Odra, Odra, Odra...

Robert Wańkowski

Tyle tych informacji, a konkretów żadnych.
Poza tym, że stwierdzono sole. Tylko nikt nie powiedział co to za sole.

Robert

Marcin Debowski

On 2022-08-16, Robert Wańkowski <rob...@wp.pl> wrote:
> Tyle tych informacji, a konkretów żadnych.
> Poza tym, że stwierdzono sole. Tylko nikt nie powiedział co to za sole.

Obstawiłem na pl.soc.prawo podchloryn sodu (lub podobne). Tylko mi się
nie zgadza jak to może zredukować azotany. Amonu powinien z tym
przereagować, ale czy zredukuje azotany to trochę wątpię. Nie wiem jak
oni tee NO3-N mierzą.

Co z popularnych rzeczy może zredukować/związać azotany?

--
Marcin

Paweł Pawłowicz

Cytuję prof. Pulikowskiego z UPWr:

"Co zdarzyło się w Odrze? GIOŚ opublikował drobną partię wyników i
wygląda na to, że prawdopodobieństwo skażenia Odry zrzutem substancji
toksycznej praktycznie dąży do 0. Przyczyna prawdopodobnie tkwi w
istniejącym od lat zanieczyszczeniu Odry, do tego dołożyły się: wysokie
temperatury, niskie stany wody, a tym samym dobre naświetlenie toni
wodnej. Nastąpiła wysoka aktywność mikroorganizmów - głównie glonów (być
może również gatunków wcześniej nie występujących w Odrze), spowodowało
to ponadnormatywny wzrost stężenia tlenu, ale tylko w ciągu dnia, czyli
kiedy próbki pobiera WIOŚ! oraz wzrost pH. Silnemu rozwojowi glonów
towarzyszy równie intensywne ich obumieranie. W nocy, szczególnie w
godzinach 4.00-6.00, stężenie tlenu spada do najniższych wartości, przy
których ryby niestety żyć nie mogą. Zjawisko opisane literaturze z
początku lat 80-tych ubiegłego wieku. Czy mogliśmy uratować ryby?,
raczej nie, a jeśli tak, to w niewielkim stopniu, jednak straszyć
społeczeństwa i rujnować biznesów nie musieliśmy. Jeśli chodzi o
zasolenie Odry, to jest ono 3-4 razy wyższe od średniego, ale to jest
około 1g/l, natomiast najczęściej podawana granica dla wód słodkich to
około 5 g/l, dla porównania woda morska to około 30 g/l."

Marcin Debowski

Też sądzę, że to połączony efekt min. 2ch czynników, ale samymi glonami
nie da się MZ wzrostu poziomu elektrolitów. Wydaje się, że zaistniał
jakiś dodatkowy czynnik, który spowodował namnożenie glonów. Skoro nie
były to azotany, to może jakieś fosforany? Ale może i były azotany,
tylko wtórne namnożenie glonów zbiło później wartości poniżej średniej
miesiećznej?

--
Marcin

Paweł Pawłowicz

> [...]Nie wiem jak
> oni tee NO3-N mierzą.

Sporo już lat temu widziałem automatyczny analizator oznaczający jony
amonowe i azotany. Tak naprawdę mierzył on stężenie jonów amonowych
dwukrotnie: bezpośrednio w próbce i po redukcji azotanów do jonów
amonowych na kolumnie z kadmem. Stężenie azotanów obliczało się z różnicy.

P.P.

Paweł Pawłowicz

Trochę jest tu:

https://upwr.edu.pl/aktualnosci/eksperci-upwr-o-odrze-scieki-to-problem-ale-nie-jedyny-3868.html

P.P.

WM

> Cytuję prof. Pulikowskiego z UPWr:

(...)
> [...]
> około 1g/l, natomiast najczęściej podawana granica dla wód słodkich to
> około 5 g/l, dla porównania woda morska to około 30 g/l."

Pokłady soli i solanki, występują w wielu miejscach w Polsce.
Czy może koryto rzeki nagle zacząć wypłukiwać taki niezidentyfikowany
pokład?

WM

J.F

On Sun, 21 Aug 2022 21:20:20 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
> [...]
> toksycznej praktycznie dąży do 0. Przyczyna prawdopodobnie tkwi w
> istniejącym od lat zanieczyszczeniu Odry, do tego dołożyły się: wysokie

Ale co znaczy "istniejącym"?
Rzeka płynie, zanieczyszczenia wyplywają do Bałtyku, a wplywaja nowe.

> temperatury, niskie stany wody, a tym samym dobre naświetlenie toni
> wodnej. Nastąpiła wysoka aktywność mikroorganizmów - głównie glonów (być
> może również gatunków wcześniej nie występujących w Odrze)

Ja sie nie znam - ale czy glony tez nie płyną?

Ale skoro nowe, to kto wpuscil ?

> [...]
> godzinach 4.00-6.00, stężenie tlenu spada do najniższych wartości, przy
> których ryby niestety żyć nie mogą. Zjawisko opisane literaturze z

Ciekawe.

> Czy mogliśmy uratować ryby?,
> raczej nie, a jeśli tak, to w niewielkim stopniu,

Jesli jest tak jak piszą, to istotnie nie.
Ale ... a co sie dzieje w cieplejszych krajach?
Tam ryby zyją.

No i na oko ... trzeba wprowadzic ryby-glonojady, to nie będą glony
obumieraly bez zysku :-)

I jeszcze jedna sprawa - niemieckie badania nie pokazywaly tego
deficytu tlenu w nocy, zaledwie spadek.
Wiec rzeczywista przyczyna czy tylko kolejna hipoteza ?

Niemieckie pomiary w innych miejscach i czasach - czy mozliwe,
ze tam juz zadnych smiertelnych warunkow nie bylo, a te martwe
ryby to wyniesione ze wczesniejszych odcinkow?

> jednak straszyć
> społeczeństwa i rujnować biznesów nie musieliśmy.

No nie wiem, nie wiem, bo skoro straszą, ze te tony oburmalych ryb są
zagrożeniem samym w sobie ... a bylo nie zarybiac, to by nie bylo
tak duzo martwych :-)

> [...]
> około 1g/l, natomiast najczęściej podawana granica dla wód słodkich to
> około 5 g/l, dla porównania woda morska to około 30 g/l."

Tylko skad ta sól?
Piszą, ze KGHM zasala, ale to dopiero w Głogowie ...

J.

Robert Wańkowski

W dniu 2022-08-22 o 12:46, J.F pisze:
> I jeszcze jedna sprawa - niemieckie badania nie pokazywaly tego
> deficytu tlenu w nocy,

W nocy spadało do 6 mg/l. Piszą, że minimum to 5 mg/l. To wyżej mogło
być mniej.
https://undine.bafg.de/oder/guetemessstellen/oder_mst_frankfurt.html

Robert

J.F

No wlasnie - w tych pierwszych dniach nawet w nocy bylo wiecej
niz normalnie. Potem wracalo do normy.

Dopiero teraz, 21.08 spadlo ponizej, czyzby skutek zachmurzenia w tym
dniu?

Ale ale ... teraz:
-pH wrociło do normy,
-przewodnosc elekryczna ... nie calkiem, troche podniesiona,
-mętnosc (Trubung) ciagle wysoka.
-stezenie azotanow ciagle niskie.

Co tam zaszlo ...

Azotany to podobno skutek rozkladania amoniaku, mocznika i bialek
przez bakterie. Zabraklo bakterii, czy zabraklo amoniaku?
Wysoka zawartosc tlenu sugeruje, ze tlenu nie zabrakło.

A i tak są to bardzo niskie stęzenia, i absolutnie nieszkodliwe.
W dodatku spadek jest niby pozytywny.

Hm, czyzby ... z braku ryb nie ma czego utleniac?

J,

J.F

On Tue, 16 Aug 2022 18:10:13 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> Tyle tych informacji, a konkretów żadnych.
> Poza tym, że stwierdzono sole. Tylko nikt nie powiedział co to za sole.

Tak nawiasem mowiac - patrzylem na Odre we Wroclawiu.
śnietych ryb juz nie widac ... ale zywych tez nie widac.
Woda bardzo metna, widocznosci moze 20cm, to moze dlatego nie widac.

J.