Eksperyment myślowy, pytanie

piotr olczyk

Jak zachowa się ciało materialne blisko ziemi (kilka metrów od powierzchni) jeżeli w jednej chwili "przestanie odczuwać grawitację":
Zacznie się poruszać z przyśpieszeniem w przeciwnym kierunku do obrotu ziemi na stałej wysokości w stosunku do powierzchni ziemi?
Zacznie się poruszać z przyśpieszeniem po prostej stycznej do sfery ziemi w kierunku przeciwnym do obrotu ziemi ?
Pozostanie w spoczynku względem powierzchni ziemi?

WM

W dniu 2021-12-12 o 22:50, piotr olczyk pisze:
Obowiązuje I zasada dynamiki Newtona.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zasady_dynamiki_Newtona#I_zasada_dynamiki_(zasada_bezw%C5%82adno%C5%9Bci)

WM

Simpler

Coś jak balon, lub liść na wietrze chyba, czyli będzie wisieć w powietrzu i tyle.

piotr olczyk

Czy siła Coriolisa będzie działać na to ciało?

maluw...@gmail.com

Skoro grawitacja zniknie - opór powietrza zapewne
pomijasz, podobnie jak ziemski magnetyzm i pomniejsze -
nie będzie żadnej siły działającej na to ciało, więc będzie
się poruszać ruchem jednostajnym prostoliniowym.

robot

W dniu 12.12.2021 o 22:50, piotr olczyk pisze:
Zacznie się oddalać od powierzchni ziemi do góry i przemieszczać
względem powierzchni ziemi w kierunku przeciwnym do jej obrotu.

piotr olczyk

Moim zdaniem będzie się poruszać ruchem przyśpieszonym (będzie działać na to ciało siła odśrodkowa jako złożenie wielu ruchów obrotowych). Kierunek i prędkość początkowa zależy od początkowego położenia ciała względem ziemi na które nagle przestała działać grawitacja. Kluczowe w tym rozważaniu to siła odśrodkowa oraz:
ruch obiegowy układu słonecznego względem centrum galaktyki (prędkość liniowa ~220km/s)
ruch obiegowy ziemi wokół słońca (prędkość liniowa ~30km/s)
ruch obrotowy ziemi (prędkość liniowa na równiku ~460m/s),
bardzo, bardzo, małe znaczenie precesja i nutacja ziemi.

J.F

On Tue, 21 Dec 2021 06:17:23 -0800 (PST), piotr olczyk wrote:

> Moim zdaniem będzie się poruszać ruchem przyśpieszonym (będzie
> działać na to ciało siła odśrodkowa jako złożenie wielu ruchów
> obrotowych).

Nie ma sily odsrodkowej.

Wczesniej sie poruszalo z jakąs predkoscia obwodową, grawitacja
zakrzywiala ruch ... i mozliwe, ze dzialala jakas sila podtrzymujaca,
bo bez niej, to musialoby sie z I kosmiczna poruszac.

Po wylaczeniu grawitacji ... pozostaje pytanie co z ta dodatkową siłą
podtrzymujaca. Jak jej nie ma, to cialo kontynuje ruch po prostej.

Ciekawy moze byc co najwyzej opis przez obserwatora przymocowanego
do Ziemi, bo wzgledem niego to cialo sie oddala ..

J.

WM

W dniu 2021-12-14 o 17:17, piotr olczyk pisze:
Siły odśrodkowej nie będzie, bo nie ma siły dośrodkowej (ciało nie jest
na uwięzi).
Siły Coriolisa nie będzie, również z powodu braku uwięzi.

Gdy zanikła grawitacja, to ciało miało prędkość styczną do powierzchni
Ziemi i taka mu pozostanie dalej.

WM

piotr olczyk

No tak pytanie jest niepełne. Obserwator jest na ziemi.

robot

W dniu 21.12.2021 o 15:17, piotr olczyk pisze:
No, masz rację.
Ja brałem pod uwagę tylko ruch obrotowy ziemi wokół własnej osi.

robot

W dniu 22.12.2021 o 17:31, robot pisze:
Ale, chyba nie będzie to ruch przyśpieszony, raczej po prostej, z jednakową
prędkością względem ziemi ponieważ tylko grawitacja mogłaby wpłynąć na
zmiany prędkości lub kierunku ruchu tego ciała.
Dla uproszczenia pomijam wpływ ruchu atmosfery ziemskiej na to ciało.

Unknown

O jakim wpływie atmosfery piszesz?
Nie ma grawitacji, więc atmosfera będzie się zachowywać tak samo jak badane
ciało materialne.

WM

W dniu 2021-12-22 o 17:54, ydziO pisze:
No nie, powietrze będzie mikroskopijnymi kulami bilardowymi
rozpraszanymi i przechwytywanymi przez to ciało. Siły van der Waalsa, to
nie jest to samo co grawitacja. Utworzy się ogon gazowy, jak za kometą.

WM

Simpler

Co ty opowiadasz...
odśrodkowa to właśnie ten bajer ze styczną:
ciało poleci prosto, co dla stojącego na ziemi zrobi wrażenie oddalania z przyspieszeniem:
w^2 r, co jest właśnie nazywane przysp. odśrodkowym (dla małych przemieszczeń, znaczy: dr << R).

piotr olczyk

Jeszcze raz warunki eksperymentu. Tylko jedno ciało na ziemi (np. kula o promieniu 1cm) w jednej chwili przestaje "odczuwać" grawitację. Obserwator tego ciała jest na ziemi.

maluw...@gmail.com

Jeszcze raz: jeżeli na ciało nie działa żadna siła, lub wszystkie siły
działające równoważą się - ciało porusza się ruchem prostoliniowym
jednostajnym.

Wladek

Czemu nie zrobisz prostego doświadczenia?
Wystarczy koło (rowerowe) ustawione poziomo, jakiś elektromagnes na obwodzie,
kulka metalowa z łożyska. Rozkręcasz koło i w oznaczonym miejscu wyłączasz
elektromagnes (grawitację) i patrzysz, gdzie poleci kulka.

Władek.