Na rozkręcenie, niezbyt trudne zadanko astronomiczne.

bartekltg

Zdziadzialiście zupełnie i przez brak wyzwań wątki się grupie rozregulowały.

Zadanko, ktore byc moze nawet kiedyś wysylalem. Nie za trudne (licealista przyniósł), nie za łatwe (zrobic nie umiał).

bezpośredni: https://i.ibb.co/HXLQTmQ/b6878392-f109-47e7-810f-41264070f5ad.jpg
czy, jaks ię ktos brzydkiego linku boi: https://ibb.co/BwHR28R

W skrócie, gapimy się na układ podwójny - dwie gwiazdy okrązają się wzajemnie. Jedna gwiazda podbiera drugiej materię! Wyciąga gazy i wciaga do siebie. To im mieco zmienia orbitę w czasie.

Znamy odległość gwiazd od siebie, bardzo dokładnie mierzymy,
jak się obraca (znamy okres T) - w sumie mamy wieloletnie dokładne pomiary, tak, że możemy badać zmiany w okresie obiegu na przestrzeni dłuzszego czasu.

Zakałdamy, że transfer materii jest stały w czasie naszych pomiarów, orbity sa praktycznie kołowe, układ nie gubu materii, tylko co wypadło z jednej gwiazdy, wpada do drugiej.

Jakie masy mają te gwiazdy i jaki jest transfer materii pomiędzy nimi?

Na zachętę, we wzorkach sa ułamki i dzielenie. I prawie zawsze gwiazdy mają rozne masy. :)

pzdr
bartekltg

maluw...@gmail.com

On Friday, 19 November 2021 at 01:28:14 UTC+1, bartekltg wrote:
> [...]
>
> Zakałdamy, że transfer materii jest stały w czasie naszych pomiarów, orbity sa praktycznie kołowe

Ale wiesz że twoje zadanie nie trzyma się specjalnie kupy?
Skoro orbita się znacząco zmienia, to nie może być
cały czas kołowa, a dodatkowo transfer musi się zmieniać
również?

maluw...@gmail.com

Niezależnie, skoro znamy odległość i okres - po cholerę nam
badanie zmian? Dla orbity kołowej to dane wystarczjące do
określenia mas. Czy się mylę?

J.F

Niby tak, ale ... taki uklad podwojny trwa prawdopodobnie grube
miliony lat.
Zachodzi wiec raczej pytanie z jaka dokladnoscia astronomowie potrafia
zmierzyc dT/T :-)

J.

bartekltg

piątek, 19 listopada 2021 o 09:50:43 UTC+1 maluw...@gmail.com napisał(a):

> [...]

Pomyśl głębiej.
Potrafisz sobie wyobrazić np Ksiazyc na prawie kołowej orbicie,
który jednocześnie się oddala?
Można by nawet zadać pytanie: jakie warunki musza spełniac
siły działające na orbitujący obiekt, aby orbita ewoluowała
bez wprowadzania ekscentryczności.

Spokojnie, jeśli wymiana masy jest wolna (w porównaniu do
okresu obiegu) i stała, orbity porzostaną porzędne.
Liczenie tego jest upierdliwe, ale jak jesteś nieprzekonany,
możesz to posymulować.

Zresztą, możesz pokombinować bez tego założenia.
Głównym problemem będzie nie tyle mechanika orbitalna,
co przyjęcie rozsądnych założeń o tym, jak wygląda wymiana tej masy.

> Niezależnie, skoro znamy odległość i okres - po cholerę nam
> badanie zmian? Dla orbity kołowej to dane wystarczjące do
> określenia mas. Czy się mylę?

Skoro nie podałes nam wyników, to chyba tak.
Co ci w układzie podwojnym daje informacja o wielkiej
polosi (to, po prostu promieniu) i okresie obrotu?
Z prawa Kepplera masz jedynie sumę obu mas.

Można by się zastanawiać, czy skoro widzimy wielką półoś,
to czy nie widzimy proporcji promieni wokol srodka, w jakim się
obracają. W rzeczywistych pomiarach jest to znacznie
trudniejsze do zmierzenia.

No i jeszcze jest pytanie o tempo wymiany masy.
Tego nie wyciagniesz z jednego pomiaru.

bartekltg

bartekltg

piątek, 19 listopada 2021 o 09:55:46 UTC+1 J.F napisał(a):
si się zmieniać

> Niby tak, ale ... taki uklad podwojny trwa prawdopodobnie grube
> miliony lat.

Zależy od układu.

> Zachodzi wiec raczej pytanie z jaka dokladnoscia astronomowie potrafia
> zmierzyc dT/T :-)

OK. Bardzo dobrze, żer o to pytasz. Rozwiąż zadanie i powiedz, jaka jest
wymagana dokładność tych pomiarów, aby uzyskać rozsądne oszacowania.

Powiedzmy chcemy mieć wielkośc transferu / suma mas i proporcje
masa i-tej gwiazdy / suma mas z dokładnoćiami 5%.
:)

Możesz oszacować i bezwzględne wielkości z taką dokładnością,
te proporcje wyzej będzie ciut łatwiejsze (ale nie jakos bardzo,
po prostu nie bedziesz musial uwzględniać niepewnosic pomiaru wielkiej polosi)

pzdr
bartekltg

maluw...@gmail.com

On Friday, 19 November 2021 at 14:33:02 UTC+1, bartekltg wrote:

> Pomyśl głębiej.
> Potrafisz sobie wyobrazić np Ksiazyc na prawie kołowej orbicie,
> który jednocześnie się oddala?

Potrafię sobie bez problemu wyobrazić również rycerzy
Jedi wymachujących mieczami świetlnymi. Na jakiej w
ogóle zasadzie działa to przekazywanie masy? Skoro
gwiazda jest zrównoważona na orbicie wokół innej
gwiazdy, to jej poszczególne atomy też powinny być.
Chyba, że jakoś strasznie mocno wirują.

A weź pierścień Saturna. załóżmy, że od czasu do czasu
jakaś bryłka z dołu przytrze o atmosferę i zleci. Czy z tego
powodu pozostałe bryły miałyby przejść na wyższą orbitę?
kołową?

A, dobra, wycofuję uwagi. W sumie, nie chce mi się o
tym myśleć.

bartekltg

piątek, 19 listopada 2021 o 17:50:41 UTC+1 maluw...@gmail.com napisał(a):

> [...]
> gwiazda jest zrównoważona na orbicie wokół innej
> gwiazdy, to jej poszczególne atomy też powinny być.

Gwiazda puchnie. Powolutku, ale jednak. I to puchnięcie
powoduje, że trochę gwiazdy zaczyna wystawać ponad
powierzchnię Roche'a i już sie grawitacyjnie nie trzyma.

http://www.astrouw.edu.pl/~wyrzykow/LECTURES/ASTRO-FIZYKA-2015/A06.pdf (od dtr 16)
https://en.wikipedia.org/wiki/Binary_star#Mass_transfer_and_accretion
https://en.wikipedia.org/wiki/Roche_lobe

Dokładne modelowanie tego zjawiska jest znacznie trudniejsze niż
to zadanko.

bartekltg

Ghost

W dniu 19.11.2021 o 01:28, bartekltg pisze:
> [...]
>
> Znamy odległość gwiazd od siebie, bardzo dokładnie mierzymy,

Nie znamy , w tresci zadania nie ma nic na ten temat ze znamy.
Znamy tylko dT/T.

maluw...@gmail.com

Słusznie, Ghost. Typowe fizykoidiotowe "zakładamy to i śmo
i piszemy palcem po wodzie".

Wladek

On Saturday, November 20, 2021 at 2:43:34 AM UTC-6, Ghost wrote:
> [...]

A druga nie pobbiera materii piewrszej?
Założenie, że tylko jedna podbiera.

> Nie znamy , w tresci zadania nie ma nic na ten temat ze znamy.
> Znamy tylko dT/T.

Władek.

Ghost

W dniu 19.11.2021 o 01:28, bartekltg pisze:
Dajesz rozwiązanie. Oczywiście spełniające warunki zadania.

bartekltg

To pozwala jedynie na określenie względnych wielkości (dlaczego).
A zdaja się pytać o bezwzględne. Łatwiej dorzucić coś co daje nam
sumę mas niż tłumaczyć "pokazcie względne wielkości".

Znajomość sumy mas mozemy mieć z innych pomairów, np
jakeigoś obiektu krążacego wokol tego ukłądu podwojnego.
Co kto woli.

bartekltg

bartekltg

sobota, 20 listopada 2021 o 15:18:07 UTC+1 Wladek napisał(a):

> A druga nie pobbiera materii piewrszej?
> Założenie, że tylko jedna podbiera.

No, jedna oddaje druga pobiera.

bartekltg

bartekltg

niedziela, 21 listopada 2021 o 00:17:05 UTC+1 Ghost napisał(a):

> Dajesz rozwiązanie. Oczywiście spełniające warunki zadania.

Nie no, dajmy szansę grupowiczom.

bartekltg

Wladek

No to mniej więcej taka klepsydra kosmiczna?

> bartekltg

Władek.

maluw...@gmail.com

Z kilku założeń nie zdajesz sobie sprawy, jak zwykle.

bartekltg

Nawet bardzo. Wpisz w google: binary star mass transfer
i kliknij ""grafika".

Ale to nie ma wielkiego znaczenia, jak wolisz, myśl o dwóch
planetach, gdzie z jednej ufole wystrzeliwują wielkim działem
piach na drugą ;-)

pzdr
bartekltg

Wladek

Grafika ładna, ale dlaczego nasz księżyc nie "pije" wody z oceanów na Ziemi? Przecież ją też przyciąga bo są tego efekty :).
A gdyby taką plepsydrę zamocować środkiem na środku wirówki, to piasek się będzie przesypywać?

> pzdr
> bartekltg

Pozdr. Władek.

Unknown

Wladek <wla...@gmail.com> wrote:

> Grafika ładna, ale dlaczego nasz księżyc nie "pije" wody z oceanów na
> Ziemi? Przecież ją też przyciąga bo są tego efekty :).
Bo jest za lekki.

Wladek

On Monday, November 22, 2021 at 10:22:06 AM UTC-6, undefined wrote:

> Bo jest za lekki.

Słońce większe i też nie pije.

Unknown

Wladek <wla...@gmail.com> wrote:

> Słońce większe i też nie pije.

Z tego samego powodu. Jak będzie masywniejszy, to by pił, pod warunkiem, że
najpierw nie wyparuje.

bartekltg

poniedziałek, 22 listopada 2021 o 16:22:03 UTC+1 Wladek napisał(a):

> Grafika ładna, ale dlaczego nasz księżyc nie "pije" wody z oceanów na Ziemi? Przecież ją też przyciąga bo są tego efekty :).

Bo powierzchnia Ziemi jest daleko od strefy Roche'a ukłądu Ziemia - Ksieżyc.
Mówiąc po ludzku, siły grawitacji i ebzwłądnosći działąjace na kropelkę na powierzchni oceanu
są skeirowane w dół. Jest to prawda wszędzie na powierzchni, o czymmożna się przekonać
odwiedzając czaesem powierzchnie Ziemi:)

Obedność Księzyca lekko zmniejsza wypadkową siłę działającą na taką kropelkę,
ale nigdy nie przeważa.

I tak to wygląda dla wiekszości par ciał. Ale jak gwiazdy są odpowiednio blisko
i jedna jest odpowiednio wielka, to może wypełniać całe wnętrze powierzchni
Roche'a. I wtedy jak puchnie, co gwiazdy mają w zwyczaju, ta wystająca materia
oddryfowyje.

Zerknij na linki które podałęm w pośćie 19 lis 2021, 18:43:20,
wiki i jakieś proste slajdy, ale wyjaśniają podstawy.

> A gdyby taką plepsydrę zamocować środkiem na środku wirówki, to piasek się będzie przesypywać?

Zwykłą klepsydrę, z szyjką na osi obrotu i zbiorniczkami po bokach?
No, jeśli nie będzie to na tyle duza klepsydra, by miała włąsną grawitację :)
to piasek bedzie siedział grzecznie w naczynkach.

pzdr
bartekltg

Simpler

jakieś banały.

w^2 = G(M+m)/a^3

w^2*a^3 = G(M+m) = const

w przypadku M = m, mamy pewnie w = max,
zatem to będzie maleć, więc odległość a rośnie...

w przypadku zasysania większej masy przez mniejszą będzie odwrotnie, aż do momentu zrównania mas.

bartekltg

> w^2 = G(M+m)/a^3
>
> w^2*a^3 = G(M+m) = const

No, jesteś na tropie. To równanie nie wystarczy i trzeba te masy jeszcze stąd wyciagąć,
ale to najbardziej związany z tematem post do tej pory ;-)

bartekltg

Krzysztof

Gdzież się podziewałeś Simplerze, gdy arytmetyczne matołki
przekształcały a/b/c w ac/b?
Tylko ty i Władek podaliście poprawne przekształcenie a/bc;
ty nawet napisałeś jak to wygląda z punktu informatyki.
Nie znikaj, bo bez ciebie nudno w tych "burzach" mózgów z kalarepami :-)

Robin

W dniu 2021-11-23 o 13:55, Krzysztof pisze:
A jakim cudem, debilu, z (c+v)/(1+v/c) uzyskałeś a/b/c?

Robin

bartekltg

wtorek, 23 listopada 2021 o 15:12:14 UTC+1 Robin napisał(a):

> A jakim cudem, debilu, z (c+v)/(1+v/c) uzyskałeś a/b/c?

Student zoologii nie był przygotowany do egzaminu. Dowiedział się jednak,
że profesor robił kiedyś doktorat na temat dżdżownic, wie o nich wszystko
i często o to pyta. Student nauczył się więc wszystkiego o dżdżownicach.
Na egzaminie profesor zapytał jednak:
– Co pan wie o słoniach?
– O…o słoniach? No więc słoń, to dziwne zwierzę.
Jego trąba przypomina dżdżownicę. A dżdżownica…

bartekltg

bartekltg

piątek, 19 listopada 2021 o 01:28:14 UTC+1 bartekltg napisał(a):
> [...]
>

> Na zachętę, we wzorkach sa ułamki i dzielenie. I prawie zawsze gwiazdy mają rozne masy. :)

Opornie idzie. To hint:

Napiszcie relację na moment pędu. L = .....

Moment pędu jest stały (dlaczego), to jakby to teraz zróżniczkować, dostaniemy

0 = .....

pzdr
bartekltg

Unknown

No tak.
Doskonała metafora.

maluw...@gmail.com

On Tuesday, 23 November 2021 at 15:26:35 UTC+1, bartekltg wrote:

> Moment pędu jest stały (dlaczego),

Tylko że wchodzą w niego obroty własne obu.

maluw...@gmail.com

A tak przy okazji, to ten moment pędu to jest stały licząc wg
lokalnego czasu pierwszej gwiazdy, lokalnego czasu
drugiej gwiazdy czy lokalnego czasu odległego obserwatora?
Jak to właściwie jest w tej waszej debilnej religii, biedny
przygłupku?

maluw...@gmail.com

Wchodzi też, rzecz jasna, w grę lokalny czas środka mas...

J.F.

Użytkownik "maluw...@gmail.com" napisał w wiadomości grup
Jak jest ... skomplikowanie.
Dlatego nie wszystko jest prosto wyliczalne.

J.

maluw...@gmail.com

Tyle to ja sam wiem i nie takiej odpowiedzi oczekuję
od gościa który próbuje zgrywać jaśnie oświeconego
guru.

Prawdę mówiąc, odpowiedź jakiej oczekuję od Bartka
jest dość podobna do tej, którą ty oczekujesz od Krzyśka
zapytanego czy m7 czy m8.

J.F.

Użytkownik "maluw...@gmail.com" napisał w wiadomości grup
On Wednesday, 24 November 2021 at 15:10:03 UTC+1, J.F. wrote:

>Tyle to ja sam wiem i nie takiej odpowiedzi oczekuję
>od gościa który próbuje zgrywać jaśnie oświeconego
>guru.

Wcale nie twierdze, ze sie na tym znam doskonale.
Natomiast wiem, ze czasem latami trwalo opracowanie/rozwiazanie
prostych przypadkow,

>Prawdę mówiąc, odpowiedź jakiej oczekuję od Bartka
>jest dość podobna do tej, którą ty oczekujesz od Krzyśka
>zapytanego czy m7 czy m8.

No jak - to jakbys porownywal np 2+2, z czyms matematyczny bardzo
skomplikowanym - np rachunek wariacyjny.

masz tu pare hasel

https://en.wikipedia.org/wiki/Relativistic_angular_momentum

A Krzysztofowi mozesz napisac, co myslisz o jego dwoch ważeniach :-)

J.

Unknown

Już mu powiedział. Dowiedział się że informatycy się nie znają. Czy coś w
tym stylu.
> J.

bartekltg

Żadnej relatywistyki, puki nie okaże się niezbędna.

bartekltg

Simpler

Masa i moment pędu jest zachowany,
zatem takie coś w praktyce wymaga wiedzy o rozmiarach gwiazd: moment bezwładności .

No a dla punktowych mas... dla m -> 0 otrzymamy w -> oo.

Ghost

W dniu 22.11.2021 o 02:53, bartekltg pisze:

> [...]
>
> Znajomość sumy mas mozemy mieć z innych pomairów, np
> jakeigoś obiektu krążacego wokol tego ukłądu podwojnego.

Jestes pewien, ze w tym miejscu odpowiadasz na moj post?
Message has been deleted

Simpler

> [...]
>
> Jakie masy mają te gwiazdy i jaki jest transfer materii pomiędzy nimi?

dla M+m = const z tego mamy:

2w'/w = -3a'/a

teraz bierzemy kręt:
L = mM/(M+m) a^2 w

z tym robimy tak samo, otrzymując:

m'/m + M'/M + 2a'/a + w'/w = 0

eliminujemy a'/a, co daje

2w'/w = 3/2(m'/m + M'/M) + 3/2w'/w
w'/w = 3(m'/m + M'/M)

ale: m = m - kt, oraz M = M + kt, gdzie k - szybkość przepływu masy w [kg/s], zatem:
m' = -k; M' = k

co finalnie daje:
w'/w = -3k(1/m - 1/M) => k = ...

można rozwiązać to sobie zwyczajnie:

Widać że to jakoś aż kubicznie jedzie w funkcji różnicy odwr. mas: 1/m - 1/M = (M-m)/Mm