Stara rama 26 i stary widelec

PeJot

Czołem,

mój frameset 26 to stary stalowy Marin i do tego Bomber Z3, z roku bodaj
1999. Widelec już chyba dociąga do swoich dni, zaczyna samodzielnie
szukać trasy, a i oryginalnych cz. zamiennych brakuje. No i zachodzi
pytanie, co w zamian za ten widelec? Kiedyś, w czasach ram sztywnych
panował pogląd, że widelec nie powinien mieć więcej jak 70 mm skoku, bo
psuje się geometria, etc. Najprościej byłoby wymienić cały frameset na
współczesny, ale:

- 26" jest passe, wybór części coraz mniejszy
- moja stara stalowa rama jest całkiem OK
- przy okazji można by przejść na tarcze, chociaż v-ki są dla mnie
wystarczające
- ten rower najwięcej km robi na asfalcie na 1" oponach, stąd obawa jak
takie koła hamują z tarczami; v-ki są nadmiernie skuteczne
- w ogóle, da się zrealizować ideę MTB z drugim kompletem kół na szosę
na tarczach ?
- widelec ze skokiem 100 mm na szosie to chyba zbędna bujawa. Da się
skrócić współczesną konstrukcję ? Kiedyś zrobiłem coś takiego z jakimś
SunTourem ale to nie ta liga.

Jakieś pomysły ?

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

rowerex rowerex

piątek, 21 lipca 2023 o 11:53:54 UTC+2 PeJot napisał(a):
> Jakieś pomysły ?

Wybacz brak pomysłu i to co napiszę dalej, ale do tematu wątku dodałbym
jeszcze "stary człowiek"... Mam to samo, czyli niechęć do zmian - nie ważne, że
sprzęt się sypie, że jeździ się na rowerach z epoki rowerowych dinozaurów, to
nie chce mi się niczego zmieniać...

Mój rower górski się sypie, rdzewieje, ukręciłem lata temu komin do zaciskania
sztycy, ale zrobiłem patent na którym od lat jeżdżę i jakoś działa, do tego pękła
miska w suporcie i nie mogę go wykręcić, zapiekły się na amen śruby od koszyków,
a w Rebie powietrze i olej, zamiast przez uszczelki lub zawory, zaczną niebawem
uciekać przez dziury w głęboko wyszlifowanych goleniach...

Moja szosówka ma pękniętą ramę i źle poskładaną klamkomanetkę, kupiłem nową
szosówkę za pięciocyfrową sumę w której ciągle coś wymieniam, a na której nie
przejechałem nawet metra, nawet na niej nie usiadłem i być może nie będę jej
używał, bo zaczynam uważać, że nie zasługuję już na tak wypasiony sprzęt. Dlatego
ciągle jeżdżę tylko starą szosówką...

Więc jako coraz bardziej stary człowiek jeżdżę wciąż na starych ramach, starych
widelcach, starych częściach. A wypasiona nowiutka szosówka będzie wisiała na
ścianie jako ozdoba...

Inna sprawa, że napędowe dziwactwa w obecnych rowerach, zwłaszcza MTB,
zupełnie mi nie pasują, albo inaczej, boję się nawet tego, by je wypróbować...
Stary pierdoła się ze mnie zrobił...

Trochę żartem, ale bardziej serio niestety.

Pozdr-
-Rowerex

ąćęłńóśźż

To nawet nie to, ale na 26'' czuję się mniej bezpiecznie (odruchowe danie po wszystkich hamplach gdy mi np. samochód wyjedzie z
bramy) niż na 28'' (no też zrobiłem OTB w takiej sytuacji, ale to był baardzo powolny i spokojny Over-the-Bar z długa fazą stania na
przednim kole).
Mam wrażenie, że "taki sam" (w sensie wymiarów rowerzysty) rower na 28'' jest nieco dłuższy niż na 26''.

-----

PeJot

W dniu 25.07.2023 o 14:25, rowerex rowerex pisze:

> [...]
> sprzęt się sypie, że jeździ się na rowerach z epoki rowerowych dinozaurów, to

No cóż, dostrzegam konieczność zmian, ale na zasadzie braku wyboru.
Dlatego pytam o ewentualną możliwość skrócenia współczesnego widelca,
tak aby pasował do ramy MTB o starej geometrii. Oczywiście mógłbym kupić
współczesną ramę MTB i widelec 100 mm skoku, ale jakoś mi te 100 mm nie
pasuje do idei uszosowionego górala, czasem zwanego szosalem. Tę zaś
koncepcję uskuteczniam od tak dawna i tak mi ona pasuje, że nie mam
ochoty jej porzucać.

Widzę że i w szosówkach pojawiły się tarcze. Sprawa prosta, pożyczę od
syna MTB na tarczach, założę 1" oponki i zobaczę jak toto hamuje.

> Inna sprawa, że napędowe dziwactwa w obecnych rowerach, zwłaszcza MTB,
> zupełnie mi nie pasują, albo inaczej, boję się nawet tego, by je wypróbować...

Bardzo dobrze że są takie dziwactwa, najlepiej aby co roku wchodziły
systemy nie kompatybilne z niczym. Dzięki temu rynek używek ma
potencjał, a samo szukanie perełek jest sportem samym w sobie.

PeJot

W dniu 21.07.2023 o 11:53, PeJot pisze:

> mój frameset 26 to stary stalowy Marin i do tego Bomber Z3, z roku bodaj
> 1999. Widelec już chyba dociąga do swoich dni, zaczyna samodzielnie
> szukać trasy, a i oryginalnych cz. zamiennych brakuje.

No to się okazało, że nie do końca jest winny widelec, są luzy na
sterach. Rura sterowa była ciut przydługa, nie dało się skasować luzów.
Po skróceniu rury i skasowaniu luzów jest całkiem znośnie.

> No i zachodzi
> pytanie, co w zamian za ten widelec?

W takim układzie stary Marcok jeszcze trochę pociągnie. Brakuje
oryginalnych uszczelnień, ale da się za grosze kupić zamienniki.
Spróbuję jeszcze zamiast zestawu 2 uszczelek w jednej ladze użyć 3
zamienników. Tam jest jakieś 18 mm miejsca, 3 uszczelki to 21 mm,
ostatnia będzie wystawać. Chyba że ma ktoś pomysł na zewnętrzne
uszczelki kurzowe, średnica zewn/wewn 40/30 mm.