Łatki

PeJot

Czołem,

kolejny raz łatka odkleja się. Zwykły klej, nakładany na 5 minut, a
łatka odłazi bokami. Czyżby chińskie g^%@o, a może kolejna jednorazówka ?

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

Andrzej Ozieblo

wtorek, 2 sierpnia 2022 o 19:29:04 UTC+2 PeJot napisał(a):
> Czołem,
>
> kolejny raz łatka odkleja się. Zwykły klej, nakładany na 5 minut, a
> łatka odłazi bokami. Czyżby chińskie g^%@o, a może kolejna jednorazówka ?

Ostatnio nie mam z tym problemów. Stosuję jakieś łatki z Decathlonu. Ale kiedyś miałem. Powód tkwił w tym, że używałem zbyt wąskie dętki. Np. dętkę 26" 1.2/1.5 do typowej opony 2.1". Dętka po napompowaniu wypełniała jak trzeba całą oponę, ale łatka tego nadmiernego rozciągania nie wytrzymywała. Może też masz to?

PeJot

W dniu 04.08.2022 o 08:39, Andrzej Ozieblo pisze:
Niezupełnie. Po prostu łatka nie trzyma się dętki w stanie nie
napompowanym i zwykle daje się zdjąć/wyskubać po kawałku. Dzieje się tak
przy wąskich 1" oponach jak i przy 2" MTB. Co winne - łatki, klej czy
technologia ? Klej jakiś kupowany luzem, niewykluczone że w D.

Jak zwykle nie czytam instrukcji na kleju, może trzeba dłużej niż 5
minut zostawiać do odparowania ? W ogóle chętnie poczytam o mechanizmie
który trzyma łatkę - czysta adhezja to chyba mało. A same łatki to co to
za tworzywo - na czysty butyl mi nie wygląda.

rowerex rowerex

> [...]
> Czołem,
>
> kolejny raz łatka odkleja się. Zwykły klej, nakładany na 5 minut, a

Łatki do dętek są z natury jednorazowe ;-) Może łatkę kleisz nie z tej strony, mi
się raz tak zdarzyło, więc myśl o przeczytaniu instrukcji jest dobra.

Mam też wrażenie, że niektóre rodzaje dętek mają dziwaczną gumę, która
kiepsko się klei, ale to może być tylko złudzenie.

Z łatkami gotowymi miałem zawsze złe doświadczenia - z łatkami, ale
niekoniecznie z klejem z zestawu łatek - klej którego używam od wielu lat
pochodzi z zestawu gotowych łatek, jakiś "no name" made in china - o ile łatki
z zestawu w połączeniu z klejem z zestawu słabo się trzymają, to ten sam klej
z łatkami wyciętymi ze starych dętek daje dużo lepsze efekty i nigdy mnie żadna
taka samodzielnie wykonana łatka nie zawiodła.

Dobrze kombinujesz, że klej musi lekko wyschnąć, trzeba go trochę wetrzeć
w dętkę i nie powinno go być za dużo. Z ciekawości przeczytałem sobie
pierwszy z brzegu internetowy poradnik dotyczący łatania i nie ma w nim mowy
o czynności, którą od zawsze robiłem i robił będę, czyli o nakładaniu kleju i na
dętkę i na wyciętą z dętki łatkę, co mnie dziwi bardzo...

Pozdr-
-Rowerex

rad...@konto.pl

Tue, 2 Aug 2022 19:29:00 +0200, w <tcbmsr$2ei$1...@gioia.aioe.org>, PeJot
<Pe...@nigdzie.pl> napisał(-a):

> Czołem,
>
> kolejny raz łatka odkleja się. Zwykły klej, nakładany na 5 minut, a
> łatka odłazi bokami. Czyżby chińskie g^%@o, a może kolejna jednorazówka ?

Kupiłem TopTeak. Na razie działa i dobre opinie ma :)

rad...@konto.pl

Thu, 4 Aug 2022 09:29:37 +0200, w <tcfsh1$do1$1...@gioia.aioe.org>, PeJot
<Pe...@nigdzie.pl> napisał(-a):

> Jak zwykle nie czytam instrukcji na kleju, może trzeba dłużej niż 5
> minut zostawiać do odparowania ?

U mnie w instrukcji jest napisane 1min i pompować.

Tłumaczę to sobie tak, że po napompowaniu łatka przybiera pod wpływem ciśnienia
ostateczny właściwy kształt, a klej jeszcze jest elastyczny i dopasowuje się do
nowego kształtu dętki.

(Jak bawiłem się w spuszczanie i ponowne napełnianie dętki + klej sechł z 15
minut, to łatka wytrzymała 2 dni i powietrze zaczęło uciekać bokiem z łatki. Po
wyjęciu dętki łatka była wyraźnie pomarszczona)

Jan Cytawa

W dniu 02.08.2022 o 19:29, PeJot pisze:
> Czołem,
>
> kolejny raz łatka odkleja się. Zwykły klej, nakładany na 5 minut, a
> łatka odłazi bokami. Czyżby chińskie g^%@o, a może kolejna jednorazówka ?

Ja stosuje tylko latki kupowane na sztuki w sklepie oponiarskim. Do tego
jeszcze klej (cement wulkanizacyjny) za kilka zl.
Czyszcze detke pocierajac szmatka nasaczona benzyna ekstrakcyjna.
Nakladam klej i czekam kilka minut do calkowitego wyschniecia. Nawet 10
minut nie jest za dlugo. Dociskam potem latke, wkladam i pompuje. Pod
cisnieniem latka sie wwulkanizowuje do detki. Naprawde nie mam klopotu z
latkami.

Jan Cytawa

rad...@konto.pl

Sat, 06 Aug 2022 00:36:51 +0200, w
<pq6rehdeotf9c3h1q...@4ax.com>, "rad...@konto.pl"
<rad...@konto.pl> napisał(-a):
A do dupy jest z gotowym klejem. Albo opona do dupy.
Tydzień wytrzymało i powietrze znalazło drogę pod łatką.

Do ilu bar pompujecie po naklejeniu łatki?

zbrochaty

> Ja stosuje tylko latki kupowane na sztuki w sklepie oponiarskim. Do tego
jeszcze klej (cement wulkanizacyjny) za kilka zl.

W jakim sklepie kupujesz? Może podaj linka do produktu proszę

Andrzej Ozieblo

Tyle ile zawsze. Do crossa i miejskiego 4 bary. Do górala 2.5. Do crossa gdy jeżdżę dużo po wertepach, np. nad morzem, tez 2.5.
Nie mam pojęcia skąd u niektórych problemy z łatkami. Coś musi być na rzecz, ale co? U mnie żadnych. Kupuję zestawy w Decathlonie. Dętki kupuję w pobliskich sklepach rowerowych.

ąćęłńóśźż

Być może brak odtłuszczenia, chociaż szorowanie tarką czy papierem ściernym powinno zastępować odtłuszczanie.
Z łatkami mam doświadczenia mieszane (klejone w domu, nie w trasie), jedne trzymają do dziś po latach, inne popuszczają od początku.
Wkurzony na rowerową chińszczyznę zacząłem kupować wysyłkowo w oponiarskich.
Na dobrą sprawę jeśli skalkulować koszt markowej dętki na kilkanaście złotych (Schwalbe lub Continental da się za tyle spotkać) to
klejenie przedziurawionej dętki się finansowo nie opłaca, raczej w trasie lub piątek po południu w domu nie masz zapasu a dziecko
umówione na podwórko.
Co ciekawe więcej doświadczenia zdobyłem chyba na wózku dziecięcym z pneumatykami, niż przy rowerach ;-)

-----

Jan Cytawa

W dniu 13.08.2022 o 15:48, zbrochaty pisze:
> jeszcze klej (cement wulkanizacyjny) za kilka zl.
>
> W jakim sklepie kupujesz? Może podaj linka do produktu proszę

W sklepie przy serwisie oponiarskim. W Lublinie wiem gdzie to jest. Nie
wiem czy inne tego typu sklepy maja dokladnie ten sam typ latek. Nie
szukam innych sklepow. To mam sprawdzone od wielu lat i tego sie trzymam.
Zrobię zdjecia i pokaze

Jan Cytawa

Wujek

wtorek, 2 sierpnia 2022 o 19:29:04 UTC+2 PeJot napisał(a):
Rzadko używam ale co roku kupuję świeży zestaw parktoola (chyba że klej nie był otwierany). Nigdy nie odlazło a z klejami ekonomicznymi niemal zawsze.
W sumie to nie pamiętam kiedy łatałem własne koło ;)

PeJot

W dniu 2022-08-07 o 23:40, Jan Cytawa pisze:

> Ja stosuje tylko latki kupowane na sztuki w sklepie oponiarskim. Do tego
> jeszcze klej (cement wulkanizacyjny) za kilka zl.
> Czyszcze detke pocierajac szmatka nasaczona benzyna ekstrakcyjna.

To raczej w warsztacie. Z drugiej strony kontakt materiału dętki z
benzyną to chyba nie najlepszy pomysł.

coaster

Tez nie mam problemu z latkami. Uzywam latek kupionych w dzialach
"rowerowych" supremarketow (Prophete, Profex itp.). Zawsze z klejem.

--

PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

– Sheldon Brown, 1944-2008

coaster

PeJot wrote:
> [...] kontakt materiału dętki z benzyną to chyba nie najlepszy pomysł.

Jak najbardziej, najlepszy. Po zmechaceniu, odtluczam zawsze
powierzchnie detki benzyna ekstrakcyjna i nie pamiętam, żeby
kiedykolwiek jakaś łatka "puscila". Robię tak od "epoki prl-u". ;)

PeJot

W dniu 18.08.2022 o 17:29, coaster pisze:

> Jak najbardziej, najlepszy. Po zmechaceniu, odtluczam zawsze
> powierzchnie detki benzyna ekstrakcyjna i nie pamiętam, żeby
> kiedykolwiek jakaś łatka "puscila". Robię tak od "epoki prl-u". ;)

W polu / na dworzu / na dworze / poza warsztatem takowoż ? Nie chciało
by mi się targać benzyny w narzędziówce pod siodełkiem.

BTW: zanabyłem ostatnio w obcym kraju "lepidlo na duše bicyklov" i
zobaczę co jest grane, co jest nie w porządku: klej/łatki/technologia.
Ale i tak dętki 1", pracujące przy ciśnieniach powyżej 6 barów, raczej
wymieniam, niż jeżdżę na łatanych.