Anihilacja

Jacek Maciejewski

Ostatnio w TV powiedziano że u zarania Wszechświata powstało tyle samo
materi co antymaterii oraz że niemal cała ta materia anihilowała z
wyjątkiem jednej cząstki materii na miliard. Co oznacza że Wszechświat
jest wypełniony energią równoważną miliardowi mas dzisiejszego
widzialnego Wszechświata. Ciekwym gdzie się ta energia podziała i jak
się przejawia.
--
Jacek
I hate haters.

maluw...@gmail.com

On Thursday, 30 June 2022 at 09:17:42 UTC+2, Jacek Maciejewski wrote:
> Ostatnio w TV powiedziano że u zarania Wszechświata powstało tyle samo
> materi co antymaterii oraz że niemal cała ta materia anihilowała z
> wyjątkiem jednej cząstki materii na miliard.

No, jak w TV powiedziano... w TV to wiedzą. Ich
Maciejewski z ufoludkiem o dowody pytać nie będą.

bartekltg

Nie do końca. Materia z antymatierią anihilowała, ale zaraz te fotony reagowały
tworząc materię + antymaterię. Miałeś wiec wielokrotnie powtarzany cykl,
ktory w kilku miejscach ciut promował meterię.

Ale nie cała zosrtała zamieniiono w materię. we wczesnym wszechswiecie
nadal dominowało promieniowanie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scale_factor_(cosmology)#Radiation-dominated_era

W pewnym momencie jednak _gęstość_ energii w materii przezyższyła gęstosć energii
w promieniowaniu. Dziś promieniowanie ma ~1000 razy mnie energii niż sama materia
barionowa (https://pdg.lbl.gov/2004/reviews/hubblerpp.pdf tabelka 21.1, te liczby mogły
się nieco zmienić).

Wyjaśnijąc "bez wyjaśnienia" - gęstość promieniowania iznczej się zachowuje przy
rozszerzaniu wszechwiata niż normalna materia. Inaczej "się skaluje".

Ale dlaczego?

Czym się rożni normalna materia od fotonu (czy, to pewien hoint, od normalnych
cząstek, ale poruszajacyh sie relatywistycznie).
Dla normlanej materii ktorą widzimy, większość jej energii siedzi w masie spoczynkowej.

E ^2 = (p c)^2 + (mc^2)^2

W tym drugim członie.

Gdy wszchświat sie rozszerza, prędkości (w układzie wspołporuszającym się wszechświata) maleją,
ale to niewiele wpływa na energię cząstki.

Natomiast dla cząstki relatywistyznej większość energii siedzi w tym pędzie (dla fotonu - cała!).
Jeśli więc wszechświat sie rozszerza, to nie tylko masz mniej fotonów na metr sześcienny,
ale i sa to słabsze fotony.
Więc ta gęstość enrgii malała szybciej.

Gdzie się podziała ta energia? Od tej gęstości energii zależy ewolucja czsoprzestrzeni
( https://en.wikipedia.org/wiki/Friedmann%E2%80%93Lema%C3%AEtre%E2%80%93Robertson%E2%80%93Walker_metric
https://en.wikipedia.org/wiki/Friedmann_equations )
i ta ewolucja zmenia te gęstośći, więc ja bym powiedział, że w jakimś sensie siedzi w czasoprzestrzeni.

pzdr
bartekltg

Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 30 Jun 2022 05:08:28 -0700 (PDT), bartekltg napisał(a):

> [...]
> w promieniowaniu. Dziś promieniowanie ma ~1000 razy mnie energii niż sama materia
Twoje wyjaśnienie stoi w sprzeczności z tym co mówił prelegent. On
najwyraźniej podawał wynik końcowy, ostateczny, obowiązujący bez wzgledu
na ilość etapów tej anihilacji czy rodzajów mechanizmów. I co do
mechanizmów preferujących materię to ty mówisz jakby ich było wiele i
były znane, tymczasem ZTCW nie jest znany ani jeden. Są jedynie
hipotezy.

> [...]
> i ta ewolucja zmenia te gęstośći, więc ja bym powiedział, że w jakimś sensie siedzi w czasoprzestrzeni.
Czy ty przypadkiem nie mówisz o inflacji? I czy przypadkiem prawo
zachowania energii i materii nie powinno zostać poszerzone o przestrzeń?
Wtedy dana objetość przestrzeni miałaby swój ekwiwalent energetyczny :)

J.F

On Thu, 30 Jun 2022 05:08:28 -0700 (PDT), bartekltg wrote:

> Nie do końca. Materia z antymatierią anihilowała, ale zaraz te fotony reagowały
> tworząc materię + antymaterię. Miałeś wiec wielokrotnie powtarzany cykl,
> ktory w kilku miejscach ciut promował meterię.

zaraz zaraz - gdzie ta promocja?

Przy tworzeniu materii z fotonow chyba nie ma miejsca na taką
asymetrie?
Choc w sumie ... moglyby jakies np neutrony powstac, a antyneutrony
rzadziej ...

J.

Wladek

Jak stworzyć materię z fotonów?
Np. złoto? :).

> Choc w sumie ... moglyby jakies np neutrony powstac, a antyneutrony
> rzadziej ...
>
> J.

Władek.

robot

Raczej nie powinno.
To są jeszcze nie zbadane do końca rejony.
Sa teorie według których przestrzeń jest tworzona w wyniku rośnięcia
złożoności obliczeniowej i splątaniu kwantowemu.

Bardzo ciekawe pomysły jak dla mnie.

bartekltg

czwartek, 30 czerwca 2022 o 15:24:58 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):

> Twoje wyjaśnienie stoi w sprzeczności z tym co mówił prelegent. On

Coś mi się wydaje, że nie doczytałeś do końca zanim zaczałeś odpisywać ;-)
Przecież niżej masz jak wół, że mimo tego wczesny wszechśwait był zdominowany przez
promieniowanie.

> Czy ty przypadkiem nie mówisz o inflacji?

Nie

> I czy przypadkiem prawo
> zachowania energii i materii nie powinno zostać poszerzone o przestrzeń?
> Wtedy dana objetość przestrzeni miałaby swój ekwiwalent energetyczny :)

A jak myślisz, co kryło się w zdaniu
".. w jakimś sensie [ta energia] siedzi w czasoprzestrzeni."
;-)

pzdr
bartekltg

bartekltg

czwartek, 30 czerwca 2022 o 15:44:38 UTC+2 J.F napisał(a):

> zaraz zaraz - gdzie ta promocja?

Szukają jej chyba głownie w oddziaływanaich elektrosłabych.

Hasłami na dzis są
https://en.wikipedia.org/wiki/Baryon_asymmetry
i złamanie symetrii C i CP.

Tak, elektrony i fotony nie wystarczą. Ale pamiętaj, że ejsteśmy w gorącej zupie,
gdzie prawdopodobnie nadal obowiązują unifikacje oddziaływań, więc to działa
nieco inaczej niż teraz.

pzdr
bartekltg

Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 30 Jun 2022 10:45:51 -0700 (PDT), bartekltg napisał(a):

> Coś mi się wydaje, że nie doczytałeś do końca zanim zaczałeś odpisywać ;-)
> Przecież niżej masz jak wół, że mimo tego wczesny wszechśwait był zdominowany przez
> promieniowanie.
Rozróżniasz "wszechświat wczesny" i "w. obecny". W pierwszym dominowało
promieniowanie, w drugim tajemniczo zniknęło i dominuje materia.
Prelegent nie dzieli tej historii na etapy i konkluduje efekt końcowy -
zniknęło miliard mas Wszechświata. Kto ma rację, nie mnie rozstrzgać, po
prostu widzę sprzeczność między tym co usłyszałem a tym co ty
twierdzisz.

> A jak myślisz, co kryło się w zdaniu
> ".. w jakimś sensie [ta energia] siedzi w czasoprzestrzeni."
> ;-)
Myślę że słowa "w jakimś sensie" psują efekt :) Daleko temu stwierdzeniu
do dobitności znanego E=mc^2.

robot

W dniu 30.06.2022 o 15:44, J.F pisze:
Jeszcze jest łamanie symetrii.
To znaczy w związku z rozszerzaniem sie przestrzezni/gęstości energii od
czasu wybuchu, te symetrie które teraz są łamane, kiedyś nie były.

bartekltg

czwartek, 30 czerwca 2022 o 20:45:22 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):

> Rozróżniasz "wszechświat wczesny" i "w. obecny". W pierwszym dominowało
> promieniowanie, w drugim tajemniczo zniknęło i dominuje materia.

Tak, to napisałem.

> Prelegent nie dzieli tej historii na etapy i konkluduje efekt końcowy -
> zniknęło miliard mas Wszechświata.

No to chyba wyrażnie rozróżnia stan poczatkowy od obecnego,
skoro masz jakiś efekt koncowy;-)

Gość wprost pornowuje sytuację z wczesnego wszechświata z obecną.
Ty wprosty o tym piszesz, że tak czyni, po czym mowisz, że nie dzieli na etapy. WTF.

> Kto ma rację, nie mnie rozstrzgać, po
> prostu widzę sprzeczność między tym co usłyszałem a tym co ty
> twierdzisz.

Ja widzę niezrozumienie, nie sprzeczności.

Choć, jeśli jego konkluzją było "zniknął miliard mas wszechświata" i nie tłumaczy
tego od razu (wytłumaczenie masz w moim pierwszym poście), to mam wątpliwośći
co do merytorycznej jakości tego wykładu. Choć obstawian, że raczej prboelm powstał
przy tym, jak to interpretujesz, a wykłąd był OK.

> Myślę że słowa "w jakimś sensie" psują efekt :) Daleko temu stwierdzeniu
> do dobitności znanego E=mc^2.

Bo to jest nieco bardziej skomplikowane.

pzdr
bartekltg

Jacek Maciejewski

Dnia Fri, 1 Jul 2022 05:09:51 -0700 (PDT), bartekltg napisał(a):
Niewykluczone
> Ja widzę niezrozumienie, nie sprzeczności.

Co gość powiedział, przytoczyłem na początku i tu powtórzę: została
jedna cząstka na miliard. Ty twierdzisz że tak nie było bo "zniknięte"
cząstki zrekombinowały z energii niemal w całości. Jak nie widzisz
sprzeczności w tych dwóch poglądach to coś nie tak z tobą :)
Nie zamierzam się sprzeczać, jedynie wyjaśniam.
Niewykluczone że gość miał złe informacje, w końcu był tylko aktorem :)

Simpler

Puste hipotezy.

Obecnie promieniowanie nie stanowi 1/1000, lecz około 1/500,
bo to wprost z tych 25% helu wychodzi:
25% * 7MeV / nukleon = 1/4 7/1000 = 1/570,

i tyle ma CMB.

Wniosek: BB to kit, a ekspansja to kicz.

J.F

Zabawna jest ta twoja fizyka sufitowa.
Podstawic byle co, ale przeciez cos wyjdzie ...

> Wniosek: BB to kit, a ekspansja to kicz.

Zaraz zaraz ... to skad sie wział Wszechswiat ?

J.

maluw...@gmail.com

Być może wyskoczył z pociągu jadącego do Kielc.

Simpler

poniedziałek, 4 lipca 2022 o 10:17:28 UTC+2 J.F napisał(a):

> Zabawna jest ta twoja fizyka sufitowa.
> Podstawic byle co, ale przeciez cos wyjdzie ...
> Zaraz zaraz ... to skad sie wział Wszechswiat ?
>
> J.

Jakie hipotezy?

Przecież to obliczenia zgodne z danymi pomiarowymi (ponoć).
gęstość energii:
u_CMB = emisja z syntezy helu, no i plus inne jądra ale tego jest niewiele, i jeszcze neutrina jak ktoś lubi,
i wtedy jest perfekt!

Wszechświat to też pojęcie pierwotne - wszystko to co było jest i pozostanie...
i to jest ponadczasowe i nieskończone.

Można sobie zaserwować postulat, że to powstało 1, albo 7 czy 14 Glat temu...
no ale to jest typowy strzał we własny łeb, niestety. :)