fajny pomiar - może dla Władka

Simpler

Sep 26, 2022, 9:28:01 AMSep 26
Pomiar prędkości Ziemi w kosmosie -
wersja domowa, raczej nie wymaga zaawansowanej techniki.

Opis samej idei.

Mamy belkę, ramę długości L = AB = 10m, powiedzmy.

Chodzi o to aby wystrzelić dwa lasery z obu końców tej belki,
czyli z punktu A i B ale jednocześnie!

OK.
Jak to zrobić praktycznie?

Proste!

Ustawiamy dwa symetryczne punkty na ziemi, A' i B',
znaczy A'B' = AB = L.

i teraz odpalamy te dwa lasery z A i B - jednocześnie,
bo kontaktowo z A'B', które stoją twardo na glebie..

A = A' wtedy automatycznie B = B',
bo przesuwamy całą belkę, więc to się spotka, pokryje - jednocześnie!

a wtedy oba lasery startują jednocześnie,
i lecą poziomo - na siebie, o tak:

A==========> c-v c+v <=========B -----> v to całe jedzie

znajdujemy punkt spotkania obu tych laserów,
co raczej nie powinno być trudne,
i sprawdzamy w jakiej odległości to nastąpiło:

1. jeśli w środku: L/2 no to znaczy że v = 0

2. przesunięte było o dx, to znaczy że jedziemy:

dx < 0 -> do tyłu, a dx>0 -> do przodu...

Mierzymy ten dx i wyznaczamy z tego v = prędkość ziemi

(c-v)t = L/2 - dx;
(c+v)t = L/2 + dx

zatem:
dx i L - znamy, bo zmierzyliśmy.
zatem wyliczamy z tego: v i t.

dodajemy to stronami i jest:
(c-v)t + (c+v)t = L

czyli: 2c = L/t, zatem: t = L/2c

podstawiamy do dowolnego:
(c-v) L/2c = L/2 - dx
c-v = c - 2c dx/L)

zatem nasza zakazana prędkość wynosi:
v = 2dx c/L

jak widać sprawa jest dość prosta:
puszczamy te lasery jednocześnie - bo kontaktowo odpalane...

a potem mierzymy ten punkt spotkania: dx.

Są tu inne możliwości, np. możemy to całe obracać dookoła,
i mierzyć kąty zamiast dx,
co na to wyjdzie, bo potem sobie przeliczymy:

df = wt, itd.

t = L/(c-v),itd.

to są banały...

przy L = 10m, oraz przewidując v = 300 km/s,

otrzymamy tu aż dx = 5mm,
co jest raczej łatwe do... zauważenia.

czas przelotu dystansu 10m to 10/c = 33ns,
więc to też są spore liczny - łatwe do zmierzenia.

Wladek

Sep 26, 2022, 11:02:06 AMSep 26
On Monday, September 26, 2022 at 8:28:01 AM UTC-5, Simpler wrote:
> Pomiar prędkości Ziemi w kosmosie -
> wersja domowa, raczej nie wymaga zaawansowanej techniki.

Simpler, widzę że tylko z Tobą mogę podać na tematy zakazane-tabu. :).
Z innymi se ne da.

> [...]
> Jak to zrobić praktycznie?
>
> Proste!
>
> Ustawiamy dwa symetryczne punkty na ziemi, A' i B',

Można też postawić dwie proce na środku belki, skierowane na jej końce,
na których są włączniki laserów.
Można z tą belką lecieć z bardzo dużymi prędkościami, to i tak kamienie
do włączników dolecą w takim samym czasie, za jednym pociągnięcem sznurka.
Eistein tu nie stanie na przeszkodzie, chyba że się uprze, ale wtedy
on kamieniem z procy dostanie po łbie a nie włącznik :)

> i teraz odpalamy te dwa lasery z A i B - jednocześnie,
> bo kontaktowo z A'B', które stoją twardo na glebie..

Zgadza się.

> [...]
> i lecą poziomo - na siebie, o tak:
>
> A==========> c-v c+v <=========B -----> v to całe jedzie
>
> znajdujemy punkt spotkania obu tych laserów,

Takie małe różnice w czasie przelotów światła, 5mm
to chyba trochę problem.

> [...]
>
> 2. przesunięte było o dx, to znaczy że jedziemy:
>
> dx < 0 -> do tyłu, a dx>0 -> do przodu...
>
> Mierzymy ten dx i wyznaczamy z tego v = prędkość ziemi

Zaraz sie znajdą fachowcy i powiedzą, że te prędkości musisz poskładać relatywnie tzn, (c+v)/(1+v/c) = c
no i wtedy będzie c+c
ale
(c+c) / (1+c/c) = c
No i chyba w głosowaniu to przegramy a jeszcze i kijami nas obiją :(.

> [...]
> co jest raczej łatwe do... zauważenia.
>
> czas przelotu dystansu 10m to 10/c = 33ns,
> więc to też są spore liczny - łatwe do zmierzenia.

No i to już całkiem poważnie to wygląda.
Obracałem swoją rurę i nic nie zmieniło się na wykresach,
więc mamy dwie możliwości.
Albo eteru nie ma,
albo eter jest a Twoja belka i moja rura w nim spoczywają.
Nauka, za radą Einsteina uznała, że etera niet i nie muszą się więcej głowić, jak go wykryć.
Do tego trzeba trochę takich oszołomów, jak my Simpler :).

Pozdr. Władek.

Simpler

Sep 26, 2022, 12:16:01 PMSep 26
oni cały czas dodają c + v, tylko o tym jeszcze nie wiedzą...
podobne jak o spadaniu jabłek z drzew... bo kupują w marketach.

a 5mm to jest grubość zajebista... okiem to można zmierzyć!

Wladek

Sep 26, 2022, 1:20:26 PMSep 26
Albo ukrywają przed nami :).

> podobne jak o spadaniu jabłek z drzew... bo kupują w marketach.
>

> a 5mm to jest grubość zajebista... okiem to można zmierzyć!

Można, ale jak lecą na przeciw siebie, to jak mam wiedzieć miejsce, w którym się spotykają?
Trzeba na środku postawić dwa fotodetektory, jeden dostanie napięcie
i włączy stoper a drugi go napięciem wyłączy.
No ale to tylko 5mm drogi światła różnicy. Jest taki czuły stoper 60ns ?

Pozdr. Władek.

Simpler

Sep 26, 2022, 1:29:37 PMSep 26
od tego są wynalazki, pomysły i sposoby... aby takie pierdoły rozwiązywać.

dla mnie to jest pikuś...

całe pół centymetra! ja cie pier... nie potrafi zmierzyć... hahaha!

nanometry mierzą... no może chwalą się tylko,
no ale milimetry to już kpiny - dzieci takie rzeczy mierzą!

Simpler

Sep 26, 2022, 1:37:58 PMSep 26

> No ale to tylko 5mm drogi światła różnicy. Jest taki czuły stoper 60ns ?

0.005m/c = 1.67e-11 s

czyli to jest 0.0167 < 0.02 ns

zatem czasu tu nie zmierzysz, dlatego mówię o odległości:

mierzysz te 5mm, zamiast czas 0.02ns, bo tak jest łatwiej - proste?

5mm nawet grubym paluchem można namacać...
no a pikosekundy nikt nie widział.

Wladek

Sep 26, 2022, 1:49:15 PMSep 26
On Monday, September 26, 2022 at 12:37:58 PM UTC-5, Simpler wrote:
> 0.005m/c = 1.67e-11 s

Racja. odwrotnie to liczyłem.

> czyli to jest 0.0167 < 0.02 ns
>
> zatem czasu tu nie zmierzysz, dlatego mówię o odległości:
>
> mierzysz te 5mm, zamiast czas 0.02ns, bo tak jest łatwiej - proste?
>
> 5mm nawet grubym paluchem można namacać...

Ale jak? Masz dwie plamki w jednym miejscu.
Jak zmierzysz odległość między nimi, jak tam widzisz tylko jedną?
Stoperem wymierzysz różnicę w czasie, no ale jest znikoma.

> no a pikosekundy nikt nie widział.

No własnie. Z tym już gorzej.

Pozdr. Władek.

Simpler

Sep 26, 2022, 2:56:20 PMSep 26
Oj, nie szalej!

pół centymetra za pomocą laserów, bajerów nie dasz rady zmierzyć?

Nie żartuj sobie... poodbijaj to, obróć, przesuń, itd. - przecież to jest... łatwizna!

Możesz powiększyć z 10m do 100m, a wtedy już aż 5cm masz do wykrycia - palec w dupie...

Wladek

Sep 26, 2022, 4:35:05 PMSep 26
Podaj sposób, bo nie kumam :).
Mamy dwa lasery świecące prosto w siebie z dwóch końców belki.
Co masz na środku belki do pomiaru?
Palec? Calówkę? :)

Pozdr. Władek.

Simpler

Sep 27, 2022, 7:12:53 AMSep 27
może metodą Michelsona?

Puszczasz krótkie impulsy tylko, np. 0.1mm długości,

stawiasz pośrodku lustro - 45 stopni,
zatem te lasery odbiją się i pójdą pionowo...

potem odbijasz jeden drug raz o 180, no i wtedy się tam nałożą - interferencja, itd.

przesuwasz te lustro, tak aby wykryć ten punkt - gdzie oba naraz się odbijają,

no i to będzie ten szukany punkt, bo tylko wtedy będzie interferencja.

Robin

Sep 27, 2022, 8:10:02 AMSep 27
W dniu 2022-09-26 o 17:02, Wladek pisze:

> Simpler, widzę że tylko z Tobą mogę podać na tematy zakazane-tabu. :).

No, jak gwiazdy puste w środku, itd. Fajowo ;)

Robin

Simpler

Sep 27, 2022, 9:10:42 AMSep 27
Pewnie że są puste...

fizyka nie kłamie, bo to czuć i widać.
np. tu:
https://en.wikipedia.org/wiki/Achernar

to jest taka ekstremalnie rozkręcona gwiazda,
która właśnie pokazuje że jest pusta!

Dlaczego?

bo żaden solid nie wytrzymałby takiej rotacji,
a jedynie pusta sfera, bo to jest najbardziej wytrzymałe!

Poza tym:
o czarnych dziurach słyszałeś?
No i co: one puste są czy pełne? hihi!

Sama nazwa wskazuje...

Wladek

Sep 27, 2022, 5:33:36 PMSep 27
On Tuesday, September 27, 2022 at 6:12:53 AM UTC-5, Simpler wrote:
To już MM mierzyli i nie zmnierzyli.
ale wiemy już jak uruchomić dwa lasery jednosześnie na odległość (nie zbyt daleką)
Wiemy, że fala w eterze ma stałą prędkość w eterze i przy prędkości
fala nie nadaje się do przesłania informacju "start",bo poleci wolniej w jedną stronę
a szybciej w drugą, względem laserów i nie mamy jednoczesności.
Ale wiemy też, że cząstka ma inne własności. Eter na jej prędkość nie ma wpływu.
Wystrzelę ze środka wagonu, jednocześnie z karabinów dwa pociski, jeden do przodu a drugi do tyłu,
to one dolecą jednocześnie do końców wagonu, bez względu na prędkość wagonu.
Tam włączą lasery jednocześnie i różnicę czasu można jakoś zmnierzyć na środku wagonu :).

> [...]
>
> no i to będzie ten szukany punkt, bo tylko wtedy będzie interferencja.

Simpler

Sep 28, 2022, 11:08:58 AMSep 28
wtorek, 27 września 2022 o 23:33:36 UTC+2 Wladek napisał(a):

> To już MM mierzyli i nie zmnierzyli.

Oni zupełnie co innego mierzyli, tyle za pomocą interferencji.

> [...]
> Tam włączą lasery jednocześnie i różnicę czasu można jakoś zmnierzyć na środku wagonu :).

Nie. Tłumaczyłem to z 10 razy!

Armata w ruchu strzela z inną prędkością,
bo dokładnie tak jak ten wzór z STW!

w' = (u-v) / (1-uv/c^2)
taka będzie prędkość pocisku do tyłu

a do przodu:
w' = (u+v) / (1+uv/c^2)

co nie jest symetryczne względem armaty!

...do tyłu pociski latają szybciej.

Tu otrzymasz dokładnie ten sam rozjazd (jednoczesności), co dla światła,
bo na tym samym to polega: to jest synchronizacja Einsteina... czyli ta naiwna,
która zakłada c = const.

Simpler

Sep 28, 2022, 11:18:24 AMSep 28
Aby było full jednocześnie musiałbyś zapewnić: prędkość w prawo i to samo w lewo...
na jakiejś zębatce chyba,

albo koło obracasz, no to wtedy raczej równo się kręci... choć też niekoniecznie,
bo te kontrakcje dochodzą. :)