refrakcja - warunek graniczny

Simpler

Jaki jest warunek konieczny aby światło mogło krążyć dookoła Ziemi w atmosferze? :)

Łukasz Smoliński

niedziela, 28 listopada 2021 o 20:48:53 UTC+1 Simpler napisał(a):
> Jaki jest warunek konieczny aby światło mogło krążyć dookoła Ziemi w atmosferze? :)

Przecie refrakcja ma maksymalnie 50% odbicia w mocy. Nie ma takiej opcji. Równie dobrze mógłbyś zapytać jak zrobić światłowód w którym krąży światło. Nie rozchodzi się o kąty odbicia czy wysokość atmosfery itd. Tylko, że moc jest tracona i nic nie będzie krążyć "zbyt długo". Weź no rozjaśnij o co ci chodzi.

Łukasz Smoliński

Z rym 50% to pojechałem, ale z pewnością nie jest 100%. Dla szkła, lustra weneckiego chyba jest 50%.

Simpler

straty są nieistotne.

konkretnie chodzi o taki motyw: patrzysz lunetą poziomo i widzisz swoje plecy.
Jasne?

konkretnie to jest zadanie :
n(r) = ?
czyli na zmiany wsp. refr. n z wysokością r.

konkretniej chyba tak:
grad n(r) = ?

Łukasz Smoliński

To tak prosto też nie będzie. Przecież na różnych wysokościach różna gęstość atmosfery, a co za tym idzie inny wsp. refr. a przecież możesz tę lunetę pod kątem ustawić jakimś.

Chyba, że upraszczamy, że atmosfera jednakowa i kąt jakiś ustalony 45 ?

Simpler

poniedziałek, 29 listopada 2021 o 15:14:25 UTC+1 luksm...@gmail.com napisał(a):
promień leci dookoła, zatem luneta celuje poziomo.

> Chyba, że upraszczamy, że atmosfera jednakowa i kąt jakiś ustalony 45 ?

Przestań kombinować, po prostu rozwiąż to zwyczajnie.

Simpler

z Fermata:

int nds -> min

ale na okręgu mamy: ds = rdf
zatem tu nie co robić.

y = n(r)*r -> min

czyli :

dn/dr r + n dr/dr = 0

dn/n = -dr/r

co daje:

n(r) = k/r, k - jakaś stała

no i to tyle - tak wygląda warunek dla krążenia światła dookoła w atmosferze.