Suszenie bezwładnościowe

Robert Wańkowski

Sep 16, 2022, 2:45:05 PMSep 16
Tak się zastanawiam ile m/s2 potrzeba, aby osuszyć np, łyżeczkę z wody.
Intuicyjnie wydaj mi się, że więcej niż wytrzyma materiał łyżeczki, ale
to tylko... na właśnie co? Napięcie powierzchniowe, siły wan der Waalsa?

Robert

WM

Sep 16, 2022, 4:07:42 PMSep 16
Tu są informacje o otrząsaniu się zwierząt z wody.
Muszą chronić mózg, dlatego nie mogą się otrząsać skuteczniej.
https://youtu.be/iCvuIaxeLKE

WM

WM

Sep 16, 2022, 4:26:44 PMSep 16
Tu są dane w tabeli.
https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsif.2012.0429

WM

Simpler

Sep 16, 2022, 4:38:31 PMSep 16
Zależy co rozumieć przez osuszenie.

W praktyce to jest coś co... np. po wtarciu szmatą otrzymujemy;

ale tam jest nadal biliony molekuł wody.

Można uznać że cienka warstwa, powiedzmy 1 mikrometr wody oznacza suchość..

Perfekt nigdy nie będzie - samo powietrze zawiera sporo wody,...
no a w próżni no to już całkiem inaczej.. jeszcze gorzej, np. lód będzie, a nie woda.

Sama porowatość powierzchni ma tu znaczenie...

nie wiem jaka jest siła pomiędzy np. atomem Fe i H2O,
no ale tworzą się te korozje - tlenki, itd. czyli wchodzimy w fizykę ciał stałych...
czyli w totalny kosmos niewiedzy, bo tam są biliony możliwości.

Reasumując:
suche znaczy tyle samo co... czyste rączki polityków i biurokratów.

Tadeusz Wajda

Sep 17, 2022, 3:54:55 AMSep 17
Natura wyposazyla zierzeta w odruch do pozbycie sie nadmiaru wody kapilarnej pozostajacej w siersci ktora tworzy kapilary.
Na temat wody kapilarnej w encyklopediach nadal panuje mit np taki, ze gdy kappilara bedzie miala odpowiednio mala srednie to ten wznios moze byc dowolnie duzy.
A wg mnie, w warunkach ziemskich wznios ten nigdy nie przekroczy wysokoscoi okolo 9 m.
Inne rodzaje wod, ktorych w podrecznikach fizykochemii jest multum w procesie wysychania nie odgrywaaja wiekszej roli.
Pozdr
Tornad

Wiesiaczek

Sep 17, 2022, 7:31:38 AMSep 17
W dniu 17.09.2022 o 09:54, Tadeusz Wajda pisze:

> [...]
> A wg mnie, w warunkach ziemskich wznios ten nigdy nie przekroczy wysokoscoi okolo 9 m.

Raczej nie istnieje jakiekolwiek ograniczenie tej wysokości.
Co w taki razie z wodą w wysokich roślinach?

--
Wiesiaczek - Z podkarpackiej wsi.
"Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

Tadeusz Wajda

Sep 17, 2022, 8:01:03 AMSep 17
On Saturday, September 17, 2022 at 1:31:38 PM UTC+2, Wiesiaczek wrote:

> Raczej nie istnieje jakiekolwiek ograniczenie tej wysokości.
> Co w taki razie z wodą w wysokich roślinach?
To tylko potwierdza powtarzany za jakims lokalnym guru ten falszywy mit w ktory poniektorzy bezkrytycznie wierza.
Do tej pory nie udalo mi sie kupic cisnieniomierza, manometru, na ktorego skali byloby napisane - minus 1 atm. Sa zato manometry i pompy wytwarzajace cisnienia liczonne w setkachach atmosfer. Na tej zasadzie te stumetrowej wysokosci sekwoje dostarczaja wode. One te wode wypychaja do gory a nie ciagna jej bo by sie im pompki prozniowe zapowietrzyly. i ze zgryzoty pousychaly by bezpotomnie.

Wiesiaczek

Sep 17, 2022, 8:14:47 AMSep 17
W dniu 17.09.2022 o 14:01, Tadeusz Wajda pisze:
Kapilara chyba nie działa na zasadzie "ciągnięcia" wody?

Tadeusz Wajda

Sep 17, 2022, 3:08:53 PMSep 17
On Saturday, September 17, 2022 at 2:14:47 PM UTC+2, Wiesiaczek wrote:

> Kapilara chyba nie działa na zasadzie "ciągnięcia" wody?

Ja bez chyba wiem, ze wznios kapilarny ma ograniczona do kilku m wysokosc.
W warunkach Ziemskich niema cisnien (podcisnien) miejszych od cisnienienia panujacego w prozni. Podobnie jak nie istnieja temperatury nizsze od 0 stopni Kelwina.
Predkosc swiatla jest stala w prozni oraz co wazne, w stosunku do tej prozni. A w stosunlu do obsrywatora bedacego w stosunku tej prozni w ruchu, predkosc swiatla moze miec inna od c wartosc. Udowodnil to doswiaczalnie pan Oostra z z Bogoty, stolicy Kolumbii.
Na tej podstawie ja Tornad uwazam, ze te nowe uchwalone jednostki kilograma i metra sa bledne i zapewne za jakis czas znowu ulegna kolejnym reanalizom i zmianom
Pozdr
Tornad

Simpler

Sep 18, 2022, 7:11:00 AMSep 18
Jaka kapilara?

Woda może wleźć zwyczajnie po płaskiej ścianie...
wtedy tam nie ma limitu...

wysokość drzew jest limitowany ich masą...
po prostu pień na dole nie wytrzyma naciski kilometra,
bo takie drzewo musiałoby mieć chyba z 20m średnicy,
co jest raczej mało sensowne..

istnieje ten limit skali, bo objętość zatem i masa rośnie do 3,
natomiast przekrój tylko do kwadratu...

dlatego te małe - muszki, i mrówki są tak strasznie silne,
np. mrówa może nieść aż 10 razy ciężar swojego ciała,
co dla człowieka oznaczałoby tonę!

- weź sobie tonę na plecy i idź z tym... na strych. hahaha!

Tadeusz Wajda

Sep 18, 2022, 9:51:24 AMSep 18
On Sunday, September 18, 2022 at 1:11:00 PM UTC+2, Simpler wrote:

> [...]
> Woda może wleźć zwyczajnie po płaskiej ścianie...
> wtedy tam nie ma limitu...
> Tak chce i nawet probuje. Onqq nascinie twpory menisk wklesly/ Jedyna znana mi ciecza potafiaca wedrowac po scianie jest naafta. On z zamnieyej nutelki potrafi posciankach wdostac sie na zewnatrz zi smierdsic. Ale ona tworzy dlugasne lancuchy wklowodorowe, ktire jej to ilatwiaja.
> wysokość drzew jest limitowany ich masą...
> po prostu pień na dole nie wytrzyma naciski kilometra,
> bo takie drzewo musiałoby mieć chyba z 20m średnicy,
Dorosle i dorodne skwoje maja u podstawy srednic dochodzace do 10 m. ,.
> istnieje ten limit skali, bo objętość zatem i masa rośnie do 3,
> natomiast przekrój tylko do kwadratu...
Mijasz sie prawda. Z uwagi na zwezanie sie srednicy masa rosnie do potegi okolo 1.7 a nie do kwadratu
D kwaadratu to rosnie predkosc swiatla w tym przypisywanym sobie przez samozwanczego gieniusza.
> dlatego te małe - muszki, i mrówki są tak strasznie silne,
> np. mrówa może nieść aż 10 razy ciężar swojego ciała,
> co dla człowieka oznaczałoby tonę!
>
> - weź sobie tonę na plecy i idź z tym... na strych. hahaha!
Ale mozesz sobie tego slonia czy atlete, ktory zjadl tysiac kotletow podzielic przez wspolczynnik zalamania czyii magiczna liczbe 40 a potem pomnozyc przez patefon Einsteina i udowodnic wszystko co sobie tam ubzdurasz.
Tornad

bartekltg

Sep 18, 2022, 10:17:01 AMSep 18
sobota, 17 września 2022 o 13:31:38 UTC+2 Wiesiaczek napisał(a):

> Raczej nie istnieje jakiekolwiek ograniczenie tej wysokości.
> Co w taki razie z wodą w wysokich roślinach?

Zawsze może być koniec jednej komorki i aktywne pompowanie do kolejnej.
Masz ciśnienei osmotyczne w koreniach, więc ciśnienie na dole
moze być wieksze niż atmosferyczne, co daje wyzszy wznios.

Problemem jest to, że wznios wzniosem, ale ciśnienie wody
jak najbardziej maleje! Przy tych 10m ciśnienie powinno być 0,
a dalej ujemne.
Dla gazu to niemożliwe. Dla cieczy, ponieważ ona trzymają się
"łapkami", to eśli sa blisko, odpychają się, ale jeśli je oddalić,
zaczną się przyciagać - to ejst ujemne ciśnienie.
Tyle, że w tradycyjnych warunakch nastepuje kawitacja, fragmentik
wody odparowuje i robi się bobelek rzadkej pary wodnej...

I teraz, sa eksperymenty, z bardzo drobnymi kapilarami
i bardzo czystą wodą, gdzie usyzkiwano takie ujemne ciśnienia.
Ale nie ma jednoznacznych dowodow, ze to zjawisko zachodzi
w istniejących roślinach.

BTW, to jest prastary trollociag z tej grupy. "Korzonki czy listki"
chyba głowny wątek się nazywał.

pzdr
bartekltg

Simpler

Sep 18, 2022, 10:47:19 AMSep 18
pitolenie...

jak mówiłem - wleczenie wody to sprawa elektrostatyki: to są dipole,
więc to może wleźć dowolnie wysoko - grawitacja ma tu gówno do powiedzenia.

Natomiast sprawa rozmiarów żywych istot w zadanej grawitacji,
to kwestia skali: 3/2, no i pompy w przypadku zwierzaków - serce nie wyrobi za wysoko...

no, chyba że takie atomowe - na reaktorze jądrowym...

WM

Sep 18, 2022, 1:00:04 PMSep 18
W dniu 2022-09-18 o 16:17, bartekltg pisze:

> Zawsze może być koniec jednej komorki i aktywne pompowanie do kolejnej.
> Masz ciśnienei osmotyczne w koreniach, więc ciśnienie na dole
> moze być wieksze niż atmosferyczne, co daje wyzszy wznios.

W korzeniach wcale nie jest takie małe ciśnienie, dochodzi czasem do 9
atmosfer.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Parcie_korzeniowe

WM