E95 w propan

Robert Wańkowski

Prawdą jest, że po teoretycznej zamianie benzyny w propan, będzie on 5
razy droższy niż kupiony gotowy w butli?

Robert

J.F

On Fri, 9 Jun 2023 15:27:09 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> Prawdą jest, że po teoretycznej zamianie benzyny w propan, będzie on 5
> razy droższy niż kupiony gotowy w butli?

W jakim sensie?

Taka chemiczna zamiana wymagała by chyba crackingu benzyny, z udziałem
wodoru.

Wodór troche drogi, benzyna troche droga, ale cracking ropy naftowej
jest powszechnie stosowany.

A propan w miare tani, bo jego użyteczność jest ograniczona,
to i cena rynkowa nizsza. A występuje w ropie naftowej w nadmiarze ...
nad popytem :-)
I tylko użyteczność decyduje o cenie produktów.
No i podatki :-)

Za to widzę, ze google troche pisze o produkcji wodoru z propanu
i pary wodnej. Widac propanu produkować sie nie opłaca :-)

J.

Robert Wańkowski

W dniu 12.06.2023 o 15:28, J.F pisze:
> W jakim sensie?

Czysto teoretycznym. Ile propanu z benzyny można uzyskać w realnym
procesie chemicznym?

Jeżeli 1 kg oktanu rozmontuję na atomy i złoże z tego 1 kg propanu, to
po spaleniu mam porównywalną ilość energii.

Czy za pomocą rekcji chemicznych podobnie?

Robert

J.F

On Mon, 12 Jun 2023 16:40:05 +0200, Robert Wańkowski wrote:

> Czysto teoretycznym. Ile propanu z benzyny można uzyskać w realnym
> procesie chemicznym?

W kilogramach ciut wiecej, bo trzeba wodoru dołożyc nieco.
Ale trzeba tego wodoru dodac.

> Jeżeli 1 kg oktanu rozmontuję na atomy i złoże z tego 1 kg propanu, to
> po spaleniu mam porównywalną ilość energii.
> Czy za pomocą rekcji chemicznych podobnie?

Zysk energetyczny bedzie minimalny. A raczej nie będzie, bo cracking
wymaga mocnego podgrzania.
Wiec patrz sie raczej na uzytecznosc produktów.
Dawniej ropa naftowa zawierała określoną ilosc produktów/składników
(zależną od gatunku/źródła), i ceny musiały być takie, aby wszystko
sprzedać/zużyc.

Teraz przez cracking można dobierać produkty ...

J.