Sztuczne życie

Jacek Maciejewski

Link do info o pracach nad tworzeniem sztucznej komórki biologicznej:
https://dzienniknaukowy.pl/czlowiek/naukowcy-stworzyli-syntetyczna-komorke-ktora-dzieli-sie-i-wzrasta-jak-naturalna
Nieco huraoptymistyczny tytuł bo pismacy zawsze muszą podkręcić emocje.
Ale tak na zimno, widać nieustępliwą, cierpliwą pracę u podstaw,
zmierzającą do rozpoznania roli poszczególnych genów. IMO wkrótce ktoś
zsyntetyzuje całą komórkę z jej błoną, mechanizmami protoplazmatycznymi
i kontentem genetycznym, tylko dlatego by wykazać że potrafi. Tak na
oko, zdarzy się to do 2050 roku. Potem to już prosta droga do
projektowania życia mogącego trwać np. na Tytanie. Za jakiś miliard czy
dwa lat ci z Tytana będą się zastanawiać jaki bóg ich stworzył :)
--
Jacek
-I hate haters-

WM

Ciekawe gdzie są granice dla występowania życia?

W kominach geotermalnych żyją organizmy beztlenowe, odporne na
chemikalia i wysokie temperatury.
NASA się tym interesuje.
https://www.geekweek.pl/news/2018-12-16/nasa-zbada-kominy-hydrotermalne-w-ktorych-moglo-powstac-zycie-na-ziemi/

WM

trybun

A do 2100 roku wreszcie zaistnieje w laboratorium tak oczekiwana
nieśmiertelność, czyli coś co nie tylko się wydaje ale jest czystą
fantazją.  Człowiek mimo tego że ma (tzn mają się tzw naukowcy) się za
coś wyjątkowego w naturze nie jest w stanie nic od siebie wykreować..

Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 8 Apr 2021 09:08:55 +0200, trybun napisał(a):

> A do 2100 roku wreszcie zaistnieje w laboratorium tak oczekiwana
> nieśmiertelność, czyli coś co nie tylko się wydaje ale jest czystą
> fantazją.
Zastanów się co wygadujesz :) Marzeniem ludzkości wcale nie jest
nieśmiertelność. Marzeniem jest nie umrzeć nie w porę. Po co żyć kiedy
juz zasmakujesz wszystkiego co życie ci ma do zaoferowania? Zdechłbyś z
nudów...

Człowiek mimo tego że ma (tzn mają się tzw naukowcy) się za
> coś wyjątkowego w naturze
Może nie mów za naukowców :) Starczy jak będziesz mówił za siebie.

>nie jest w stanie nic od siebie wykreować..
Niezła bzdura. Żyjesz w czasie bezprecedensowego, wykładniczo rosnącego
zasobu wiedzy o wszystkim, w czasie kiedy nieporównanie łatwiej do tej
wiedzy sięgnąć a malkontencisz jak jakiś niedouk.

WM

W dniu 2021-04-08 o 09:08, trybun pisze:
Skutki ograniczenia wymiany pokoleń, paradoksalnie mogą być korzystne
dla ludzkości.
Tempo niepohamowanego rozwoju techniki trzeba ograniczyć, by nie
doprowadzić do katastrofy ekologicznej Ziemi.
Będzie się pracować dla przyjemności, a nie dla konieczności przetrwania.
To zasadnicza różnica.

WM

trybun

> [...]
> nieśmiertelność. Marzeniem jest nie umrzeć nie w porę. Po co żyć kiedy
> juz zasmakujesz wszystkiego co życie ci ma do zaoferowania? Zdechłbyś z

Wszystkiego zasmakować idzie w kilka lat. A umieranie (za wyjątkiem
Indian w reklamach) zawsze jest 'nie w porę".

> Człowiek mimo tego że ma (tzn mają się tzw naukowcy) się za
> Może nie mów za naukowców :) Starczy jak będziesz mówił za siebie.

Mnie żadne gusła nie interesują.

> Niezła bzdura. Żyjesz w czasie bezprecedensowego, wykładniczo rosnącego
> zasobu wiedzy o wszystkim, w czasie kiedy nieporównanie łatwiej do tej
> wiedzy sięgnąć a malkontencisz jak jakiś niedouk.

A co tobie po tej wiedzy? Te nauki to zdaje się główny powód staczania
się ludzkości do samozagłady.

trybun

W dniu 08.04.2021 o 10:29, WM pisze:

> [...]
> doprowadzić do katastrofy ekologicznej Ziemi.
> Będzie się pracować dla przyjemności, a nie dla konieczności przetrwania.

Myślisz że w końcu dojdzie do tego że rozum zacznie górować nad
instynktami? Jak na razie to "prawo buszu" wydaje się być niezagrożone.

Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 8 Apr 2021 11:50:12 +0200, trybun napisał(a):

> Wszystkiego zasmakować idzie w kilka lat.
Oczywista nieprawda..

> Mnie żadne gusła nie interesują.
Nie mam pojęcia o jakich gusłach mówisz.

> A co tobie po tej wiedzy? Te nauki to zdaje się główny powód staczania
> się ludzkości do samozagłady.
Głupiś czy co? Używasz komputera i globalnej sieci do porozumiewania się
z kim chcesz i pytasz się co się ma z wiedzy? Masz komp i net i
szczepionkę RNA. I wiedzę co i jak w poszczególnych krajach żeby się
wybrać na wakacje. I milion innych rzeczy wśród których pływasz jak ryba
w wodzie, nie zauważając ich i nawet zaprzeczając ich istnieniu :)
I rzecz charakterystyczna dla pewnego ułomnego typu umysłowości:
"ludzkość się stacza do samozagłady". Tysiąc lat temu byś zrobił karierę
jako prorok Jeremiasz :) Tyle że się rozminąłeś z swoimi czasami. Fakt,
ludzkość jest eksperymentem biosfery jakiego jeszcze nie było w historii
życia na Ziemi, więc brak analogii do wnioskowania. Jeśli chcemy
przetrwać jako gatunek to mamy jedną sprawę do załatwienia.
Przeludnienie. Wszystkie inne kłopoty takie jak kryzys klimatyczny,
pandemie, głód, rujnowanie biosfery czy antropogenna polucja środowiska
się biorą z nadmiernej reprodukcji. I tu pewna niespodzianka - otóż
zaczyna się spotykać prognozy w których wykladniczy wzrost populacji
zaczyna się wypłaszczać koło 10 miliardów. Jeśli trafi się jeszcze co
najmniej jedna porządna pandemia, taka z umieralnością na poziomie
30-50%, to dzięki szczęśliwemu skojarzeniu glupoty z negacją
skuteczności szczepień wymrze głupsza połowa ludzkości, zrobi się luźno,
inne gatunki dostaną szansę przetrwania a ta połowa ludzkości co
przetrwa będzie miała do dyspozycji całość wiedzy i technologii której
istnienie a conajmniej przydatność negujesz. I dzięki większej
inteligencji zdoła się fajnie urządzić. Powiało optymizmem, nie? :)

Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 8 Apr 2021 11:51:08 +0200, trybun napisał(a):

> Myślisz że w końcu dojdzie do tego że rozum zacznie górować nad
> instynktami? Jak na razie to "prawo buszu" wydaje się być niezagrożone.

Unia Europejska. To coś czego w historii ludzkości jeszcze nie było
(wszelkie pax romana, karolińskie usiłowania, późniejsze imperia byly
robione na bazie przemocy). Uważam UE za ewolucyjny przejaw dominacji
rozumu nad instynktami, nie zapominając bynajmniej o ich niezbędności.
Najwyraźniej 3 tys. lat wzajemnego wyrzynania się w naszym kawałku
świata poskutkowało znaczącym wyrżnięciem agresywnych osobników. Ci co
przetrwali, mniej są skłonni do agresji a bardziej do kompromisu.

Jacek Maciejewski

> [...]

istnienie a conajmniej przydatność negujesz. I dzięki większej
inteligencji zdoła się fajnie urządzić. Powiało optymizmem, nie? :)

PS. Negujesz pożyteczność szczepień? :)

WM

W dniu 2021-04-08 o 11:51, trybun pisze:
> W dniu 08.04.2021 o 10:29, WM pisze:

(...)

> Myślisz że w końcu dojdzie do tego że rozum zacznie górować nad
> instynktami? Jak na razie to "prawo buszu" wydaje się być niezagrożone.

U prostego człowieka rozum jest w służbie instynktów.
Stale myśli on jak zaspokoić swoje potrzeby życiowe.

Politykom rozum podpowiada jak wykorzystywać instynkty u ludzi,
tak aby odnosić z tego określone korzyści.
Skutek mamy taki, że polityka jest tam, gdzie jej nie powinno być.

To się niestety prędko nie zmieni.

WM

Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 8 Apr 2021 15:33:53 +0200, WM napisał(a):

> U prostego człowieka rozum jest w służbie instynktów.
> Stale myśli on jak zaspokoić swoje potrzeby życiowe.
>
> Politykom rozum podpowiada jak wykorzystywać instynkty u ludzi,
> tak aby odnosić z tego określone korzyści.

O! Odkryłeś że z uwagi na funkcję rozumu dzielimy się na dwa podgatunki,
polityków i prostych?

WM

To nie jest odkrycie.
Od dawna wiadomo, że człowiek musi pogodzić swoje egoistyczne cele z
celami grupy społecznej, do której należy.
Dawniej w wiosce rządzili wódz i szaman. Oni byli od polityki, myślenia
i podejmowania decyzji organizujących grupie życie.
Ten schemat sojuszu religii z tronem jest widoczny i dziś.

WM

trybun

> Oczywista nieprawda..

Skoro tak uważasz to liczę że podasz przybliżoną granicę przy której
powiesz stop, nie mam dalej po co żyć.

> Nie mam pojęcia o jakich gusłach mówisz.

Też już nie wiem o co chodziło bo wyciąłeś istotę sprawy.
Widzę że nikt już nie uprawia gier (klipa, palant itd) na ulicy, wszyscy
siedzą i gapia się w ekrany komputerów wykrzywiając sobie kręgosłupy i
tracąc wzrok. To ma być postęp? W momencie wstępowania Polski w kręgi
"demokracji" było zaledwie kilkanaście % Polaków z uczuleniami, dzisiaj
jest ponad 90%, tak przynajmniej twierdzi pani dr która i u mnie coś
takiego wykryła. Wody bez ryb za to z oponami, lasy bez zwierza i bez
drzew, wszędzie góry śmieci, tv w której jest dokładnie tyle do
oglądania na 100 kanałach co kiedyś na jednym. To oczywiście tylko
niektóre negatywne zjawiska które zawdzięczamy nauce a na dodatek
wygląda że będzie jeszcze gorzej.

Tak wiec wobec powyższego nie bardzo rozumiem to twoje pianie z zachwytu
nad postępem jakiego dokonuje nauka w służbie człowiekowi.

trybun

Ale ta Unia to wymysł imperialistów z za oceanu aby trzymać Europę za
mordę i mieć pomocnika w swoich podbojach świata. Europa została
stłamszona i zdegradowana do roli pieska na łańcuchu, w świecie
praktycznie nie znaczy już nic. Nie ma to nic wspólnego z rozumem bo
człowiek rozumny na pewno nigdy nie akceptuje wegetacji na zasadach pana
i sługi.

trybun

W dniu 08.04.2021 o 15:33, WM pisze:
Nigdy, gdy nie nastąpi jakieś "trzęsienie ziemi" na miarę rewolucji w
Rosji w sprawach mentalności to ludzie nigdy nie zmienią swojego stylu
życia/bycia. Sami z siebie nigdy z tego nie wyewoluujemy.

Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 8 Apr 2021 18:14:38 +0200, trybun napisał(a):

> [...]
> "demokracji" było zaledwie kilkanaście % Polaków z uczuleniami, dzisiaj
> jest ponad 90%, tak przynajmniej twierdzi pani dr która i u mnie coś
Oj, ta be Unia, uczuliła nas cholernie :) Czy ty nie widzisz jakie
androny wypisujesz? Wstąpienie do Unii wiążesz z wzrostem uczuleń?
Uważaj bo dostaniesz antyNobla. Pewnie nie żyjesz dostatecznie dlugo by
pamiętać ludzi garbatych, z dziobami po ospie, umierających na gruźlicę,
pogiętych przez polio. Nie pamietasz chorych psychiczne, żyjących w
lekkich przypadkach między nami, w ciężkich - w więzieniach z braku
stosownych leków psychotropowych (wszystkie zostały wynalezione w
ostatnim półwieczu). Ja pamiętam. Jeśli już chcesz używać głupiego
kryterium postępu, to proszę bardzo, to jest postęp.
I co masz do demokracji? Nie podoba się to wyp... do Chin albo Korei
płn. Nawet do Rosji. Tam ci się powiedzie :)

> [...]
>oglądania na 100 kanałach co kiedyś na jednym. To oczywiście tylko
>niektóre negatywne zjawiska które zawdzięczamy nauce a na dodatek
Nikt ci nie każe oglądać TV, wyrzuć telewizor :) Śmieci zawdzięczamy nie
nauce tylko właśnie brakowi nauki a właściwie upowszechnionej wiedzy na
temat własnej, gatunkowej psychiki. Doskonale wiadomo co robić by śmieci
nie było tylko nikomu na tym nie zależy a nawet jakby przeciwnie :) Co
do ryb, jadlo się kiedyś kergulenę? Jadło. Za grosze. No to teraz
kerguleny nie ma, wyłowiona razem z setką innych gatunków.
Przeludnienie, prosta sprawa. Zżeramy planetę. Doskonale wiadomo co
robić, tylko nikomu nie zależy a nawet jakby przeciwnie :)
Co do zwierza, to populacja żubrów, bobrów czy wilków w kraju ma się
świetnie. Reszta świata doskonale wie co robić, tylko nikomu nie zależy
a nawet jakby przeciwnie :)
Wiadomo, bo nauka dokonała odkryć, wskazała technologie. Wystarczy
zrezygnować z części wygody zapewnionej przez naukę na korzyść rozwiązań
doraźnie tą wygodę zmniejszających. Ale kto ma zacząć? Wiesz o CO2 ale
radośnie jeździsz bryką i ani pomyślisz o rowerze. Wygodniej zwalić na
"onych".

Jacek Maciejewski

Dnia Thu, 8 Apr 2021 18:15:22 +0200, trybun napisał(a):

> [...]
> praktycznie nie znaczy już nic. Nie ma to nic wspólnego z rozumem bo
> człowiek rozumny na pewno nigdy nie akceptuje wegetacji na zasadach pana

Wybacz, ale powinieneś się leczyć na głowę. Na tym poziomie nie zwykłem
rozmawiać. Serio, masz zespół paranoidalny.

trybun

> [...]
> I co masz do demokracji? Nie podoba się to wyp... do Chin albo Korei
> płn. Nawet do Rosji. Tam ci się powiedzie :)

Pośrednio Unia, weszliśmy do stada to i musimy szczekać jak ta sfora.
Wobec zalewu tych wszystkich nowoczesnych sztuczności siłą rzeczy
jesteśmy skazani na sztuczność czyli żywność a`la frankenstein albo
badziewne alergenne wyposażenia mieszkań czy toksyczne agd.

> [...]
> doraźnie tą wygodę zmniejszających. Ale kto ma zacząć? Wiesz o CO2 ale
> radośnie jeździsz bryką i ani pomyślisz o rowerze. Wygodniej zwalić na

Tak każdy potrafi powiedzieć - coś śmierdzi - nie wąchaj, coś razi oko -
nie oglądaj, ktoś udaje że jest muzykiem - nie słuchaj.. Pytanie jesteś
jakimś debilem oddającym się całkowicie pod władanie innych czy
człowiekiem rozumnym z określonymi potrzebami i świadomością że masz
(powinieneś mieć) jakieś prawa, choćby do tego żeby kopnąć w dupę tego
zbója który z kilometrowymi sieciami poluje na ostatnią kergulenę, czy
tego kretyna z piłą który przymierza się do ścięcia ostatniego drzewa,
no bo oni przecie "z tego żyją i inaczej nie mogą".

Komu niby mam zawdzięczać ten zepsuty zdegradowany świat jak nie tej
starej kurwie jaką jest nauka?

Jacek Maciejewski

Dnia Sat, 10 Apr 2021 11:38:19 +0200, trybun napisał(a):

> Komu niby mam zawdzięczać ten zepsuty zdegradowany świat jak nie tej
> starej kurwie jaką jest nauka?

Już ci powiedziałem, masz zespół paranoidalny. Lecz się. Na naukę jest
prosty sposób. Rozdziej się do naga i zamieszkaj w jaskini. Poluj na
robaki, jedz korzonki i popijaj z kałuży. Będziesz całkiem wolny od tej
starej kurwy :)

t-1

Au ciebie w domu wszyscy zdrowi?