wiec wszedzie prawie takie same.

Dla samodzielnej nauki zostawiam problem:
Samochod stoi na kolach z oponami.
Gdzie tu jaka sila dziala?

J.

Simpler

Tak jest.

Z tą kulą - grawitacją, chodzi po prostu o to, że... tam nie ma końca...

i ta kontra - reakcja nie ma wyjścia w środku, więc znika.

W przypadku liniowym, np. dmuchamy w cylinder z tłokiem, no i co wtedy się dzieje?

Rura ma dwa końce, więc tu kontra pójdzie zwyczajnie:
ciśnienie pójdzie po ścianach rury wzdłuż, no i to się skontruje pięknie:

albo i tak nawet:
F<--- |-------<==p==>-------| ---> F = p x S

F - F = 0 -> równowaga

Natomiast w kuli nie ma drugiego końca... i stąd ten cyrk.

p(r=0) = 0 -> z powodu braku drugiego - przeciwstawnego końca!

Simpler

wtorek, 1 lutego 2022 o 22:19:31 UTC+1 Simpler napisał(a):

> [...]
>
> Natomiast w kuli nie ma drugiego końca... i stąd ten cyrk.
>
> p(r=0) = 0 -> z powodu braku drugiego - przeciwstawnego końca!

aby od razu wyeliminować kontry typu: dmuchanie balonu,
bo wtedy faktycznie ciśnienie w środku p(r=0) <> 0,

p(r) = p(0) = const, po prostu, czyli tu są dwa końce: jeden na powierzchni, no a drugi... też tam, hihi!

To jest łatwe - normalne, ponieważ to nie jest pole centralne,
lecz zwyczajna kula dymana/ściskana.

J.F

On Tue, 1 Feb 2022 13:19:30 -0800 (PST), Simpler wrote:

> [...]
>
> Rura ma dwa końce, więc tu kontra pójdzie zwyczajnie:
> ciśnienie pójdzie po ścianach rury wzdłuż, no i to się skontruje pięknie:

A jak rura bedzie stozkowa ? :-P

> Natomiast w kuli nie ma drugiego końca... i stąd ten cyrk.

Nie ma w kuli tez tłoka :-)

> p(r=0) = 0 -> z powodu braku drugiego - przeciwstawnego końca!

raczej g(0) = 0 - z powodu braku grawitacji.

Wiec dp/dr = 0.
W srodku kuli.

A co z tego wynika ?

J.

Simpler

wtorek, 1 lutego 2022 o 22:38:50 UTC+1 J.F napisał(a):

> raczej g(0) = 0 - z powodu braku grawitacji.

można i tak...

> Wiec dp/dr = 0.
> W srodku kuli.
>
> A co z tego wynika ?

to raczej nie jest prawda... sprawdzam:

dla jednorodnej kuli wychodzi: p = - r^2 ln(r),

zatem pochodna: dp/dr = -2r lnr - r^2 1/r = -r(2lnr + 1)

co dla r = 0 faktycznie daje 0, ale od biedy, bo ln0 -> -oo, czyli to jest skecz typu: 0*oo

W przypadku bardziej realistycznym, bo typu: rho(r) = r,
czyli gdy gęstość maleje do zera z głębokością.

m(r) = int rho 4pi r^2 dr = int r^3 = r^4,

zatem g(r) = r^2, co daje finalnie prostszy wynik:

p(r) = (1-r^2)r^2

też będzie dp/dr = 0, w r = 0;

maks w punkcie r=1/sqrt2 = 0.7, czyli coraz bliżej powierzchni...

J.F

On Tue, 1 Feb 2022 14:38:22 -0800 (PST), Simpler wrote:

> można i tak...

Takie wzorki podales :-P

> to raczej nie jest prawda... sprawdzam:
>
> dla jednorodnej kuli wychodzi: p = - r^2 ln(r),

cos chyba zle policzyles.
Albo dorzuciles dodatkowe zalozenia.
Gęstosc stala ?

> zatem pochodna: dp/dr = -2r lnr - r^2 1/r = -r(2lnr + 1)
>
> co dla r = 0 faktycznie daje 0, ale od biedy, bo ln0 -> -oo, czyli to jest skecz typu: 0*oo

uzyj H :-)
Ale raczej porzadnie policz od poczatku ... wiem, nie potrafisz :-P

> W przypadku bardziej realistycznym, bo typu: rho(r) = r,
> czyli gdy gęstość maleje do zera z głębokością.

Ale czy to nie jest zalozenie z sufitu?

Raczej wez gaz, rho ~ p

> [...]
>
> p(r) = (1-r^2)r^2
>
> też będzie dp/dr = 0, w r = 0;
>
> maks w punkcie r=1/sqrt2 = 0.7, czyli coraz bliżej powierzchni...

Wladek

Przypomniałeś mi dowcip o blondynce, której zwrócono uwagę, że ma mało powietrza w kołe.
Odpowiedziała:
ale tylko na dole :).

> J.

Władek.

Simpler

wtorek, 1 lutego 2022 o 23:54:53 UTC+1 J.F napisał(a):

> cos chyba zle policzyles.
> Albo dorzuciles dodatkowe zalozenia.
> Gęstosc stala ?

Ty w ogóle nie uważasz - od kilku lat!

dp/dr = -rho g + 2p/r -> poprawne równanie równowagi grawitacyjnej....

biorąc jednorodną kulę: rho = 1, wtedy g = r

co daje równanie:

dp/dr = -kr + 2p/r, k - jakaś tam stała... albo i masz, k = GM/R^3

plus warunek : p(1) = 0,

wynik: p(r) = - k r2 ln(r)

podstaw sobie i sprawdź.

> Ale raczej porzadnie policz od poczatku ... wiem, nie potrafisz :-P
> Ale czy to nie jest zalozenie z sufitu?

Używam danych empirycznych: moment bezwładności Ziemi = 1/2 MR^2,
więc to musi być gęste wyżej, bo rzadkie w środku... proste!

> Raczej wez gaz, rho ~ p

wtedy otrzymasz rho(r) = -r^2 ln(r), a tego raczej nie rozwiążesz... szalony wariatku. hehe!

Oj, amatorzy... ja fachowiec jestem.. jak ten z kabaretu z Kobuszewskim w roli hydraulika... z tym... no, a! Gołasem;
.. no i wężżżżżżżżżżżżykiem!

Simpler

Zawsze czułem że baby mają bardzo dobrą intuicję...
no może trochę... chujowo skierowaną. hehe!

J.F

On Tue, 1 Feb 2022 15:13:56 -0800 (PST), Simpler wrote:

> Ty w ogóle nie uważasz - od kilku lat!

Bo od wielu lat jakies bzdury piszesz.

> dp/dr = -rho g + 2p/r -> poprawne równanie równowagi grawitacyjnej....

W pierwszym poscie miales
dp/dr = -rho(r)*g(r)

skad to 2p/r ?

> biorąc jednorodną kulę: rho = 1, wtedy g = r
>
> co daje równanie:
>
> dp/dr = -kr + 2p/r, k - jakaś tam stała... albo i masz, k = GM/R^3

IMO
dp/dr = -kr

skad
p=-kr^2/2 +C

> [...]

> wtedy otrzymasz rho(r) = -r^2 ln(r), a tego raczej nie rozwiążesz... szalony wariatku. hehe!

Wolfram tez nie rozwiaze ?

J.

Simpler

środa, 2 lutego 2022 o 00:32:56 UTC+1 J.F napisał(a):

> Bo od wielu lat jakies bzdury piszesz.
> W pierwszym poscie miales
> dp/dr = -rho(r)*g(r)
>
> skad to 2p/r ?

> IMO
> dp/dr = -kr
>
> skad
> p=-kr^2/2 +C

daj spokój z tymi słupami w sferze... to już nie ta epoka - Kopernik już był!

> Wolfram tez nie rozwiaze ?

Wolfram jest słaby - to sypie się na elementarnych wzorkach.
Nie ma tam fachowców... teraz korporacje rządzą, a te dzieci zatrudniają!

bartekltg

wtorek, 1 lutego 2022 o 14:04:07 UTC+1 Simpler napisał(a):
> [...]
>
> To jest równanie wektorowe, niestety i stąd te jaja!
>
> Poprawna wersja:
>
> gradP = rho g(r); gdzie g to wektor, a nie skalar!

Ale my wszycy to wiemy.

Do postaci (lub podobnej, zaleznie od geometrii ukłądu) z pierwszego rownania
dochodzisz po wyeliminowaniu nieistotnych wymiarów.

> grad P - to jest gęstość siły, czyli też wektor!
> https://en.wikipedia.org/wiki/Force_density
>
> To jest zwyczajne II prawo Newtona ale w wersji ciągłej - w teorii płynów!

Nie, nie jest.
Nie masz tu nic o ruchu materii!
To rownanie na ciśnienie, przy zadanym rozkładize materii.

Ciągły odpowiednik II dynamiki to równanie pędu Cauchy’ego lub (szczegolny
przypedek dla płynów) równania Naviera-Stokesa

> Dlatego aby z tego wyciągnąć szukane: dp/dr należy przeprowadzić cały rachunek z uwzględnieniem warunków geometrycznych -

Zgadza się. Pamiętasz/wyprowadzasz/sprawdzasz na wikipedii jak wygląda gradient we wspolrzędnych sferycznych.

grad p(r,fi,teta) = dp/dr \hat(r) + 1/r dp/dteta \hat(teta) + 1/(r sin (teta)) dp/dfi \hat(fi)
\hat(r) etc to wersory.

Z symetrii znikają nam pochodne po teeta i fi, zostaje więc tylko pierwszy człon.
A g też ma tylko składową wzdłuż \hat(r).
Równanie sprowadziło się nam do jednowymiarowego. Bez dodatkowych członów.

Intuicja, że rozważanie innych układów odniesiania w rownaniu rozniczkowym coś zmienia
jest jak najbardziuen szluszna (postudiuj tabelkę https://en.wikipedia.org/wiki/Del_in_cylindrical_and_spherical_coordinates#Del_formula)
ale akurat nie tu.

Analogia z ruchem orbitalnym jest o kant kuli (i to nie tylko dlatego, że zgadujesz coś o rownaniach I stopnia na bazie rownań II,
do tego w ejdnym jest gradient pola, a w drugim pochodna po czasie!). Siła odśrodkowa/bariera cetryfugalna pojawia się
przy przejściu z ogolnego równania do równania skalarnego na r w nieco inny sposób.

bartekltg

Simpler

Musisz uwzględnić tę odśrodkową jak w przypadku orbity:
v = v_r + v_t

i w przypadku tej kuli masz z prawa gazu: 1/2 kT trzy składowe, po jednej na wymiar,
z tego otrzymujesz coś w stylu:

dp_r^2/dr = dp/dr - w^2/r

gdzie w^2 - to ta rozbieżność, która jest równa 2p/r oczywiście.

i dlatego finalnie otrzymujemy:
dp/dr = -rho g + 2p/r

równanie dla pola centralnego.

W przypadku jednowymiarowym: g = g(z), bo tu to r -> oo, dlatego ten składnik znika:
dp/dz = -rho g, dla prostego słupa, z równoległymi g.

w przypadku koła - 2D, otrzymamy:
dp/dr = -rho g + p/r
i to jest full analogia do Keplera.

Simpler

> [...]
>
> W przypadku jednowymiarowym: g = g(z), bo tu to r -> oo, dlatego ten składnik znika:
> dp/dz = -rho g, dla prostego słupa, z równoległymi g.

Kepler:
F_r = -mg + mv^2/r;

tu są siły, a w wersji z ciśnieniem masz gęstości sił - to jest to samo!

Krzysztof

wtorek, 1 lutego 2022 o 14:04:07 UTC+1 Simpler napisał(a):
Cała statyka to szczególne przypadki dynamiki.
Ciśnienie należy do rzadkich sił, których wartość nie zależy od czasu,
ale w dynamice występuje zależność ciśnienia od prędkości.
Objaśnię bez wzorków:
Dlaczego producenci samochodów podają nominalną wartość
ciśnienia w oponach osi przedniej niższą od ciśnienia w oponach
osi tylnej?
Dlaczego bolidy F1 mają skrzydła docisku na obie osie?

Bo płaszczyzna styku opona - nawierzchnia zależy od prędkości;
zawsze jest mniejsza od płaszczyzny przy v=0 pojazdu, co wpływa
na jego przyczepność i inne parametry jazdy.
Kto czytał lub oglądał "Cenę strachu", to wie o co chodzi.

Jazda z v=const, to też rodzaj statyki, ale przy ciśnieniu "płaszczyzna
do płaszczyzny" występuje tzw. efekt krańcowy zależny od twardości
(elastyczności) i szerokości opony - ciśnienie na brzegach jest większe
niż w środku, jeśli nacisk na jednej płaszczyźnie jest punktowy.
Przykład: metalowa pieczęć odbita na papierze.

J.F

On Mon, 21 Feb 2022 03:33:10 -0800 (PST), Krzysztof wrote:

> Cała statyka to szczególne przypadki dynamiki.
> Ciśnienie należy do rzadkich sił, których wartość nie zależy od czasu,

IMO - jak zwykle cos pieprzysz troche obok tematu.
Dzwiek proponuje rozważyc.

> ale w dynamice występuje zależność ciśnienia od prędkości.

No wlasnie ...

> Objaśnię bez wzorków:
> Dlaczego producenci samochodów podają nominalną wartość
> ciśnienia w oponach osi przedniej niższą od ciśnienia w oponach
> osi tylnej?

I to uzasadnia statycznosc cisnienia czy zaleznosc od predkosci?

> Dlaczego bolidy F1 mają skrzydła docisku na obie osie?

A dlaczego dragstery nie ?

> Bo płaszczyzna styku opona - nawierzchnia zależy od prędkości;
> zawsze jest mniejsza od płaszczyzny przy v=0 pojazdu, co wpływa

Hm, potrafisz uzasadnic? Albo zilustrowac filmem ...

> na jego przyczepność i inne parametry jazdy.
> Kto czytał lub oglądał "Cenę strachu", to wie o co chodzi.

Ale nie z Hollywood ...

> Jazda z v=const, to też rodzaj statyki, ale przy ciśnieniu "płaszczyzna
> do płaszczyzny" występuje tzw. efekt krańcowy zależny od twardości
> (elastyczności) i szerokości opony - ciśnienie na brzegach jest większe

Zwykle opony bez powietrza na parkingu robia pieknego flaka.
Ale sa i lepsze modele.

> niż w środku, jeśli nacisk na jednej płaszczyźnie jest punktowy.
> Przykład: metalowa pieczęć odbita na papierze.

Nie rozumiem przykladu.

J.

Simpler

Dodatkowe wyjaśnienie:

https://asterism.org/2019/07/12/hydrostatic-equilibrium-and-planetary-differentiation/

to jest nieprawidłowe, niestety.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/68/Hydrostatic_equilibrium.svg

i to też jest nieprawidłowe!:
nie istnieje reakcja ciśnienia na ciśnienie - to jest bzdura totalna!

i dlatego potem wychodzą z tego te... głupoty niezgodne z zasadami Newtona:

ciśnienie w centrum kuli = maks,

bo to się ma niby równoważyć: ciśnienie z prawej + to samo z lewej = 0... hehe!

to są kompletne brednie - intuicyjne pierdoły!

W centrum masy grawitacyjnie ściskanej
nie ma żadnej siły - akcji, i dlatego tam musi być: p = 0.

J.F

On Mon, 21 Feb 2022 08:12:12 -0800 (PST), Simpler wrote:
> [...]
>
> i to też jest nieprawidłowe!:
> nie istnieje reakcja ciśnienia na ciśnienie - to jest bzdura totalna!

No jak nie, jak tak?

> i dlatego potem wychodzą z tego te... głupoty niezgodne z zasadami Newtona:

> ciśnienie w centrum kuli = maks,
>
> bo to się ma niby równoważyć: ciśnienie z prawej + to samo z lewej = 0... hehe!

Cos chyba zle patrzysz.

> to są kompletne brednie - intuicyjne pierdoły!
> W centrum masy grawitacyjnie ściskanej
> nie ma żadnej siły - akcji, i dlatego tam musi być: p = 0.

I kompletnie ignorujesz nacisk od wyższych warstw..

J.

Simpler

poniedziałek, 21 lutego 2022 o 17:23:57 UTC+1 J.F napisał(a):

> No jak nie, jak tak?

siły mogą się równoważyć... bo to są wektory!

ciśnienie jest skalarem, a te się dodają jedynie:
i dlatego ciśnienie jest addytywne!

> I kompletnie ignorujesz nacisk od wyższych warstw..

Intuicja cię zawodzi!

Nie ma żadnego nacisku warstw w polu grawitacyjnym..
tam jest jedynie siła grawitacji: mg.

Nacisk warstw jest obecny, ale to jest inna sprawa: elektrostatyka,
a nie grawitacja!

Np. gdy widzisz most, lub kopułę, wtedy tam masz równowagę:
mg + sprężystość = 0
dlatego to stoi - nie wali się w dół.

Ale w przypadku dominacji grawitacji ta sprężystość ciał jest nieistotna:
zerowa dla gwiazd...

w przypadku Ziemi sytuacja jest kompromisowa: 50:50,
bo skały, żelazo, mają tu sprężystość porównywalną z siłami grawitacji:
100GPa = 1 mln atm.

Słońce: 1000:1, bo tam teraz wchodzą w grę ciśnienia grawitacji tysiące razy większe!

p =~ rho GM/R,

co dla Ziemi daje: 3 mln atm
a dla Słońca: 3000 mln atm.
1000:1;

https://hypertextbook.com/facts/1997/MarinaTreybick.shtml

J.F

On Mon, 21 Feb 2022 08:53:14 -0800 (PST), Simpler wrote:

> siły mogą się równoważyć... bo to są wektory!

no to przeciez masz tam sily rozpisane.

> ciśnienie jest skalarem, a te się dodają jedynie:
> i dlatego ciśnienie jest addytywne!

Czyli im glebiej, tym wieksze cisnienie ? :-)

> [...]
> tam jest jedynie siła grawitacji: mg.
>
> Nacisk warstw jest obecny, ale to jest inna sprawa: elektrostatyka,

A grawitacja nie dziala?

> [...]
> 100GPa = 1 mln atm.
>
> Słońce: 1000:1, bo tam teraz wchodzą w grę ciśnienia grawitacji tysiące razy większe!

Piszesz, piszez ... ale to juz nie zero cisnienia ?

J,

Simpler

poniedziałek, 21 lutego 2022 o 18:27:37 UTC+1 J.F napisał(a):

> no to przeciez masz tam sily rozpisane.

ale nie ciśnienia.

w przypadku p <> 0 w środku kuli,
musisz to zrównoważyć siłami spoistości samej tej masy, inaczej to wybuchnie.

Obecne modele gwiazd to skrajnie niezrównoważone przypadki - bomby!

To tak sam jakbyś wziął balon,
i zwiększył w centrum ciśnienie... co się stanie?

Wiadomo co: balon się powiększy, albo i pęknie - wybuchnie - ekspansja gwarantowana!

> A grawitacja nie dziala?

Grawitacja działa w dół a nie do góry!

dp/dr = - rho g ->

p jest zawsze dodatnie - nie ma ujemnego ciśnienia, podobnie jak temperatury...
a dodatnie znaczy że to wali do góry - równoważy g, nie odwrotnie!

> Piszesz, piszez ... ale to juz nie zero cisnienia ?

Takie są ciśnienia maksymalne, w kuli, a nie w jej środku.

Maksimum jest blisko powierzchni, potem to spada...

J.F

On Mon, 21 Feb 2022 09:46:27 -0800 (PST), Simpler wrote:

> ale nie ciśnienia.
>
> w przypadku p <> 0 w środku kuli,
> musisz to zrównoważyć siłami spoistości samej tej masy, inaczej to wybuchnie.

Ciagle nie widzisz ze wyzsze warstwy beda sciskac.

> [...]
> i zwiększył w centrum ciśnienie... co się stanie?
>
> Wiadomo co: balon się powiększy, albo i pęknie - wybuchnie - ekspansja gwarantowana!

No, powiekszy. I bedzie cisnienie i nic nie wybuchnie ... do czasu.

Balony sa akurat ciekawe, bo z uwagi na rozciaganie gumy i zmiane
promienia cisnienie w srodku wcale nie jest takie proste.

> Grawitacja działa w dół a nie do góry!

No przeciez chodzi o dzialanie w dol :-)

> dp/dr = - rho g ->
>
> p jest zawsze dodatnie - nie ma ujemnego ciśnienia, podobnie jak temperatury...
> a dodatnie znaczy że to wali do góry - równoważy g, nie odwrotnie!

No prosze - czyli moze byc niezerowe i nic nie wybucha.

> Takie są ciśnienia maksymalne, w kuli, a nie w jej środku.
>
> Maksimum jest blisko powierzchni, potem to spada...

Pomiar w oceanie temu przeczy, choc te 11km mozemy traktowac jakie
blisko powierzchni :-)

Wiec na jakiej glebokosci byloby najwieksze, gdyby byla wodna planeta?

J.

Simpler

poniedziałek, 21 lutego 2022 o 19:07:05 UTC+1 J.F napisał(a):

> Ciagle nie widzisz ze wyzsze warstwy beda sciskac.

To jest złudzenie, niestety...

bo wydedukowane z słupa: siły są tu równoległe, więc to dokładnie tak pójdzie:
dp/dh = - rho g

Tu jest po prostu ekstra siła - na dnie!

no, ale kule nie mają dna, niestety... co intuicja pionowych płaszczaków implikuje... hihi!

> Pomiar w oceanie temu przeczy, choc te 11km mozemy traktowac jakie
> blisko powierzchni :-)
>
> Wiec na jakiej glebokosci byloby najwieksze, gdyby byla wodna planeta?

Dla jednorodnej kuli maks ciśnienia wychodzi dla r=0.6, czyli 0.4 od powierzchni.

solidna skorupa ziemska ma pewnie grubość około 0.5 promienia,
zatem to maksimum wypadnie gdzieś w 0.75 = ćwierć od powierzchni = 6000/4 = 1500 km.

Można lepiej dopasować rozkład masy, bo moment bezwładności widać: 0.5 MR^2,
co daje sporą gęstość wyżej, a nie niżej.

Geolodzy serwują tu: I = 0.3 MR^2, co jest błędne, bo wyprodukowane z... mitów o gęstym jądrze.

! współczynnik 0.5 widać po spłaszczeniu Ziemi z rotacji, więc to jest nie do ruszenia.

To samo dotyczy Jowisza, no i gwiazd zwłaszcza: tu jest prawie 2/3, czyli cienka skorupka... :)

J.F

On Mon, 21 Feb 2022 11:56:25 -0800 (PST), Simpler wrote:

> [...]
>
> Dla jednorodnej kuli maks ciśnienia wychodzi dla r=0.6, czyli 0.4 od powierzchni.

Ciekawe twierdzenie, pewnie potrafisz udowodnic/obliczyc :-)

No ale zaraz ... skoro tam jest najwieksze cisnienie, to czemu woda
sie nie rozplynie w dwie strony ..

> solidna skorupa ziemska ma pewnie grubość około 0.5 promienia,
> zatem to maksimum wypadnie gdzieś w 0.75 = ćwierć od powierzchni = 6000/4 = 1500 km.

A wiec to teoria czy empiria ?

Simpler

wtorek, 22 lutego 2022 o 14:31:22 UTC+1 J.F napisał(a):

> Ciekawe twierdzenie, pewnie potrafisz udowodnic/obliczyc :-)

Obliczałem to już z 10 razy:

dp/dr = -rho g + 2p/r -> to jest warunek równowagi grawitacyjnej, w wersji dla kuli.

wynik dla rho = const, czyli dla jednorodnej:

p(r) = -r^2 ln(r);

co ma maksimum dla r= e^-0.5 =~ 0.6

> No ale zaraz ... skoro tam jest najwieksze cisnienie, to czemu woda
> sie nie rozplynie w dwie strony ..

zapytaj Pitagorasa: dlaczego a^2 + b^2 = c^2 ?

> A wiec to teoria czy empiria ?

Jedno i drugie, bo to jest to samo... i zawsze tak było.

Spłaszczenie kuli w równowadze grawitacyjnej z powodu rotacji:
f = 0.5/k w^2a/GM/a^2 = ...

k - to jest współczynnik z momentu bezwładności: I = k Ma^2;
dla jednolitej kuli: k = 2/5, a dla cienkiej skorupki: k = 2/3

dla Ziemi otrzymasz tu: k = 1/2, bo to widać - po spłaszczeniu!

czyli to jest pomiędzy tymi dwoma - puste bardziej w środku... a nie gęstsze, co sugerują geolodzy od wieków, niestety!

Jowisz ma: k = 0.6, czyli to jest jeszcze bardziej puste - cienkie!
Bo to widać... po spłaszczeniu!

Słońce i gwiazdy: k = 2/3 prawie ->
więc to są praktycznie same twarde skorupki - coś jak baloniki naprężone, a nie żadne...
pierzaste chmurki z gęstym jądrem, co od wieków sugerują intuicyjnie astrolodzy.

J.F

On Tue, 22 Feb 2022 09:28:25 -0800 (PST), Simpler wrote:

> [...]
>
> dp/dr = -rho g + 2p/r -> to jest warunek równowagi grawitacyjnej, w wersji dla kuli.
>
> wynik dla rho = const, czyli dla jednorodnej:

OK, byloby to dobre uzasadnienie ... gdybys potrafil uzasadnic
+2p/r

> zapytaj Pitagorasa: dlaczego a^2 + b^2 = c^2 ?

A co tu ma Pitagoras do rzeczy?
Ciecze plyną od wysokiego cisnienia do niskiego :-)

J.

Simpler

wtorek, 22 lutego 2022 o 18:34:38 UTC+1 J.F napisał(a):

> OK, byloby to dobre uzasadnienie ... gdybys potrafil uzasadnic
> +2p/r

to jest robota pani dywergencji... ona lubi jazdę na boki.
p/r -> jena styczna do r,
i druga styczna: p/r, bo sfera ma 2 wymiary...
razem masz 2p/r . :)

Sprawdź sobie rozkład sił w... gniecionym jajku.

> A co tu ma Pitagoras do rzeczy?
> Ciecze plyną od wysokiego cisnienia do niskiego :-)

pod warunkiem że istnieje siła, która to prowadzi.
a w pustej sferze nie ma sił... niestety.

Simpler

Masz - czy jest Słońce?

rotacja z 25 dni = 2160000s;
grawitacja 28g
promień: 0.7e9 m;

a = w^2R = (2pi/25dni)^2 0.7e9 = 0.005923 m/ss

g = 28 x 9.81 = 275 m/ss

https://www.sciencedaily.com/releases/2012/08/120816150801.htm

ale formuła dla spłaszczenia wirującej kuli w warunkach równowagi grawitacyjnej, czyli np. Słońca :
f = 0.5/k * a/g

z tego odzyskujemy:
k = 0.5/f a/g = 0.5/17e-6 x 0.005923 / 275 = 0.6335

jak widać jest to już prawie: 2/3 = 0.66666666666 =

współczynnik bezwładności sfery!

Wniosek: Słońce jest solidną, twardą sferą o niewielkiej grubości... itd.

J.F

On Tue, 22 Feb 2022 09:45:29 -0800 (PST), Simpler wrote:

> to jest robota pani dywergencji... ona lubi jazdę na boki.
> p/r -> jena styczna do r,
> i druga styczna: p/r, bo sfera ma 2 wymiary...
> razem masz 2p/r . :)

Cos zmyslasz jak zwykle ..

> Sprawdź sobie rozkład sił w... gniecionym jajku.

Cos zmyslasz jak zwykle ..

> pod warunkiem że istnieje siła, która to prowadzi.
> a w pustej sferze nie ma sił... niestety.

Siła wynika z cisnienia.
Jeśli nie plynie, to znaczy ze jest sila zapobiegajaca temu ruchowi.
Np grawitacja - i wytwarza cisnienie i zapobiega rozplynieciu, czyli
rownowazy je.

Ale gdzies tam w kuli nie samym centrum grawitacja dziala dosrodkowo,
to nie moglaby takiego cisnienia jak postulujesz zrownowazyc.
Musialoby cos splynac do srodka i by sie cisnienie zmienilo :-)

J.

maluw...@gmail.com

On Tuesday, 22 February 2022 at 19:32:07 UTC+1, J.F wrote:

> Jeśli nie plynie, to znaczy ze jest sila zapobiegajaca temu ruchowi.
> Np grawitacja -

JF, biedny przygłupie, każdy kto rozumie twoje Gówienko
choćby na tym trywialnym poziomie nitki wie, że według
jego nauczania grawitacja nie jest żadną siłą. Ale,
oczywiście, ciebie to nie dotyczy.

Simpler

wtorek, 22 lutego 2022 o 19:32:07 UTC+1 J.F napisał(a):

> Cos zmyslasz jak zwykle ..

hehe!

Nigdy nie zastanawiałeś się jak stoją te mosty, kopuły, itp.

Tu masz przykład jak to należy obliczać:
https://www.physicsforums.com/threads/hydrostatic-equilibrium-in-a-star.742042/

> Siła wynika z cisnienia.
> Jeśli nie plynie, to znaczy ze jest sila zapobiegajaca temu ruchowi.
> Np grawitacja - i wytwarza cisnienie i zapobiega rozplynieciu, czyli
> rownowazy je.

równoważy ale nie tak, jak to sobie rysujecie od wieków: w pionowym słupie...

W wersje 1D jest zawsze reakcja na dole,
bo tam jest pxS > 0,
a w kuli masz raptem S = 0 w centrum... czyli dupcia -
reakcji ani akcji tam nie ma... bo nie ma tam nic poniżej: obszar r < 0 nie istnieje, niestety.

> Ale gdzies tam w kuli nie samym centrum grawitacja dziala dosrodkowo,
> to nie moglaby takiego cisnienia jak postulujesz zrownowazyc.
> Musialoby cos splynac do srodka i by sie cisnienie zmienilo :-)

Intuicja nie działa zbyt dobrze - dlatego używamy matematyki.