Evado vs Hexagon - Evado cd.

rad...@konto.pl

May 17, 2022, 6:23:43 AMMay 17
Pojawił się na OLX Evado tylko 60km ode mnie (używano Evado w ogóle jakie yeti)
tanio to przejechałem się, przejechałem nim i kupiłem.

"Używany rower crossowy Kross Evado 1.2 M 2011, 21 cali.

Rama ALU 6061
widelec SR Suntor NEX-4110 V2
biegi-24
przerzutka przód Shimano Altus FD-M191
przerzutka tył Shimano Alivio RD- M410- L
hamulec przód Shimano BR-M 416
hamulec tył Shimano BR-M416
manetki Shimano ST =EF60
korba Shimano Altus FC-M311-L
Suport Thun Go(A)L
Łańcuch KMC Z72
kaseta Shimano CS- HG40
piasty Joy tech D14DSE
opony 28 " Rubena V84 Gripper 700x40C
obręcz Kross R disc
kierownica MTB Al. -110PP
wspornik kierownicy TDS-369-8
wspornik siodła SP-235 ALU
siodło selle royal 6553 mach pu
waga 13,55 kg."

Coś warto wymienić z tego co w/w?

Z tą wagą to okazał się taki żarcik, bo waży 1kg więcej (a szkoda). Ale to
nadal tyle samo co Hexagon XS.
Amor ma skok 63mm wg neta. Pojechałem z latoroślą na wertepy, ale chyba jest
ok, bo sobie jeszcze go utwardziła.

Nie regulujcie przerzutek po ciemku :) Ja zacząłem się bawić, bo tylna chodziła
jak chciała -- następnego dnia okazało się, że wystarczy odsunąć to małą
zębatkę od kasety, bo haczyła.

Rama niby L, ale jakaś taka mała dla mnie (186cm), dziecko (160 czy 170 - w
sumie nie wiem :) ) stwierdziło, że super. Siodełko chce tylko wymienić na
swoje "kanapowe".

Ktoś mi pisał, że z rozmiarem nie rosną przełożenia... jak wsiadłem na jej
Hexagona XS, to z najwyższego przełożenia mogę startować. Coś mam wątpliwości
czy Hexagon M/L/XL ma też takie krótkie przełożenia. Ale może :) Ten Evado ma
wyraźnie dłuższe.

Czym posmarować łańcuch, by było dobrze i tanio? Na razie psiknąłem WD40 na
zasadzie lepsze to niż nic.

Jacek G.

May 17, 2022, 8:55:33 AMMay 17
W dniu 2022-05-17 o 12:23, rad...@konto.pl pisze:
> [...]
> tanio to przejechałem się, przejechałem nim i kupiłem.
>
> "Używany rower crossowy Kross Evado 1.2 M 2011, 21 cali.

Wg mnie wymieniać należy wtedy, gdy odczuwa się potrzebę wymiany
jakiegoś komponentu na inny/lepszy. A póki co jeździć :)

> Rama niby L, ale jakaś taka mała dla mnie (186cm), dziecko (160 czy 170 - w
> sumie nie wiem :) ) stwierdziło, że super. Siodełko chce tylko wymienić na
> swoje "kanapowe".
Hm..., rama L (21") dla osoby o wzroście 160-170 cm? Nie za duża jednak?
Daje radę stanąć stopami na ziemi nie obijając sobie kroku o rurę?

> Ktoś mi pisał, że z rozmiarem nie rosną przełożenia...
Nie bardzo rozumiem co znaczy "rosną przełożenia" i co to są
krótkie/długie przełożenia?
> [...]
> czy Hexagon M/L/XL ma też takie krótkie przełożenia. Ale może :) Ten Evado ma
Różnica w odczuciu twardości przełożeń może wynikać z tego, że Hexagon
to rower górski i ma zapewne korbę z mniejszymi tarczami (np. 42/32/22),
a Evado to cross i może mieć korbę np. 48/38/28. Ponadto większe koła,
to również nieco twardsze przełożenie. Ale nie ma to nic wspólnego z
wielkością ramy.

> Czym posmarować łańcuch, by było dobrze i tanio? Na razie psiknąłem WD40 na
> zasadzie lepsze to niż nic.

WD-40 to nie jest smar, a raczej specyfik czyszczący. Ja przyzwyczaiłem
się do smarów Finish Line zwykle zielonego, czasem czerwonego, ale są
również inne może tańsze, a też dobre smary. I używaj smaru oszczędnie.
Z łańcucha nie może kapać smar, bo zaraz oblepi się brudem.

--
Jacek G.

rad...@konto.pl

May 17, 2022, 5:28:35 PMMay 17
Tue, 17 May 2022 14:55:22 +0200, w <62839b42$0$454$6578...@news.neostrada.pl>,
"Jacek G." <jgi...@wp.pl> napisał(-a):

> [...]
> Hm..., rama L (21") dla osoby o wzroście 160-170 cm? Nie za duża jednak?
> Daje radę stanąć stopami na ziemi nie obijając sobie kroku o rurę?

No właśnie nie. A i siodełko nie jest na maxa opuszczone.

> Nie bardzo rozumiem co znaczy "rosną przełożenia" i co to są
> krótkie/długie przełożenia?

To z aut ;)
Nie rośnie liczba zębów na tarczach ;D Czyli nie ma większych tarcz.

> [...]
> to rower górski i ma zapewne korbę z mniejszymi tarczami (np. 42/32/22),
> a Evado to cross i może mieć korbę np. 48/38/28. Ponadto większe koła,

No to pewnie tak jest.
I z większą ramą tarcze na korbie pozostają w tym samym rozmiarze?
To takim Hexagonem ciężko się rozpędzić na prostej :) (tak, wiem, że to góral,
ale jednak).

> [...]

> również inne może tańsze, a też dobre smary. I używaj smaru oszczędnie.
> Z łańcucha nie może kapać smar, bo zaraz oblepi się brudem.

Dzięki.

Jacek G.

May 19, 2022, 4:14:16 PMMay 19
W dniu 2022-05-17 o 23:23, rad...@konto.pl pisze:

> No to pewnie tak jest.
> I z większą ramą tarcze na korbie pozostają w tym samym rozmiarze?
Dokładnie tak. Wielkość tarcz w korbie dostosowuje się do
typu/przeznaczenia roweru, a nie do wielkości ramy.
Jest również związek z wielkością kół. W rowerach dziecięcych,
młodzieżowych, składakach na kołach np. 20", 24" tarcze powinny być
odpowiednio większe, bo mniejsza średnica koła wpływa na mniejszą
twardość przełożenia. Nieco mniejsze tarcze stosuje się również w
góralach na kołach 29" w stosunku do tradycyjnych górali na kołach 26".
> To takim Hexagonem ciężko się rozpędzić na prostej :) (tak, wiem, że to góral,
> ale jednak).
Pewnie chodzi o to, że góral ma szersze opony z grubszym bieżnikiem, a
to powoduje większe opory niż w rowerze na wąskich i gładkich oponach.
Bo przełożeń w obu rowerach jest na pewno wystarczająco dużo, aby się
rozpędzić. Warto też sprawdzić, czy ten góral ma wystarczająco dobrze
napompowane opony. Przy zbyt niskim ciśnieniu, opory jeszcze bardziej
wzrastają.
--
Jacek G.

rad...@konto.pl

May 21, 2022, 5:20:44 PMMay 21
Thu, 19 May 2022 22:14:12 +0200, w <6286a514$0$466$6578...@news.neostrada.pl>,
"Jacek G." <jgi...@wp.pl> napisał(-a):

> [...]
> to powoduje większe opory niż w rowerze na wąskich i gładkich oponach.
> Bo przełożeń w obu rowerach jest na pewno wystarczająco dużo, aby się

No właśnie nie. Hexagonem XS (koła 26") mogłem spokojnie startować na
najwyższym przełożeniu, a na prostej zwyczajnie nie nadążałem z pedałowaniem.