Dynamic Air Cooling - ma szansę działać?

M M

https://www.dynamic-cooling.com/
Piszą że wykorzystują tylko powietrze jako czynnik chłodniczy i nie oddają ciepła lecz zamieniają tę energię na elektryczną. Opis w FAQ dość krótki - ma to szansę działać z sensowną sprawnością, czy to raczej jakiś eko-bełkot marketingowy? Co na to termodynamika?

We have developed a fundamentally new cooling technology. The essence of
dynamic air cooling technology is the direct transformation of warm air into cold
air through the use of gas-dynamic effects. The technology is based on a mixed
universal cycle developed by the authors. The cycle combines two gas-dynamic
and two thermodynamic processes:
adiabatic and isentropic air compression in the compressor;
adiabatic and isentropic expansion, cooling and acceleration of air in the
working element;
isothermal reduction of the kinetic energy of the airflow in the air turbine;
isobaric heating of air when removing heat from the cooled volume of the
refrigerating chamber.
Compared with the traditional vapor compression technology:
DAC uses air instead of hydrofluorocarbons to transfer energy, eliminating
this source of pollution.
It generates no thermal emissions - in all cooling applications, energy is
removed from an air that is being cooled. In traditional cooling units, this
energy has then wasted the heat is disseminated into the atmosphere
further boosting global warming. In DAC, the energy extracted from the
cooled air is not emitted as heat into the atmosphere – instead, it is turned
into electricity.
This electricity is used to contribute towards powering up our units, hence
it is 30% more energy efficient compared with traditional compression
AC/refrigeration system. This means that DAC is much cheaper to run.
Due to much simpler design and smaller size, the manufacturing costs of
our devices are 30% lower.

Simpler

Przecież to sprawa technologii, a nie fizyki.
Chłodzenie można łatwo zrealizować bez jakichkolwiek nakładów energii,
co jest zresztą od dawna praktykowane... w domu i przemyśle.

WM

W dniu 2022-07-01 o 21:26, M M pisze:
Zawsze trzeba pobrane ciepło, gdzieś wywalić do otoczenia.
Moduły termoelektryczne pobierają trzy razy mniej ciepła niż zrzucają do
otoczenia.

Są czasem stosowane rurki wirowe https://en.wikipedia.org/wiki/Vortex_tube
Proste, ale głośne i mało sprawne.
Też trzeba wywalić ciepły strumień na zewnątrz.

WM

WM

W dniu 2022-07-01 o 23:10, Simpler pisze:
Gdy jest cieplej na zewnątrz, niż w środku, to trzeba dostarczyć
energii, by usunąć ciepło ze środka.

WM

Simpler

Np. w jaskiniach jest chłodno, i jakoś nie widzę żeby tam była ładowana jakaś ekstra energia aby to utrzymać.

WM

W dniu 2022-07-02 o 13:21, Simpler pisze:
W kopalniach jest gorąco dla odmiany.

WM

WM

W dniu 2022-07-02 o 13:21, Simpler pisze:
W jaskini jest temperatura średnia z dnia i nocy, oraz całego roku.

WM

Simpler

No i co z tego?

Tak należy to robić: w nocy chłodzimy za darmo, co potem w dzień używamy do... wentylacji.

Zresztą pod ziemią zawsze jest około 7C, zatem w upał +20-40C można to używać...

Wladek

Jak głęboko pod ziemią?

Pozdr. Władek.

WM

W dniu 2022-07-02 o 14:49, Wladek pisze:
Bywa ciepło geotermalne i wieczna zmarzlina, więc nie ma reguły.

Mamy pamiątkę po zlodowaceniach, czyli wieczną zmarzlinę w okolicy Suwałk.
https://www.pgi.gov.pl/oferta-inst/ochrona-srodowiska/8-ikar/2723-odkryto-wiecznp-zmarzlin-polsce.html

WM

Wladek

Ten wyjatek potwierdza regułę :).
Piszą że to bardzo rzadko się zdarza.
Normalnie to jest chyba przyrost 1C na 30m pod ziemią.

> Mamy pamiątkę po zlodowaceniach, czyli wieczną zmarzlinę w okolicy Suwałk.
> https://www.pgi.gov.pl/oferta-inst/ochrona-srodowiska/8-ikar/2723-odkryto-wiecznp-zmarzlin-polsce.html
>

> WM

Pozdr. Władek.

WM

W dniu 2022-07-01 o 21:26, M M pisze:
Doczytałem się jak to działa.
Sprężają powietrze i wpuszczają do rozprężarki, która je ochładza
produkując energię elektryczną.

Nie piszą wszystkiego, bo powietrze musi być super oczyszczone zanim
wejdzie do rozprężarki.
Skoro ma tam być jak piszą aż -50⁰C , to takie filtry są bardzo drogie.
Bez tego nastąpi oblodzenie aparatury i zatarcie.

WM

Simpler

7C jest w Polsce tuż pod ziemią - kilka metrów, czyli w głębszych piwnicach.

Może być zimniej, np. w moich okolicach jest takie skaliste badziewie turystyczne Szczeliniec:
https://www.polskieszlaki.pl/karlow.html

tak to wygląda z dołu..

tam w jednym miejscu, pomiędzy tymi kamolami, leży zawsze śnieg - cały rok.

Wladek

To mogłoby się opłacać do chłodzenia domu latem.
Rury wkopać jeszcze trochę głębiej, (dla spokojności)
puścić wodę, jakiś radiator i gra :)
Wiem, że takie są, ale nie wiem na ile to się opłaca.

> Może być zimniej, np. w moich okolicach jest takie skaliste badziewie turystyczne Szczeliniec:
> https://www.polskieszlaki.pl/karlow.html

Przechdziłem przez te szczeliny przed laty :).

> tak to wygląda z dołu..
>
> tam w jednym miejscu, pomiędzy tymi kamolami, leży zawsze śnieg - cały rok.

Na Rysach też w sierpniu był snieg, no ale to góry.
Dalej od środka Ziemi.

Pozdr. Władek.