Kondensator podtrzymujący napięcie lampy przedniej

zbrochaty

Hej,
Mam lampkę wyglądającą identycznie jak ta:

https://campler.pl/pl/p/Lampka-XC-110%2C-dynamo%2C-mocowana-na-widelec/59?gclid=Cj0KCQjwj5mpBhDJARIsAOVjBdpaclqR7h0MmKXjd03kJZGOHz2s4vu4cN6TL9adTvpYuAVKjp-11fQaAhPKEALw_wcB

Podłączona do prądnicy w piaście. Świeci znakomicie, mimo niewielkiej ceny. Dodatkowo zdemontowałem tylną lampę i zastąpiłem ją bateryjną. Daje to taki efekt, że napięcie w układzie jest wyższe. Nawet jadąc b. wolno świeci wtedy lepiej, a nawet idąc i prowadząc rower mam prawie pełne światło, aczkolwiek lekko migoczące. Wcześniejsza lampa na żarówki... ciągle się przepalały...LED-owa nie, gdyż przetwornica odcina wyższe napięcie
W warszawskich rowerach Veturilo są podobne lampy przednie, ale gasną dopiero po 2-4 minutach, znaczy się jest tam kondensator podtrzymujący napięcie. Czy ktoś z Was stosował taki? Jaka pojemność? Zwykły, elektrolityczny? Nie chcę wyważać otwartych drzwi, może ktoś podpowie

J.F

Taki "zwykły elektrolityczny", to raczej nie da rady.
Za mała pojemnosc.

Nawet jesli lampka pobiera powiedzmy 0.2W (a to raczej absolutne
minimum - i nie tyle do oswietlenia drogi, co żebyś był widoczny),
to 100s to 20J energii,
i kondensator musi miec np 0.4F przy 10V, aby tyle zgromadzic.
400 000 uF.

Musi byc cos z gatunku "supercap" ... albo akumulator NiMH.
Nieduzy lub słabo naładowany.

Z kondensatorem jest ten problem, ze napięcie w miare rozładowywania
spada, więc przydałaby sie przetwornica ktora zapewni stałą jasność.
W dodatku wiele z nich jest na niskie napięcie (np 2.7V) i małe prądy.

taki np
https://www.tme.eu/pl/details/sc5v5z255mh/superkondensatory/viking/

2.5F, 5.5V, a wygląda jakby dwa 2.7V szeregowo.

4 takie szeregowo i masz ~1.7F 11V.
https://www.tme.eu/pl/details/sc2v7l705mlr/superkondensatory/viking/

przy prądzie 100mA napięcie powinno spadać o 1V co ~15s, wiec zanim
spadnie do 6V, to troche czasu minie. Ale to dopiero początek
konstrukcji :-)

J.

PeJot

W dniu 11.10.2023 o 20:01, J.F pisze:
I wydatków :)

--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza

rowerex rowerex

środa, 11 października 2023 o 17:32:28 UTC+2 zbrochaty napisał(a):
> W warszawskich rowerach Veturilo są podobne lampy przednie, ale gasną dopiero po 2-4 minutach, znaczy się jest tam kondensator podtrzymujący napięcie. Czy ktoś z Was stosował taki? Jaka pojemność? Zwykły, elektrolityczny? Nie chcę wyważać otwartych drzwi, może ktoś podpowie

Taka 10 letnia dyskusja:
https://www.candlepowerforums.com/threads/standlight-circuits-will-this-circuit-work.210602/

Pozdr-
-Rowerex

J.F

i układ z pierwszej strony prawie nie zadziała - LED mają wąski zakres
napięc pracy, kondendensator się rozładuje np z 3.5V do 3.2V i LED
zgasnie.

ale np na 12 stronie są ciekawsze.

J.

JDX

On 11.10.2023 17:32, zbrochaty wrote:
[...]
> W warszawskich rowerach Veturilo są podobne lampy przednie, ale gasną dopiero po 2-4 minutach, znaczy się jest tam kondensator podtrzymujący napięcie. Czy ktoś z Was stosował taki? Jaka pojemność? Zwykły, elektrolityczny? Nie chcę wyważać otwartych drzwi, może ktoś podpowie
Kondensator to pewnie jakiś „supercap”. Zwykły elektrolityczny będzie
miał za małą pojemność. Albo za duże wymiary.

Ale czy warto kombinować? Pierwsze dwa przypadkowe linki:
https://erharowery.pl/product/lampka-rowerowa-przednia-x-light-1-led-15lux-dynamo-z-podtrzymaniem/
https://rowerek.pl/product-pol-25991-Lampka-przednia-XC-259A-CS-LED-na-dynamo-z-podtrzymaniem-czujnik-zmierzchu.html

Fakt, markowa B+M z 10 razy więcej będzie kosztowała (ale te drogie to
chyba jako bonus maja ładowarkę USB).

Jan Cytawa

W dniu 11.10.2023 o 17:32, zbrochaty pisze:
myślę, że takie coś by dało rade

https://allegrolokalnie.pl/oferta/kondensator-gold-cap-1f5v-panasonic-1szt-qnr

To powinno być coś pośredniego między kondensatorem elektrolitycznym a
akumulatorem.

Jan Cytawa

rowerex rowerex

niedziela, 15 października 2023 o 22:47:02 UTC+2 Jan Cytawa napisał(a):
> [...]
>

> To powinno być coś pośredniego między kondensatorem elektrolitycznym a

Tu należy trochę uważać, bo odmian kondensatorów o dużych pojemnościach jest
wiele, a niektóre "gold capy" mają rezystancje ESR rzędu kilkudziesięciu lub setek
omów, z racji czego na niewiele mogą się przydać w omawianym zastosowaniu..

LowESR - to tutaj akurat jest nazwa użytkownika :)

Pozdr-
-Rowerex