Kanał testowy

Kamil

Dec 26, 2021, 5:39:32 AM12/26/21
Witam

Może mi ktoś powiedzieć na którym kanale w Łodzi jest kanał testowy
"Sprawdzam"? Bo w sieci znalazłem info, że na 28, ale ani telewizor, ani
tuner go tam nie znajdują.

Pozdrawiam

Uncle Pete

Dec 26, 2021, 1:53:52 PM12/26/21
Emitel, spółka odpowiedzialna za nadawanie, twierdzi, że kanały 33 (570
MHz) i 21 (474 MHz).

https://www.emitel.pl/strefa-klienta/odbior-rtv/sprawdz-parametry-emisji/

Kamil

Dec 27, 2021, 2:29:07 PM12/27/21
Użytkownik "Uncle Pete" napisał:

> Emitel, spółka odpowiedzialna za nadawanie, twierdzi, że kanały 33 (570
> MHz) i 21 (474 MHz).

> https://www.emitel.pl/strefa-klienta/odbior-rtv/sprawdz-parametry-emisji/

Dzięki za link. Wynika jednak ze wskazanej strony RTCN Łódź / EC 674
kanał 46, na którym nie ma żadnego sygnału.

Ta informacja powinna być na oficjalnej stronie TVP
www.telewizjanaziemna.pl, ale próżno tam jej szukać. Potwierdza to moją
opinię, że w TVP pracują głąby i niedouki.

Takie informacje to zmora internetu. Albo nieaktualne starocie, albo
nieprawda. Na podanym przez Ciebie kanale 21 też nie ma sygnału. Natomiast
na kanale 33 znalazłem TVP Stream HEVC, TVP Kobieta HEVC, TVP Dokument HEVC,
TVP Rozrywka SD HEVC, TVP Polonia HD HEVC i TVP Kultura HD HEVC.

Natomiast kanału testowego Sprawdzam TV nie ma :( Na moim telewizorze jest,
sam się pojawił, ale niestety telewizor nie podaje częstotliwości i numeru
kanału.

A przy okazji trochę z innej beczki. Mój LG 43" nie umożliwia nagrywania na
USB mimo, że sprzedawca sie klął na wszystkie świętości, że umożliwia. Jeśli
byś przypadkiem wiedział jaki model to umożliwia to napisz.

Pozdrawiam

Marek

Jan 6, 2022, 1:05:40 PMJan 6
On Mon, 27 Dec 2021 20:29:01 +0100, "Kamil" <nos...@tlen.pl> wrote:
> nieprawda. Na podanym przez Ciebie kanale 21 też nie ma sygnału.

Na kanale 21 był test HEVC kanałów TVNu, wyłączono go w grudniu.

> sam się pojawił, ale niestety telewizor nie podaje częstotliwości i
> numeru
> kanału.

Ale moment, o jakim "kanale" mówisz? Kanału częstotliwości multiplexu
czy pid strumienia wewnątrz multipleksu? Stream Sprawdzam tv jest na
multplexie TVP (częstotliwości kanału 43).

--
Marek

mrvtktjv

Jan 15, 2022, 9:46:10 AMJan 15
On 26.12.2021 11:39, Kamil wrote:
Sprawdzam TV nadaje w nowym kodeku HEVC, ale na multipleksie MUX-3
nadawanym w starym standardzie DVB-T, więc to, że go odbierzesz nie
oznacza, że odbierzesz telewizję po tegorocznych zmianach. To niestety
wprowadza w błąd. Lepiej posiłkować się np. TVP Dokument - nadaje i w
HEVC, i na multipleksie MUX-5 nadawanym w standardzie DVB-T2.

Kamil

Jan 23, 2022, 5:22:20 PMJan 23
Użytkownik "Marek" napisał:

> (częstotliwości kanału 43).

43 to jest numer kanału, a częstotliwość 650000 MHz (w regionie Łodzi).

Pzdr

Kamil

Jan 23, 2022, 5:28:49 PMJan 23
Użytkownik "mrvtktjv" napisał:

[...]

Jesteś w mylnym błędzie :) Sprawdzam TV na moim starszym telewizorze melduje
się, ale mam tylko dźwięk. To samo jest na tunerze combo starszego typu.

Lepiej posiłkować się np. TVP Dokument - nadaje i w
HEVC, i na multipleksie MUX-5 nadawanym w standardzie DVB-T2.

Na swoim nowszym telewizorze mam Sprawdzam TV, TVP Dokument, TVP Kultura HD
i jeszcze kilka innych w DVB-T2 HEVC.

Pzdr

mrvtktjv

Jan 26, 2022, 5:10:24 PMJan 26
W dniu 23.01.2022 o 23:28, Kamil pisze:
Niestety nie mylę się.

Sprawdzam TV wchodzi w skład multipleksu MUX-3 nadawanego w standardzie
DVB-T i używa kodeka obrazu HEVC/H.265, a więc…
1. W przypadku telewizora/tunera z obsługa tylko DVB-T MPEG-4 (bez HEVC,
bez DVB-T2) nie będzie obrazu - zgodnie z założeniem, że kanał ma
działać tylko na sprzęcie obsługującym "nowy" standard DVB-T2 i HEVC.
2. W przypadku telewizora/tunera z obsługa DVB-T2, ale tylko kodeka
MPEG-4 (bez HEVC) nie będzie obrazu - zgodnie z założeniem, że kanał ma
działać tylko na sprzęcie obsługującym "nowy" standard DVB-T2 i HEVC.
3. W przypadku telewizora z obsługą DVB-T2 i kodeka HEVC obraz będzie
działać - zgodnie z założeniem, że kanał ma działać tylko na sprzęcie
obsługującym "nowy" standard DVB-T2 i HEVC.
4. W przypadku telewizora z obsługa kodeka HEVC, ale bez obsługi DVB-T2
(tylko DVB-T) będzie obraz - niestety NIE zgodnie z założeniem, że kanał
ma działać tylko na sprzęcie obsługującym "nowy" standard DVB-T2 i HEVC.

Pominąłem kwestię kodeków dźwięku.

Dlatego Sprawdzam TV może wprowadzić w błąd, bo w przypadku z punktu 4.
fakt jego poprawnego odbioru może sprawiać mylne wrażenie, że urządzenie
spełnia wymagania nowego standardu nadawania telewizji naziemnej,
podczas, gdy w rzeczywistości ich nie spełnia.

Kamil

Jan 28, 2022, 12:23:44 AMJan 28
[...]

Nadawca tego nie wie i wprowadza użytkowników w błąd?

Pzdr

mrvtktjv

Jan 29, 2022, 11:30:00 AMJan 29
W dniu 28.01.2022 o 06:22, Kamil pisze:
To duża firma. Trudno powiedzieć, co sprawiło, że efekt finalny jest
taki, jaki jest.

Być może ktoś w drodze decyzyjnej od "osoby technicznej", przez
szefostwo akceptujące inicjatywę i potem do EmiTela (nadawcy
multipleksu) ktoś "przekręcił" cyferkę i z umieszczenia kanału w MUX-5
wyszedł MUX-3.

Ale szczerze mówiąc nie jestem pewien, do kogo miałbym z tym napisać,
więc tylko na wszelki wypadek zaznaczam istnienie problemu tam, gdzie
ktoś wspomina o odbiorze tego kanału jako o pewnym wyznaczniku
kompatybilności.

Kamil

Feb 1, 2022, 8:37:40 AMFeb 1
Użytkownik "mrvtktjv" napisał

> więc tylko na wszelki wypadek zaznaczam istnienie problemu tam, gdzie ktoś
> wspomina o odbiorze tego kanału jako o pewnym wyznaczniku kompatybilności.

Otrzymałem info od nadawcy, że kanał testowy jest kodowany DVB-T2 HEVC. Poza
tym programy rozpoznające system kodowania to potwierdzają.

Pzdr

SW3

Feb 1, 2022, 12:37:30 PMFeb 1
W dniu 26.01.2022 o 23:10, mrvtktjv pisze:
> 4. W przypadku telewizora z obsługa kodeka HEVC, ale bez obsługi DVB-T2
> (tylko DVB-T)

A dużo jest takich telewizorów (z HEVC bez DVB-T2)? Może w praktyce
problem nie istnieje?

--
SW3

mrvtktjv

Feb 2, 2022, 1:52:39 AMFeb 2
W dniu 01.02.2022 o 14:37, Kamil pisze:
Szkoda tylko, że w rzeczywistości tak nie jest.

Konkretny przykład:
- odbiornik: tuner TV Octagon SF-8008
- nadajnik: RTCN Warszawa *Raszyn* lub *Pałac Kultury i Nauki* (nadają w
SFN, więc nie ręczę który konkretnie w danej chwili)
- skanuję kanał 27 (MUX-3 "należący" do TVP, standard DVB-T): Jest kanał
"Sprawdzam TV", nadawany w 1920x1080, 50 Hz, 16:9, SDR, kodek wideo
HEVC, kodek audio: AC3+, PID Video: 4002, PID Audio: 4003, PID PMT: 4001
- skanuję kanał 31 (MUX-5 "należący" do TVP, standard DVB-T2): Kanału
Sprawdzam TV nie ma na jego liście

Wniosek: Kanał "Sprawdzam TV" jest nadawany tylko z multipleksu MUX-3
nadawanego w standardzie DVB-T zatem twierdzenie, że nadaje w DVB-T2
jest błędne, gdyż nie da się nadawać w ramach jednego multipleksu części
kanałów w DVB-T, a drugiej części w DVB-T2.

Niestety, ale nadawca najwyraźniej nie zna rzeczywistego stanu rzeczy.
Jakkolwiek dziwnie to by nie brzmiało. I piszę o tym nie dlatego, że
uznaję się za nieomylnego (czasami mylę się, jak każdy), a po prostu
niestety lub stety, ale w tym wypadku dalej uważam, że to ja mam rację.

Mogę później podesłać zrzuty ekranu z odbiornika prezentujące większą
liczbę parametrów jako "dowód w sprawie".

mrvtktjv

Feb 2, 2022, 1:56:23 AMFeb 2
W dniu 01.02.2022 o 18:37, SW3 pisze:
Dużo, nie dużo - trudno powiedzieć - raczej mniej niż więcej. Ale
takowe istnieją zatem kanał nie spełnia podstawowej funkcji, do której
został utworzony.
Przykład: https://forum.emitel.pl/viewtopic.php?p=247577

Kamil

Feb 14, 2022, 3:22:40 AMFeb 14
Użytkownik "mrvtktjv" napisał:

> Przykład: https://forum.emitel.pl/viewtopic.php?p=247577

To jest link do kanału TVP GO. Nie jest w HEVC?

Pzdr