Relacja dwóch układów w dynamice.

Krzysztof

Tę relację w kinematyce przewałkowano już na dziesiątą stronę.
W tej relacji kinematycznej występują tylko dwie wielkości podstawowe
mechaniki: długość drogi/przemieszczenia l i czas t,
a także podobieństwo geometryczne.

W dynamice dochodzą do tej relacji dwie następne wielkości
podstawowe: masa m i siła P (ciężar), a także podobieństwo
mechaniczne.

I na tym koniec - innych wielkości podstawowych w mechanice
nie ma - wszystkie inne to pochodne tych czterech podstawowych,
m.in. v, a, ω, dω/dt, E to pochodne, zarówno układu fizycznego (m, l, t)
jak i ciężarowego (P, l, t) - wszystkie pochodne można wyrazić
poprzez wielkości podstawowe.

Z tych czterech wielkości podstawowych tylko trzy są niezależne:
Związek między nimi wyraża prawo, zwane II zasadą Newtona:
P = m*l/t^2
która de facto jest relacją między układami ciężarowym i fizycznym;

Wszystkich "poprawiaczy" II zasady mierzi układ ciężarowy, bo nie
rozumieją podobieństwa mechanicznego, wyrażonego w tej zasadzie;
mainstream fizyki odgórnie narzucił układ fizyczny, jako obowiązujący,
tym samym dowodząc, że nie ma bladego pojęcia o dynamice Newtona.

J.F

On Fri, 1 Jul 2022 00:48:37 -0700 (PDT), Krzysztof wrote:
> [...]
> W tej relacji kinematycznej występują tylko dwie wielkości podstawowe
> mechaniki: długość drogi/przemieszczenia l i czas t,

Nie wiem o co ci chodzi z tym podobienstwem, ale
tor ruchu tez ma IMO znaczenie. Czyli pozycja ciala.

> W dynamice dochodzą do tej relacji dwie następne wielkości
> podstawowe: masa m i siła P (ciężar), a także podobieństwo
> mechaniczne.

A coz to to podobienstwo?

> [...]
> m.in. v, a, ω, dω/dt, E to pochodne, zarówno układu fizycznego (m, l, t)
> jak i ciężarowego (P, l, t) - wszystkie pochodne można wyrazić

No w zasadzie tak.

> Z tych czterech wielkości podstawowych tylko trzy są niezależne:
> Związek między nimi wyraża prawo, zwane II zasadą Newtona:
> P = m*l/t^2

ta II zasada wspolczesnie, czy raczej - 19-wiecznie, ma postac
P=m*a

Jak to sie ma do twojego wzoru, to sobie przemysl.
Choc jak debil moze cos przemyslec ...
Wymiar sie zgadza, ale czy calosc tez sie zgadza?
slynne /2

> [...]
> mainstream fizyki odgórnie narzucił układ fizyczny, jako obowiązujący,
> tym samym dowodząc, że nie ma bladego pojęcia o dynamice Newtona.

Aha, nie ma.
no to wywal mase z tych zasad, i co zostanie?

Ciezar zalezy od sily grawitacji. U Newtona moglo to byc
"przyspieszenie grawitacyjne".

A przeciez moze tej sily grawitacji moze byc calkiem inna,
albo moze jej nie byc.
Tzn zawsze jest, ale jak wezmiesz dwie ciezkie kule olowiane z daleka
od innych mas, to sie objawia malutka sila grawitacji ... "ciężkie" te
kule to w jakim sensie są?

A potem przyszedl Eistein i sie okazalo, ze to nie zadna sila
grawitacji, tylko zakrzywienie czasoprzestrzeni, owocujace ... tak
jakby naprawde przyspieszeniem. Nie wiem czy wchodzisz na ten poziom,
czy problemy masz juz klasycznie.

J.

maluw...@gmail.com

On Friday, 1 July 2022 at 14:29:44 UTC+2, J.F wrote:

> A potem przyszedl Eistein i sie okazalo, ze to nie zadna sila
> grawitacji, tylko zakrzywienie czasoprzestrzeni, owocujace ... tak
> jakby naprawde przyspieszeniem.

I że GPS jest nieprzepisowy i popsuty.

Krzysztof

piątek, 1 lipca 2022 o 14:29:44 UTC+2 J.F napisał(a):
> [...]
> A coz to to podobienstwo?
> No w zasadzie tak.
> ta II zasada wspolczesnie, czy raczej - 19-wiecznie, ma postac

a = l/t^2
Naucz się przekształcać wzory matematyczne i fizyczne
a także spróbuj ogarnąć czym jest wartość średnia.

> [...]
> Aha, nie ma.
> no to wywal mase z tych zasad, i co zostanie?
>
> Ciezar zalezy od sily grawitacji. U Newtona moglo to byc

P ~ m
g lub a jest współczynnikiem tej proporcjonalności.

> A przeciez moze tej sily grawitacji moze byc calkiem inna,
> albo moze jej nie byc.

Może być zrównoważona jak na orbicie, ale siła inercji jest zawsze
własnością masy, więc skończ z tym pitoleniem.

> [...]
> grawitacji, tylko zakrzywienie czasoprzestrzeni, owocujace ... tak
> jakby naprawde przyspieszeniem. Nie wiem czy wchodzisz na ten poziom,

Jak ktoś nie rozumie dynamiki, to ma zakrzywienie czasoprzestrzenne
w pustej łepetynie.
Nie wszczynaj produkcji swoich idiotyzmów w dynamice.
Fizyka do rozwoju potrzebuje zdrowych nóg, a nie relatywistycznych protez.

> J.

J.F

Nie debilu. Wzor jest jaki jest. Co to jest pochodna,
to sobie przypomnij definicje, w razie watpliwosci.

Chcesz srednie przyspieszenie?
a_sr = delta v/ delta t = (v2-v1)/( t2-t1)

Chcesz rozwinąc dalej i wyeliminowac v z powyzszego wzoru?
Zapraszam - pokazuj kolejne przeksztalcenia.

Poza tym juz ci pare razy pisalem wzor obowiazujacy w ruchu
jednostajne przyspieszonym.
Czy on byl a=l/t^2 ?

A średnie przyspieszenie jest rowne przyspieszeniu,
gdy przyspieszenie jest stałe.

> P ~ m
> g lub a jest współczynnikiem tej proporcjonalności.

Ale ty znasz Newtona w oryginale to zacytuj oryginał i tlumaczenie.

Newton wprowadzil "przyspieszenie grawitacyjne"?

> Może być zrównoważona jak na orbicie, ale siła inercji jest zawsze
> własnością masy, więc skończ z tym pitoleniem.

Cos pitolisz.

A poza tym nie rozumiesz tego rownowazenia przez inercje.

> Jak ktoś nie rozumie dynamiki, to ma zakrzywienie czasoprzestrzenne
> w pustej łepetynie.
> Nie wszczynaj produkcji swoich idiotyzmów w dynamice.

Nie ma sprawy, ty klasyki tez nie rozumiesz.

> Fizyka do rozwoju potrzebuje zdrowych nóg, a nie relatywistycznych protez.

Debil, zapozniony o 100 lat w rozwoju, ale to osobny temat.
Zrozum klasyke, zrozum algebre, zrozum dzielnie ulamkow .

J.

Simpler

ale w przypadku zależności typu: m = m(v)
będzie trochę inaczej wyglądało...

A nawet rakieta Ciołkowskiego ma tu jakby m(t),
co można od biedy przewalić na m(v), bo to dv/dt = a, itd.

Krzysztof

Po co daleko szukać - auto z pełnym bakiem ma inną masę (ciężar)
niż z pustym bakiem.
Skończy się paliwo, to jedzie dalej po inercji, dopóki go nie zatrzymają opory,
więc oczywiste, że w czasie jazdy ma zmienną masę m`.
W próżni oporów nie ma i jest brak ciążenia, więc rakieta po wyczerpaniu się
paliwa porusza się z końcowym mv const.
Masa pustego zbiornika paliwa jest niepotrzebnym obciążeniem,
więc rakiety są wielostopniowe i puste zbiorniki są odrzucane.

Logarytmiczna zależność we wzorze C. ln (m_p/m_k)
oddaje tylko stosunek v rakiety do "w" spalin wylotowych.
v/w = ln(mp/mk)
(ln x)` = 1/x
v zależy od masy zużytego paliwa.
I to jest jedyna sensowna zależność v(m), a nie odwrotnie m(v).

Prędkość "w" zależy od ilości spalanego paliwa w jednostce czasu.
W aucie do tej regulacji służy pedał gazu - w rakiecie regulacja ciągu
też jest możliwa; "w" jest tzw. impulsem właściwym, w rodzaju zużycia E`.

robot

W dniu 01.07.2022 o 09:48, Krzysztof pisze:
To się kupy nie trzyma to co piszesz.
Mieszasz pojęciami i zmieniasz ich znaczenie ze zdania na zdanie
wedle twojego upodobania.

Krzysztof

Nieźle, ja mieszam pojęciami, a ty je w ogóle negujesz.
Co możesz powiedzieć o tych pojęciach, jeśli zaprzeczasz
istnieniu podstawowej wielkości mechaniki, czyli czasu.
Lepiej zrób kupę i przestań pisać na fizyczne tematy.
"Filozofów" u nas dostatek.

Simpler

Ale z tą masą jest inaczej -
coś jak w aerodynamice, ale z łodziami podwodnymi:
taki statek wlecze ze sobą coraz więcej wody, im szybciej płynie;

no i właśnie na tym polega ten fenomen ze zmienną masą: m = m0*sqrt(1-v2/c2);
ta masa nie jest scalona z obiektem, lecz jakby pilotuje go jedynie...
w zasadzie to jest to, co dopiero potem widać, po zatrzymaniu - promieniowanie.

Krzysztof

Zależy co rozpatrujesz - lepkość w liczbie Reynoldsa jest, jak mawiał
mój profesor, wielkością podejrzaną.
Łódź płynie wolno - opływ laminarny; szybko - opływ turbulentny.
Rzecz w tym, że definiujemy dwie lepkości - dynamiczną i kinematyczną.
Do tego dochodzi jeszcze reologia - tym nie mniej podobieństwo mechaniczne
występuje, gdy nie mówimy o masie wleczonej wody lecz odrzucanej.
Dlatego geometria kadłuba statku jest inna niż łodzi podwodnej.
Statek rozcina masę wody i odrzuca na boki, jak lemiesz pługa;
łódź podwodna w wodzie i samolot w powietrzu muszą rozbijać masy
ośrodka i odrzucać na wszystkie strony - inaczej: muszą się przebijać
przez ośrodek.

To jest to, o czym napisałeś na nowym wątku: robią "dziury" w ośrodku
i po przejściu przez dziurę ośrodek "łata się" samoczynnie - odrzucona
masa zapełnia dziurę.
Tego nie robi masa ciała stałego, bo byś nie jadł ziemniaków :-)

Simpler

sobota, 9 lipca 2022 o 11:44:57 UTC+2 krzysztof...@gmail.com napisał(a):
Podczas ruchu w płynie tam jest takie krążenie tego płynu -
od przodu to idzie prosto, potem zakręca na boki, coraz bardziej,
i finalnie to wchodzi od tyłu.

Jak widać tu jest ruch masy tego płynu,
i do tego: im większa prędkość, tym szerzej to się rozchodzi,
no mamy:
sumaryczna masa = ta wleczona + zwyczajna masa ciała;

a w przypadku eteru to jest w zasadzie to samo: płyn i ciało są eterem,
no i dlatego robi się z tego: m0 * gamma.

Po zatrzymaniu ta doczepiona masa się odrywa, no więc leci sobie swobodnie - to jest promieniowanie.

Krzysztof

To co sobie wyobrażasz jest ruchem z v const.
Rzecz w tym że podobieństwo (liczba, skala) Reynoldsa
to stosunek sił inercji do sił lepkości - przy stałej v łodzi.
Oczywiście chodzi o bezwładność wody.

Napęd łodzi jest hybrydowy - na dieslu robi za statek
z ruchem na granicy dwóch ośrodków, ale zasada tego
ruchu jest jednakowa - łopatki śrub napędowych odrzucają
masy wody - łódź "odpycha się" od wody.
Siły tarcia wewnętrznego to pestka w porównaniu z siłami
tego odrzutu.
A sprawę komplikuje jeszcze kawitacja - ten problem ma też
poligrafia przy szybkim druku.

Simpler

sobota, 9 lipca 2022 o 15:05:57 UTC+2 krzysztof...@gmail.com napisał(a):
Ja mówię o bezstratnym przepływie - lepkość = 0.

Płyn doskonały nie hamuje ruchu, co Euler dawno pokazał.

Gdyby eter hamował, wtedy planetki dawno pospadałyby na Słońce...

Wladek

Gdyby nie hamował, to skąd wzięłaby się kontrakcja?

Pozdr. Władek.

Krzysztof

sobota, 9 lipca 2022 o 16:05:46 UTC+2 Simpler napisał(a):
Nie ma takiego, tak samo jak nie ma ciał sztywnych,
Liczba Eulera dotyczy innej sytuacji ruchowej- ruch ciała w płynie
ma inny opis niż ruch płynu w rurze.
Jednak nadal jest to podobieństwo mechaniczne:
Eu = Δp/ρv^2

> Gdyby eter hamował, wtedy planetki dawno pospadałyby na Słońce...

Przecież to jasne, ale nie wiadomo jaka jest masa tego eteru
pozostawiana z tyłu.
Przy takich prędkościach nie wiadomo w jaką fazę przechodzi
ten hipotetyczny eter, skoro woda odrzucana, z fazy ciekłej
przechodzi w stan gazowy wskutek zmiany ciśnienia.

Jak we wszystkich teoriach eterowych gwoździem opisu
jest ρ - masa właściwa eteru; jeśli na dodatek jest zmienna
to jest całkowity klops.

Simpler

Ojej!
Kontrakcja wynika asymetrii w komunikacji - wymianie pomiędzy atomami,
które tworzą np. cegłę.

Ta asymetria jest eliminowana - wyrównywana...

Sytuacja z niesymetryczną przestrzenią jest zawsze eliminowana,
ponieważ obowiązuje ta izotropia przestrzeni...
w prawo, do góry, w tył - odległości są jednakowe!

Gdyby to nie było eliminowane, wtedy miałbyś tu parodię,
np. po obróceniu długopisu o 90 stopni, on by zmieniał wymiary - kształt!

Takie coś jest niedopuszczalne - bo skrajne niepraktyczne i niewygodne, więc natura to wyrównuje!

Simpler

sobota, 9 lipca 2022 o 21:50:45 UTC+2 krzysztof...@gmail.com napisał(a):

> Nie ma takiego, tak samo jak nie ma ciał sztywnych,
> Liczba Eulera dotyczy innej sytuacji ruchowej- ruch ciała w płynie
> ma inny opis niż ruch płynu w rurze.

Ten Eter jest właśnie taki... supersolid.

Nadpłynny hel - to jest podobne, też nie ma tu oporów:
on przecieka przez wszystko - momentalnie,
np. przez gęste sito woda przecieka kilka sekund,
a ten hel spada zwyczajne - ciach i już, cały przeleciał przez to sito!

> [...]
>
> Jak we wszystkich teoriach eterowych gwoździem opisu
> jest ρ - masa właściwa eteru; jeśli na dodatek jest zmienna

Masa jest zerowa, co już tłumaczyłem w wersji sieci elektro-pozytonowej:
E = mc^2 + U = 0;
bo energia wiązania tej sieci = mc^2,
czyli: U = -mc^2,
mc^2 - mc^2 = 0

dlatego to jest niewykrywane... bo to jest nic w sensie fizycznym: zero energii = nic! :)

Wladek

On Sunday, July 10, 2022 at 6:20:35 AM UTC-5, Simpler wrote:
Jak obracam balon na szybie auta w czasie jazdy,
to ten balon zmienia kształt i zawsze jest spłaszczony.
To tylko taka analogia :).

Pozdr. Władek.

Simpler

niedziela, 10 lipca 2022 o 15:04:04 UTC+2 Wladek napisał(a):

> Jak obracam balon na szybie auta w czasie jazdy,
> to ten balon zmienia kształt i zawsze jest spłaszczony.
> To tylko taka analogia :).
>
> Pozdr. Władek.

Kiedyś mówiłem dokładniej o co w tym chodzi - na przykładzie fabryki postawionej na rzece.

Wtedy wszelka komunikacja - transport byłby skrzywiony:
w kierunku wzdłuż byłoby średnio za wolno,
niż w poprzek... zatem co by zrobili z tym pracownicy?

Proste: oni by to wyrównali, czyli skróciliby to wzdłuż,
bo wtedy byłoby łatwiej pracować - większa wydajność,
i brak komplikacji z wyliczaniem czasów transportu, bo teraz on by był jednakowy - niezależny od kierunku.

I na tym właśnie polega wyższość izotropii - prościej, szybciej i łatwiej!

Wladek

To nie takie proste. Prędkość musiałaby być duża i względem eteru a nie
względem jakichś kwazarów :).

> I na tym właśnie polega wyższość izotropii - prościej, szybciej i łatwiej!

Pozdr. Władek.

Krzysztof

Rozumowanie rodem z ToE - każda różnica definicji wzoru fizycznego = 0
F + (-F) = 0
A = R
Ale to jest opis równowagi przy stałych v lub ω, albo równych zeru.
Dynamika zajmuje się nierównowagą F =/= |-F|
A =/= R
gdy v lub ω są zmienne.

E = Pl = mc^2
Definicja energii = definicji pracy wykonanej, a nie wirtualnej.
mc^2 jest wielkością początkową lub chwilową.
W czasie wykonywania pracy przyrost energii jest zawsze ujemny
(zużycie), więc w mechanice po zużyciu Ek jest koniec zmiany ruchu,
a w energetyce - brak prądu.
Siła wiązań owej siatki nie ma nic wspólnego z przemieszczeniem l.
W opływie turbulentnym nikt nie wie co się dzieje przy liczbie R > 10^7.
Już przy R = 10^5 anizotropowa smuga płynu za obciekanym ciałem
staje się izotropową linią o nieznanym ρ.

Badania kształtu ciała na opływ w tunelach aerodynamicznych
są trochę mylące, bo nieruchome ciało stawia opór ruchomemu
ośrodkowi - odwrotnie niż przy ruchu ciała poprzez nieruchomy ośrodek.

To o czym piszesz to ośrodek o zerowej lepkości, czyli bez tarcia wewnętrznego.
Od czasu eksperymentu Newtona z wiadrem i po dziś, przy działaniu wirówek
(wzbogacających, sokowirówek, centryfug do obierania ziemniaków, itp.) wiadomo,
że ich działanie polega na odrzucie cięższej masy wskutek działania siły odśrodkowej.
Obrotowe sito separuje masy, a tarcie wewnętrzne ma tylko znaczenie w centryfudze
do obierania ziemniaków z bębnem - tarką obrotową.
Tarcie wewnętrzne w wirówce wzbogacającej nie ma znaczenia - separacja
izotopów polega tylko na oddzieleniu ciężkiego od lekkiego, więc główną rolę
odgrywa masa - efekt osiąga się przez zwiększanie a > g.

Oczywiście, przy negowaniu siły odśrodkowej i siły inercji zasada działania
wirówek jest abrakadabrą.

Simpler

Mowa o transporcie po rzece - łodziami motorowymi, albo i kajakami!

Simpler

Ja nie mówię o przedzieraniu się przez supersolid - miliard razy twardszy od diamentu, notabene,
lecz o przemieszczaniu dyslokacji w tym solidzie = Eter,
bo w tym biznesie materia jest właśnie tymi dyslokacjami - dziurami, itd.

Zatem to jest troszkę inny mechanizm... sam ruch ciał jest tu falą w zasadzie,
a nie jakoś tam penetracją totalną - to by była masakra..

Jak przemieszcza się dziura w medium?

Krzysztof

Popatrz na obrazy różnych liczb Reynoldsa - ilość i ruch pęcherzyków
powietrza za poruszającym się obiektem w medium jest obrazem kawitacji.
Te pęcherzyki to dziury w medium.
Zeschłe liście na jezdni też lecą za przejeżdżającym autem.