Elewacja, a "model anteny" czyli jak praktyka pokonała teorie

715 wyświetleń

yoozeph

nieprzeczytany,
17 gru 2006, 18:08:2017.12.2006
do
Witam,
zakupiłem cyfrowy polsat, zdecydowalem sie na komplet firmowy, przynajmniej
na poczatek przygody z tv sat. Wczesniej dobrze (a moze jednak nie)
przestudiowalem temat zasiegajac informacji w googlach. Pewny siebie
wyznaczyłem współrzędne geograficzne w przyblizeniu środka dachu mojej
kamienicy Korzystając z kalkulatora na www,sci,pam,szczecin.pl wyznaczylem
Az (4.5* W), elewcje (31.6*) i skos (3* w prawo) busola w ręke i.... wielkie
nic!!! :/
Oczywiście z telefonem kom. w rece próbowałem we dwie osoby wyszukać sygnał,
bez skutku.

Teraz bedzie nawiazanie do tematu.
Wydawalo mi sie, ze srednica anteny (70cm) * sin kata elewacji powinno dać w
wyniku odległość dolnej tylniej krawędzi anteny od pionu który przchodzi
przez punkt szczytowy gornej tylniej krawędzi talerza (trójkąty podobne). O
ile nie jestem w błędzie to byłoby tak jeślby wysięgnik (ten na którym
mocuje sie LNB) skierowany byłby do czaszy pod kątem prostym. Skierowany
jest jednak pod jakims tam kątem, który mysle, że należałby uwzglenić w
obliczeniu. Wiec pytanie takie, czna ktoś ten kat dla anten sprzedawanych w
polsatowskich zestawach?
Przy uchwycie talerza jest podziałka 25* - 50*. Zakładam, że oznacza to
elewacje dla tej własnie konkretnej anteny. Tylko, że producent zapomniał
nanieść na uchwytach punktu do którego należałby by ustawić żądaną wartość z
podziałki, a może jest to śruba (no to dziękuę za taką precyzje).

Jeszcze jedno, oragnoleptycznie wydaje mi się, że z racji tego, że antena
jest zamocowana do wysokiego masztu (u góry anteny telewizji naziemnej) nie
będę w stanie ustawić włąściwej elewacji, ze względu na fakt, że juz przy
stosunkowo niewielkim wychyleni anteny do góry(co najwyżej kilkanaście
stopni), górna część czaszy oprze się o maszt. Dookoła słysze głosy, że u
"nich" antena ustawiona jest niemal w pionowej płaszczyźnie. co kłuci się z
moimi założeniami. Więc jak to z tą elewacją jest?
yoozeph

Guru

nieprzeczytany,
18 gru 2006, 03:10:2618.12.2006
do
W zasadzie wszystkie anteny offsetowe dostępne na polskim rynku mają
kąt offsetu 22stopnie.
Popatrz tu:
http://www.satsig.net/22-deg-offset-dish.htm
i zobaczysz, dlaczego anteny w PL są ustawione prawie pionowo.

Jerzy Pastusiak

nieprzeczytany,
18 gru 2006, 05:10:1418.12.2006
do
> we dwie osoby wyszukać sygnał, bez skutku.
Dziwne.

Sprobuj:
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html

Bo chyba w calej Polsce jest slonce.

Byc moze masz zle ustawione LNB w menu odbiornika (dajsek).
Moze cos nie kontaktuje, zlosliwa latarnia zaslani, ...

Przeczytaj fragment [Ustawianie Anteny]:
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/tv.html

Pzdr.J.P.

BaX

nieprzeczytany,
18 gru 2006, 05:33:1218.12.2006
do
> [...]
> i.... wielkie nic!!! :/
> Oczywiście z telefonem kom. w rece próbowałem we dwie osoby wyszukać

Eheheheheh, sory ale ubawił mnei ten post serdecznie. Sorki bez złośliwości.
Szanse na ustawienie anteny w ten sposób masz nikłe, naprawdę. Wyliczenia
matematyczne mają się nijak do rzeczywistości bo wpływ na Twoje wyliczone
parametry ma np. stojak który jak sam stwierdziłeś nie jest 'do winkla',
krzywizna ściany itd itp. Już prościej przyjąć za punkt wyjścia kierunek
ustawienia anteny sąsiada i szukać 'na oko' albo urzyć miernika.

Pozdrawiam.

Jerzy Pastusiak

nieprzeczytany,
18 gru 2006, 05:37:5118.12.2006
do
Witaj, a teraz o "teorii".

> że u "nich" antena ustawiona jest niemal w pionowej
> płaszczyźnie. co kłuci się z moimi założeniami

Masz zle zalozenia.

Przejrzyj uwaznie:
[Obliczanie Azymutu , Elewacji i Skosu]
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/index.html

Pod rycina "Elewacja 29 st", masz zdanie: "Ustawienie
anteny prawie pionowe. Zwykle, ale nie zawsze,
wysięgnik w przybliżeniu, wskazuje satelitę."
I masz to tez zilustrowane "strzalkami".

Dlaczego zwykle tak jest?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Swietnie obrazuje to link podany przez Guru:
http://www.satsig.net/22-deg-offset-dish.htm

Bo LNB(konwerter), powinien byc w ognisku paraboli
i NIE POWINIEN RZUCAC CIENIA NA TALERZ.

Zobacz tez komentarz do zdjecia:
[A. Ustawianie Anteny Satelitarnej wg Słonca]
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/czasaz.html

"Górna część zdjęcia była robiona 12 października 2004 r,
w trakcie zaćmienia Astry 19.2E (kierunek główny anteny).
Wtedy widać cienie wszystkich LNB na skraju talerza
(zaznaczenie niebieskie) i nie trzeba zmieniać elewacji
anteny."

W duzej wiekszosci, dobrze zaprojektowanych anten
sie to sprawdza.

Pzdr.J.P.
__________________________________

yoozeph

nieprzeczytany,
18 gru 2006, 08:35:4618.12.2006
do

Użytkownik "Guru" <gu...@guru.pl> napisał w wiadomości

Dzieki wielkie, to wiele wyjaśnia
--
yoozeph

yoozeph

nieprzeczytany,
18 gru 2006, 08:41:2818.12.2006
do
Użytkownik "BaX" <bax@_klub.chip.pl> napisał w wiadomości

> Eheheheheh, sory ale ubawił mnei ten post serdecznie. Sorki bez
> zło¶liwo¶ci.
Ani troche sie nie gniewam :)

> Szanse na ustawienie anteny w ten sposób masz nikłe, naprawdę. Wyliczenia

> matematyczne maj± się nijak do rzeczywisto¶ci [ciach]

Dlatego też na jutro umowiłem sobie speca (mam nadzieje , ze to nie ktoś
przypadkowy) do ustawienia anteny, poasystuje i dowiem sie w czym rzecz,
moze to np. walnięty konwerter cy cuś.

yoozeph

Jacek Popławski

nieprzeczytany,
18 gru 2006, 10:27:3118.12.2006
do
Kurcze, o czym Wy piszecie, ustawienie anteny na Hotbird to parę minut
na oko, skąd te problemy? Ja mam obrotnicę i większe problemy :)

Jerzy Pastusiak

nieprzeczytany,
18 gru 2006, 13:45:4818.12.2006
do
> Dlatego też na jutro umowiłem sobie speca

Sadze, ze jezeli do tej pory nie dales sobie rady,
jest to jedynie sensowne rozwiazanie.

Normalnie jest to zwykle kilka minut z kompasem,
na oko.

Nalezy orientacyjnie ustawic talerz na azymut (kompas)
i elewacje (wg. wysiegnika), potem POWOLI zmieniac azymut
na max poziomu sygnalu. Zaznaczyc polozenie pisakiem,
i jeszcze wolniej optymalizowac na jakosc.

Chyba, ze jest to za wegla, lub w cieniu, to tylko
slonce moze pomoc, czasem tylko dwa razy do roku.

Pzdr.J.P.

ps
Poniewaz, ktorys raz z rzedu, spotykam sie z pytaniem
dotyczacym "elewacji w offsecie", uzupelnilem strone:

[Obliczanie Azymutu , Elewacji i Skosu]

http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/index.html

o stosowna ilustracje "Offset - Parabola - Elewacja".

A tak nawiasem mowiac, takie "ciekawostki", jakie wystepuje
w tym watu, to widzialem wiele lat temu na "forum elektroda"

jeden instalator blyskotliwie udowadnial, ze trzy, cztery
LNB to mozna sobie przybic do drzwi garazu, a nie robic
zeza, itp, itd ...

___________________________________

On Mon, 18 Dec 2006, yoozeph wrote:

> [...]

| Dlatego też na jutro umowiłem sobie speca (mam nadzieje , ze to nie kto

| przypadkowy) do ustawienia anteny, poasystuje i dowiem sie w czym rzecz,

18 gru 2006, 15:45:0518.12.2006
do
> [...]
|
| http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/index.html
|
| o stosowna ilustracje "Offset - Parabola - Elewacja".

Chyba jest juz wersja prawie koncowa.

Dzieki za mobilizacje, bo planowalem to od ponad roku.

;)

yoozeph

nieprzeczytany,
18 gru 2006, 16:30:5618.12.2006
do
Użytkownik "Jerzy Pastusiak" <past...@sci.pam.szczecin.pl> napisał w
wiadomości news:Pine.GSO.4.64.0...@sci.pam.szczecin.pl...

> Normalnie jest to zwykle kilka minut z kompasem,
> na oko.

Też tak myslałem, i własnie w sposób przez Ciebie opisany, po wstepnym
ustawieniu azymutu i elewacji, próbowałem złapać sygnał. Nic nie przesłania
wizury anteny, która jest ustawiona na płaskim dachu i w kierunku
południowym dopiero w odlegości ok 100m znajduje sie przeszkoda w postaci
budynku wyższego od "H" anteny nie wiecej niż 10m. Dlatego czytając twojego
ostaniego posta czuje mały niepokój, że problem może być w czyms wiecej jak
ustawinie anteny, ale mam nadzieję, że przyczyna leży jednak w braku
niecierpliwosći z mojej strony i błędach przy próbie ustawinia nateny. Jutro
dzień sądu ;)

P.S.
Twoja strona wysoko notowana jest w googlach, zatem po pierwszych
niepowodzeniach pojawiła się myśl ustawienia wg. słońca tylko, że od
czterech dni niebo mam pochmurkane więc kłopot z wyraźnym słońcem i cieniem,
a o 12.09 tylko w weekend mogę stawić się na dachu.. W każdym razie
serdecznie dziękuję za rady i za stworzenie wielce użytecznej stronki. Na
zakończenie dyskusji dam znać jak sie sprawy mają po jutrzejszej
późnowieczornej wizycie fachmana.
Na koniec przyszło mi jeszcze pytanie do głowy, czy pobliże masztu GSM może
komplikować sprawe, nie chodzi o wizure, chodzi o fale.. może sie
wygłupiłem, ale jak pisałem "...czuję mały niepokój.." ;)
yoozeph

Piotr Grela (interpio)

nieprzeczytany,
19 gru 2006, 13:58:5019.12.2006
do

Użytkownik "Jacek Popławski" <jp...@interia.pl> napisał w wiadomości news:em6c22$kr5$3...@atlantis.news.tpi.pl...

> Kurcze, o czym Wy piszecie, ustawienie anteny na Hotbird to parę minut
> na oko, skąd te problemy?
Może ustawiają na jakiegoś Thora, bo na Hotbirda, też mi dłużej nie zajmuje niż 15 minut, przy czaszy 30 cm.
--
Pozdrawiam Piotr

Jerzy Pastusiak

nieprzeczytany,
19 gru 2006, 15:35:5719.12.2006
do
> że problem może być w czyms wiecej jak ustawinie anteny

np. dokreceniu F-ki, lub zarobieniu kabla ...

> próbowałem złapać sygnał

a czy zmienial ci sie poziom sygnalu przy kreceniu
i obnizaniu talerza?

> że przyczyna leży jednak w braku cierpliwosći z mojej strony

antena trzeba krecic wolno: przekrecic o pol stopnia i obserwowac
poziom sygnalu

> za stworzenie wielce użytecznej stronki

jest ona wynikiem dyskusji prowadzonych tutaj,
wiec jest tez wspolnym dorobkiem.

Ty tez masz swoj wklad :)

> czy pobliże masztu GSM może komplikować sprawe,

> chodzi o fale..

moze, ale raczej malo prawdopodobne

> dam znać jak sie sprawy mają

ciekawe jaki powod
na pewno trywialny, ale to normalne za pierwszym razem

Pzdr.J.P.

Jerzy Pastusiak

nieprzeczytany,
19 gru 2006, 15:37:3419.12.2006
do
> przy czaszy 30 cm.

palcowka ?

kyrzi

nieprzeczytany,
20 gru 2006, 07:09:5320.12.2006
do
Użytkownik "Piotr Grela (interpio)" <inte...@dyskietka.pl> napisał w wiadomości

> 4Może ustawiają na jakiegoś Thora, bo na Hotbirda, też mi dłużej nie zajmuje

> niż 15 minut, przy czaszy 30 cm.

Masz szczęście, że czasza ma te 30 cm średnicy, prawdziwe schody zaczynają się
dopiero przy antenach 15-to centymetrowych!

yoozeph

nieprzeczytany,
20 gru 2006, 13:09:5020.12.2006
do
No wiec sprawa ma sie tak, ze sie nie popisalem. Facet ustawil antene z
czujnikiem w 10 minut. Nastepnym razem bede walczyl do skutku, włoże w to
więcej wysiłku i mniej teorii. Antena nieznacznie zminiła swoje ustawinie w
stosunku do moich kombinacji z busolą, poziomicą i ekierką :), na ale na
tyle istotnie, że teraz działa Po ustawieniu, na wskazniku sygnału mam 78% i
55%, ten drugi (wazniejszy) sygnal wydaje sie trochę mały, generalnie obraz
jest ok poza bardzo nielicznymi małymi wyjątkami, gdzie zwyczajnie się tnie.
yoozeph

Jerzy Pastusiak

nieprzeczytany,
21 gru 2006, 07:40:3321.12.2006
do
Dzieki za info.

> Antena nieznacznie zminiła swoje ustawinie w stosunku
> do moich kombinacji z busolą, poziomicą i ekierką :)

Wiec, chyba jednak teoria sie przydala. Zabraklo
doswiadczenia i wyrwalosci.

Pociesz sie, ze ja za pierwszym razem to chcialem
prawie zwracac zestaw. Byl to analog od Predkiego
(14 lat temu).

Tez sie troche nameczylem przy przejsciu na
odbiornik cyfrowy (szczegolnie z duzym zezem),
chociaz mialem wtedy juz 9-letnie doswiadczenie
z kreceniem, dwie anteny, dwa odbiorniki,
dwa silowniki i kilka zezow za soba.

To co mnie podtrzymuje w "trudnych warunkach",
na duchu, to wiedza, ze "mam doswiadczenie" ;)

Trudno jest, ustawiac pierwszy raz antene, np. na
Hispasta, bo trzeba sporo skrecic i obnizyc.

Ale jak sobie wyliczysz, to zrobisz to, pierwszy
raz w 15 min., ale juz drugi raz (po zaznaczeniu
ustawien pisakiem), przekrecasz z HB na Hispa
w 30 sek.

Pzdr.J.P.
ps
watek zlinkowalem na stronie:

[Obliczanie Azymutu , Elewacji i Skosu]
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/az/index.html

moze komus pomoze.
___________________________________

Bartłomiej Zieliński

nieprzeczytany,
21 gru 2006, 10:42:4321.12.2006
do
Jerzy Pastusiak wrote:
> Ale jak sobie wyliczysz, to zrobisz to, pierwszy
> raz w 15 min., ale juz drugi raz (po zaznaczeniu
> ustawien pisakiem), przekrecasz z HB na Hispa
> w 30 sek.

A żebyś wiedział...
W ramach letniej rozbudowy anteny postanowiłem dołożyć zeza na Siriusa +
Eutelsata (5.0E + 7.0E) przy kierunku głównym na HotBirda 13E.
Popatrzyłem o ile odstaje w drugą stronę zez na Astrę 19.2E i ustawiłem
zeza na ślepo. Sirius poszedł od 1 próby! Dopiero Eutelsat wymagał
pewnej korekty.

* Bartłomiej Zieliński Bartlomiej.Zielinski(at)polsl.pl *
* http://www.zmitac.iinf.polsl.gliwice.pl/BZ/ gg:970831 *

Odpowiedz wszystkim
Odpowiedz autorowi
Przekaż dalej