energia Słońca

Simplest

Feb 2, 2024, 11:39:33 AMFeb 2
Emisja Słońca wynosi około:

P = 4e26 W

zatem Słońce w ciągu 1 roku emituje energię w ilości:

Esun = Pt = 4e26 * 86400s*365 = 1.26e34 J

i ta energia sięga na odległość 1ly, oczywiście.

ale kosmos nie jest pustką, bo tam jest ta energia CMB,
zatem ile zawiera energii kula o promieniu 1ly w kosmosie?

E_kosmos = u * V
gęstość energii w kosmosie wynosi:
u = 4.2e-14 J/m3, i V = 4/3pi 1lyr^3 =

zatem łatwo sobie to wyliczymy:
E_cmb = 1.5e35 J

Ecmb/Esun = 12

no i to jest perfekt - nie?

zawsze mamy 12 gwiazd innych w pobliży - optymalne pakowanie sfer na tyle pozwala.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sphere_packing

i cóż z tego wynika - ktoś zapyta?

po prostu Słońce nie traci energii,
bo w to co emituje jest... ładowane z kosmosu po prostu - za darmo?

Potem z tego wyliczymy... grawitację, czyli to ssanie Słońca. :)

J.F

Feb 2, 2024, 1:54:08 PMFeb 2
On Fri, 2 Feb 2024 08:39:31 -0800 (PST), Simplest wrote:
> Emisja Słońca wynosi około:
>
> P = 4e26 W
>
> zatem Słońce w ciągu 1 roku emituje energię w ilości:
>
> Esun = Pt = 4e26 * 86400s*365 = 1.26e34 J
>
> i ta energia sięga na odległość 1ly, oczywiście.

I leci dalej w kolejnym roku.

> ale kosmos nie jest pustką, bo tam jest ta energia CMB,
> zatem ile zawiera energii kula o promieniu 1ly w kosmosie?

> [...]

Ale do najblizszej gwiazdy mamy 4ly, wiec czemu liczysz 1ly, a nie
2ly?

> zawsze mamy 12 gwiazd innych w pobliży - optymalne pakowanie sfer na tyle pozwala.

Gwiazd duzo, 12 bliskich sie znajdzie, ale one nie są równo rozłożone.

Ba - ta "najblizsza gwiazda" to trzy gwiazdy :-)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Gwiazdy_po%C5%82o%C5%BCone_najbli%C5%BCej_Ziemi

ciekawa pozycja 3 i 4 - czemu to odkryte dopiero niedawno?
A - zimne.

> i cóż z tego wynika - ktoś zapyta?
>
> po prostu Słońce nie traci energii,
> bo w to co emituje jest... ładowane z kosmosu po prostu - za darmo?

Masz na mysli CMB? Ono zdecydowanie za słabe, szczególnie jak
policzysz na powierzchni Słonca.

Ale

https://pl.wikipedia.org/wiki/Heliosfera

J.

Simplest

Feb 2, 2024, 2:12:16 PMFeb 2
mówię i pokazuję wprost,
energia kosmosu, czyli tego promieniowania CMB
jest perfekt zgodna z emisją z gwiazd.

zatem per saldo masz tu zero - ile wleci tyle wyleci... jasne?

To jest przecież podstawowa zasada energii: E = const for ever. hehe!

J.F

Feb 2, 2024, 3:28:18 PMFeb 2
On Fri, 2 Feb 2024 11:12:15 -0800 (PST), Simplest wrote:

> mówię i pokazuję wprost,
> energia kosmosu, czyli tego promieniowania CMB
> jest perfekt zgodna z emisją z gwiazd.

No jak, skoro nawet zdecydować sie nie mozesz czy 1 rok, czy 2 lata.

2 lata, to 2x więcej energii, w 8x większej objętosci :-)

> zatem per saldo masz tu zero - ile wleci tyle wyleci... jasne?

Nie - co wleci do sfery o promieniu 1 ly, to prawdopodobnie wyleci
gdzies z drugiej strony.
I tylko niewielki ułamek cmb trafi w Słonce..

J.

Andrzej Lechowski

Feb 2, 2024, 4:58:01 PMFeb 2
On Friday 2 February 2024 at 17:39:33 UTC+1, Simplest wrote:
> Emisja Słońca wynosi około:
> i cóż z tego wynika - ktoś zapyta?
>
> po prostu Słońce nie traci energii

Oczywiście, ale za to okrutnie cierpi, bo oscyluje między zwrotnikami
koziorożca i raka. Jak na koziorożcu to brane na rogi leci na raka. Jak
na raku, to szczypane leci na koziorożca, i tak bez ustanku...

Łukasz Smoliński

Feb 3, 2024, 6:58:44 AMFeb 3
Mówię o tym od 15 lat. To są takie stare tematy, że już zapomniałem, że o tym widziałem ;)

Łukasz Smoliński

Feb 3, 2024, 7:00:24 AMFeb 3
Nie. To tylko zasięg oddawania, a nie absorbcji.

Łukasz Smoliński

Feb 3, 2024, 7:02:12 AMFeb 3
Wyjaśnij zatem mechanizm ciemny palm słonecznych. Im głębiej tym chłodniej.

Powodzenia.

Simplest

Feb 3, 2024, 9:20:11 AMFeb 3
zawsze tak jest... znaczy power gwiazd = energia kosmosu.

np. dla sfery o promieniu R = 13.8 mld ly, co obecnie serwują jako promień kosmosu,
otrzymujesz:

P = sig T^4 * S = sig T^4 4pi R^2 = 1e48 W

zatem ile gwiazd to emituje?

N = P/P_sun = 1e48 / 4e26 = 2.5e21

no i tyle tych gwiazd jest w kosmosie (w tym promieniu 13 mld ly)... co sobie można wyliczyć.

Prosta zagadka:

mamy mnóstwo źródeł, np. żarówek, o temperaturze T, i mocy P -
jaka będzie temperatura w przestrzeni, którą te żarówki wypełniają?

np. miliard żarówek, każda 100W
rozstawiamy w odległości 1km - jak będzie w tym obszarze temperatura?

[1000 ^3 = miliard, zatem ten obszar ma promień około 1000 km.]