Klej poliuretanowy

Robert Wańkowski

W jakimś porogamie (Pogromcy Mitów? chyba nie) zrobili klej
poliuretanowy z oleju roślinnego.
Tak z ciekawości, jest to do zrobienia z dostępnych składników?
AI mówi o diizocyjanianie (DI) i poliolach.
Brzmi groźnie, zwłaszcza ten pierwszy.

Robert

Robert Tomasik

Rozpuść styropian w rozpuszczalniku NITRO :-)

--
(~) Robert Tomasik

Marcin Debowski

On 2023-11-10, Robert Wańkowski <rob...@wp.pl> wrote:
> W jakimś porogamie (Pogromcy Mitów? chyba nie) zrobili klej
> poliuretanowy z oleju roślinnego.
> Tak z ciekawości, jest to do zrobienia z dostępnych składników?

W prosty sposób MZ nie. Na oleje roślinne (np. rzepakowy) czyni się
zakusy aby stosować jako poliole od jakiś 30-40 lat, ale szału ZCW nie
ma (w stosunku do produktów na bazie polioli syntetycznych). Oleje
roślinne jako takie to zwykle estry, te trzeba modyfikować bo estry nie
reagują z izocyjanianami. Jak się uprzesz to dasz radę w domu, ale nie
sądzę, żebyś chciał się upierać :)

> AI mówi o diizocyjanianie (DI) i poliolach.
> Brzmi groźnie, zwłaszcza ten pierwszy.

Akurat problem nie jest w tej groźnie brzmiącej nazwie, a w produktach
reakcji izocyjanianów z wodą. Powstają różne aminy, które w przypadku
najbardziej popularnych dizocyjanianów aromatycznych jak MDI czy TDI są
rakotwórcze. Dodatkowo takie izocyjaniany są dość reaktywne i zasadniczo
mogą reagować ze wszystkim co zawiera np. grupy aminowe, hydroksylowe,
karboksylowe i spore stadko innych. Nie znam prawodawstwa EU, ale
spodziewam się, że obrót takimi, małocząsteczkowymi izocjanianami wymaga
pozwoleń.

Te, które mogą nie wymagać to poliizocyjaniany, gdzie stężenie
niezwiązanych grup izocyjanianowych jest dużo niższe. Ale tych też
raczej nie dostaniesz w postaci czystej w jakiś rozsądnych ilościach
(<50kg), a co najwyżej możesz spróbować kupić jaki produkt je
zawierające (najczęściej różne systemy do powłók) Na koniec, będziesz
potrzebował jeszcze katalizator, też toksyczny, chyba że nie zalezy Ci
na czasie utwardzania.

Natomiast ten niepokojący fragment "cyjaniany", to manifestuje się w już
gotowych poliuretanach, gdy te ostatnie się palą. Było kilka przypadków,
gdy ludzie przeżywali np. katastrofę lotniczą a potem gineli bo paliły
się np. pianki PU z siedzeń.

--
Marcin

Robert Wańkowski

> Jak się uprzesz to dasz radę w domu, ale nie
> sądzę, żebyś chciał się upierać

Oczywiście nie. Myślałem, że to jakieś proste dostępne i w miarę
bezpieczne składniki.

A tak mnie naszło, bo ostatnio dużo kleiłem tym klejem i przypomniałem
sobie ten program w TV. Wylali na dach auta olej roślinny z czymś czego
nie pamiętam, lub nie powiedzieli. I dla efektu go unieśli. Na takiej
powierzchni to i roślinny by się sprawdził. :)

Jaki gaz się wydziela podczas utwardzania tego kleju. Bo cechą tych,
które używam jest, to, że się pienią. Jedne mniej inne bardziej.

http://www.interchemol.com.pl/produkty/kleje-poliuretanowe/kleje-do-drewna/chemolan-b4m

Robert

Marcin Debowski

On 2023-11-11, Robert Wańkowski <rob...@wp.pl> wrote:

> [...]
> nie pamiętam, lub nie powiedzieli. I dla efektu go unieśli. Na takiej
> powierzchni to i roślinny by się sprawdził. :)

Pewnie tak. Może tam było coś jeszcze. Nie wiem, może są roślinne, które
mają jakieś grupy hydroksylowe i będą reagować z izocyjanami bez
dodatkowych modyfikacji.

> Jaki gaz się wydziela podczas utwardzania tego kleju. Bo cechą tych,
> które używam jest, to, że się pienią. Jedne mniej inne bardziej.

> [...]

Dwutlenek węgla skoro jest utwardzany wilgocią. Nie widzę SDS, ale
obstawiam, że jest na bazie polizocyjanianów. Kolor wskazuje na
aromatyczne, ale mogą być też alifatyczne bo nie wiadomo ile tam tych
izocyjanianów (grup) jest.

--
Marcin

J.F

On Sat, 11 Nov 2023 12:04:59 +0100, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
> nie pamiętam, lub nie powiedzieli. I dla efektu go unieśli. Na takiej
> powierzchni to i roślinny by się sprawdził. :)

Moze to i olej, ale istotny chyba ten drugi składnik.

Sam olej, np rzepakowy, tez sklei, ale to są miesiące czy lata na
utlenianie. Troche szybciej po aktywacji, np jak w farbach olejnych.

> Jaki gaz się wydziela podczas utwardzania tego kleju. Bo cechą tych,
> które używam jest, to, że się pienią. Jedne mniej inne bardziej.

> [...]

Ciekawe. reaguje z wilgocią z powietrza, to gazu powinni być niewiele.
A w dodatku gaz by chyba przeszkadzał w klejeniu ... chyba, ze o tym
wiesz i odgazowujesz.

No - przy drzewie, to ma gdzie odgazowac ... w niewielkiej ilosci.

J.