Co to jest "równowaga osmotyczna" ?

P.

Witam,

Nigdzie w googlu nie moge odnalezc tego podjecia, czy moglby ktos pomoc:

Co to jest "równowaga osmotyczna" ?

Pozdrawiam

P.

marecki

> Witam,
>
> Nigdzie w googlu nie moge odnalezc tego podjecia, czy moglby ktos pomoc:
>
> Co to jest "równowaga osmotyczna" ?
jest to taki stan gdy potencjał wody po obu stronach błony
półprzepuszczalnej (np błony komórkowej) jest taki sam, w efekcie tyle samo
wody przepływa w jedną jak i w drugą stronę.

P.

"marecki" <hyd...@op.pl> wrote:

> jest to taki stan gdy potencjał wody po obu stronach błony
> półprzepuszczalnej (np błony komórkowej) jest taki sam, w efekcie tyle
> samo wody przepływa w jedną jak i w drugą stronę.

dzieki wielkie !

P.

krzem

marecki <hyd...@op.pl> napisał(a):

> jest to taki stan gdy potencjał wody po obu stronach błony
> półprzepuszczalnej (np błony komórkowej) jest taki sam, w efekcie tyle samo
> wody przepływa w jedną jak i w drugą stronę.

a czy nie jest tak, ze po wyrównaniu potencjałów chemicznych wody po obydwu
stronach membrany - ustaje przepływ??
transport wymuszany jest przecież róznicą potencjałów...
wiec skoro nie ma róznicy...?

:-)

marecki

> [...]
> obydwu
> stronach membrany - ustaje przepływ??
> transport wymuszany jest przecież róznicą potencjałów...
ten przepływ wynika z chaotycznych ruchów cząsteczek wody, ponieważ
potencjały są takie same to najprawdopobniejszą sytuacją jest taka że
przepływ będzie taki sam w obu kierunkach, ale może się tak zdarzyć że cała
woda przepłynie na jedną stronę, choć oczywiście jest BARDZO mało
prawdopodobne.

"Paweł W."

krzem napisał(a):

> a czy nie jest tak, ze po wyrównaniu potencjałów chemicznych wody po obydwu
> stronach membrany - ustaje przepływ??
> transport wymuszany jest przecież róznicą potencjałów...
> wiec skoro nie ma róznicy...?

Jest przepływ. Tylko, że w obie strony w jednakowych ilościach - ruchy
Browna itp.

--
_ _ _ _
|_| |_| \ / |_ | \ / | |

krzem

Paweł W. <ad...@sygnaturka.pl> napisał(a):

> Jest przepływ. Tylko, że w obie strony w jednakowych ilościach - ruchy
> Browna itp.

słusznie :-)

ja poprostu podchodze do tego praktycznie... 150 t permeatu po RO w ciagu
godziny ;-) ....wiec na chwile zapomniałem o teorii
(i jeszcze 3X75t/h po ultrafiltracji i 3X90t/h po mikro)

Melsik Sargsyan

nikt nie pytał