Tlenownia

Adam

Witajcie.

Jakoś tak się (nieprzyjemnie) złożyło, że ostatnio dość często
zaglądałem do szpitala. Przy każdym łóżku, które widziałem, są zawory
tlenowe.
Niedaleko szpitala jest osobny ogrodzony budynek z silosem, oznaczony
jako "Tlenownia".

Pytanie: w jaki sposób pozyskuje się tlen w dużych ilościach?

--
Pozdrawiam.

Adam

WM

W dniu 2018-04-13 o 12:49, Adam pisze:
Rektyfikacja skroplonego powietrza jest najszerzej stosowaną w przemyśle
technologią uzyskiwania tlenu, azotu argonu, kryptonu i ksenonu.

Procesy niskotemperaturowe nie są jedynymi przemysłowymi metodami
rozdzielania mieszanin gazowych.
Podobne efekty można również uzyskać stosują membrany przepuszczalne dla
niektórych składników mieszaniny lub metody sorpcyjne.
Jednak w przypadku instalacji o dużych wydajnościach, przekraczających
około 200 ton produktów gazowych na dobę, stosuje się niemal wyłącznie
metody kriogeniczne.

http://www.itcmp.pwr.wroc.pl/~kriogen/Wyklady/techkrio/Rozdzial%20mieszanin%20gazowych%20cz.2.pdf

WM

J.F.

Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
> [...]

>przekraczających około 200 ton produktów gazowych na dobę, stosuje
>się niemal wyłącznie metody kriogeniczne.

Pytanie, czy te membrany nie sa jednak lepsze.

Ale jesli fabryka ma zbyt na tlen, azot i argon, i ciekly azot, i
ciekly tlen,
to moze i lepiej na zimno.

Przy separacji tlenu membrany jednak troche zamieszaly ...

J.

WM

W dniu 2018-04-13 o 13:20, J.F. pisze:

> Przy separacji tlenu membrany jednak troche zamieszaly ...

Zamieszały koncentratory tlenu adsorpcyjne, które są do kupienia w
sklepie medycznym.

Można je podobno używać do zasilania palnika :)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Koncentrator_tlenu

WM

J.F.

Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup

>Zamieszały koncentratory tlenu adsorpcyjne, które są do kupienia w
>sklepie medycznym.

A te medyczne nie sa na membranach wlasnie ?

>Można je podobno używać do zasilania palnika :)
>https://pl.wikipedia.org/wiki/Koncentrator_tlenu

Ale nie tylko do malego palnika, bo w odpowiedniej wersji moze sie
nadaja i do szpitala, ktory tak wiele tlenu wcale nie zuzywa,
czy np do samolotu, gdzie sprezone powietrze jest dostepne z silnika
bez dodatkowej sprezarki.

I juz zapotrzebowanie na butle z tlenem z kriogenicznej fabryki spada

J.

WM

W dniu 2018-04-13 o 13:47, J.F. pisze:

> A te medyczne nie sa na membranach wlasnie ?

Membrany potrzebują dużego ciśnienia do przepychania, co jak piszą jest
zbyt niebezpieczne w medycznych zastosowaniach.
Cykl PSA wymaga niewielkiego nadciśnienia, więc zapewne podlega mniej
rygorystycznym przepisom.
https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_concentrator#How_oxygen_concentrators_work

> I juz zapotrzebowanie na butle z tlenem z kriogenicznej fabryki spada ...

Przy dużej produkcji, złoża zeolitu zajmują ogromne powierzchnie, co
staje się podobno nieopłacalne.

WM

Marcin Debowski

On 2018-04-13, WM <cie...@poczta.onet.pl> wrote:
> Membrany potrzebują dużego ciśnienia do przepychania, co jak piszą jest
> zbyt niebezpieczne w medycznych zastosowaniach.

A zasysać nie można?

--
Marcin

Robert Wańkowski

To tak jak pompować z 1 a. :-)

Robert

JaNus

Hmmmm. A jak zasysając osiągniesz *dużą* różnicę ciśnień? 8-(

Marcin Debowski

Jo, ale zakładając, że coś jednak cieknie to kwestia powierzchni membran.
No chyba, że nic nie cieknie.

--
Marcin

Paweł Pawłowicz

W dniu 13.04.2018 o 12:49, Adam pisze:
> [...]
> tlenowe.
> Niedaleko szpitala jest osobny ogrodzony budynek z silosem, oznaczony

Ten silos to izolowany termicznie zbiornik ciekłego tlenu.

> Pytanie: w jaki sposób pozyskuje się tlen w dużych ilościach?

Przez destylację skroplonego powietrza.

P.P.

J.F.

Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup

>Membrany potrzebują dużego ciśnienia do przepychania, co jak piszą
>jest zbyt niebezpieczne w medycznych zastosowaniach.

Wydaje mi sie, ze kilka atm wystarczy, a to jeszcze nie wydaje sie
jakos duzo.

>Cykl PSA wymaga niewielkiego nadciśnienia, więc zapewne podlega mniej
>rygorystycznym przepisom.
>https://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_concentrator#How_oxygen_concentrators_work

Niezly ten zeolit jest, jesli wylapuje azot przy 1.38 atm (swoja
droga - tyle nadcisnienia ? czyli 2.38 absolutne ?)

Ale ... jak to dokladnie dziala ?
Pompujemy zbiornik z zeolitem do 1.4 at (2.4 at abs), czekamy az
cisnienie troche spadnie ...
i co dalej - wypuszczamy gaz ze zbiornika, bogaty w tlen, do komory
wyjsciowej ?
Przeciez w miare wypuszczania to sie chyba bedzie azot uwalnial.

>Przy dużej produkcji, złoża zeolitu zajmują ogromne powierzchnie, co
>staje się podobno nieopłacalne.

W fabryce gazow technicznych moze to miec znaczenie, ciekawe czy w
szpitalu jest takie duze zapotrzebowanie ...

J.

WM

W dniu 2018-04-13 o 20:37, J.F. pisze:
> Przeciez w miare wypuszczania to sie chyba bedzie azot uwalnial.

Złoże zeolitu, po pochłonięciu azotu jest odcinane zaworem od zbiornika
z tlenem i łączone z atmosferą, której oddaje azot.
Tlen jest stale pod nadciśnieniem.

> W fabryce gazow technicznych moze to miec znaczenie, ciekawe czy w
> szpitalu jest takie duze zapotrzebowanie ...

Chyba nie, ale działają jeszcze stare systemy bo na nowe szpitali nie stać.

WM

J.F.

Dnia Fri, 13 Apr 2018 21:27:07 +0200, WM napisał(a):

> Złoże zeolitu, po pochłonięciu azotu jest odcinane zaworem od zbiornika
> z tlenem i łączone z atmosferą, której oddaje azot.
> Tlen jest stale pod nadciśnieniem.

To by chyba tak dobrze nie dzialalo.
Musialaby byc jakas szeroka klapa, zeby sie moglo dobrze mieszac.
A na szeroka klape duze sily dzialaja.

Raczej bym pompowal powietrze przez zloze do zbiornika tlenu, liczac,
ze azot bedzie wylapany, a po chwili zawor do zbiornika zamknal, i
cisniene w zlozu obnizyl.
Ale to niezbyt sprawne energetycznie sie wydaje, jesli trzeba komore
zloza napompowac, a potem w atmosfere wypuscic. Chyba ze to zloze
naprawde duzo azotu wylapuje, a pusta przestrzen w nim niewielka.

> Chyba nie, ale działają jeszcze stare systemy bo na nowe szpitali nie stać.

no i takie modne slowo - outsourcing, szpital tlen zamawia, i wygrywa
najtansza oferta. Moze ta destylarnia ciagle tanio tlen produkuje ...

J.

WM

W dniu 2018-04-14 o 17:17, J.F. pisze:

> [...]
> zloza napompowac, a potem w atmosfere wypuscic. Chyba ze to zloze
> naprawde duzo azotu wylapuje, a pusta przestrzen w nim niewielka.

Zamiast wymyślać jak to działa lepiej sięgnąć do źródła :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_swing_adsorption#/media/File:Adsorbimento_-_layout_rigenerazione.svg

WM

J.F.

Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
W dniu 2018-04-14 o 17:17, J.F. pisze:
[...]
Zastanawia mnie to polaczenie miedzy zbiornikami w gornej czesci.
Przeplukuja gazem wzbogaconym w tlen ?

Mozna i tak, ale wydajnosc chyba dalej spada ... no i moze dlatego
kriogenicznie jest ciagle oplacalne :-)

J.

WM

W dniu 2018-04-16 o 15:49, J.F. pisze:

> Zastanawia mnie to polaczenie miedzy zbiornikami w gornej czesci.
> Przeplukuja gazem wzbogaconym w tlen ?

Część oczyszczonego gazu jest przekierowywana do zbiornika P1 jako gaz
przedmuchujący.

Tu masz opis procesu:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Adsorpcja_zmiennoci%C5%9Bnieniowa#Proces_dwuzbiornikowy_Skarstroma

WM

Paweł Pawłowicz

W dniu 2018-04-16 o 21:03, WM pisze:
No to teraz poważnie ;-) Widzieliście tego typu instalację w szpitalu w
Polsce? Bo ja widziałem cysternę ze skroplonym gazem przepompowującą go
do zbiornika.

P.P.

WM

> No to teraz poważnie ;-) Widzieliście tego typu instalację w szpitalu w
> Polsce? Bo ja widziałem cysternę ze skroplonym gazem przepompowującą go
> do zbiornika.

Ogłaszane są przetargi na koncentratory tlenu.
http://www.zsm.czest.pl/przetarg-na-dostawe-koncentratora-tlenu-sterowanego-elektronicznie-z-oprzyrzadow/

Raczej do wypożyczania pacjentom do domu.
http://wyborcza.pl/1,76842,12583010,Skandaliczny_przetarg_w_szpitalu_w_Czerwonej_Gorze_.html

WM

Dariusz K. Ładziak

WM pisze:

> Rektyfikacja skroplonego powietrza jest najszerzej stosowaną w przemyśle
> technologią uzyskiwania tlenu, azotu argonu, kryptonu i ksenonu.

Trochę chyba nie na czasie jesteś...

> [...]
> Jednak w przypadku instalacji o dużych wydajnościach, przekraczających
> około 200 ton produktów gazowych na dobę, stosuje się niemal wyłącznie

Tyle że ciut mocniejszy kompresor i odpowiednie membrany raptownie
ograniczyły rynek na tlen i azot sprężony - przecież to można u siebie
na miejscu wyprodukować. W żadnej z nowoczesnych przechowalni jabłek nie
widziałem (a parę dosyć sporych o podszewki obejrzałem) zbiorników z
ciekłym azotem.Za to w każdej stała aparatura do filtrowania azotu z
powietrza.

Kriogenicznie to się pozyskuje gazy szlachetne, tlen wysokiej czystości,
azot wysokiej czystości, azot często nie jako gaz obojętny, a raczej
jako czynnik obniżający temperaturę... Tlen do palnika i azot do
przechowywania jabłek coraz łatwiej zrobić na miejscu.

A co zawiera tlenownia szpitalna? Może zbiornik z ciekłym tlenem klasy
medyczno - lotniczej i system o podgrzewania i wstępnego nawilżania
tlenu, może stanowiska zasilane butlami tlenu medycznego, może zasilane
butlami tlenu lotniczego (z tlenu ciekłego łatwiej zrobić suchy lotniczy
jak dodatkowo nawilżony medyczny) i znów instalację nawilżającą na
miejscu... A może właśnie kompresor z filtrami membranowymi.

--
Darek

J.F.

Dnia Thu, 19 Apr 2018 15:43:21 +0200, Dariusz K. Ładziak napisał(a):
> [...]
> widziałem (a parę dosyć sporych o podszewki obejrzałem) zbiorników z
> ciekłym azotem.Za to w każdej stała aparatura do filtrowania azotu z

A co oni z tym azotem robia - worki wypelniaja, komory jakies, bo
chyba nie cala hale/chlodnie ?

J.

WM

W dniu 2018-04-20 o 07:18, J.F. pisze:

> A co oni z tym azotem robia - worki wypelniaja, komory jakies, bo
> chyba nie cala hale/chlodnie ?

Przechowuje się owoce w atmosferze o niskim stężeniu tlenu.
W tym celu wpuszczają tam azot.
http://www.agrobudownictwo.pl/upload/aktualnosci/7a4e503cb8df698f88c262e1b506d3ac.jpg

Skład atmosfery w technologii KA to również stężenie O2
obniżone do 3% objętościowo lub mniej – do około 1% w
technologii ULO (bardzo niskie stężenie tlenu), stężenie CO2
w zakresie od 0,5% do 5% objętościowo reszta do 100% to
azot (N2).

http://specjalnoscchk.pl/osiagi/Golebiewska_zamrazanie.pdf

WM

Dariusz K. Ładziak

J.F. pisze:
Już ci WM wyjaśnił - całą komorę... I na każdej na drzwiach widnieją
ostrzeżenia przed strasznie zabójczym gazem - azotem. Cóż, jak cię azot
spróbuje zabić, to nawet nie będziesz wiedział że właśnie umierasz...

Przed rozładunkiem komory trzeba intensywnie wietrzy c przez wiele
godzin, aż czujnik tlenu wykaże wystarczający jego poziom.

JaNus

W dniu 2018-05-13 o 18:40, Dariusz K. Ładziak pisze:
> I na każdej na drzwiach widnieją ostrzeżenia przed strasznie
> zabójczym gazem - azotem. Cóż, jak cię azot spróbuje zabić, to nawet
> nie będziesz wiedział że właśnie umierasz...

No raczej nie, pod normalnym ciśnieniem wszak mamy go cały czas.
Oczywiście niedostatek tlenu zabije jak najbardziej, ale azot zaczyna
być niebezpieczny dopiero pod dość znacznie zwiększonym ciśnieniem,
oczywiście w powiązaniu z brakiem tlenu.
Okazuje się, że może w ten sposób będą, być może, pozbywać się w Stanach
morderców:
http://nczas.com/2015/04/09/ameryka-szuka-humanitarnej-metody-egzekucji/
- od słów:
"Azot jest gazem bezzapachowym (...)"

Marcin Debowski

On 2018-05-14, JaNus <bez@adresu> wrote:

> [...]
> być niebezpieczny dopiero pod dość znacznie zwiększonym ciśnieniem,
> oczywiście w powiązaniu z brakiem tlenu.

Oczywiście, że nie azot zabija a brak tlenu, ale też ciśnienie ma tu
mało do rzeczy. Jak jest niskie a nie ma tlenu to co wtedy?

Co kilka lat w Polsce ginie ktoś, kto wlazł do zbiornika/zamknietej
przestrzeni wypełnionionych azotem. Kieyś zdarzało się to częściej.
Typowy scenariusz jest taki, że ten ktoś włazi do zbiornika
poreakcyjnego lub cysterny, którą ma wyczyśćić, a w ktrych używany był
azot. Włazi i zanim się zorientuje pada. Znajdują go po pewnym czasie.

--
Marcin

JaNus

W dniu 2018-05-15 o 00:39, Marcin Debowski pisze:
> Oczywiście, że nie azot zabija a brak tlenu, ale też ciśnienie ma tu
> mało do rzeczy.

Nnno zerknijże we wskazany link, bo ewidentnie tego nie zrobiłeś, a w
takim wypadku dyskusja, zamiast posuwać się naprzód - cofa się :)

Marcin Debowski

On 2018-05-15, JaNus <bez@adresu> wrote:

> Nnno zerknijże we wskazany link, bo ewidentnie tego nie zrobiłeś, a w
> takim wypadku dyskusja, zamiast posuwać się naprzód - cofa się :)

E... zerknąłem..ale ja nie oprotestowuję twierdzeń odnośnie efektów
działania azotu przy podwyzszonym cisnieniu, ja tylko zauważam, że
poprzednik z całą pewnością nie miał na mysli trucia azotem.

Efekt wdychania azotu pod zwiększonym ciśnieniem jest dobrze znany
do czego niewątpliwie przyczyniła się praca nurków w tym szczególnie
głebinowych. Mozna poguglać po Nitrogen Narcosis.

--
Marcin

Dariusz K. Ładziak

Marcin Debowski pisze:
Najgroźniejsze w tej sytuacji jest to, że w atmosferze azotu następuje
naturalne wydalanie dwutlenku węgla - czyli nie ma tzw. paniki
oddechowej. Po prostu oczy się zaczynają kleić, myśli zwalniają -
człowiek nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że umiera. Hipoksja bez
wzrostu stężenia dwutlenku węgla jest naprawdę podstępna.

--
Darek

J.F.

Użytkownik "JaNus" napisał w wiadomości grup

> [...]
>oczywiście w powiązaniu z brakiem tlenu.
>Okazuje się, że może w ten sposób będą, być może, pozbywać się w

A migdalowy zapach cyjanku to juz niemodny ?

J.

Adam

W dniu 2018-06-04 o 16:40, J.F. pisze:
Aż mi się przypomniały stare (przedwojenne) podręczniki do pracowni
szkolnych, jakie swego czasu gdzieś widziałem.
Były tam opisy wykonania prochu, wykonania nitrogliceryny i innych
takich rzeczy.
Coś z tego jeszcze było OIDP w "Między zabawą a chemią" - przynajmniej w
pierwszych wydaniach. Bo w późniejszych chyba też już niektóre tematy
były "niemodne" ;)

--
Pozdrawiam.

Adam

Paweł Pawłowicz

W dniu 04.06.2018 o 23:48, Adam pisze:

> Aż mi się przypomniały stare (przedwojenne) podręczniki do pracowni
> szkolnych, jakie swego czasu gdzieś widziałem.
> Były tam opisy wykonania prochu, wykonania nitrogliceryny i innych
> takich rzeczy.

Co do nitrogliceryny byłbym ostrożny. Rocket science to nie jest, ale
łatwo zrobić BUM.

P.P.

Adam

Ale łatwo też nadmiar zneutralizować przez zwykłe spalenie.
Aż tak wybuchowa nie jest, jak było w jakimś starym serialu, oglądanym
jeszcze na cz-b Ametyście, gdzie muł (koń?) zawadził jukami o skałę i
wybuchł. Btw: pamięta ktoś, co to za tytuł?

W szkole średniej miałem zajęcia z emerytowanym już wtedy nauczycielem.
Hilary miał na imię, bardzo zacny gość.
Mówił, że lata temu robili na zajęciach nieco nitrogliceryny i kropelkę
zrzucali z czwartego piętra na klatce schodowej. Klatka schodowa była w
kwadrat - więc było jak zrzucać.

--
Pozdrawiam.

Adam

Paweł Pawłowicz

W dniu 05.06.2018 o 20:28, Adam pisze:
To zupełnie inny problem. Otrzymywanie nitrogliceryny jest nieco "tricky".

P.P.

Marcin Debowski

On 2018-06-05, Adam <a...@poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
> jeszcze na cz-b Ametyście, gdzie muł (koń?) zawadził jukami o skałę i
> wybuchł. Btw: pamięta ktoś, co to za tytuł?

Bonanza.
Dużo o urokach nitrogliceryny jest też w Cenie Strachu z Yves Montandem.
Polecam.

Generalnie też bym tego w domu nie robił. Że się coś stosunkowo łatwo
da zutylizować, nie oznacza, że jest bezpieczne.

--
Marcin

SOLON

J.F. pisze: