Przeniesienie talerza zakończyło się porażką

Frozen

Jul 15, 2003, 6:08:04 PM7/15/03
Witam wszystkich!

Występuję tu po raz pierwszy. Przeniosłem ostatnio talerz do nowego
mieszkania i zainstalowałem go na ścianie przy moim oknie. Niestety, nie
jest to wymarzona ściana - jest mniej-więcej równoległa do osi
północ-południe, więc antenę wychyliłem jak się tylko dało w stronę
południową. No i mam problem - przy wyszukiwaniu satelity (korzystam z
Philipsa DSX 6010) oba parametry sygnału ("siła sygnału zgrubnie" i "siła
sygnału precyzyjnie") pokazują dokładnie zero. Nie wiem, czy czasza wymaga
jeszcze dokalibrowania ("na oko" jest ustawiona we właściwą stronę), czy też
kabel jest uszkodzony - ucierpiał trochę w czasie transportu. Oto więc moje
pytania:
1. Czy jest jakiś sposób na sprawdzenie jakości kabla - bez oscyloskopu czy
czegoś takiego :-)
2. Czy - jeśli zdobędę odpowiedni wysięgnik - mogę ustawić talerz w kierunku
równoległym do ściany budynku i będzie ona w stanie coś złapać?

Pozdrawiam i dziękuję z góry za odpowiedź,

Konrad

matryc

Jul 15, 2003, 9:48:06 PM7/15/03
> 1. Czy jest jakiś sposób na sprawdzenie jakości kabla - bez
> oscyloskopu czy czegoś takiego :-)

kabel kosztuje około 1,5zł/metr, nie jest to jeszcze fortuna
ale pewnie kabel masz dobry

> 2. Czy - jeśli zdobędę odpowiedni wysięgnik - mogę ustawić talerz w
> kierunku równoległym do ściany budynku i będzie ona w stanie coś
> złapać?

nie wiem, jeżeli w ogóle nie ustawiałeś anteny to jak sobie wyobrażasz coś
odbierać?
na oko to sobie nic nie ustawisz, antena musi być bardzo precyzyjnie
ustawiona, załatw sobie sat finder albo analogowy tuner i ustawiaj antene.
poza tym antene masz ustawić na 13 E (HB), badz na 19,2 E (astra), a nie
równolegle. poza tym to chyba chodziło ci o prostopadły kierunek do
budynku, ale to szczegół.

poczytaj sobie, potem zadawaj pytania:
http://www.cyfraplus.link.pl/techplus/antena.htm

matryc

Eltom

Jul 16, 2003, 12:55:30 AM7/16/03
> 1. Czy jest jakiś sposób na sprawdzenie jakości kabla - bez
> oscyloskopu czy czegoś takiego :-)

Może to śmieszne, ale jak nic nie masz pod ręką, możesz na krótko dotknąć
końcówkę (tą od strony konwertera) do języka. Jeśli jest napięcie, to kabel
jest raczej OK.

> 2. Czy - jeśli zdobędę odpowiedni wysięgnik - mogę ustawić talerz w
> kierunku równoległym do ściany budynku i będzie ona w stanie coś
> złapać?

Sprawdź w południe czasu zimowego czy na czaszę pada światło słoneczne. O
tej porze (podkreślam - czasu zimowego) Słońce jest mniej więcej na pozycji
satelity Astra. Jak antena jest oświetlona, to możesz wtedy próbować, bo
sygnał z Astry powinien do niej docierać.
Pzdr T

Leszek Mikołajczak

Jul 17, 2003, 1:50:15 AM7/17/03

Użytkownik "Eltom" <wytnij...@o2.pl> napisał w wiadomości

> Może to śmieszne, ale jak nic nie masz pod ręką, możesz na krótko dotknąć
> końcówkę (tą od strony konwertera) do języka. Jeśli jest napięcie, to
kabel
> jest raczej OK.

śmieszne to to będzie ale nie dla testująego :)))
w zależności od polaryzacji może tam być od 13-18 V
Jak bedzie ok.18 to autor pytania zapamieta cie na baaardzo długo....
Pozdrawiam
Leszek.

Ps. najtańszy miernik kosztuje jakieś 20 złotych wiesz ? :))))

PK

Jul 17, 2003, 2:02:59 AM7/17/03
Eltom wrote:
> [...]
> mniej więcej na pozycji satelity Astra. Jak antena jest oświetlona,
> to możesz wtedy próbować, bo sygnał z Astry powinien do niej docierać.

południe zimowego, to 11 czy 13 letniego?
A czy ktoś może zna jakąś rozpiskę w sieci, pt. o której godzinie na jakiej
pozycji jest słońce? Np. dla łatwości znalezienia hispasata, o której będzie
na pozycji 30E?
P.
PS takie moje rozważania (jak są błędy poprawcie), 15 st słońce pokonuje w
godzinę.
W Polsce mamy o 12 wschodnioeuropejskiego, bo taki czas nas obowiązuje, w
Stargardzie Szczecińskim (ok. 15 st. szer. wschodniej). Zatem np. astra z
19.2 powinna być oświetlona 15 st (1 godzina, ale to pomijamy, bo musimy
liczyć od GMT) i 4 st. (16 min) czyli o 11.44 a hispasat o 15.00. Jakoś mi
nie wychodzi ten zimowy...

matryc

Jul 17, 2003, 9:25:54 AM7/17/03
>takie moje rozważania (jak są błędy poprawcie), 15 st słońce
> pokonuje w godzinę.

nie słońce, tylko ziemia :)

poza tym to raczej metoda na słońce, jest chyba tylko dla sprawdzenia czy
aby nam nic nie zasłania anteny. (tak jak tutaj, gdy nie ma pewności czy
blok jest ustawiony północ-południe)

matryc

Eltom

Jul 17, 2003, 12:10:21 PM7/17/03

Ale on wyraźnie napisał, że nic nie ma.
Bezpieczne napięcie to 24 V. Te 18 go nie zabije, najwyżej poszczypie
mocniej w język. Pisałem, że na krótko, a nie na godzinę :)
Pzdr T

Leszek Mikołajczak

Jul 18, 2003, 1:17:49 AM7/18/03

> Ale on wyraźnie napisał, że nic nie ma.
> Bezpieczne napięcie to 24 V. Te 18 go nie zabije, najwyżej poszczypie
> mocniej w język. Pisałem, że na krótko, a nie na godzinę :)

No pacjent nie zejdzie ze świata ale zaręczam Ci że żadna kobita nie bedzie
z niego miała pożytku conajmniej przez 2 dni :))))

Leszek

Ps. W życiu bym sie o taki test nie pokusił powyżej 9V :))))

PK

Jul 18, 2003, 1:45:06 AM7/18/03
Leszek Mikołajczak wrote:
> No pacjent nie zejdzie ze świata ale zaręczam Ci że żadna kobita nie
> bedzie z niego miała pożytku conajmniej przez 2 dni :))))

bez przesady. Wszystko zależy od odporności osobniczej.

> Ps. W życiu bym sie o taki test nie pokusił powyżej 9V :))))

220 w nos mnie waliło i żyję. Nie powiem, że to bezpieczne, ale da się
przeżyć i żyć po tym normalnie. Napięcie bezpieczne jest do 24V wg polskich
norm i 13 czy 18 V na języku nie działa jak paralizator.
P.

PK

Jul 18, 2003, 1:48:40 AM7/18/03
matryc wrote:
> nie słońce, tylko ziemia :)

cholera, przy tej wizycie w przyszłości zapomniałem, że po drodze był
Kopernik :)

> poza tym to raczej metoda na słońce, jest chyba tylko dla sprawdzenia
> czy aby nam nic nie zasłania anteny. (tak jak tutaj, gdy nie ma
> pewności czy blok jest ustawiony północ-południe)

ale właściwie czemu? Czy dzięki temu nie jest łatwiej ustawić zgrubnie
anteny? Można na czaszy zaznaczyć środek i wycelować o odpowiedniej godzinie
cień konwertera...
Nie jest to oczywiście metoda idealna, ale jak na zgrubną, to chyba lepsza,
niż kręcenie czaszą na boki przez godzinę.
P.

Jerzy Pastusiak

Jul 18, 2003, 6:03:14 AM7/18/03
[.. 220 w nos mnie waliło i żyję ..]
Nie napiecie zabija, tylko prad (mowimy o napieciu stalym).
Bez problemu mozna przezyc kilka kV przy suchym naskorku,
lub miec migotanie komor przy kilkunastu woltach i "zejsc"
- znane przypadki. Zwykle prad LNB jest ograniczany
przeciwzwarciowo, chyba ~0.5 A. Duuuzo jak na jezyk.

Oczywiscie w tym konkretnym przypadku "zejscie" jest jeszcze
bardziej prawdopodobne. Przez spadniecie.

[.. pożytku co najmniej przez 2 dni ..]
Z jezykie jak bania. Ja bym dal dwa tygodnie.

Pzdr.J.P. ;-)
PS. W sprawie zasadniczej, zweryfikuje URL'e i puszcze
info w nowym watku.
_____________________________

Jerzy Pastusiak

Jul 18, 2003, 6:12:07 AM7/18/03
[.. jakąś rozpiskę w sieci ..]
Np.:
http://home.online.no/~jensts/satellite.html

Wiecej, pozniej.

Pzdr.J.P.
_____________________________

PK

Jul 18, 2003, 6:48:36 AM7/18/03
Jerzy Pastusiak wrote:
> [.. jakąś rozpiskę w sieci ..]
> Np.:
> http://home.online.no/~jensts/satellite.html
> Wiecej, pozniej.

jakies to skomplikowane na 1 rzut oka ;) W domu na spokojnie popatrzę :)
P.

k...@poczta.onet.pl

Jul 18, 2003, 11:41:54 AM7/18/03

Hej a może chłop poprostu nie wpisał parametrów kanału postawowoego satelity
w menu i dlatego ma zero na paskach (?)

k...@poczta.onet.pl

Jul 18, 2003, 11:42:05 AM7/18/03

Jerzy Pastusiak

Jul 18, 2003, 12:12:29 PM7/18/03
to PK
[.. jakies to skomplikowane na 1 rzut oka ..]

Poniewaz jest to problem uniwersalny, probuje go opisac
dokladniej w watku:
"Talerz w trudnych warunkach - cz.1".

Mam nadzieje, ze ktos z tego skorzysta.
( Mialem trudne warunki antenowe, wiec musialem stosowac
rozne sztuczki, zeby postawic antene we wlasciwym miejscu. )

Widze ostatnio, ogromne zainteresowanie jezykiem hiszpanskim
i portugalskim w Polsce.
Jak bede miel chwile czasu, opisze jak bezbolesnie (w 10min.)
nastawic antene 60 cm na Hispasat 'a (co oczywiscie, wiekszosc
robi bezproblemowo ;-).

Pzdr.J.P.
------------------------------

Eltom

Jul 20, 2003, 4:33:56 PM7/20/03
> Jak bede miel chwile czasu, opisze jak bezbolesnie (w 10min.)
> nastawic antene 60 cm na Hispasat 'a (co oczywiscie, wiekszosc
> robi bezproblemowo ;-).
>
> Pzdr.J.P.

I jak w temacie?

pimko

Jul 21, 2003, 1:01:15 AM7/21/03

nie wiem czy tak bezproblemowo na antenie 60cm
mi na 90 zajęło to dużo więcej czasu
ale przede wszystkim antena powinna patrzeć lekko w dół konwerter musi być
bardziej skręcony niż przy HB
jak usłyszysz trzaski to dobry znak że coś łynkął.

Jerzy Pastusiak

Jul 22, 2003, 11:22:16 AM7/22/03
[.. I jak w temacie? ..]
Przepraszam, troche urlopuje.
Zrobilem kika zdjec - uruchomie jakas strone z info.
Ale dopiero na pocztku nastepnego tygodni.

Kilka uwag na ten temat podalem w:
======================
Subject: Talerz w trudnych warunkach - cz.1

Juz teraz mozemy, przy pomocy kompasu, katomierza, namierzyc satelite:
HB --> 181.906-180; to jest ~2 stopnie od poludnia, w kierunku zachodu,
Hispasat --> 230.798-180; ~51 stopni na zachod od poludnia.
Zmiany w pochyleniu (HB - Hisp): 28.991-16.839, pochylamy antene o 12 st.
=======================

Oczywiscie powyzsze dotyczy Szczecina. Podobnie mozna zrobic dla
dowolnej lokalizacji.
Reszta to katomierz lub podstawowe wzory trygonometryczne
(tanges), linijka, flamaser (bez rysunku trudno przekazac).

Znajac polozenie slonca (w pow. podalem URL), mozna tez wykorzystac
oswietlenie boczne slonca (30W - 90st = 60E).
W Szczecinie jest to aktualnie okolo godz. 11:40 - wtedy slonce
zaczyna rozswietlac przednia czesc talerza.

Ustawiamy dokladnie antene, na max. jakosci sygnalu,
przy 12.012V; 27.5; 3/4. Wyjatkowo silny sygnal. Nawet 40 cm wystarczy.

Poniewaz aktualnie, prawie wszystkie transpondery maja polaryzacje
liniowa i wiazke europejska, wystarczy normalne LNB i maly talerz.
Dawniej nie bylo to takie proste. Dwa transpondery z polaryzacja
kolowa jakos sie "przebijaja".

[.. opisze jak bezbolesnie (w 10min.) ..]
Przy zaznaczonych punktach i odpowiedniej pogodzie,
przekierunkowanie anteny to 30 s.

Polecam, tez:
http://www.ksw-funcard.civ.pl/sat/sat_30w.htm
W Szczecinie pochylenie anteny jest znaaaaaacznie mniejsze.

Pzdr.J.P.
--------------------------------

On Sun, 20 Jul 2003, Eltom wrote:

> [...]

PK

Jul 23, 2003, 2:23:46 AM7/23/03
Jerzy Pastusiak wrote:
> [.. I jak w temacie? ..]
> Przepraszam, troche urlopuje.
> Zrobilem kika zdjec - uruchomie jakas strone z info.
> Ale dopiero na pocztku nastepnego tygodni.

spoko, poczekam ;)

> HB --> 181.906-180; to jest ~2 stopnie od poludnia, w kierunku
> zachodu, Hispasat --> 230.798-180; ~51 stopni na zachod od poludnia.

51? a nie 31?

> [...]
> W Szczecinie jest to aktualnie okolo godz. 11:40 - wtedy slonce
> zaczyna rozswietlac przednia czesc talerza.

czasu letniego rozumiem?

> Polecam, tez:
> http://www.ksw-funcard.civ.pl/sat/sat_30w.htm
> W Szczecinie pochylenie anteny jest znaaaaaacznie mniejsze.

tzn? Talerz bardziej pochylony od pionu czy mniej od podanego? Bo powyzsze
stwierdzenie jest wieloznaczne ;)
P.

Jerzy Pastusiak

Jul 25, 2003, 6:48:17 AM7/25/03
to PK
[.. 51? a nie 31? ..]
Polozenie Hispasat jest 30 W nad rownikiem.
Satelita jest widoczny w Szczecinie 50,8 W (na zachod od poludnia)
oraz uniesiony 16,8 stopni od linii horyzontu.

[.. czasu letniego rozumiem? ..]
Tak. Godzina ~11:40 powinnismy zobaczyc zarys slonca na
przedniej, dolnej czesci talerza.
Oczywiscie, dzisiaj, jutro, pojutrze ...

[.. Talerz bardziej pochylony od pionu czy mniej od podanego? ..]
Moj jest mniej "opadniety". Talerz jest prawie pionowo.
W Krakowie: azymut=57,2, elewacja=16 st. Roznica w stosunku
do Szczecina tylko 0,8 st.

Oczywiscie jest to sprawa stosowanej anteny.
W Szczecine nalezy opuscic antene tylko o 12 st.
Nie trzeba wiec, przekrecac - odwracac, elementu ustawiajacego
talerz w pionie.
Ale w Gdansku, Bialymstoku, Siedlcach elewacja Hispasata
jest tylko 12, 13 st. Jest bardzo nisko nad horyzontem.

W Lublinie, Krosnie, Rzeszowie HB jest wyjatkowo wysoko nad
horyzontem, ale talerz tez trzeba opuscic o ~17 stopni.

Reasumujac, w Szczecinie:
- Ustawiamy na HB,
- Przekrecamy na zachod 49 stopni,
- Opuszczamy talerz 12 stopni w dol,
- Przekrecamy LNB - skos - zgodnie ze wskazowkami zegara
(na najlepszy sygnal, dla najslabszego transpondera).

W Szczec. na 60cm, mozna odebrac nawet TVE z wiazki hiszpanskiej.
W sumie okolo 250 TV - w wiekszosci kodowane w Nagra.

Pzdr.J.P.

On Wed, 23 Jul 2003, PK wrote:

h00z

Jul 27, 2003, 9:28:23 AM7/27/03
Użytkownik "Jerzy Pastusiak" "<past...@sci.pam.szczecin.pl>" napisał w
wiadomości news:Satel.030725115...@sci.pam.szczecin.pl...

A po co to wszystko robić, te obliczenia, słońce itd.? Nie wystarczy
SMWlink? Kilka kliknięć i mam to samo plus kąt obrotu konwertera.

--
h00z 1n d4 h4u2

P.S. Netykieta?

PK

Jul 28, 2003, 1:51:40 AM7/28/03
h00z wrote:
> A po co to wszystko robić, te obliczenia, słońce itd.? Nie wystarczy
> SMWlink? Kilka kliknięć i mam to samo plus kąt obrotu konwertera.

wszystko można inaczej, czyt. łatwiej jak się wie jak i jak się to robi 6
razy dziennie. Jak się nie ma kompasu, kątomierza itd. Jak się robi to raz,
to łatwiej oprzeć się na słońcu. W każdym razie wczoraj o 11.40 popatrzyłem
co i jak i wiem, że czeka mnie wędrówka na dach :)
A Jurkowi oficjalne dzięki bardzo.
P.

Jerzy Pastusiak

Jul 28, 2003, 8:22:35 AM7/28/03
[.. SMWlink? ..]
Mowimy o najnowszej(?) wersji SMW Link v.3.0.
Nie nalezy chyba do najwygodniejszych, czy najdokladniejszych.
Parametry wprowadzane (?kilkane), w czesci "Ustawianie Anteny"
to liczby calkowite. Bardziej nadaje sie do zabawy, niz obliczen.
Skosu nie widze?

Porownaj SMW z:
[Antenna Look Angles]:
http://home.online.no/~jensts/Satellite/lookangles.htm

Nie musisz wprowadzac szerokosci, ani dlugosci geogr.
Wprowadzasz pobliskie miasto, a i tak masz dokladniej.
To samo z satelita. A parametrow wyliczonych w tej czesci
masz trzy razy wiecej.

W przypadku niedosytu proponuje: :-))
[Online Satellite Calculations]
http://home.online.no/~jensts/satellite.html
___________________________

Sadze, ze problem nie lezy w obliczeniach, sa one zwykle
stosunkowo proste. Problem lezy co dalej z tym zrobic?

Pzdr.J.P.

--
PS

Bez obrazy.
Twoje rozterki sa chyba wynikiem mlodego wieku netowego ;-)

Polecam, "alt.dss.hack", "alt.corel.graphics", itp,
np.:
http://groups.google.com/groups?hl=en&group=alt.dss.hack
a szczegolnie e-grupy, "yahoogroups.com":
[digital-europe], [humax-users], [Seca2_for_eveR] czy
swietny [The_Meeting_Place_2001]

jp

Jerzy Pastusiak

Jul 28, 2003, 8:36:55 AM7/28/03
[.. że czeka mnie wędrówka na dach ..]
Radze poczekac do jutra. Postaram sie umiescic sporo zdjec.

Jest jeszcze pytanie, czy twoj typ anteny uda sie "pochylic"
do uniesienia 28 st. Nie wszystkie uchwyty na to pozwalaja.

[.. wczoraj o 11.40 ..]
Maly ksiezyc na dolnej czesci talerza.

Slonce jest na kierunku Hispasat 'a o godz. ~15:20.
Wystarczy ekierka ;-).
Powinna dawac najmniejszy - najwezszy cien.

Dzieki za doping.

Pzdr.J.P.

h00z

Jul 28, 2003, 5:30:21 PM7/28/03
Użytkownik "Jerzy Pastusiak" "<past...@sci.pam.szczecin.pl>" napisał w
wiadomości news:Satel.030728132...@sci.pam.szczecin.pl...

> [...]
> Parametry wprowadzane (?kilkane), w czesci "Ustawianie Anteny"
> to liczby calkowite. Bardziej nadaje sie do zabawy, niz obliczen.

Celem jest ustawienie anteny, same obliczenia są środkiem.

> Skosu nie widze?

Polarization angle

> [...]
>
> Nie musisz wprowadzac szerokosci, ani dlugosci geogr.
> Wprowadzasz pobliskie miasto, a i tak masz dokladniej.

Chyba nie powiesz, że ustawiając 60 robisz to z dokładnością do
drugiego miejsca po przecinku i że wychodzi to za pierwszym razem w
100%?

> Sadze, ze problem nie lezy w obliczeniach, sa one zwykle
> stosunkowo proste. Problem lezy co dalej z tym zrobic?

Ustawić antenę zgrubnie, a później ją dostroić na podstawie
eksperymentów.
Przy okazji, do eksperymentów nie potrzeba specjalistycznego sprzętu,
mnie wystarcza 3010 i odrobina cierpliwości. Astra i Hotbird na 60
Wizji wychodzi na maksimum możliwości.

h00z

Jul 28, 2003, 5:29:46 PM7/28/03
Użytkownik "PK" "<skalar7@USUN_TOpoczta.onet.pl>" napisał w
wiadomości news:bg2dnv$17tv$1...@news2.ipartners.pl...

> [...]
> się robi to raz, to łatwiej oprzeć się na słońcu. W każdym razie
> wczoraj o 11.40 popatrzyłem co i jak i wiem, że czeka mnie

W Twoim przypadku metoda ze słońcem była przydatna bo dzięki niej
oceniłeś "dostępność" sygnału. Ale próba dostrajania anteny na
podstawie położenia słońca... to chyba lepiej wykorzystać namagnesowaną
igłę, spodek z wodą i jakiś korek.

PK

Jul 29, 2003, 4:56:37 AM7/29/03
Jerzy Pastusiak wrote:
> [.. że czeka mnie wędrówka na dach ..]
> Radze poczekac do jutra. Postaram sie umiescic sporo zdjec.

no to czekam :) i tak do łikendu jakiegoś :) Muszę mieć drabinę 9 metrową
:))

> Jest jeszcze pytanie, czy twoj typ anteny uda sie "pochylic"
> do uniesienia 28 st. Nie wszystkie uchwyty na to pozwalaja.

chodzi Ci o pochylenie w dół? Powinien, mam Comsata 90cm
http://www.comsat.pl/index.php?div=oferta&id=anteny

> [.. wczoraj o 11.40 ..]
> Maly ksiezyc na dolnej czesci talerza.

napoczątku się zdziwiłem, bo zrozumiałem to, że...

> Slonce jest na kierunku Hispasat 'a o godz. ~15:20.
> Wystarczy ekierka ;-).
> Powinna dawac najmniejszy - najwezszy cien.

słońce właśnie powinno dać cień, ale potem się zorientowałem, że źle myślę.
P.

Jerzy Pastusiak

Jul 29, 2003, 5:38:34 AM7/29/03
[.. Celem jest ustawienie anteny ..]
Zgoda. Tylko nie zawsze jest to proste.
Pisalem o tym w watku "Talerz w trudnych warunkach".
Wtedy metoda na slonce jest jedyna skuteczna i stosunkowo
najdokladniejsza (0,5 st.).
Oczywiscie trzeba wiedziec jak znalezc polozenie slonca.
Przklad pecha, to:
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/dish7.jpg
gdzie mala antene, zalaniaja dokladnie na kierunkach HB
i Sirius, dwa kominki wywietrznikow sasiedniego budynku.

[.. Polarization angle ..]
Przepraszam. Rzeczywiscie jest, nad obrazkiem.

[.. Ustawić antenę zgrubnie, a później ją dostroić ..]
Przy slabych sygnalach nie jest to takie proste.
Hispasat ma wyjatkowo dobra propagacje sygnalu na obszar
Polski. Mozna go odbierac, niemalze przy pomocy gwozdzia.
Aktualnie prawie wszystkie transpondery maja polaryzacje
liniowa i wiazke europejska.

Na kanale Programacao FTA - (12 012 V; 27,5; 3/4) - sygnal
uzyteczny (SQ - signal quality) - przekracza nawet 90%.
Jest naparawde fenomen, zadko spotykany na Astrze.
Przy FEC = 3/4, wystarczy do poprawnego odbioru SQ=19%.
(SL - signal level, poziom sygnalu - nie jest kryterium
pozwalajacym stwierdzic, ze otrzymamy poprawny obraz.
SL - sklada sie tez z zaklocen: ziemi, budynkow, slonca).

Przyklad szczegolnie trudnych warunkow:
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/dish7.jpg
Mala antena - 60cm, satelita EUTELSAT 36E (NTV+),
polaryzacja kolowa.
90% czasu - odbior prawidlowy.

Dzieki za mila rozmowe.

Pzdr.J.P.
________________________________
On Mon, 28 Jul 2003, h00z wrote:

|Celem jest ustawienie anteny, same obliczenia są środkiem.

|Polarization angle

Jerzy Pastusiak

Jul 29, 2003, 6:45:45 AM7/29/03
to PK
[.. no to czekam :) ..]
Pod presja wrzucilem juz niektore obrazki :-)
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/satel/hispasat.html

Bede dorabial komentarze, + zdjecia z TV.

[.. Muszę mieć drabinę 9 metrową ..]
Moze doinstalowac druga antene 60 cm.
Ta na obrazku to 40zl + marny konwerter Samsunga sprzed
3 lat, 50zl. Sygnal jest naprawde silny.
Polamane kosci - 9 tys.

[.. chodzi Ci o pochylenie w dół? Powinien, mam Comsata 90cm ..]
Duza antena, duzy klopot. Bardzo trudno dokladnie ustawic.
W niektorych przypadkach trzeba uchwyt, jak na rys. 7 i 8,
przemiescic ("do gory nogami"), jak na rys. 9.
Nie zawsze jest to mozliwe - koniec zabawy - bo zakres pochylenia
anteny, nie przewiduje tak duzego pochylenia.
Zakres pochylenia mozna obliczyc przy pomocy max. polozenia
punktow jak na rys.1 i tangensa.

Dodatkowo, przemieszczanie uchwytu, przy przejsciu z HB na Hispa,
praktycznie uniemozliwia wykorzystanie tej samej anteny, na
Hispa i HB lub Astre.

[.. Maly ksiezyc na dolnej czesci talerza ..]
Godz. 10:40 dotyczy rys. 5 i 6. Ksiezyc swiatla.
Odpowiada to polozeniu ekierki na rys. 1.
Z tylu czaszy tez widac ksiezyc cienia.

[.. Slonce jest na kierunku Hispasat 'a o godz. ~15:20 ..]
Rys. 2. Najmniejszy cien ekierki. Przekrecamy w kierunku
osi X i Y ekierki.
Linia zielona wskazuje na EUTELSAT 36E (NTV+):
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/dish7.jpg
Polecam Cyrkolex, rys.1. Ostatnio kupilem w papierniczym
za ~3 zl.

Coz "obraz ma wartosc tysiaca slow" ;-)).

Pzdr.J.P.

PK

Jul 29, 2003, 8:08:03 AM7/29/03
Użytkownik "Jerzy Pastusiak"

> Pod presja wrzucilem juz niektore obrazki :-)

:))))

> [.. Muszę mieć drabinę 9 metrową ..]
> Moze doinstalowac druga antene 60 cm.

jeśli wymyślisz sposób, jak z balkonu na parterze przeniknąć blik
naprzeciwko, który zasłania satelitę to chętnie. Bloki są jak na rys.

http://skalar7.republika.pl/blok.gif

wysokość: parter, 1 piętro 2 z poddaszem. Najwyżej jak mi się udało podnieść
talerz, to tak, żeby nie 'wyłaził' sąsiadom z góry ponad barierkę balkonu,
ale to i tak zbyt nieko. Licząc odległość międzyblokami na 10 m wyszło mi,
że misuałbym na wysokości ich okien talerz umieścić. Zatem pozostaje
umocowanie do kumina na dachu.
Dziura pomiędzy blokami idealnie pozwala ustawić

> Ta na obrazku to 40zl + marny konwerter Samsunga sprzed
> 3 lat, 50zl. Sygnal jest naprawde silny.
> Polamane kosci - 9 tys.

a jak nie mam wyjścia :((
P.

PK

Jul 29, 2003, 8:19:39 AM7/29/03
Użytkownik "Jerzy Pastusiak"

> Pod presja wrzucilem juz niektore obrazki :-)

:)))) dzięki za pozdrowienia :)
no ale aż tak nie naciskałem :)

> [.. Muszę mieć drabinę 9 metrową ..]
> Moze doinstalowac druga antene 60 cm.

jeśli wymyślisz sposób, jak z balkonu na parterze przeniknąć blok

[...]

ale to i tak zbyt nisko, choć swój talerz pochylałem znacznie bardziej, więc
może to też jest problem, no i nie skręcałem konwertera.
Licząc odległość między blokami na 10 m wyszło mi, że musiałbym na wysokości
ich okien talerz umieścić. Zatem pozostaje umocowanie do komina na dachu.
Dziura pomiędzy blokami idealnie pozwala ustawić astrę i thora, ale już nie
hispa.
Swoją drogą wpierw chcę wieczorkiem podejść z długim kablem tam, gdzie blok
nie zasłania i nacelować z ziemi (nad napisem południe z blik.gif).

> Ta na obrazku to 40zl + marny konwerter Samsunga sprzed
> 3 lat, 50zl. Sygnal jest naprawde silny.
> Polamane kosci - 9 tys.

a jak nie mam wyjścia :(( antenę 60cm mam po syfrze, więc problemu
sprzętowego niet, bardziej techniczny (a taki ładny widok miałem jak nie
było tego bloku :) )
P.

PK

Jul 29, 2003, 8:35:09 AM7/29/03
a i jeszcze jedno mi się przypomniało, jaki Twoja antena ustawiona na hispa
ma offset? Ta moja 90cm ma 27.77 i na thorze była ustawiona praktycznie
pionowo.
Wg lyngsata dziś na thorze kąt elewacji jest 25.35, na hispa 16.18, więc
powinienem chyba pochylić bardziej talerz tak, żeby patrzył lekko w ziemię,
prawda?
P.

Jerzy Pastusiak

Jul 31, 2003, 8:19:39 AM7/31/03
[.. przeniknąć blok naprzeciwko ..]
Jak wysoki jest ten blok? Jezeli 10 p., to chyba trzeba zapomniec
o Hispa.

[.. chcę wieczorkiem podejść z długim kablem ..]
Z tym to zaczekac. Najpierw wyliczyc, czy to ma sens. Przeciez
nie bedziez co wieczor biegal z antena i ogladal przez lornetke
TV ;-)).
Ustawianie anteny, po raz pierwszy, na nowego sat., bez widoku
ekranu TV lub satfindera, jest bardzo trudne.
Niestety znam to doskonale.

[.. http://skalar7.republika.pl/blok.gif ..]
Jednoznacznie bedzie mozna okreslic, czy mozesz bez problemu odbierac
Hispa, najszybciej w pazdzierniku. Pisalem o tym w watku:
"Talerz w trudnych warunkach" (moze cos przyslaniac - wywietrznik).

Natomiast juz teraz mozesz oszacowac, czy w ogole jest szansa
na sygnal.
Prosta trygonometria.
Najpierw trzeba wyznaczyc wysokosc budynku zaslaniajacego.
Nastepnie jak wysoki powinien byc maszt, zeby widziec
ten budynek, w kierunku Hispa(51st na zachod),
pod katem 16,8 st. powyzej horyzontu.
Jak na rysunku:
http://sci.pam.szczecin.pl/~pastupam/blok_02.jpg
Gdybys mial problemy z wzorem, pomoge.

[.. powinienem chyba pochylić bardziej talerz ..]
Tak, o ~10 stopni.
Thor elewacja, uniesienie nad horyzontem = 27,3 stopnie
Hispa elewacja 16,8 st.

Powinienes pochylic (przekrecic do dolu) o okolo 10 stopni.
(U Ciebie chyba 10 dzialek)

Ale sadze, ze czas przejsc na priva, w tym watku.
Czekam na listy, odpowiadam nieregularnie.

Pzdr.J.P.