Zadanie z Fizyki

Stachu Chebel

Politechnika Państwowa, Wydział Elektryczny, zadanie z egzaminu:

Opornik o jakiej rezystancji należy podłączyć i w jaki sposób do opornika o
rezystancji 60 Ohm, aby uzyskać rezystancję 70 Ohm.

Czytałem treść zadania ze 3 razy, czy nie ma w tym jakiegoś haczyka...

Japi*****ę... 5/6 klasa podstawówki w niezapowiedzianej kartkówce za komuny.

Będziemy mieli znakomicie wykształconą młodzież !!!

Wiesiaczek

W dniu 07.06.2022 o 01:45, Stachu Chebel pisze:
To jakieś jaja?
Może to wydział dla niepełnosprawnych?

--
Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

maluw...@gmail.com

Nie p***. Ile było pytań?

J.F

On Mon, 6 Jun 2022 16:45:28 -0700 (PDT), Stachu Chebel wrote:
> Politechnika Państwowa, Wydział Elektryczny, zadanie z egzaminu:
> Opornik o jakiej rezystancji należy podłączyć i w jaki sposób do opornika o
> rezystancji 60 Ohm, aby uzyskać rezystancję 70 Ohm.

Ale jaki to egzamin? Inzynierski, magisterski, wstepny,
z kursu fizyki ?

> Czytałem treść zadania ze 3 razy, czy nie ma w tym jakiegoś haczyka...
> Japi*****ę... 5/6 klasa podstawówki w niezapowiedzianej kartkówce za komuny.
> Będziemy mieli znakomicie wykształconą młodzież !!!

Teraz to nie wiem, ale za moich czasow fizyka w podstawowce startowala
w 6 klasie, ale prad byl w 7 lub 8-mej.

Natomiast byl inny problem. Bierzesz inzyniera elektronika,
dajesz mu do reki opornik, prosisz o podanie wartosci ... a on nie nie
wie. Pierwszy raz opornik widzi.
Owszem, byly na laboratoriach, ale w jakims stanowisku, schowane.
I mial napisany opór na panelu, nie musial opornika ogladac.

Kiedys mnie to bulwersowalo, od tego czasu elektronika sie rozbudowala
a studia skrocily.
A w ogole to elektronik powininen uklady scalone projektowac,
a tam sie opornikow unika, lub nadal to tylko symbol na schemacie :-)

J.

maluw...@gmail.com

On Tuesday, 7 June 2022 at 10:48:28 UTC+2, J.F wrote:

> Natomiast byl inny problem. Bierzesz inzyniera elektronika,
> dajesz mu do reki opornik, prosisz o podanie wartosci ... a on nie nie
> wie. Pierwszy raz opornik widzi.

Gdyby fizyk idiota wiedział, co to jest zegar i do czego
służy - Genialne Gówienko nie zaistniałoby. A opornik
w paski? Wątpię żebym znał kod kiedy kończylem
studia, na elektronice, z tytułem inżyniera, ale kierunek
informatyka.

J.F

Wlasnie nie w paski. Z cyferkami. I literkami.

I znow - a teraz sa SMD i cyferki sie nie mieszczą :-)

J.

Wiesiaczek

W dniu 07.06.2022 o 11:04, maluw...@gmail.com pisze:
Ale prawo Ohma znasz? :)

maluw...@gmail.com

On Tuesday, 7 June 2022 at 13:01:10 UTC+2, Wiesiaczek wrote:

> Ale prawo Ohma znasz? :)

Prawdę mówiąć, to z polibudy wyszedłem z niekanoniczną
i bardziej ogólną interpretacją tego napisu. Metal czy dioda
nieważne, U=I*R.

J.F

To cie kiepsko nauczyli.

Istotą prawa Ohma jest proporcjonalnosc U i I.
Co nie zachodzi dla wszystkich materialow/elementow.

Wiec owszem, dla diody mozesz sobie policzyc R=U/I,
podstawiajac konkretne zmierzone dane,
ale nic wiecej z tego nie wynika.
Np powiekszysz napiecie dwukrotnie, i co z prądem?
Dioda prawa Ohma nie spełnia.

Gdzies tam w elektronice ma jeszcze sens "opór różniczkowy".

Z odkryciem prawa Ohma tez nie bylo tak latwo
https://www.youtube.com/watch?v=fk_BpXlfZ8U

Kto sie znudzi, moze przewinac do 8 minuty.

Tak to jest, jak sie podważa ustalone prawa natury :-)

J.

maluw...@gmail.com

On Tuesday, 7 June 2022 at 14:16:52 UTC+2, J.F wrote:

> To cie kiepsko nauczyli.

Poniekąd.

> [...]
> Co nie zachodzi dla wszystkich materialow/elementow.
>
> Wiec owszem, dla diody mozesz sobie policzyc R=U/I,

Moc i grzanie, owszem, wynikają.

> Np powiekszysz napiecie dwukrotnie, i co z prądem?
> Dioda prawa Ohma nie spełnia.

Metal też nie, nagrzeje się to opór się zwiększa.

J.F

Z U*I.
Owszem, jak chcesz sobie policzyc I^2*R, czy U^2/R, to mozesz,
tylko wnioskow dalekich nie wyciagaj.

Innymi słowy - tak obliczony "opor" mozesz sobie w smietnik wsadzic.

> Metal też nie, nagrzeje się to opór się zwiększa.

Owszem, ale stosunkowo niewiele. Chyba, ze żarówka.

J.

maluw...@gmail.com

Tam gdzie są i popsute zegary z GPS?

Wiesiaczek

W dniu 07.06.2022 o 13:59, maluw...@gmail.com pisze:
No, niezupełnie:)

W podstawowym wzorze obliczamy prąd, zakładając zadane napięcie i
oporność, co jest najczęstszym przypadkiem zresztą.

Dlatego I=U/R

W Twoim przekształceniu to napięcie byłoby zależne od prądu i oporności.

Może i tak być, chociaż najczęściej mamy zadane napięcie i oporność.

Wiesiaczek

W dniu 07.06.2022 o 14:16, J.F pisze:

> [...]
> podstawiajac konkretne zmierzone dane,
> ale nic wiecej z tego nie wynika.
> Np powiekszysz napiecie dwukrotnie, i co z prądem?

Jak nie spełnia jak spełnia! :)

Oczywiście, że dioda, jak każdy inny przewodnik, półprzewodnik lub nawet
izolator prawo Ohma spełnia.

A co do podnoszenia napięcia, to są to nowe warunki w których mierzymy
prąd i napięcie i dla nich obliczamy nową wartość.

maluw...@gmail.com

On Tuesday, 7 June 2022 at 17:17:35 UTC+2, Wiesiaczek wrote:

> No, niezupełnie:)

Ano, niezupełnie. To rzadka interpretacja, ale AFAIR
spotykana. A może i moja prywatna.

Wiesiaczek

W dniu 07.06.2022 o 15:04, J.F pisze:
No, nie sądziłem, że znajdzie się ktoś, kto obali prawo Ohma! :D

Kontynuuj, zaczyna robić się ciekawie :)

J.F

Nie rozumiesz.
Maciek diode wspomnial.
No to wezmy taka diode, podlaczmy zasilacz, niech przykladowo bedzie
0.7V i 1A.

Obliczamy R=0.7 ohm.

I czy cos z tego wynika?
Bo przy 0.6V bedzie powiedzmy 0.1A, a przy 0.8V 3A.

Mozesz sobie kolejne opory policzyc, 6 ohm i 0.27 ohm, to juz
masz trzy, ktory dobry?

Istotą prawa Ohma jest proporcjonalnosc napiecia i pradu.
Co jest prawdą dla metali i np węgla, i nieprawdą dla wielu innych
elementow.

J.

J.F

No jak sie postarasz, to wychodzi ci z tego rezystancja różniczkowa.
Czasem przydatna.

J.

Wiesiaczek

W dniu 07.06.2022 o 18:16, J.F pisze:
Każdy.
Oporność zmienia się w funkcji napięcia, gdzie tu problem?

> Istotą prawa Ohma jest proporcjonalnosc napiecia i pradu.
> Co jest prawdą dla metali i np węgla, i nieprawdą dla wielu innych
> elementow.

Nieprawda.
Nie ma takiej proporcjonalności i prawo Ohma do tego nie służy.
Istotą jego jest zależność prądu w obwodzie od napięcia i oporności.

Ciekawe co powiesz, gdy będziesz miał oporność ujemną?

Wiesiaczek

W dniu 07.06.2022 o 18:17, J.F pisze:
Jak różniczkowa?!
To jest rezystancja zmierzona i nic więcej.

Jest zamknięty obwód ze źeródłem napięcia i opornością.
W nim płynie prąd, proporcjonalny do napięcia i odwrotnie proporcjonalny
do oporności.

Amen!

Simpler

i = U/R,

znaczy tyle że dla U = 0, i R = 0, masz i = 7.

Cezary Grądys

W dniu 07.06.2022 o 01:45, Stachu Chebel pisze:

> Japi*****ę... 5/6 klasa podstawówki w niezapowiedzianej kartkówce za komuny.
>
> Będziemy mieli znakomicie wykształconą młodzież !!!

To 8 klasa.

--
Cezary Grądys
czar...@wa.onet.pl

Simpler

wtorek, 7 czerwca 2022 o 22:42:20 UTC+2 Cezary Grądys napisał(a):

> To 8 klasa.

Macie tradycyjnie nasrane.

1 fakt:
Od dawna wiadomo że matematykę ogarnia 1 na 20 uczniów...
potem
1 na 20 gimnazjalistów
1 na 20 studentów

finalnie z tego wyjdzie: 20^3 = 1/8000,

i tak to wygląda, durnie!

Ach tak, zasrani panowie mentorzy i mistrzowie - statystyki nie chciało się nauczyć... jasne;
to jest domena dla 1/20^6... haha!

Tak, tak, cherlaki.

Simpler

ale nie martwcie się zbytnie -
ja też nie należę do orłów - siedzę w gronie coś w okolicach 1 / milion...
czyli moja wiedza = milion x frajer, zaledwie.

J.F.

Użytkownik "Wiesiaczek" napisał w wiadomości grup
W zasadzie w niczym.
Tylko ... do czego taka opornosc jest przydatna ?

>Nieprawda.
>Nie ma takiej proporcjonalności i prawo Ohma do tego nie służy.
>Istotą jego jest zależność prądu w obwodzie od napięcia i oporności.

To jest niezrozumienie p. Ohma.
Nie dziwne, bo nauczyciele sie skupiaja na wzorze, zapominaja o calej
reszcie :-)

Mowisz - zaleznosc pradu od napiecia. i opornosci.
A opornosc jaka jest? Zalezna od napiecia i prądu.

Czyli ile bedzie wynosil prąd przy zadanym napieciu?
Nie wiadomo, trzeba zmierzyc.

Ale po co wtedy obliczac oporność?

>Ciekawe co powiesz, gdy będziesz miał oporność ujemną?

A co mam powiedziec?

J.

J.F.

Użytkownik "Wiesiaczek" napisał w wiadomości grup
Rózniczkowa. Nie wiesz, to sie dowiedz.

>To jest rezystancja zmierzona i nic więcej.
>Jest zamknięty obwód ze źeródłem napięcia i opornością.

Z diodą. Warystorem, termistorem, transilem, itp.

>W nim płynie prąd, proporcjonalny do napięcia i odwrotnie
>proporcjonalny do oporności.
>Amen!

Ale jaka jest opornosc diody?
Nie wiesz :-)

Zmienna jest :-)

J.

maluw...@gmail.com

Reszta jest - przestarzała. Obwodów czysto metalowych jest mało.
A i w tych przecież klasyczne prawo nie całkiem się sprawdza.

Wiesiaczek

W dniu 08.06.2022 o 14:39, maluw...@gmail.com pisze:
A cóż takiego się nie sprawdza?
Obalaczy prawa Ohma coraz więcej :)

Simpler

Ja pamiętam - tak przez mgłę,
tam są takie fajne charakterystyki... chyba prądowo-napięciowe różnych elementów:
diody, tranzystory polowe, itd.

jedynie proste rezystory - doskonałe mają tu R = const,
czyli ten wykres jest... chyba linią prostą.

alojzy nieborak

J.F. napisał(a):

> Ale jaka jest opornosc diody?
> Nie wiesz :-)

Cale filozofowanie z żarówką/diodą o kand d...py.
Jeśli dioda/żarówka wg. ciebie "obala" prawo Oma, to obala je również
samo źródło napięcia, gdyż albowiem ponieważ
podłączenie jakiegokolwiek obciążenia powoduje spadek napięcia na samym źródle.
I tak wychodzą głupoty.

Nie widzę żadnego obalenia prawa Oma.

Simpler

To jest tak samo jak z prawem Hooke'a - dokładnie!

Nietrudno obalić prawo zrobione z aproksymacji.

WM

W dniu 2022-06-08 o 18:42, alojzy nieborak pisze:
Niestety diody magazynują elektrony, bo są odrobinę kondensatorami, co
jest ich wadą zwłaszcza przy dużych częstotliwościach.

WM

Wiesiaczek

W dniu 08.06.2022 o 19:19, WM pisze:
Ale wiesz o czym tu rozmawiamy?

Wiesiaczek

W dniu 08.06.2022 o 11:49, J.F. pisze:
Dokładnie do tego samego, co prąd i napięcie :)

> To jest niezrozumienie p. Ohma.
> Nie dziwne, bo nauczyciele sie skupiaja na wzorze, zapominaja o calej
> reszcie :-)

Nie ma "całej reszty".
Prąd jest zależny od napięcia i od oporności.
Co chciałbyś dodać?

> Mowisz - zaleznosc pradu od napiecia. i opornosci.
> A opornosc jaka jest? Zalezna od napiecia i prądu.

Stawiając takie pytanie możesz równie dobrze powiedzieć, że we prędkość
światła zależy od masy i energii.

Dobrze się czujesz?

> Czyli ile bedzie wynosil prąd przy zadanym napieciu?
> Nie wiadomo, trzeba zmierzyc.

Jeśli znana jest oporność to nie ma potrzeby mierzyć.
Do tego służy prawo Ohma.

> Ale po co wtedy obliczac oporność?

Oporność należy obliczyć wtedy, gdy chcemy uzyskać zadany prąd mając
podaną wartość napięcia.
Trudne?

> A co mam powiedziec?

Nie wiem. Może Ci wyjdzie ujemny prąd? :)

Wiesiaczek

W dniu 08.06.2022 o 15:29, Simpler pisze:
Fajnie, tylko, że to nie ma nic wspólnego z prawem Ohma.

Wiesiaczek

W dniu 07.06.2022 o 19:52, Simpler pisze:
Prąd oznaczamy wielką literą "I"

Dlatego I=U/R

> znaczy tyle że dla U = 0, i R = 0, masz i = 7.

Mógłbyś podać swój tok rozumowania? :)

Wiesiaczek

W dniu 08.06.2022 o 11:53, J.F. pisze:
No to chyba tylko od Ciebie:)
Tu nie ma żadnej rezystancji różniczkowej!

> Z diodą. Warystorem, termistorem, transilem, itp.

> Ale jaka jest opornosc diody?
> Nie wiesz :-)
>
> Zmienna jest :-)

Czy te emotki oznaczają, że świadomie pierdolisz głupoty, by zmylić
przeciwnika?

Wcześniej wyjaśniłem, co to jest prawo Ohma, więc po co rzeźbisz?

Wiesiaczek

W dniu 08.06.2022 o 19:03, Simpler pisze:
Obalaj, chętnie będę obserwował :)

WM

W dniu 2022-06-08 o 19:33, Wiesiaczek pisze:

> Ale wiesz o czym tu rozmawiamy?

Chodzi o odstępstwa od prawa Oma dla diod.
Podaję jakie mogą być ich przyczyny.

WM

Simpler

a co za sztuka?

zresztą już podałem dowód:
dla nadprzewodnika nie masz oma,
bo jest U = 0, a prąd dowolny...

Wykres tego jest tu poziomy:
I(U) = const

maluw...@gmail.com

J.F

Wiesiaczku, niechcący zapewne, napisales zdanie:
"W nim płynie prąd, proporcjonalny do napięcia i odwrotnie
proporcjonalny do oporności."

No to wyobraz sobie element, dla ktorego
I=U^2

Jednostki zostawmy innym, ale powiedzmy ze przy 2V płynie 4A,
z czego wynika R=0.5 ohm.

Czy powiesz o tym elemencie, ze prad jest propocjonalny do napiecia?

A rezystancja rozniczkowa
r=dU/dI

Jest ona zmienna, i zalezy od U i/lub I, ale mowi, o ile zmieni sie
napiecie lub prad przy malej zmianie pradu lub napiecia.

dla powyzszego elementu masz
r(U) = 1/(2*sqrt(U))

i r(2V) = 0.25 ohm

Wzrosnie napiecie o 0.1V do 2.1V, wzrosnie prąd o 0.4A

I ta wiedza sie w elekronice czesto przydaje, szczegolnie we
wzmaczniaczach, gdzie sygnal zmienny jest mały,
a nałozony (dodany) na duży sygnał stały.

J.

J.F

czasem I, czasem "i"

> Dlatego I=U/R

I dlatego dla elekronikow i elektronikow jednostka urojona to j :-)

J.

J.F

Mowimy o zwyklym pradzie stalym.
Dla w.cz, to i oporniki przestaja byc opornikami :-)

J.

J.F

Ze np dla diody prad jest zalezny od napiecia tak

https://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Shockleya

I(U) = Is*e^(Uq/kT - 1)

A ty mowisz, ze I(U) = U/R

I kto ma racje?
Shockley Nobla dostal, ty co najwyzej piatke w szkole za "znajomosc"
prawa Ohma :-)

> Jeśli znana jest oporność to nie ma potrzeby mierzyć.
> Do tego służy prawo Ohma.

Pomysl jeszcze raz.

> Oporność należy obliczyć wtedy, gdy chcemy uzyskać zadany prąd mając
> podaną wartość napięcia.
> Trudne?

Troche trudne, bo jak chcesz policzyc?
Wzor dla diody p-n ci podalem, a np dla warystora?

> Nie wiem. Może Ci wyjdzie ujemny prąd? :)

A czemu nie.

A pytales sie co to jest rezystancja różniczkowa.
Czujesz, tylko nie wiesz :-)

J.

Wiesiaczek

W dniu 09.06.2022 o 10:12, J.F pisze:
Całkiem celowo.

> [...]
> z czego wynika R=0.5 ohm.
> Czy powiesz o tym elemencie, ze prad jest propocjonalny do napiecia?

Tak.

> [...]

> r(U) = 1/(2*sqrt(U))
>
> i r(2V) = 0.25 ohm
>
> Wzrosnie napiecie o 0.1V do 2.1V, wzrosnie prąd o 0.4A

Mówisz o elementach nieliniowych a temat dotyczy prawa Ohma.

> I ta wiedza sie w elekronice czesto przydaje, szczegolnie we
> wzmaczniaczach, gdzie sygnal zmienny jest mały,
> a nałozony (dodany) na duży sygnał stały.

A po polsku?

Wiesiaczek

W dniu 09.06.2022 o 10:13, J.F pisze:
Ale się uśmiałem.

Wiesiaczek

W dniu 09.06.2022 o 10:26, J.F pisze:
Tak.

> https://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_Shockleya
>
> I(U) = Is*e^(Uq/kT - 1)
>
> A ty mowisz, ze I(U) = U/R
>
> I kto ma racje?

Shockley opisał właściwości diody, nie prawa Ohma.

> Shockley Nobla dostal, ty co najwyzej piatke w szkole za "znajomosc"
> prawa Ohma :-)

A Ty co byś dostał?

J.F

On Thu, 9 Jun 2022 13:47:18 +0200, Wiesiaczek wrote:

> Tak.

> Shockley opisał właściwości diody, nie prawa Ohma.

No ale tak wyglada ta zaleznosc dla diody.
A ty mowisz, ze prad jest zalezny od napiecia i oporu.

Od napiecia jak widac jest zalezny, ale zupelnie nieproporcjonalnie.
Wiec nie da sie sie dobrac oporu takiego, ktory by opisywal tę
zależnosć zgodnie z prawem Ohma.
Tzn jakies tam R(U) policzyc mozesz,
tylko nie pisz wiecej ze zgodniez prawem Ohma,
prąd jest proporcjonalny do napięcia.

> A Ty co byś dostał?

Pewnie to samo.
Reszta przychodzi po dyskusjach na newsach :-)

> ? :)

Ale o co chodzi?
Ujemny opor zgodnie z twoim/Ohma wzorem maja wszelkie zrodla napiecia
i prądu.

Ujemny opór, ale różniczkowy, ma np dioda Gunna czy łuk elektryczny.

Ujemny opór mogą miec układy elektroniczne (zasilane)

Ujemną rezystancje wewnętrzną/różniczkową, maja niektore ładowarki do
telefonow - aby zniwelowac opór kabla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Negative_resistance

J.

J.F

On Thu, 9 Jun 2022 13:38:20 +0200, Wiesiaczek wrote:

> Całkiem celowo.

Jesli celowo, to sie sam wkopałes :-)

> Tak.

Debil.
Krzysztofa zapytaj, albo Woźniaka przeciez tu wyraznie widac
ze prąd jest proporcjonalny do KWADRATU napiecia :-)

> Mówisz o elementach nieliniowych a temat dotyczy prawa Ohma.

Aha czyli dochodzimy do sedna - nie wszystkie elementy spelniają
prawo Ohma.
A przeciez R=U/I da sie wyliczyc dla wszystkich (o ile tylko I <>0)
:-)

> A po polsku?

A po polsku to bym ci musial wytlumaczyc jak np prosty wzmacniacz
tranzystorowy dziala.

J.

J.F

On Thu, 9 Jun 2022 13:40:06 +0200, Wiesiaczek wrote:

> Ale się uśmiałem.

Ale z czego?
Dac ci liste publikacji i podrecznikow w ktorych prąd jest oznaczany
małą literą "i"?

Czy tych, gdzie jednostka urojona to j ?

J.

Wiesiaczek

W dniu 09.06.2022 o 14:08, J.F pisze:
Nie. Wystarczy wyjaśnić emotkę na końcu.

Wiesiaczek

W dniu 09.06.2022 o 14:00, J.F pisze:
Przecież Ci napisałem, że opis dotyczy diody a nie prawa Ohma.
Równie dobrze mógłbyś opisywać wzmacniacz, twierdząc że znikomy prąd
powoduje nieproporcjonalny wzrost napięcia.
Będzie to prawda, tyle, że od czapy :).

Wiesiaczek

W dniu 09.06.2022 o 14:06, J.F pisze:
Widzę, ze jest to moja ostatnia odpowiedź przed odfiltrowaniem.

> Aha czyli dochodzimy do sedna - nie wszystkie elementy spelniają
> prawo Ohma.
> A przeciez R=U/I da sie wyliczyc dla wszystkich (o ile tylko I <>0)
> :-)
Tak. Traktor nie spełnia prawa Ohma.

> A po polsku to bym ci musial wytlumaczyc jak np prosty wzmacniacz
> tranzystorowy dziala.

Nie trzeba, już nie zdążę przeczytać.

J.F

On Thu, 9 Jun 2022 14:14:43 +0200, Wiesiaczek wrote:

> Nie. Wystarczy wyjaśnić emotkę na końcu.

Wpadlem ci w słowo. Ty "dlatego", ja "dlatego".

Ale ja napisałem prawdę, a ty nie :-P

J.

alojzy nieborak

WM napisał(a):

> Niestety diody magazynują elektrony, bo są odrobinę kondensatorami, co
> jest ich wadą zwłaszcza przy dużych częstotliwościach.
>
> WM

Drogi dzióbku KAŻDY element posiada rezystancję, indukcyjność
i pojemność. KAŻDY. Podzespół ma parametr dominujący, reszta jest niepożądana
i określana jako parametry pasożytnicze.

Przykład rezystor.
Dominuje rezystancja, parametry pasożytnicze to: pojemność i indukcyjność.
Przykład drugi - kondensator. Parametr dominujący: pojemność.
Parametry pasożytnicze: rezystancja nazywana upływnością, parametr pasożytniczy
no.2 ESR, parametr pasożytniczy no.3 indukcyjność.

Etc. etc.

J.F

On Thu, 9 Jun 2022 06:09:51 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

> Drogi dzióbku KAŻDY element posiada rezystancję, indukcyjność
> i pojemność. KAŻDY. Podzespół ma parametr dominujący, reszta jest niepożądana
> i określana jako parametry pasożytnicze.

Patrz na dyskusje - z tą "rezystancja" to ostroznie.

Owszem, cos tam ma, i to cos przynosi straty (sprawdzic czy nie
nadprzewodnik :-))

> Przykład rezystor.
> Dominuje rezystancja, parametry pasożytnicze to: pojemność i indukcyjność.

Zalezy od czestoliwosci.
Chcialoby sie, aby dominowala :-)

J.

Wladek

Powiedz mi JF, jak zmierzyć rezystancję diody, w obu kierunkach?

> J.

Władek.

J.F

Miernikiem :-)

Pierwszy problem w tym, czy to bedzie rezystancja z prawa Ohma,
czyli czy sie nada do "prad jest proporcjonalny do napiecia"

J.

Wladek

On Thursday, June 9, 2022 at 11:58:32 AM UTC-5, J.F wrote:

> Miernikiem :-)

Czyli podłączam napięcie i mierzę jaki płynie prąd przez diodę.
Z wzoru R=U/I
mam rezystancję diody?
Jeśli zwiększę napięcie dwa razy, to nie będzie znaczyć, że prąd zwiększy się dwukrotnie?
Chyba nie, bo dioda Zenera po przekroczeniu napięcia zmienia
rezystancję, utrzymując stałe napięcie na dzielniku.
Czy tak?

> Pierwszy problem w tym, czy to bedzie rezystancja z prawa Ohma,
> czyli czy sie nada do "prad jest proporcjonalny do napiecia"

Chyba tylko do stałego R.
Jeśli R zmienia się zależnie od U, to proporcjonalności nie będzie.
Tak jak w żarówce.
Ale z drugiej strony, dalej można wyliczyć R podgrzanej żarówki z wzoru
R = U/I

> J.

Władek.

J.F

On Thu, 9 Jun 2022 10:21:02 -0700 (PDT), Wladek wrote:

> Czyli podłączam napięcie i mierzę jaki płynie prąd przez diodę.
> Z wzoru R=U/I
> mam rezystancję diody?

I masz wskazanie miernika.

> Jeśli zwiększę napięcie dwa razy, to nie będzie znaczyć, że prąd zwiększy się dwukrotnie?
> Chyba nie, bo dioda Zenera po przekroczeniu napięcia zmienia
> rezystancję, utrzymując stałe napięcie na dzielniku.

Nawet kiedys sprawdzalismy na laborce wzor Shockleya, mierzac diode
na kolejnych zakresach miernika.
Miernik miał źródło pradowe i tak naprawde mierzyl napiecie,
a prąd zalezał od zakresu.

> [...]
> Tak jak w żarówce.
> Ale z drugiej strony, dalej można wyliczyć R podgrzanej żarówki z wzoru

Tylko czy cos z takiego R wynika?
W szczegolnosci ta proporcjonalnosc pradu od napiecia ...

P.S. podobny problem jest w pociskach.

Wzor na opor powietrza, tzw cisnieniowy, jest
F=Cx*S*ro*v^2/2

i wzor sie nawet sprawdza ... w pewnym zakresie prekosci.
A pociski zaczynaja nierzadko od 800-1200m/s, czyli 2-3 Mach.

No i ten Cx sie zmienia mocno w zaleznosci od predkosci.
Czy w takiej sytuacji mozna mowic, ze siła oporu jest proporcjonalna
do kwadratu predkosci?

przykladowe dane
https://www.mathscinotes.com/2016/02/drag-coefficient-from-a-ballistic-drop-table/

zwracam uwage, ze ponizej ~0.7M jest wspolczynnik w miare staly.

J.

Wladek

Ano mam. miernik pokazuje ohmy.

> Nawet kiedys sprawdzalismy na laborce wzor Shockleya, mierzac diode
> na kolejnych zakresach miernika.
> Miernik miał źródło pradowe i tak naprawde mierzyl napiecie,
> a prąd zalezał od zakresu.

Mierzył napięcie na boczniku i z wzoru
I = U/R
wychodził prąd jaki płynie w obwodzie.
Inny zakres, to i inny bocznik.

> Tylko czy cos z takiego R wynika?
> W szczegolnosci ta proporcjonalnosc pradu od napiecia ...

Z żarówki może nie, ale są warystory, których opór zależny od napięcia.
Te już są przydatne.

> J.

Władek.

J.F

Nie na boczniku, tylko na mierzonym elemencie.
Wymusza przeplyw np 1mA, zmierzona ilosc mV to opor w omach.
0.1mA to w kohm, tylko trzeba przecinek przestawic, itp.

> Z żarówki może nie, ale są warystory, których opór zależny od napięcia.
> Te już są przydatne.

Ale nadal nie ma proporcjonalnosci pradu od napiecia.

A zmienny opor zarowki tez jest przydatny, np w generatorze Wiena.
I jest lepszy od warystora, bo w tym przypadku to jest jednak opor,
z proporcjonalnoscia ... dla napiecia przemiennego.

J.

Wiesiaczek

W dniu 09.06.2022 o 19:21, Wladek pisze:
Może prościej:
Gdyby ta proporcjonalność miała znaczenie, to prawo Ohma nie miałoby
sensu w przypadku potencjometru, tu też się oporność zmienia. Tylko co z
tego?

> Ale z drugiej strony, dalej można wyliczyć R podgrzanej żarówki z wzoru
> R = U/I

I słusznie.
Można też wyliczyć R diody w kierunku przewodzenia, zaporowym przy
każdym, określonym napięciu.

J.F

Potencjometr jak sama nazwa wskazuje, sluzy do ustawiania potencjału
:-)
Czy jak kto woli mierzenia - metodą kompensacyjną.
I wtedy rzeczywiscie opór nie ma wiekszego znaczenia, liczy sie
stosunek oporów.

> I słusznie.
> Można też wyliczyć R diody w kierunku przewodzenia, zaporowym przy
> każdym, określonym napięciu.

Tylko ze "prad jest proporcjonalny do napiecia" nie jest prawdą.

J.

Wiesiaczek

W dniu 10.06.2022 o 05:23, Wladek pisze:
I prawo Ohma obowiązuje tu w pełni.

Wladek

No ale aby zmienić zakres, trzeba przyłączyć inny bocznik równolegle do miernika.
Masz więc dzielnik napięcia złożony z woltomierza z równoległym bocznikiem
i mierzony opornik.Napięcie mierzone na boczniku dzielone przez wartość
bocznika, daje wartość prądu przepływającego przez badany opornik
I = U/R

> Ale nadal nie ma proporcjonalnosci pradu od napiecia.

Zwiększasz napięcie, zwiększa się prąd :)

> [...]
> I jest lepszy od warystora, bo w tym przypadku to jest jednak opor,
> z proporcjonalnoscia ... dla napiecia przemiennego.

Władek.

J.F

On Fri, 10 Jun 2022 07:49:45 +0200, Wiesiaczek wrote:
[...]
Taa, w pełni
https://pl.wikipedia.org/wiki/Warystor

U=C*I^b

C - stała
b - też stała, współcznnik nieliniowosci, b<1

Mozna tez sobie na wykresy popatrzec.

No ale zaraz - czyz nie napisales, ze dla elementow nieliniowch prawo
Ohma nie obowiązuje?

J.

Wladek

Miałem na mysli zmianę rezystancji pod wpływem przyłożonego napięcia.
Oczywiście, potencjometr, to tylko regulowany opornik i jeśli zmierzę prąd,
jaki przez niego płynie, to z wzoru R = U/I określę jego opór.

> I słusznie.
> Można też wyliczyć R diody w kierunku przewodzenia, zaporowym przy
> każdym, określonym napięciu.

Jakoś daje się, więc prawo Ohma obowiązuje :).

Pozdr. Władek.

J.F

R=U/I policzyc mozesz.

Ale U(I)= I*R juz nie bedzie
Ani I(U) = U/R.

A dla opornika regulowanego bedzie. O ile oczywiscie nie bedziesz go
regulował w czasie pracy.

J.

Wladek

Bo nie znam R zależnego od U, ale jeśli mierzę I to przykładam jakieś U.
Z tego nie wyjdzie R?

> A dla opornika regulowanego bedzie. O ile oczywiscie nie bedziesz go
> regulował w czasie pracy.

Bo znam R.

> J.

Władek.

Simpler

A czy przypadkiem to prawo oma nie jest kolejną reinkarnacją zasady Newtona:
F = ma ?

elektrycy zwykle nazywają napięcie siłą, czyli z tego wychodzi że
I - prąd jest przyspieszeniem?
R - a to jest rezystancja, inaczej opór, czyli masa

U = RI

Moc:
P = UI = Fv, ...

nie pasuje...

może V m v, czyli prąd to pęd, a napięcie to potencjał, czyli coś ala v^2 w mechanice.

w każdym razie tak to należy roz...pierdolić.

Wiesiaczek

W dniu 10.06.2022 o 15:01, J.F pisze:
Obowiązuje.
Tylko mylisz pojęcie proporcjonalności z liniowością.

Dwukrotne zwiększenie napięcia niekoniecznie musi przekładać się na
dwukrotny wzrost prądu, właśnie ze względu na nieliniowość obciążenia.
Dlatego prąd mierzymy dla każdego napięcia oddzielnie otrzymując wykres
nieliniowości obciążenia.
I taki wykres może nazywać się np. charakterystyką prądową/napięciową
diody lub innego elementu.
Ale to nie jest prawo Ohma.

Tak samo, jak bezsensowne jest stosowanie prawa Ohma dla wzmacniacza,
gdzie wejście i wyjście to dwie różne rzeczy. Chcesz obliczyć opór
wzmacniacza?

Prawo Ohma pozwala przykładowo obliczyć prąd w obwodzie, gdy znamy
rezystancję obciążenia.

J.F

On Fri, 10 Jun 2022 07:48:02 -0700 (PDT), Simpler wrote:

> A czy przypadkiem to prawo oma nie jest kolejną reinkarnacją zasady Newtona:
> F = ma ?

Poniekąd. Podobienstwo rownan obowiazuje.
Tylko ze u Newtona masa jest stała i nieliniowosci nie ma.
Ale juz u Einsteina ...

> [...]
> może V m v, czyli prąd to pęd, a napięcie to potencjał, czyli coś ala v^2 w mechanice.
> w każdym razie tak to należy roz...pierdolić.

Dawno rozpier****ne.
Wystarczy poczytac o analogii mechaniki i elektryki :-P
Mozna tez wymyslec samemu :-P

Podpowiem - F=ma to nie jest U=RI

J.

J.F

Wyjdzie jakas liczba. Użyteczna dla tego napiecia lub natężenia.
Bezużyteczna dla innych.
Czy mozna ją nazwac oporem ... o to przeciez dyskusja :-)

> Bo znam R.

Nie musisz znac. Mozesz zmierzyc. I wtedy bedziez znal.
A wartosc obowiazuje i dla innych parametrow U,I

J.

Wladek

Ta liczba, to odpowiednik rezystancji R (obciążenia).
Tak jak pisze Wiesiaczek, z tego można zrobić wykres napięciowo prądowy
i znać opór dla danego napięcia U.
Mogę to nazwać oporem?

> Nie musisz znac. Mozesz zmierzyc. I wtedy bedziez znal.

Aby zmierzyć, muszę przyłożyć napięcie i zmierzyć prąd, wtedy prawem Ohma R = U/I

> A wartosc obowiazuje i dla innych parametrow U,I

Tak samo jak i prawo Ohma :).

> J.

Władek.

Simpler

To jest całka z F = ma,

czyli energia:

E = m V,

co widać po tym:
P = UI = (IR)I = RI^2,

zatem I = prędkość, czy coś z pędem:

jak wygląda siła w elektryce?

grad U, chyba... czyli co to jest?

V/m = A - natężenie pola, ale i prąd tak samo: I: C/s = A

poronione - jakieś pozostałości po urojeniach z setek lat;
co jak prawie jak TW - reinkarnacje geocentryzmu... hihi!

maluw...@gmail.com

On Friday, 10 June 2022 at 19:13:49 UTC+2, Wiesiaczek wrote:
> W dniu 10.06.2022 o 15:01, J.F pisze:
Ale prawo Ohma - tak jak je Ohm sformułował - głosi,
że się przekłada.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Ohma

J.F

On Fri, 10 Jun 2022 19:13:46 +0200, Wiesiaczek wrote:

> [...]
>
> Dwukrotne zwiększenie napięcia niekoniecznie musi przekładać się na
> dwukrotny wzrost prądu, właśnie ze względu na nieliniowość obciążenia.

Krzysztof - wytlumacz panu znaczenie slowa "proporcjonalne".

> [...]
> nieliniowości obciążenia.
> I taki wykres może nazywać się np. charakterystyką prądową/napięciową

Czyli podsumowujac - dioda prawa Ohma nie spelnia?

Musi wiec w tym prawie Ohma byc cos wiecej niz R=U/I,
bo przeciez takie R dla diody wyliczyc sie da, tzn dla kazdego punktu
wykresu.

> Tak samo, jak bezsensowne jest stosowanie prawa Ohma dla wzmacniacza,
> gdzie wejście i wyjście to dwie różne rzeczy. Chcesz obliczyć opór
> wzmacniacza?

Czasem tak. Wejsciowy lub wyjsciowy.

Ale akurat mowilem o prostym wzmacniaczu tranzystorowym
https://theorycircuit.com/simple-single-transistor-audio-amplifier-circuit/

tranzystor bipolarny w skrocie, to takie bydle, ktore miedzy
kolektorem a emiterem (1-3) przepuszcza prąd iles tam razy (beta)
wiekszy, niz prąd plynący miedzy bazą a emiterem (2-3).

To ile razy bedzie wzzmocnione napięcie wejsciowe w tym schemacie,
jesli wzmocnienie pradowe tranzystora to 100 ?
baza-emiter to w zasadzie dioda.

> Prawo Ohma pozwala przykładowo obliczyć prąd w obwodzie, gdy znamy
> rezystancję obciążenia.

A jak obciązeniem jest dioda LED ? :-P

Albo nawet zarowka, o rezystancji zmierzonej na zimno 10 ohm ?

J.