Od kilkunastu lat Ziemia obraca się w kierunku przeciwnym niż poprzednio?

a a

bartekltg

wtorek, 24 stycznia 2023 o 20:41:46 UTC+1 mant...@gmail.com napisał(a):
> Od kilkunastu lat Ziemia obraca się w kierunku przeciwnym niż poprzednio?

Nie. Przeczytaj artykuł... a nawet tytuł artykułu uważnie.

> https://www.onet.pl/informacje/kopalniawiedzypl/od-kilkunastu-lat-jadro-ziemi-obraca-sie-w-kierunku-przeciwnym-niz-poprzednio/468xn6k,30bc1058

bartekltg

a a

a jądro ziemi to nie ziemia ?>

bartekltg

Nie widzisz różnicy między tymi zdaniami?

Ziemia sie kręci w drugą stornę to coś, co mozesz przecytać w nagłówku
portalu piszącym o ufo i atlantydzie, nie nature ;-)

Nie widzisz różnicy między "samochód się kręci"
a "koła w samochodzie się kręcą" ;-)

BTW, to nie tak, że ziemia kręci się 360 stopni na 23godziny 56 minut...,
a jądro kręci się przeciwnie. Jądro kręci się coś rzędu 1 stopnia/24h
szybciej/wolniej niż reszta. Odwrócenie kierunku oznacza tu odwrócenie
względem obrotów powierzchni - patrząc z punktu widzenia powierzchni,
obraca sie w "prawo" lub w lewo. Ale z zewnetrzengo puntu widzenia jak
najbardziej pbraca się w tę samą stronę, tylko raz szybciej, raz wolniej
(a przynajmniej tak twierdzą autorzy).

pzdr
bartekltg

a a

On Tuesday, 24 January 2023 at 23:37:45 UTC+1, bartekltg wrote:
dzięki
czyli znów omlety ściemniają aby się załapać na kliki

Napisz do nich aby dołaczyli twoje wyjasnienie

maluw...@gmail.com

> [...]
> a "koła w samochodzie się kręcą" ;-)
>

> BTW, to nie tak, że ziemia kręci się 360 stopni na 23godziny 56 minut...,

Pewnie, że nie, wielki Galileusz nauczył nas:
z punktu widzenia obserwatora na Ziemi (czyli
nas wszystkich) Ziemia stoi, a Słońce zapierdfala
dokoła.

J.F

1 st/24h roznicy to chyba duzo. Nie powinno dawac obserwowalnych zmian
czasu obrotu skorupy?

No chyba, ze Simpler ma racje i to jądro to gazowa plazma ... ale i
gaz ma jakies tarcie ...

J.

bartekltg

To była moja pierwsza myśl. Moment bezwładnośći malutki w porównaniu
z resztą planety (1/25 wg rozmiaru, ciut zredukowane wiekszą gęstością),
a okres zmian powinien być dość długi (70 lat)
ale i te pomiary robimy bardzo dokładnie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Earth%27s_rotation#/media/File:Deviation_of_day_length_from_SI_day.svg
i obserwowana roznica jest za mała.

Ale bebechy Ziemi to dość skomplikowany system. Tam jest dużo płynu,
ktory się porusza konwekcyjnie, wiruje, całe to magnetodynamo...
Może być tak, że jądro wewnetrzne ciut przyszpieszy, ale gluty
dookoła troszke zwolnią, i to się z puntu widzenia powierzchni kompensuje.

To na razie rzucona hipoteza, ktora wyjaśnia _pewne_ obserwacje,
nie całośiowy spojny opis, co się tam dzieje:)

Lepszy artykuł
https://www.sciencenews.org/article/earth-inner-core-reverse-rotation
Źródełko: https://www.nature.com/articles/s41561-022-01112-z
trochę historycznego kontekstu
(kliknij na " inner core’s fluctuating rotation first emerged in 1996." w sciencenews,
jak przeklejam linka bez śmeici, wstawia paywalla)

pzdr
bartgekltg

robot

W dniu 24.01.2023 o 20:41, a a pisze:

> Od kilkunastu lat Ziemia obraca się w kierunku przeciwnym niż poprzednio?

No jak nie jak tak?
Nie czuł ty jak takie szarpnięcie było wtedy?
Pamiętam jak dzisiaj. Właziłem wtedy na drabine co by dach połatać.
Tak szarpnęło żem prawie spadł z drabiny.
To chyba w maju było.

Simpler

Spalone hipotezy - planety są dziurawe w środku... niestety.

Wirowanie jądra w ciasnym... worku!

fantastyczny pomysł... i do tego trochę zboczony - pewnie dlatego tak atrakcyjny. haha!

WM

W dniu 2023-01-25 o 16:42, robot pisze:
Było nie pić tyle, to by się Ziemia aż tak gwałtownie nie obracała.

robot

W dniu 25.01.2023 o 17:07, WM pisze:
Nie ma takiej ilości gorzały do wypicia, żeby mnie aż tak szarpneło,
żem prawie z drabiny spadł.
To musiała sie ziemia na zad obracać z nienacka.
Dobrze żem wysoko jeszcze nie wlazł po tej drabinie.

Simpler

a gwiazdy nadal krążą tak samo jak Słońce i Księżyc, czy całkiem przeciwnie?

robot

W dniu 25.01.2023 o 19:34, Simpler pisze:
A to już wątkotwóry pytaj sie.

Łukasz Smoliński

Spokojnie załapałeś się do TOP 1 debila na tej grupie.

a a

Nie lubisz omleta to sam im to powiedz, ale nie obrażaj ich publicznie bo wystąpią o odszkodowanie.

Łukasz Smoliński

piątek, 27 stycznia 2023 o 12:54:45 UTC+1 mant...@gmail.com napisał(a):
> Nie lubisz omleta to sam im to powiedz, ale nie obrażaj ich publicznie bo wystąpią o odszkodowanie.
Przecież to ty zapytałeś: "a jądro ziemi to nie ziemia ?" co ma onet do tego to nie wiem.

a a

niech nie zawra więcej doopy
tekst źródlowy jest z omleta
tam się żołądkuj

Podałem kolejne 2 linki do źródeł i oryginalnej publikacji naukowej.

Podałem abstracta bo caly artykuł kosztuje 32 $
Kogo stać niech kupi i czyta.

Łukasz Smoliński

Chłopie, ale jak cytujesz fragment tekstu z linku to należy użyć cudzysłowów. To w 4 klasie podstawówki uczą.

a a

a my dopiero pierszaki

Ale wczoraj w nocy przeprowadziłem dowód, że ziemia obraca się w przeciwnym kierunku ( może samo jądro)

Bo zawsze jak wylewała się woda z wanny, to się krecił wir prawoskrętnie
a od tygodnia lewoskrętnie.

Nie wiadomo co z tym jądrem ziemi, bo za głeboko, aby naocznie zbadać i sprawdzić.