Systemy odizolowane

robot

Skoro próżnia ma energie (nie jest pusta), to czy jest sens rozważania
systemów fizycznych
odizolowanych od otoczenia?
Czy istnieją układy całkowicie odizolowane i uniezależnione od otoczenia?

Robin

W dniu 2021-09-20 o 14:33, robot pisze:
Nie istnieją. Co nie znaczy, że nie można takich rozważać dla
uproszczenia.

Moim zdaniem to trochę jak rozważanie wszelkich idealnych układów
(idealnie sprężystych, pozbawionych tarcia, itp.). Ma sens, tylko trzeba
rozumieć, gdzie kończy się teoria i jakie dodatkowe zjawiska (choćby
marginalne) zachodzą w rzeczywistości.

Robin

Simpler

Pełna izolacja = nicość.

Na tym polega błąd obecnych modeli - grawitacja, ładunki, itd.
gdzie zawsze funkcjonuje źródło, np.:

masa: m - źródło grawitacji,
e = ładunek ... itd.

to są skecze modelowe - protezy, a nie żadne źródła.

Jacek Maciejewski

Dnia Mon, 20 Sep 2021 14:33:30 +0200, robot napisał(a):

> Czy istnieją układy całkowicie odizolowane i uniezależnione od otoczenia?

Tak. Wszechświaty.
--
Jacek
I hate haters.

Robin

> Tak. Wszechświaty.

Skoro jest więcej niż jeden, to skąd pewność, że
są odizolowane od siebie?

Robin

Jacek Maciejewski

Z definicji :)

Robin

Z której definicji wynika, że są wzajemnie odseparowane? ;)

Robin

Jacek Maciejewski

Robin

Zgoda. Nawet tam zajrzałem, ale do "wieloświata" nie doszedłem :)
Mea culpa.

Robin

Jacek Maciejewski

Spoko :) Wieloświaty to zaledwie hipoteza i to nie do udowodnienia.
Skoro inne wszechświaty z naszym nie oddziałują to nigdy się nie dowiemy
czy/że są.
A póki co, rozważa się łagodniejszą wersję wszechświatów jednak jakoś
wpływających na siebie w strefach kontaktu. Np. doszukuje się w
przestrzennych nierównomiernościach promieniowania tła jakichś tropów,
rozważa się istnienie bran-wszechświatów w teorii strun, szuka dziury w
całym w czarnych dziurach :) itd.

maluw...@gmail.com

Zaś pewność, że Wszechświat nie ma jakiegoś otoczenia
z którym jednak oddziaływuje - z tego, żeś Maciejewski.

Robin

Tak, kojarzę ;) Lubuję się w czytaniu/oglądaniu materiałów
popularnonaukowych, a to jest dość wdzięczny temat do przeróżnych
dywagacji i tym samym popularny.
Wracając do pytania, które zadał robot - odpowiedź "wszechświat", choć
prawdopodobnie prawidłowa, niewiele wnosi. Bo nie jest w stanie wyjść
poza izolowany układ. No i co to jest "otoczenie wszechświata"? ;)

Robot - podaj więcej szczegółów ;) Po co Ci te całkowicie izolowane
układy?

Robin

Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 23 Sep 2021 09:49:45 -0700 (PDT), maluw...@gmail.com
napisał(a):
Jezu dobry - Woźniak nie nawiązał do TW! :)

Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 23 Sep 2021 09:49:45 -0700 (PDT), maluw...@gmail.com
napisał(a):

Jezu dobry - Woźniak nie nawiązał do TW! :) Co się stało? Polepszyło mu
się czy pogorszyło?

Robin

Skoro jesteśmy przy definicjach:

https://pl.wiktionary.org/wiki/attention_whore

Widocznie miotanie się wokół STW nie przyciąga już niczyjej uwagi ;)

Robin

maluw...@gmail.com

Widzisz, Robin: ja jestem jednym z najlepszych logików
jakich ludzkość kiedykolwiek miała, a ty - biednym
religijnym oszołomem. Oczywiście, nie możesz
przeciwko mnie dyskutować, to za bardzo boli
twoje rozdęte ego. Możesz tylko opluć z bezpiecznego
dystansu. Ale dla swojego ukochanego Gówienka
zrobisz co możesz.

robot

W dniu 23.09.2021 o 18:52, Robin pisze:

> Robot - podaj więcej szczegółów ;) Po co Ci te całkowicie izolowane
> układy?

Nie chodziło mi o nic konkretnego.
Miałem nadzieje, że takie ogólne pytanie spotka się z ciekawymi
odpowiedziami i może nawet jakaś ciekawa dyskusja będzie :)

No i nawet trochę się udało :)

Robin

W dniu 2021-09-24 o 20:53, robot pisze:
Faktycznie, po dwóch tygodniach bezowocnego tłumaczenia podstaw
arytmetyki, to miła odskocznia :-)

Robin