Ruch.

Krzysztof

"Ruch ciała może być bardzo skomplikowany, ale warunki
przestrzeni, w której on zachodzi na tyle ograniczają ruch
że podstawowe ruchy, do których mogą być sprowadzona
pozostałe są tylko dwa:
a) postępowy (po prostej)
b) obrotowy (wokół punktu)

Rzeczywiście, przestrzeń w której żyjemy ma trzy wymiary,
toteż można analizować ruch punktu, figury planimetrycznej
i ciała - każde położenie figury na płaszczyźnie w pełni określają
2 punkty, a ciała trzy punkty, toteż przemieszczenie ciał ogólnie
sprowadza się do ruchu:
a) punktu po prostej,
b) prostej w płaszczyźnie,
c) trójkąta w przestrzeni".
[Dzieła Zebrane W.P. Goriaczkina, 1937 r]

Gdzie w powyższym jest wzmianka o czwartym wymiarze?
Okrąg w ruchu postępowym nie tworzy cylindra, a tym bardziej
elipsy; trójkąt w takim że ruchu nie tworzy graniastosłupa foremnego;
w każdym puncie czasowym są to obrazy figury lub ciała - przekroje
tych niby brył - one nie podlegają deformacji w czasie ruchu postępowego.

Po zakończeniu ruchu okrąg i trójkąt mają te same parametry
co przed rozpoczęciem ruchu - wirtualna droga staje się statyką,
a bryła - zwidem.

Upraszam ewentualnych dyskutantów o wstępne
zapoznanie się z nazwami i określeniami.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ruch_(fizyka)
K.

Simpler

a dlaczego masz akurat 3 wymiary, a nie 7? :)

To jest moja zagadka, której nikt nie rozwiązał od 20 lat prawie.

Po takim pytaniu wszyscy wielscy fizycy, a i filozofowie... milczą jedynie.

Dlaczego tak jest?
Bo to jest ta sama historia z tym słynnym pytaniem Newtona:
dlaczego jabłka spadają z drzew... hihi!

Krzysztof

Jeśli usadowisz się w środku układu kartezjańskiego w przestrzeni
jako "obserwator", to ile masz półprostych?
6<7
lecz kierunki są tylko trzy.

J.F

On Sun, 5 Jun 2022 00:56:57 -0700 (PDT), Krzysztof wrote:
> [...]
> b) prostej w płaszczyźnie,
> c) trójkąta w przestrzeni".
> [Dzieła Zebrane W.P. Goriaczkina, 1937 r]

Ale co to za tom - mechanika klasyczna, czy fizyka relatywistyczna?

> Gdzie w powyższym jest wzmianka o czwartym wymiarze?

Nie ma. A w pozniejszych tomach, albo w dalszej czesci tego tomu,
bo mnie to wyglada na wstep do relatywistyki.

A poza tym to nie wiem, czy radzieckiej fizyce z roku 1937 mozna
wierzyc. Napisze cos, co sie nie zgadza z linią partii,
i wyslą na Sybir.
Ktos sie orientuje, jaki byl stosunek partii do relatywistyki?

Krzysztof

poniedziałek, 6 czerwca 2022 o 10:22:27 UTC+2 J.F napisał(a):

> Ale co to za tom - mechanika klasyczna, czy fizyka relatywistyczna?
> Nie ma. A w pozniejszych tomach, albo w dalszej czesci tego tomu,
> bo mnie to wyglada na wstep do relatywistyki.

Ten mechanik technologii nie zajmował się takimi głupotami
jak relatywistyka.

> [...]
> i wyslą na Sybir.
> Ktos sie orientuje, jaki byl stosunek partii do relatywistyki?

Negatywny - co nie oznacza, że nie mieli racji.

J.F

On Mon, 6 Jun 2022 01:56:37 -0700 (PDT), Krzysztof wrote:

> Ten mechanik technologii nie zajmował się takimi głupotami
> jak relatywistyka.

No to co sie dziwisz, ze w podreczniku do klasyki nie znajdziesz
informacji o relatywistyce.

Ale te "warunki przestrzeni" ... ciekawe. Przed 1890 tez tak pisano?

> Negatywny - co nie oznacza, że nie mieli racji.

Jesli podstawą do racji bylo "to przeczy naukom Marksa, Engelsa i
Lenina", to raczej kiepska podstawa.

maluw...@gmail.com

On Monday, 6 June 2022 at 10:56:39 UTC+2, krzysztof...@gmail.com wrote:

> Negatywny - co nie oznacza, że nie mieli racji.

Nie. Lenin osobiście chwalił Wielkiego Guru jako genialnego
myśliciela, z pełną zresztą wzajemnością.

Dla czcicieli tego pojebańca
https://czajniczek-pana-russella.blogspot.com/2013/01/tam-gdzie-koncza-sie-autorytety.html?m=0
i fajny cytat:
"W roku 1948, kiedy oczywistym stało się, iż Związek Radziecki
jest krajem totalitarnym, w prywatnej korespondencji do Hooka
Einstein pisał: "Choć nie jestem ślepy na słabości władzy rosyjskiej,
nie mogę nie dostrzec jej wielkich zasług. Nie jestem pewien, czy
byłyby możliwe w przypadku stosowania przez nią (władzę)
łagodniejszych metod".
Extra, co?

Krzysztof

Lenina już dawno nie było, gdy Stalin nie tolerował relatywy
i to pozostało w czasach późniejszych; lata 63 - 72 znam z
autopsji - studiowałem w instytucie, gdy jeszcze był filią akademii
im. Timiriazewa - potem instytutem rybołówstwa, i w końcu poligraficznym,
ale myśl mechaniki profesora, członka akademii była kontynuowana:
w szczególności nieodzowna w technologii teoria zderzeń.

Mechanika ciała sztywnego w technologii jest zdatna psu na buty,
ale i tak wydział instytutu, który kształcił konstruktorów maszyn
poligraficznych miał renomę - znane biura konstruktorskie, np. Tupolewa,
proponowały pracę całym rocznikom.

A pan profesor w swoich dziełach relatywę ominął szerokim łukiem,
i nie dlatego, że mu kazano, ale po prostu był kontynuatorem dzieła
Newtona w technologii - jego definicja zmiennej masy nijak nie przystaje
do głupoty relatywistycznej.

J.F

On Mon, 6 Jun 2022 06:25:10 -0700 (PDT), Krzysztof wrote:
> [...]

Zauwaz, ze Einstein mial ograniczoną wiedze, co sie w ZSRR wyrabialo.
A pokonanie Niemiec musial doceniac.

> Lenina już dawno nie było, gdy Stalin nie tolerował relatywy
> i to pozostało w czasach późniejszych; lata 63 - 72 znam z
> autopsji - studiowałem w instytucie, gdy jeszcze był filią akademii

Co tlumaczy demencje.

> [...]
> i nie dlatego, że mu kazano, ale po prostu był kontynuatorem dzieła
> Newtona w technologii - jego definicja zmiennej masy nijak nie przystaje

Albo po prostu do zakresu ksztalcenia nie byla mu potrzebna.

Choc jakis tam kurs fizyki ogolnej powinien byc, a na nim i
relatywistyka.

J.

Simpler

poniedziałek, 6 czerwca 2022 o 15:25:11 UTC+2 krzysztof...@gmail.com napisał(a):

> [...]
> ale myśl mechaniki profesora, członka akademii była kontynuowana:
> w szczególności nieodzowna w technologii teoria zderzeń.

Ja pamiętam Lenina z podręczników fizyki relatywnej.

On tam gadał że mc^2 nie jest sprzeczne z materializmem,
bowiem wystarczy podmienić:
materia nie znika, a jedynie zmienia swoją postać - energię.

> [...]
> ale i tak wydział instytutu, który kształcił konstruktorów maszyn
> poligraficznych miał renomę - znane biura konstruktorskie, np. Tupolewa,

ciał sztywnych nie ma...

a najsztywniejszy jest wodór - ten metaliczny z gwiazd. :)

sztywność:
Ey = 2ke^2/r^4.

dla Eteru należy podstawić r = 5fm około,
zatem otrzymamy:
Ey = 10^30 N/m^2, czyli to jest z trylon razy tyle co normalne materiały - stal, diament...

Krzysztof

poniedziałek, 6 czerwca 2022 o 15:52:04 UTC+2 J.F napisał(a):

> Zauwaz, ze Einstein mial ograniczoną wiedze, co sie w ZSRR wyrabialo.
> A pokonanie Niemiec musial doceniac.
> Co tlumaczy demencje.

W moim wieku będziesz paprotką, czego oczywiście, ci nie życzę.

Krzysztof

poniedziałek, 6 czerwca 2022 o 16:35:26 UTC+2 Simpler napisał(a):
Oczywiście, ale tak określa się ciała, których deformacja
nie jest uwzględniana.

> [...]
> zatem otrzymamy:
> Ey = 10^30 N/m^2, czyli to jest z trylon razy tyle co normalne materiały - stal, diament...

Czy uważasz, że eterowcy tego nie liczyli? Liczyli, i to wg wzoru, który podałem.
Wielkość ρ ---> 0 zahamowała ich eterowe zapędy.