Matematyka w polityce

WM

Kupiłem sobie książkę:
Ian Stewart
Po co nam matematyka.

Informacje o matematyce w służbie polityki są bardzo ciekawe.
Gdy w danym okręgu wyborczym, przewaga jest po stronie przeciwnika, to
możemy tak podzielić okręgi, że to my wygramy.
Byłem zaskoczony, że takie manipulacje są możliwe i legalne.

https://www.proszynski.pl/Po_co_nam_matematyka__Niedorzeczna_skutecznosc_matematyki-p-37031-.html

--
WM

J.F

On Thu, 23 Jun 2022 23:02:11 +0200, WM wrote:
> [...]
> Gdy w danym okręgu wyborczym, przewaga jest po stronie przeciwnika, to
> możemy tak podzielić okręgi, że to my wygramy.

A to nie bylo slychac przy okazji ostatnich wyborow?

> Byłem zaskoczony, że takie manipulacje są możliwe i legalne.

A kto ustala okręgi ? :-)

> https://www.proszynski.pl/Po_co_nam_matematyka__Niedorzeczna_skutecznosc_matematyki-p-37031-.html

Przy czym wybory amerykanskie i angielskie sa nieco inne :-)

J.

maluw...@gmail.com

Stuknąłem młotkiem - 1$
Wiedziałem, gdzie - 9$
To nie młotek był tu skuteczny, tylko ten, co wiedział gdzie nim
stuknąć. Z matematyką jest podobnie ( z zachowaniem proporcji).
Oczywiście, mówię tu o poważnej matematyce, takiej jak np.
geometria Euklidesa.

WM

W dniu 2022-06-24 o 11:05, maluw...@gmail.com pisze:
(...)

> Stuknąłem młotkiem - 1$
> Wiedziałem, gdzie - 9$

Wątpię, że wiedziałeś gdzie powinieneś się stuknąć młoteczkiem ;)

> [...]
> stuknąć. Z matematyką jest podobnie ( z zachowaniem proporcji).
> Oczywiście, mówię tu o poważnej matematyce, takiej jak np.

Autor pisze o tym jakie kontrowersje wywoływały rozmaite nowe pomysły w
matematyce.
Przykład:
Liczba urojona pozwoliła wprawdzie na znalezienie pierwiastków równania
trzeciego stopnia, ale długo nie była uznawana przez główny nurt nauki.

WM

maluw...@gmail.com

No, urojenia o liczbach zaowocowały urojeniami o pierwiastkach.
Ekstra.
Żartowałem.

Simpler

co tu jest do uznawania?

i = (0,1),
zespolone to algebra par, a nie singli...

x^3 - x^2 + x - 1 = 0

to ma jedno zero w R: 1,
no a w C = zespolonych 3: 1,i,-i

Cezary Grądys

W dniu 23.06.2022 o 23:02, WM pisze:
Nie nazywał bym tego oszustwa matematyką. To poziom młodszych klas
podstawówki.

--
Cezary Grądys
czar...@wa.onet.pl

Cezary Grądys

W dniu 24.06.2022 o 12:05, WM pisze:
> [...]
> Liczba urojona pozwoliła wprawdzie na znalezienie pierwiastków równania
> trzeciego stopnia, ale długo nie była uznawana przez główny nurt nauki.

Liczby zespolone ułatwiły znacznie rachunki w elektrotechnice ( i pewnie
nie tylko), podobnie jak kiedyś logarytmy ułatwiły mnożenie w
astronomii.

--
Cezary Grądys
czar...@wa.onet.pl

maluw...@gmail.com

Tyle, że to nie są żadne liczby, tylko wektory 2elementowe.
Ale owszem, ich algebra ma sens.

WM

W dniu 2022-06-24 o 20:31, Cezary Grądys pisze:
Kolumbowi ktoś kiedyś powiedział, że nie zrobił nic wielkiego, bo każdy
kapitan potrafi powtórzyć jego wyczyn, czyli pożeglować na zachód.
Wtedy to Kolumb zademonstrował swoją słynną sztuczkę z jajkiem.

Nie jest ważne, czy to matematyka górna, czy dolna, bo liczy się sam
pomysł na fajną sztuczkę.

WM

J.F

On Thu, 23 Jun 2022 23:02:11 +0200, WM wrote:

To byla teoria, a tu praktyka:

https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/pis-planuje-rewolucje-w-wyborach-prof-waldemar-wojtasik-smierc-malych-partii/l9ew4rn

J.

Wladek

Cytat
Da się to precyzyjnie policzyć?

Z dużym prawdopodobieństwem, zakładając przewidywany rozkład poparcia w dniu wyborów, w geograficznym ujęciu mapy wyborczej. Jest to skomplikowane, ale najogólniej rzecz biorąc, trzeba sięgnąć po wyniki z kilku ostatnich wyborów pokazujących pewne tendencje, założyć margines możliwych zmian i na tej podstawie da się z dużą dokładnością przewidzieć, ile mandatów może przypaść konkretnej partii w danym okręgu.
Koniec cytatu.

Po co więc wybory? Matamatyka wystarczy :).

Cytat
Platforma do pewnego stopnia dość skutecznie wykorzystywała to narzędzie. Przykład piłkarza Tomasza Frankowskiego, czy szczypiornisty Bogdana Wenty, którzy z sukcesem startowali w wyborach do Parlamentu Europejskiego, pokazuje, że to może mieć sens.
Koniec

I sportowcy mają rządzić krajem?

> J.

Władek.

WM

W dniu 2022-06-28 o 16:04, J.F pisze:
Chcą doprowadzić do unicestwienia małych partii.
Zastanawiam się, czy tradycyjny system dwupartyjny np.: konserwatyści,
kontra liberałowie, jest w dzisiejszych czasach możliwy?
Niestety chyba nie, bo decydują sondaże, a nie historyczne wartości
danej partii.
Mamy teraz partie kameleony, których strategię wyznacza statystyka.

WM

Wladek

No, ale każdy obywatel - wyborca powiniem mieć własny rozum a nie opierać się na sondaźach.

Pozdr. Wladek.

J.F

On Tue, 28 Jun 2022 20:30:43 +0200, WM wrote:

> Chcą doprowadzić do unicestwienia małych partii.

Niekoniecznie - bo przeciez sami sa koalicją malych partii.
Na razie razem, ale zawsze moze sie urwac.

> [...]
> kontra liberałowie, jest w dzisiejszych czasach możliwy?
> Niestety chyba nie, bo decydują sondaże, a nie historyczne wartości

Przede wszystkim - system wiekszosciowy/jednomandatowe okregi wyborcze
prowadzą do powstania systemu dwupartyjnego.
UK wyjatkiem.

My mamy system proporcjonalny, ktory jednak troche promuje silne
partie przy podziale mandatow. Albo i wcale nie tak troche,
i tu mozna manipulowac :-)

> Mamy teraz partie kameleony, których strategię wyznacza statystyka.

Z drugiej strony - posel nie krowa, i poglady moze zmienic.
Czasem tylko troche.
Albo pojsc na polityczny kompromis.

Czy stwierdzic chwilową koniecznosc.

J.

WM

W dniu 2022-06-28 o 21:54, J.F pisze:
Partie manipulują wyborcami, oszukując i obiecując to, czego z góry
wiadomo, że nie będą w stanie spełnić.
Ewa Wachowicz powiedziała, że dlatego odeszła od polityki, bo nie
aprobowała tego, że interes partii był ważniejszy, niż interes społeczny.

Myślę, że wszystko się zmieni, gdy powstaną niezależne i ogólnie
dostępne symulatory wpływu decyzji politycznych na stan państwa.
Skończą się obiecanki cacanki.
Wyborca sprawdzi sobie jak dana partia wpłynie na jego życie i zagłosuje
świadomie :)

WM

Wladek

On Tuesday, June 28, 2022 at 4:11:18 PM UTC-5, WM wrote:
> W dniu 2022-06-28 o 21:54, J.F pisze:
Musiałoby być tyle partii ile wyborców :).

> WM

Pozdr. Władek.

WM

W dniu 2022-06-28 o 23:47, Wladek pisze:
Przy powszechnym dostępie do sieci, jestem w stanie wyobrazić jak by to
mogło funkcjonować :)

WM

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 08:22:53 UTC+2, WM wrote:
> W dniu 2022-06-28 o 23:47, Wladek pisze:
Proponuję przeczytać
Chwała Aten. Dzieje najwspanialszej cywilizacji na świecie
Anthony Everitt
Demokracja partyjna, którą mamy, wcale nie jest taka zła.

WM

W dniu 2022-06-29 o 08:42, maluw...@gmail.com pisze:
Dla władzy jest wręcz znakomita.

WM

Wladek

On Wednesday, June 29, 2022 at 1:22:53 AM UTC-5, WM wrote:
> W dniu 2022-06-28 o 23:47, Wladek pisze:
No, ale patrzeć na partie, to każda chce rządzić dla dobra społeczeństwa.
Znasz taką, która chce źle rządzić? :).

> WM

Pozdr. Władek.

WM

W dniu 2022-06-29 o 13:41, Wladek pisze:
Rzecz w tym, że priorytetem jest dobro partii, nie interes społeczny.

WM

maluw...@gmail.com

A myślisz, że priorytetem wyborcy jest...?

WM

W dniu 2022-06-29 o 14:15, maluw...@gmail.com pisze:
Priorytetem wyborcy musi być to, co z własnych podatków dostanie
łaskawie od władzy.
Władza oczywiście wie lepiej jak powinien żyć wyborca i zwykle uważa, że
nie musi się z nim w tej sprawie konsultować.

WM

Wladek

To po co głosować na takie partie?

> WM

Pozdr. Władek.

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 14:59:50 UTC+2, WM wrote:
> W dniu 2022-06-29 o 14:15, maluw...@gmail.com pisze:
Musi być, ale nie jest.
Podatki nie są własnością wyborcy, tylko społeczną.
Jest dość oczywiste, że jeśli to wyborca będzie sam
decydował, czy zapłacić czy nie - to w większości
przypadków nie zapłaci.
Partia się dość często (zazwyczaj?) liczy z interesem
elektoratu, który jest o wiele bardziej zbliżony do
interesu społecznego niż własny interes pojedynczego
wyborcy. Mówię oczywiście o demokracji partyjnej,
nie o dyktaturze partyjnej.

WM

W dniu 2022-06-29 o 15:14, Wladek pisze:
Bo nie ma wyboru.

Potrzebuję partii, która rozezna potrzeby wyborców i optymalnie im to
zapewni.

Zamiast tego mam partię, która troszczy się głównie o własne interesy,
traktując demonstracyjnie wyborców z góry.

WM

Wladek

Chyba każda "wadza" rozdziela nasze podatki na jakieś cele a one są różne.
Przed wyborami, PIS obiecał 500+ a opozycja grzmiała, że pieniędzy na to nie ma. Znalazły się.
Obniżą wiek emerytalny. Obniżyli.
Zmniejszą podatki. Zmniejszyli.
Opodatkują banki. Opodatkowali, choć opozycja grzmiała, że to katostrofa.
Z daleka może inaczej to widzę, ale trochę obietnic spełnili.
Co do podatków, to ja płacę podatek od domu ok.150m kw. z małą działką
$4500.00 rocznie. Emerytury mam $18000 rocznie.
Jak to przedstawia się w Polsce?

> Władza oczywiście wie lepiej jak powinien żyć wyborca i zwykle uważa, że
> nie musi się z nim w tej sprawie konsultować.

Aż tak na to patrzeć nie można. Gdyby chcieli zbudować autostradę,
to powinni ogłosić zbiórkę pieniędzy? Ile byś na to dał?
Mają budżet i dzielą.

> WM

Pozdr. Władek.

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 15:28:18 UTC+2, WM wrote:
> W dniu 2022-06-29 o 15:14, Wladek pisze:
Potrzebujesz grupy lojalnych, bezinteresownych, uczciwych
i inteligentnych służących. A gwiazdki z nieba też?

Wladek

On Wednesday, June 29, 2022 at 8:28:18 AM UTC-5, WM wrote:
> W dniu 2022-06-29 o 15:14, Wladek pisze:
Załóż takową :).
Napisałem Simplerowi i Tobie napiszę.
Jeśli przyjdziesz na wieś i powiesz:
wybierzcie mnie na sołtysa.
To nie bardzo chciałbym Ciebie widzieś na tym stołku.
Ale jeśli mieszkańcy przyjdą do Ciebie z prośbą abyś został sołtysem,
to będziesz na właściwym miejscu.

> Zamiast tego mam partię, która troszczy się głównie o własne interesy,
> traktując demonstracyjnie wyborców z góry.

Masz ich tam więcej do wyboru :).

> WM

Pozdr. Władek.

WM

W dniu 2022-06-29 o 15:22, maluw...@gmail.com pisze:
Z takim ujęciem sprawy jestem gotów się zgodzić.
Zwłaszcza z ostatnim zdaniem.

WM

J.F

Znalazly sie. Ciekaw jestem skad ... i skad wiedzieli, ze sie znajdą.
Fakt, ze poczatkowo to bylo dopiero "na drugie dziecko".

Helikopterow nie kupili.

> Obniżą wiek emerytalny. Obniżyli.

Obnizyc latwo. Utrzymac system za pare lat ... a to juz moze nie oni.

> Zmniejszą podatki. Zmniejszyli.

no to skad te pieniadze?
Teraz Nowy Burdel - zmniejszyli czy zwiekszyli ?

> Opodatkują banki. Opodatkowali, choć opozycja grzmiała, że to katostrofa.

Jak widac nie, moze dla Czarnieckiego :-)

No i moze stad te pieniadze ... ale nie, to nie te kwoty ..

> Z daleka może inaczej to widzę, ale trochę obietnic spełnili.
> Co do podatków, to ja płacę podatek od domu ok.150m kw. z małą działką
> $4500.00 rocznie. Emerytury mam $18000 rocznie.
> Jak to przedstawia się w Polsce?

U nas od lat straszą, ze bedzie podatek jak w USA, ale na razie zadna
wladza sie nie odwazyla.
podatek od nieruchomosci prywatnych jest malutki - gmina ustala, ale
nie wiecej niz 0.89zl/m.kw budynku.
Ale juz w dzialalnosci gospodarczej 25.74 zl/mkw
Plus za dzialke

https://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-finanse/podatek-od-nieruchomosci-za-2022-r-stawki-terminy-ulgi,331871.html

> Aż tak na to patrzeć nie można. Gdyby chcieli zbudować autostradę,
> to powinni ogłosić zbiórkę pieniędzy? Ile byś na to dał?
> Mają budżet i dzielą.

Autostrada bedzie dla wszystkich, a placic maja ochotnicy?
Tak sie raczej nie da :-(

Ale jakbys mial kwote podatku do wydania, i mogl decydowac na co?
Taki "1% podatku", jaki obecnie mamy.

Autostrady mozna tez płatne zrobic - kilka mamy i czkawką sie
odbijają, albo na winiety - byle nie jak Winietuu Pol.
Albo jeszcze bardziej prywatne - niech inwestor zrobi, moze nawet z
panstwową pomocą, ale bez zakazu ulepszania rownoleglych drog.

No i jeszcze w samorzadach mamy "budzet obywatelski" - obywatele
zglaszaja projekty, glosuja, samorząd realizuje ...

J.

WM

W dniu 2022-06-29 o 15:32, maluw...@gmail.com pisze:
Jestem wprawdzie idealistą, ale staram się zachować przy tym rozsądek.

Bajki są po to, by wyznaczyć ideał, do którego powinniśmy zmierzać.
Gdy zaprzestaniemy prób dotarcia do ideału, staniemy się bandą cyników.

WM

maluw...@gmail.com

On Wednesday, 29 June 2022 at 16:58:16 UTC+2, WM wrote:
> W dniu 2022-06-29 o 15:32, maluw...@gmail.com pisze:
Niewątpliwie. Co jednak nie zmienia prostego faktu:
władza przyciąga ludzi chcących władzy, a nie takich
chcących służyć. Do polityki jest selekcja negatywna
jak diabli.

Wladek

Skąd? Musieli wiedzieć ile jest w kasie i wyliczyli, że starczy.
Czemu tego nie zrobiła rządząca partia obywatekska? Zabrakłoby dla "swoich"? :)

> Helikopterow nie kupili.

Produkują u siebie. Taniej.

> Obnizyc latwo. Utrzymac system za pare lat ... a to juz moze nie oni.

Wybierz ich jeszcze raz i sprawdź :).

> no to skad te pieniadze?

Jakoś tak dzielą, że mają i na to :).

> Teraz Nowy Burdel - zmniejszyli czy zwiekszyli ?
> Jak widac nie, moze dla Czarnieckiego :-)
>
> No i moze stad te pieniadze ... ale nie, to nie te kwoty ..

Ziarnko do ziarnka a zbierze się miarka :).

> U nas od lat straszą, ze bedzie podatek jak w USA, ale na razie zadna
> wladza sie nie odwazyla.

No i bardzo dobrze. Ja pracując, płaciłem 37,5% podatku.
Chcesz tego?

> podatek od nieruchomosci prywatnych jest malutki - gmina ustala, ale
> nie wiecej niz 0.89zl/m.kw budynku.
> Ale juz w dzialalnosci gospodarczej 25.74 zl/mkw
> Plus za dzialke

To już sporo, ale to działalność gospodarcza i pewnie odprowadza się to od dochodu?

> https://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-finanse/podatek-od-nieruchomosci-za-2022-r-stawki-terminy-ulgi,331871.html

> Autostrada bedzie dla wszystkich, a placic maja ochotnicy?
> Tak sie raczej nie da :-(

Dlatego mają jakiś budżet i rozdziejają tak aby jakoś koniec z końcek związać.
Są pieniądze na szkoły, autostrady, emerytury, pomoc ludziom w wieku starszym, różne ulgi itd.

> Ale jakbys mial kwote podatku do wydania, i mogl decydowac na co?
> Taki "1% podatku", jaki obecnie mamy.

To już nie z mojej kieszeni, więc musiałbym się zastanowić.

> Autostrady mozna tez płatne zrobic - kilka mamy i czkawką sie
> odbijają, albo na winiety - byle nie jak Winietuu Pol.

Tu też są płatne, ale w moim miejscu nie są :)

> Albo jeszcze bardziej prywatne - niech inwestor zrobi, moze nawet z
> panstwową pomocą, ale bez zakazu ulepszania rownoleglych drog.

Jak ulepszać drogi, to wszystkie.

> No i jeszcze w samorzadach mamy "budzet obywatelski" - obywatele
> zglaszaja projekty, glosuja, samorząd realizuje ...

Trzeba więc zadbać o samorządy :).

> J.

Władek.

J.F

On Wed, 29 Jun 2022 08:14:32 -0700 (PDT), Wladek wrote:

> Skąd? Musieli wiedzieć ile jest w kasie i wyliczyli, że starczy.

No niby tak ...

> Czemu tego nie zrobiła rządząca partia obywatekska? Zabrakłoby dla "swoich"? :)

No niby tak ... ale w ktorym miejscu kradli?

Jeszcze by mozna sprawdzic szczegółowo budzety, gdzie przybyło, gdzie
ubyło.

Spiskowo to bym powiedział ... "wystarczy nie krasc" ... oni dobrze
wiedzieli ile jest kradzione, bo sami kradli?
No nie, nie podejrzewam ... bo dlaczego mieliby przestac :-)

Jeszcze jedna sprawa ... była duża "luka VAT". Lepiej oszacowali ile
sie na tym zarobi? Bo JPK wprowadziła jeszcze PO, choc juz na koncowce
rzadow i zadzialal dopiero za PiS.

> Produkują u siebie. Taniej.

Nie produkują. Nie kupili.
Caracale podobno kiepskie, ale oni nic nie kupili.
Dopiero po paru latach poszly Patrioty, F-35, Kraby ..

> Wybierz ich jeszcze raz i sprawdź :).

Zobaczymy jak PPK skonczą :-)

> Jakoś tak dzielą, że mają i na to :).

Albo oszukują. Oszukuja - ale dopiero od czasow Covid.

> Ziarnko do ziarnka a zbierze się miarka :).

> No i bardzo dobrze. Ja pracując, płaciłem 37,5% podatku.
> Chcesz tego?

Mowie o podatku od nieruchomosci.
A ty o dochodowym?

37.5% jest w USA? A wydawalo sie, ze znacznie mniej, przynajmniej od
pewnego czasu, bo wczesniej to bywalo roznie.

Kolejna sprawa ... jesli w USA niskie podatki ... to skad biora
pieniadze na zbrojenia?

No i jeszcze trzeba pamietac, ze w USA nie ma panstwowej emerytury
(czy moze jest, ale jakas glodowa) ani panstwowej "sluzby zdrowia".

> To już sporo, ale to działalność gospodarcza i pewnie odprowadza się to od dochodu?

Nie, to jest od nieruchomosci.
Masz sklep 100mkw - 2500 co roku trzeba zaplacic.
Masz hale fabryczną - to wiecej.

> [...]
>
> To już nie z mojej kieszeni, więc musiałbym się zastanowić.

> Tu też są płatne, ale w moim miejscu nie są :)

Ale prywatny inwestor nie jest glupi - nie zaryzykuje, ze mu panstwo
obok drugą darmową autostrade zrobi.

> Trzeba więc zadbać o samorządy :).

Albo to tylko taki wykret, zeby "władza" mogla powiedziec
"przeciez zrobilismy co chcieliscie" :-)

J.

Wladek

On Wednesday, June 29, 2022 at 12:53:55 PM UTC-5, J.F wrote:

> [...]
>
> Jeszcze jedna sprawa ... była duża "luka VAT". Lepiej oszacowali ile
> sie na tym zarobi? Bo JPK wprowadziła jeszcze PO, choc juz na koncowce

Uszczelnili system podatkowy i kasy przybyło. Za PO jakoś nie było potrzeby.
Komuś musiało to przeszkadzać :).

> Nie produkują. Nie kupili.
> Caracale podobno kiepskie, ale oni nic nie kupili.
> Dopiero po paru latach poszly Patrioty, F-35, Kraby ..

Trochę czasu musiało upłynąć, aby zerwać umowy z Francuzami.

> Zobaczymy jak PPK skonczą :-)
> Albo oszukują. Oszukuja - ale dopiero od czasow Covid.

Covid w każdym państwie ślad zostawił, niezależnie od rządów.

> Mowie o podatku od nieruchomosci.
> A ty o dochodowym?

Podatek od nieruchomości to 2% wartości.
Metraż się nie liczy.

> 37.5% jest w USA? A wydawalo sie, ze znacznie mniej, przynajmniej od
> pewnego czasu, bo wczesniej to bywalo roznie.

Pracowałem na własny rachunek i musiałem dopłacić do 28% normalnego podatku.
Nie pamiętam już jakie są progi podatkowe, po przektoczeniu których, podatek był większy.

> Kolejna sprawa ... jesli w USA niskie podatki ... to skad biora
> pieniadze na zbrojenia?

Niskie nie są. 28% od zarobku, to był najniższy próg.

> No i jeszcze trzeba pamietac, ze w USA nie ma panstwowej emerytury
> (czy moze jest, ale jakas glodowa) ani panstwowej "sluzby zdrowia".

Emerytury dostaniesz jakiś procent od tego ile płacisz podatku.
Z Twoich zarobków netto obliczają wysokość emerytury.
Co roku dostawałem papier z wyliczaną wysokością emerytury,
gdy osiągnę wiek emerytalny.
Najniższy to 62,5 roku, ale dostajesz tylko 50% tego co mógłbys mieć po 66 latach
i to już jest na stałe. Po 65 latach jest 75%.
Z każdym rokiem przepracowanym po 66tym roku, naliczają dodatkowo 8%
Ja pracowałem do 68 lat. Złożyłem wniosek przez internet i w ustalonym przez siebie terminie,
przelewją na konto. Łatwe, nie?
Staram się też o polską emeryturę, bo też 25 tam przerobiłem.
Dwa lata minęło i jeszcze nic nie wiem, ale coś już ruszyło :).

Na służbę zdrowia odciągają od razu z emerytury $142 (chyba) miesięcznie.
Wszystkiego nie pokrywają, ale jak na razie, nie muszę dodatkowo się
ubezpieczać :).
Ale zaznaczyć trzeba, że polskiej służbie zdrowia daleko do tutejszej.

> Nie, to jest od nieruchomosci.
> Masz sklep 100mkw - 2500 co roku trzeba zaplacic.
> Masz hale fabryczną - to wiecej.

Ale to chyba odciągasz od zarobku?
Tzn. podatek płacisz od zarobku po odpisaniu tej kwoty?

> Ale prywatny inwestor nie jest glupi - nie zaryzykuje, ze mu panstwo
> obok drugą darmową autostrade zrobi.

Konkurencja :)
To chciałbyś aby drogi były prywatne? :)

> Albo to tylko taki wykret, zeby "władza" mogla powiedziec
> "przeciez zrobilismy co chcieliscie" :-)

Wiesz jak to jest. Zgłaszasz projekt, przez głosowanie nie przejdzie i co powiesz swoim wyborcom?

> J.

Władek.

Cezary Grądys

W dniu 29.06.2022 o 17:10, maluw...@gmail.com pisze:

> Niewątpliwie. Co jednak nie zmienia prostego faktu:
> władza przyciąga ludzi chcących władzy, a nie takich
> chcących służyć. Do polityki jest selekcja negatywna
> jak diabli.

No i to jest głównym problemem, tam idą psychopaci i tacy co
potrzebują immunitetu. W dodatku cały ten wątek nie ma większego sensu,
patrz art 104 konstytucji. Demokracja to nie jest, jakby nie patrzyć.

--
Cezary Grądys
czar...@wa.onet.pl

Cezary Grądys

W dniu 29.06.2022 o 15:14, Wladek pisze:
> To po co głosować na takie partie?

Dlatego ja nie głosuję. Żeby było na temat grupy, to chcę prowadzic
obserwację jak najmniej wpływając na obiekt obserwowany.

--
Cezary Grądys
czar...@wa.onet.pl

Cezary Grądys

W dniu 29.06.2022 o 15:28, WM pisze:

> [...]
>
> Zamiast tego mam partię, która troszczy się głównie o własne interesy,
> traktując demonstracyjnie wyborców z góry.

Przy tej ilości posłów najlepsza była by chyba metoda ala Monte Carlo,
czyli losowanie składu sejmu!

--
Cezary Grądys
czar...@wa.onet.pl

Cezary Grądys

> [...]
> możemy tak podzielić okręgi, że to my wygramy.
> Byłem zaskoczony, że takie manipulacje są możliwe i legalne.

Dla mnie matamatyka jest taka.
Kandydat ogłasza zbiór obiecanek O={A,B,C,D} , zbiór O ma najwyżej kilka
elementów typu emerytury, aborcja itp.

Załóżmy, że potem jest to zrealizowane, ale dodatkowo realizowane jest
{E,F,G,H,...Z,X...} na to wyborca już nie ma wpływu i nawet o tym nie
wie w momencie głosowania.

A w praktyce obiecanki też nie są realizowane w 100% np zniesienie
abonamentu na telewizor.

--
Cezary Grądys
czar...@wa.onet.pl

WM

W dniu 2022-06-30 o 08:12, Cezary Grądys pisze:
To co piszesz chyba nie jest najważniejsze w podjęciu decyzji wyborcy.
Na jedną partię głosują konserwatyści (ci z tęczową fobią), a na drugą
liberałowie (ci od praw kobiet).
Nawet gdy wygrają liberałowie, to i tak ostatnie słowo w sprawie praw
kobiet będzie miał Sąd Najwyższy, który zrobi co zechce.

WM

Wladek

On Thursday, June 30, 2022 at 12:52:13 AM UTC-5, Cezary Grądys wrote:
> Dlatego ja nie głosuję. Żeby było na temat grupy, to chcę prowadzic
> obserwację jak najmniej wpływając na obiekt obserwowany.

To ja jestem jeszcze gorszy w tej sprawie, bo nie głosuję
i nawet nie prowadzę obserwacji tego obiektu :).
Mam ciekawsze zajęcia.

> --
> Cezary Grądys
> czar...@wa.onet.pl

Pozdr. Władek.

alojzy nieborak

J.F napisał(a):

> Przy czym wybory amerykanskie i angielskie sa nieco inne :-)
>
> J.

Lepsze czy gorsze?

Dot. Kanady i ich fikołków, w usa podobnie, bezwzględna
liczba głosów nie ma znaczenia, liczą się okręgi/stany.

cyt. z innej grupy
- 36.8% wyborcow system JOW przeklada na "clear majority" w parlamencie = 100% wladzy do nastepnych wyborow

- 63.2% wyborcow ktorzy glosowali przeciwko Konserwatystom -> "przepraszamy, ale dzieki JOW wasze glosy sie nie licza"

alojzy nieborak

Cezary Grądys napisał(a):
> W dodatku cały ten wątek nie ma większego sensu,
> patrz art 104 konstytucji. Demokracja to nie jest, jakby nie patrzyć.

Czyli praktycznie przed nikim nie odpowiadają, mogą upychać swojaków
do oporu. Kadencja krótka, plan albo się zrealizuje, albo i nie.

Jak demokracja ma wygrać z systemem chińskim?