Noworoczne przekątne.

WM

Dla dwóch wymiarów to przekątna prostokąta.
1050² + 1728² = 2022²

Dla trzech wymiarów to przekątna prostopadłościanu.
322² + 964² + 1748² = 2022²
https://images89.fotosik.pl/563/5310b3ea983df845med.jpg

Jak to pokazać dla hipotetycznego świata o dziewięciu wymiarach?
28² + 223² + 434² + 470² + 655² + 770² + 895² + 913² + 986² = 2022²

Może pokazać to tak?
https://images89.fotosik.pl/563/ed46a2502ecb83f2med.jpg

Wszystkiego Najlepszego w Nowym Roku

--
WM

maluw...@gmail.com

On Saturday, 1 January 2022 at 15:27:47 UTC+1, WM wrote:
> [...]
>
> Jak to pokazać dla hipotetycznego świata o dziewięciu wymiarach?
> 28² + 223² + 434² + 470² + 655² + 770² + 895² + 913² + 986² = 2022²

A jak pokazać atak na Pearl Harbour? Może tak?
https://www.youtube.com/watch?v=uyORbG3I5Ys
Hipotetyczny świat o dziewięciu wymiarach jest
Z-M-Y-Ś-L-O-N-Y. Bardziej niż Mordor, bardziej
niż Tatooine.

J.F

Ciekawe, co na to Euklides.
Trzeci wymiar uwazal za zmyslony? :-)

J.

maluw...@gmail.com

Euklides najprawdopodobniej nie znał żadnego pojęcia
podobnego do "wymiar" i nic na to.

WM

W dniu 2022-01-03 o 10:17, J.F pisze:
W trzech wymiarach zawsze da się wykonać takie trzy wektory, które są do
siebie wzajemnie prostopadłe.
Czwartego wektora prostopadłego do tych trzech już się w 3d nie da.
Jednak fizycy kombinują z dodatkowymi wymiarami kompaktowymi, np w
teorii strun.
Nie mogę się jednak doczytać, czy te kompaktowe wektory, są prostopadłe
do tych trzech zwykłych z 3d?

WM

J.F

No ale opracowal geometrie na płaszczyznie, a przeciez swiat mamy
trójwymiarowy, jesli nie wiecej.

To pewnie jakis hipotetyczny, zmyslony swiat :-)

J.

J.F

On Mon, 3 Jan 2022 12:47:19 +0100, WM wrote:

> [...]
> teorii strun.
> Nie mogę się jednak doczytać, czy te kompaktowe wektory, są prostopadłe

Oczywiscie ze są, inaczej co to byłby za wymiar.
Tzn nie musi byc prostopadly, ale musi miec dodatkowe wspolrzedne ...
tylko ich nie odczuwamy.

WM

W dniu 2022-01-03 o 13:46, J.F pisze:
Na powierzchni kuli mamy odczuwalne dwa wymiary, ale wiemy że jest
trzeci wymiar, czyli np. promień kuli.

WM

J.F

> Na powierzchni kuli mamy odczuwalne dwa wymiary, ale wiemy że jest
> trzeci wymiar, czyli np. promień kuli.

Mow tak Wozniakowi jeszcze :-)

Wiemy, bo jak kula mala, to widzimy te kule i w dodatku ktos nam
powiedzial, ze powierzchnie mozna traktowac jak ... płaszczyzne.

Juz nawet kulistosc naszej Ziemii nie byla taka oczywista w dawnych
czasach. Choc trzeci wymiar jest oczywisty - są góry i doły i rowy ...

No i stad moje pytania - na ile Euklides sobie z tego zdawal sprawę
:-)

J.

WM

W dniu 2022-01-03 o 14:05, J.F pisze:
Euklides znał podstawowe bryły i metodę liczenia ich objętości.
To było zawarte w jego księdze 12, elementów.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Elementy_Euklidesa

WM

maluw...@gmail.com

Skoro tak twierdzisz. Nie jest to głupsze od zepsutych
zegarów. Euklides, jako się rzekło, IMO nie wyraziłby
opinii, z powodu jak wyżej.