Przejazd dla rowerzystów a wysepka rozdzielająca jezdnię

Rowerex

W przypadku przejścia dla pieszych jest tak: PoRD Art 13, pkt. 8:
"Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze
dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście
odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych
w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za
pomocą innych urządzeń na jezdni."

A jak się ma sprawa przejazdu dla rowerzystów biegnącego równolegle do
takowego przejścia dla pieszych z wysepką na środku? Czy przejazd
również zostaje przez wysepkę rozdzielony na dwa odrębne przejazdy, co
by oznaczało konieczność zatrzymania się na wysepce (czasem węższej od
roweru...)? Czy kierowca widząc rowerzystę na przejeździe, ale jeszcze
na części oddzielonej wysepką powinien mu ustąpić, czy też w związku z
istnieniem wysepki wcale nie musi? Czy część przejazdu na wysokości
wysepki jest przejazdem, czy czymś innym?

Pozdr-
-Rowerex

radar...@gmail.com

Nikt nie wie?

Rowerex

W dniu poniedziałek, 4 czerwca 2018 17:56:29 UTC+2 użytkownik radar...@gmail.com napisał:
> Nikt nie wie?

Pytałem niemal 8 lat temu..., hmm, ależ ten czas leci... - prawdę mówiąc do tej
pory nie wiem. Zresztą i tak przed każdym przejazdem włączam opcję
"nieograniczonej nieufności", niezależnie od tego czy jest przedzielony
wysepką, czy nie. Dlatego zdecydowanie nienawidzę DDR oraz przejazdów i wolę
jechać jezdnią, gdzie zasady pierwszeństwa są równe dla wszystkich i
jednoznaczne.

Pozdr-
-Rowerex

Jednoznaczne.
Ciężarowym: "wal po osobówce", osobowym: "wal po rowerzyście", autobusem: "zepchnij ch..a na studzienkę".

-----

przemek.j...@gmail.com

takie cudo ?
https://www.google.de/maps/@50.2754309,18.9846427,3a,90y,316.75h,73.56t/data=!
3m6!1e1!3m4!1s7U76F7UQy_G4EyNA2BBhEg!2e0!7i13312!8i6656

Piotr Żukrowski

J.F

On Wed, 6 Jul 2022 01:07:01 -0700 (PDT), Piotr Żukrowski wrote:
> https://streamable.com/8i3u1l

Teraz w zasadzie bez znacznenia, ale przejscie rozdzielone przez
wysepke, to dwa przejscia.
Wiec dawniej pieszy na przejsciu musial uwazac.
Nadal musi uwazac, ale ma pierwszenstwo.

Rowerzystow nie dotyczy.
Ale tu nie rowerzysta, tylko hulajnogista elektryczny, co komplikuje
stan prawny :-)

J.

_Master_

W dniu środa-06-lipca-2022 o 12:26, J.F pisze:
> Rowerzystow nie dotyczy.

Bo?

Liwiusz

W dniu 2022-07-06 o 14:40, _Master_ pisze:

> Bo?

Bo nie ma bzdurnej zasady, jak w przypadku pieszego, że niby ma
pierwszeństwo, a nie może wejść bezpośrednio przed. W przypadku
przejazdu rowerowego jest jak w przypadku skrzyżowania jezdni - nikt nie
twierdzi, że winnym jest ten z głównej, bo wjechał przed jadącego
podporządkowaną.

--
Liwiusz

mmateusz

poniedziałek, 25 października 2010 o 19:48:50 UTC+2 Rowerex napisał(a):
> [...]
> odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych
> w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za

Tu należy dodać, że ten przepis ma zastosowanie tylko wtedy, jeżeli wysepka jest "fizyczna", tzn. jest jakaś wyniosłość/krawężnik, itp.
Wysepki wyznaczone tylko za pomocą farby się nie liczą - wtedy jest to jedno przejście.

P.S.
ale wykopki :)

--
mmateusz

_Master_

W dniu środa-06-lipca-2022 o 15:43, Liwiusz pisze:
Ale to nie załatwia sprawy.

Można być zgodnie z tym przepisem pędzącą strzałą i zgodnie z prawem nie
dać szansy na zauważenie go przez kierowcę (kszaki, znaki, ludzie...)

Żeby zachować jakąś miarę (głupią bo to całe prawo głupie) to należałoby
przed przejazdem rowerowym stawiać znak STOP. ;_)

rowerex rowerex

środa, 6 lipca 2022 o 18:38:59 UTC+2 _Master_ napisał(a):
> Żeby zachować jakąś miarę (głupią bo to całe prawo głupie) to należałoby
> przed przejazdem rowerowym stawiać znak STOP. ;_)

Jakby wszyscy jechali jezdnią stosując te same zasady, to nie byłoby problemu,
a w tym przypadku pojazdy by się nawet nie spotkały. No ale prawo
i projekty skrzyżowań mają służyć bezpieczeństwu, co w praktyce widać na
filmiku (inna bajka to jazda rowerem i hulajnogą po chodniku...).

Teraz dość często w mojej okolicy buduje się "zewnętrzne ronda dla rowerów"
naokoło "rond dla samochodów", a na każdym zjeździe przejazdy dla rowerów
z przejściami dla pieszych - przy czym do samego ronda nie prowadzą żadne
DDR i co najwyżej jakiś chodniki z jednej strony. Taki projekt mnoży skrzyżowania
i zmusza jadących zewnętrznym "rondem rowerowym" do wielokrotnego
przecinania jezdni w poprzek i włączania się do ruchu.

A niedaleko mnie jest taki "kwiatek", na którym wykonawca opuścił budowę przed
skończeniem zewnętrznego "ronda dla rowerów", więc istnieje tylko jego połówka,
a z drugiej połówki powstał tylko fragment rozgrzebanej ziemi... Nie wiem czy takie
"rozdzielane" ronda na część "samochodową" i zewnętrzną "rowerową" to praktyka
europejska, czy polski wymysł.

A tak w ogóle, to hulajnogista miał pasażera, obaj 13-lat, jak spowolniłem filmik, to
dało się to zauważyć, co potem potwierdziłem w internecie. Nie wygląda też
na to, by to było dopuszczalne dla hulajnóg 20km/h. Jakiś czas temu widziałem
hulajnogistę jadącego z prędkością większą niż samochody na tym samym odcinku,
tak na oko było to pod 40km/h o ile nie więcej (z wiatrem, na asfaltowej DDR i na
leciutkim spadku) - ciekawi mnie, jaką drogę hamowania ma taka hulajnoga z takiej
prędkości w porównaniu z rowerem...

Pozdr-
-Rowerex

rowerex rowerex

Lepiej, że dla rowerzystów takiej zasady nie ma, czy gorzej, że "rozjechały
się" zasady dla przekraczających jezdnię pieszych i rowerzystów, mimo że
jedni i drudzy przekraczają jezdnię często "ramię w ramię" obok siebie na
połączonym "przejazdo-przejściu" i to nawet z podobną prędkością?

Pozdr-
-Rowerex

Marcin N

W dniu 06.07.2022 o 20:04, rowerex rowerex pisze:
> ciekawi mnie, jaką drogę hamowania ma taka hulajnoga z takiej
> prędkości w porównaniu z rowerem...

A jak Ci się wydaje? Przy dobrych hamulcach i oponach - taką samą jak
samochód, ciężarówka, motocykl, itd.

W realu jednoślady mają trochę dłuższą drogę hamowania, ale nie ma
powodu, dla którego rower miałby zahamować szybciej.

--
MN

rowerex rowerex

piątek, 8 lipca 2022 o 21:32:28 UTC+2 Marcin N napisał(a):
> A jak Ci się wydaje? Przy dobrych hamulcach i oponach - taką samą jak
> samochód, ciężarówka, motocykl, itd.

Taką samą...

> W realu jednoślady mają trochę dłuższą drogę hamowania, ale nie ma
> powodu, dla którego rower miałby zahamować szybciej.

czyli dłuższą...

Nigdzie nie sugerowałem co hamuje szybciej - gdzieś czytałem test
jakiejś hulajnogi elektrycznej w którym wyszło, że droga hamowania
z 25km/h to 4m, ale nie wiadomo ile ważyła hulajnoga z hulajnogistą,
ani na czym testowano hamowanie...

Tak przy okazji, to nie widzę w internecie większych oporów przed
pisaniem o jeździe hulajnogą elektryczną z prędkościami 25km/h
i większymi - nawet w artykule o bezpiecznej jeździe jego autor napisał,
że jeździ do niemal 40km/h i przez wiele lat nie miał wypadku - co by
oznaczało, że zapis w PoRD o ograniczeniu do 20km/h jest fikcyjny...
No chyba, że znów będzie dyskusja jak na pl.soc.prawo o wzywaniu
geodety do ustalenia odległości 1m od wyprzedzanego rowerzysty....

Jeżeli coś mi się ma wydawać, to powinny być jakie różnice
w stabilności na niekorzyść hulajnogi, ale czy ma znaczenie
podczas hamowania, to nie wiem.

Pozdr-
-Rowerex

Marcin N

W dniu 09.07.2022 o 00:04, rowerex rowerex pisze:
> [...]
> jakiejś hulajnogi elektrycznej w którym wyszło, że droga hamowania
> z 25km/h to 4m, ale nie wiadomo ile ważyła hulajnoga z hulajnogistą,

Masa pojazdu nie wpływa na drogę hamowania.
40 tonowy TIR z dobrymi hamulcami zahamuje tak samo, jak osobówka z
dobrymi hamulcami.

A co do szybkich hulajnóg - przepis z ograniczeniem wszedł niespełna rok
temu i wszystko, co kupione wcześniej - jest legalne. Sam mam taką
jeżdżącą 40 km/h i o ile sama jazda powyżej 20 km/h jest teraz łamaniem
przepisów o tyle posiadanie takiej hulajnogi, która to potrafi - już nie.

--
MN

ąćęłńóśźż

Pie.....sz koleś trzy po trzy, ponieważ:

* ciężarówka ma znacznie wyżej środek ciężkości;
* przyczepa ma ochotę wyprzedzić holownik;
* ładunek lubi się przemieszczać.

I teraz się zastanów, dlaczego samochody wyścigowe są niskie, a rowerzyści robią OTB (Off-the-Bar)
Lub dodaj "40-tonowy autobus miejski z pasażerami zahamuje tak samo, jak Porsche Carrera"

-----

Marcin N

W dniu 10.07.2022 o 11:51, ąćęłńóśźż pisze:
Nie spodziewałem się, że akurat Ty nie znasz się na samochodach.
No cóż...
Powtórzę: droga hamowania nie zależy od masy pojazdu.

--
MN

borsuk

W dniu 2022-07-10 o 17:38, Marcin N pisze:

> Powtórzę: droga hamowania nie zależy od masy pojazdu.

Wg uproszczonego wzoru nie zależy. W rzeczywistości zależy jeszcze od
masy pojazdu oraz od stanu, rodzaju, jakości i szerokości opon (pod
warunkiem, że mówimy o tej samej nawierzchni, pogodzie i idealnych
hamulcach.)

--
moja strona z fotozagadkami górskimi: http://borsukk.vxm.pl/

JDX

On 09.07.2022 11:04, Marcin N wrote:

> Masa pojazdu nie wpływa na drogę hamowania.
> 40 tonowy TIR z dobrymi hamulcami zahamuje tak samo, jak osobówka z
> dobrymi hamulcami.
Taaa, nie wpływa:
https://moto.trojmiasto.pl/Dlugosc-drogi-hamowania-osobowka-kontra-ciezarowka-n111630.html

cyklista

W dniu 2022-07-13 o 15:12, JDX pisze:
> Taaa, nie wpływa:
> https://moto.trojmiasto.pl/Dlugosc-drogi-hamowania-osobowka-kontra-ciezarowka-n111630.html

Bo pisanie o masie nie mającej wpływu na drogę hamowania to taka gówno
prawda.

Nawet patrząc na najprostszy wzór widać że jest w nim przyspieszenie
ściśle związane z energią jaką trzeba wytracić, a ta wprost na ziemi
zależy od masy.

Marcin N

W dniu 14.07.2022 o 08:19, cyklista pisze:

> [...]
>
> Nawet patrząc na najprostszy wzór widać że jest w nim przyspieszenie
> ściśle związane z energią jaką trzeba wytracić, a ta wprost na ziemi

Czy jak znajdę film, na którym lekka osobówka hamuje wolniej niż cięższy
samochód sportowy - to uznasz, że cięższe hamują lepiej?

A może oprócz masy pojazdu jest 10 innych cech, które decydują o drodze
hamowania? Myślicie, że w linku powyżej ta ciężarówka miała równie
sprawne opony co osobówka? Test odbywał się na bardzo śliskiej płycie
poślizgowej - trochę gorsza przyczepność opon i jedziesz...

--
MN

Marcin N

Tu przykład: ciężarówka prawie 40 ton, z 80 km/h hamuje na 41 metrach:
https://www.youtube.com/watch?v=Vo6C3HEpfsQ

--
MN

cyklista

W dniu 2022-07-15 o 20:51, Marcin N pisze:

> Czy jak znajdę film, na którym lekka osobówka hamuje wolniej niż cięższy
> samochód sportowy - to uznasz, że cięższe hamują lepiej?

Uznam że lepiej hamują te co maja lepszą przyczepność i lepsze hamulce,
czyli które potrafią lepiej zamienić energię swojej masy w ciepło.

> [...]
> sprawne opony co osobówka? Test odbywał się na bardzo śliskiej płycie
> poślizgowej - trochę gorsza przyczepność opon i jedziesz...

Jest i 10 innych cech, ale masa wynika wprost z fizyki.

Pokaż filmik gdzie pusty samochód zahamuje na 40 metrach, a potem ten
sam w tym samym miejscu i czasie po załadowaniu go żeby zwiększył masę
2x hamuje tak samo, to wtedy będę bardzo głęboko szukał dlaczego tak się
stało i masa nie wpłynęła na drogę hamowania.

Ty chcesz żebym ja uznał zasady fizyki za nieistniejące dając przykłady
różnych samochodów o różnych masach, różnych oponach i różnych
hamulcach. Wprowadzając do porównania masę zmiennych wpływających na to
żeby udowodnić że masa nie gra roli.

rowerex rowerex

Batalia o brak wpływu masy opiera się na teorii, która mówi, że hamujący pojazd
wykorzystuje siłę tarcia kół o podłoże, a ta siła jest proporcjonalna do masy
pojazdu, co z kolei sprawia, że w końcowym wzorze droga hamowania staje się
niezależna od wzrostu masy.

Ale ta teoria opiera się na założeniu posiadania przez pojazd "dobrych hamulców",
których skuteczność nie ulega jakiemukolwiek zaburzeniu wraz ze wzrostem
energii kinetycznej pojazdu i siły hamowania hamulców przenoszonej na koła.

Te "10 innych cechy", to właśnie hamulce, potem koła, opony, ciśnienie w oponach,
systemy zapobiegające poślizgowi, rozkład masy, geometria pojazdu itp.,
problem w tym, że wiele z tych cech zależy od masy... Nie można więc powiedzieć
że "masa nie ma wpływu na drogę hamowania", bo w praktyce zadziała suma
wszystkich czynników, a część z nich może przy znaczącym wzroście masy drogę
hamowania sporo wydłużyć, nawet zakładając identyczne podłoże.

Mówimy o hulajnogach w których geometria, rozkład masy i stabilność są zupełnie
inne niż w rowerach, więc hamowanie z "nadmiernych" prędkości rzędu 30-40km/h
jest być może inne niż w przypadku rowerów (nie wiem jakie są różnice, ciekawi
mnie to) - niektóre hulajnogi elektryczne mają hamulce elektromagnetyczne
wyposażone w ABS, ale raczej z przodu, a nie z tyłu. Tracze hamulcowe są mniejsze,
ale też koła są znacznie mniejsze...

Ciekawi mnie też wrażliwość hulajnogi na OTB przy hamowaniu, czy łatwiej, czy
trudniej przelecieć przez kierownicę na hulajnodze, czy na rowerze...

Pozdr-
-Rowerex

Olivander

Ciekawe. OTB na hulajnodze może nie być aż takie częste, bo "klaszyczny" overbar zakłada, że rower stoi (przynajmniej przednim kołem), a rowerzysta leci. Te hopsztosy hulajnog, które widziałem, przebiegały z jeźdźcem omijającym kierkę. Ale to niezbyt mnie grzeje, nie chce mi się studiować filmików poklatkowych takich zdarzeń, to przed Tobą, potem to tu zreferuj, pls :-)

A bajka o ciężarze we wzorze na drogę hamowania faktycznie powinna się zaczynać od "przyjmując idealnie okrągłą, czarną krowę", było by (jeszcze) bardziej bajkowo. Pomijając wszystko, zakłada ona brak "zmiany geometrii" pojazdu w czasie hamowania, innemy suowy, że się np. rowerzysta nie wy...ebie, motorak nie pofrunie otb, a naczepa nie wyprzedzi ciągnika.

rowerex rowerex

sobota, 16 lipca 2022 o 19:43:09 UTC+2 Olivander napisał(a):
> Te hopsztosy hulajnog, które widziałem, przebiegały z jeźdźcem
> omijającym kierkę

To by chyba pasowało - na hulajnodze się stoi, koła są małe,
widełki krótkie i raczej bliżej środka ciężkości więc stabilność
jest kiepska, co by oznaczało, że przy ostrym hamowaniu przodem
ma się małe szanse utrzymania kierownicy prosto, a przy
najmniejszym wahnięciu tył wyprzedzi przód wraz z jeźdźcem.
Tu pisząc posta pomyślałem, że przy ostrym hamowaniu przodem
należałoby kucnąć i wypiąć zadek do tyłu, no i chyba rzeczywiście
tak jest, bo to właśnie doradzał pierwszy z brzegu poradnik opisujący
technikę jazdy na hulajnogach elektrycznych - tylko że na hulajnodze
stoi się specyficznie, tzw. "podest" ma szerokość na jedną stopę,
więc stopy stoją jedna za drugą, a nie obok siebie, więc jak wtedy
efektywnie kucnąć, może na jednej nodze...?

Inna sprawa, to hamowanie tyłem, może z racji mniejszej odległości
tylnego koła od środka ciężkości hulajnoga efektywniej niż rower
hamuje tyłem?

Pozdr-
-Rowerex

J.F

On Sun, 10 Jul 2022 11:51:06 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
> Pie.....sz koleś trzy po trzy, ponieważ:
> * ciężarówka ma znacznie wyżej środek ciężkości;

Dluga jest - "dęba" nie stanie.

> * przyczepa ma ochotę wyprzedzić holownik;

Jest ryzyko.
Ale przeciez nie musi byc z naczepą.

W dodatku naczepa nie ma ABS.

> * ładunek lubi się przemieszczać.

Jest ryzyko. Ale moze tez byc dobrze umocowany.
A to tylko niecale 1g ...

https://youtu.be/HnCU20Cu0fs?t=18

trudno ocenic predkosc i droge hamowania, ale dali rade.

Przyczepa nie wyprzedzila, ladunek nie wyjechal.

https://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY

cyklista

W dniu 2022-07-16 o 21:37, rowerex rowerex pisze:
Bo to co teraz jest robione i jest w przepisach to zabawki a nie
hulajnogi. Hulajnoga powinna być przede wszystkim długa, żeby po
pierwsze mieć stabilność po drugie żeby można było dobrze nogą machać
(co elektrycznych nie dotyczy)

Krótka hulajnoga to same problemy, właśnie ze stabilnością i wywrotką
przy mocniejszym hamowaniu, bo kierownik swoją całą masą pcha na
kierownicę co daje doskonałą dźwignię (przy jej długości i osi obrotu
blisko ziemi przez małe kółka) i zazwyczaj odrywa tylne koło które traci
przyczepność.

zbrochaty

> Powtórzę: droga hamowania nie zależy od masy pojazdu.
> MN

Fizyka. Doświadczenie. Powtarzalność doświadczenia.
Weź auto, namaluj linię na drodze. Rozpędź auto do prędkości np. 100km/h (wskazanie GPS, a nie licznika).
Przejeżdżając przez linię naciśnij hamulec w podłogę. Zmierz drogę hamowania.

Potem niech dosiadzie się do auta 4 grubych chłopa, tak ok 100kg każdy...
Ponów doświadczenie. 100km/h, linia, hamulec. Ponownie zmierz drogę hamowania
Wyników nie musisz zamieszczać tutaj.
Są oczywiste

Marcin N

W dniu 19.07.2022 o 11:00, zbrochaty pisze:
Sorry. Nie masz racji.

Ale możesz ją mieć w niektórych sytuacjach. Np wtedy, gdy cały system
hamowania pojazdu nie jest dostosowany do wagi pojazdu. Dlaczego? Bo
przeciążony układ traci swoją wydajność - przeciążone opony zaczynają
mieć niższą przyczepność, przegrzane hamulce mogą mieć mniejszą skuteczność.

Jednak gdy 4 grubych facetów wsiądzie do porządnego pojazdu - to zmian
drogi hamowania nie uświadczysz.

Właśnie o tym mówi fizyka.

Jest jedna drobnostka: większa masa może wymagać większej siły
ściskającej klocki z tarczami - wygenerowanie tej trochę większej siły
może wymagać trochę więcej czasu i to cała różnica.

--
MN

cyklista

W dniu 2022-07-19 o 18:31, Marcin N pisze:
> [...]

> ściskającej klocki z tarczami - wygenerowanie tej trochę większej siły
> może wymagać trochę więcej czasu i to cała różnica.

Właśnie i znowu to samo, chcesz coś udowodnić i zarzucasz innym kłamstwo
a sam manipulujesz doświadczeniem.

Sam piszesz że trzeba większej siły zaciskającej klocki - czyli
odebrania większej energii kinetycznej, i więcej czasu - czyli i tak
droga hamowania będzie dłuższa.

Niestety w realnym świecie granicą drogi hamowania jest przyczepność
opon (która nie zależy od masy)i stąd przekładanie wszystkiego na całe
zjawisko hamowania - co jest błędem logicznym.

J.F

No ale wlasnie o to chodzi - w szkolnym wzorze na siłę tarcia
jest nacisk razy wspolczynnik.
Wspolczynnik ... "nie zalezy od masy"?
Bo jak rozumiec tę "przyczepnosc nie zalezy"?

wieksza masa, wiekszy nacisk, wieksza sila hamowania - i w efekcie
masa znika ze wzoru.

Trzeba wiekszej sily na klocki ... jest wspomaganie, a wrecz hamulce
pneumatyczne, sila moze byc w zasadzie dowolna.
Wiecej czasu ... nie, czas od sily zalezy.

Pozostaje jeszcze wytrzymalosc opony - cos moze sie zerwac przy duzych
silach. Ale nie bez powodu opony sa duze i w duzej ilosci.

J.

J.F

On Tue, 19 Jul 2022 02:00:28 -0700 (PDT), zbrochaty wrote:

> [...]
> Ponów doświadczenie. 100km/h, linia, hamulec. Ponownie zmierz drogę hamowania

To zrob doswiadczenie i przekonaj sie, czy takie oczywiste.

Niestety - kawalek drogi z liniami by sie przydal, szybka kamera,
bo wcale nie tak latwo zahamowac gdy przejezdzasz linie ...

P.S. Teoretycznie program (apka) w telefonie moglaby to zmierzyc,
akcelerometry ma ...

J.

coaster

Przy solidnej osobowce (1200 kg), 400 kg to zaledwie 1/3 masy własnej.
Inaczej przy autach ciezarowych – tam ladunek moze przewyzszac mase
wlasna pojadu 2-3 razy. Tylko po co robic doswiadczenia, ktore juz ktos
inny dobrze wykonal? ;)

[...]"Wykonane badania symulacyjne wykazały, że zwiększenie masy pojazdu
może istotnie wydłużyć drogę zatrzymania awaryjnego pojazdu poprzez:
– zwłokę początku procesu hamowania,
– zmniejszenieintensywności hamowania.

Ponadto wykazano, że pojazd obciążony ładunkiem, może poruszać się ze
znaczną prędkością w chwili gdy pojazd nieobciążony ulega zatrzymaniu.
Są to istotne wnioski z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdu.

Jednocześnie wnioski te wskazują na konieczność uwzględniania tak
istotnych zmian własności ogumienia w procesie analizy i rekonstrukcji
zdarzenia drogowego. Możliwa jest kontynuacja badań zarówno w części
eksperymentalnej jak i modelowej.

Pokazano, że upodstaw obserwowanych zjawisk zmian leżą ujawnione podczas
badań eksperymentalnych własności koła ogumionego. Jednak w badaniach
symulacyjnych przyjęto pewne założenia upraszczające, w tym uproszczony
model tarcia zablokowanego koła względem podłoża, z ustaloną wartością
współczynnika przyczepności w całym procesie hamowania.

Spodziewany jest większy wpływ wzrostu masy pojazdu na wydłużenie jego
drogi zatrzymania, gdy w badaniach zostaną uwzględnione:
– realne zmiany wartości współczynnika przyczepności poślizgowej koła do
podłoża pod wpływem prędkości,
– obniżenie wartości współczynnika przyczepności koła do podłoża
wznacznie wydłużonym czasie jego hamowania. [...]"

Całość badan: http://www.ein.org.pl/sites/default/files/2018-02-03p.pdf

--

PoZdR

"Don't try any other colors, red's the only one that works."

– Sheldon Brown, 1944-2008

ąćęłńóśźż

Dla wszystkich teoretyków tarcia proponuję po równi pochyłej spuszczać klocek (dziecięcy, nie hamulcowy):
- płaską powierzchnią;
- bokiem;
- na sztorc.

cyklista

W dniu 2022-07-21 o 13:43, ąćęłńóśźż pisze:
Dla wszystkich teoretyków hamowania niezależnie od masy tez to
proponuję, tylko niech ta równia będzie odpowiednio duża i niech
spuszcza po niej samochód osobowy i ciężarowy o masie 5x większej i
stanie przed nim i zatrzyma :) a potem może napisze jak to było

J.F

On Wed, 20 Jul 2022 21:52:27 +0200, coaster wrote:

> [...]
>
> [...]"Wykonane badania symulacyjne wykazały, że zwiększenie masy pojazdu
> może istotnie wydłużyć drogę zatrzymania awaryjnego pojazdu poprzez:

dlaczego?
Chodzi o czas napelnia cylindra do wiekszego cisnienia?

> [...]
> znaczną prędkością w chwili gdy pojazd nieobciążony ulega zatrzymaniu.
> Są to istotne wnioski z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu pojazdu.

Istotne, o ile prawdziwe ...

> [...]
> – obniżenie wartości współczynnika przyczepności koła do podłoża
> wznacznie wydłużonym czasie jego hamowania. [...]"

rys 2b - nie widac jakiegos istotnego wzrostu czasu potrzebnego do
zadzialania hamulcow. Moze o kilka setnych sekundy ..

J.

Jan Cytawa

W dniu 09.07.2022 o 11:04, Marcin N pisze:

> Masa pojazdu nie wpływa na drogę hamowania.

Jak to nie ma. Ma i to duzy. Bardzo upraszczasz zalozenia. Zakladasz
maksymalnie mocne hamulce. Zakladasz, ze wspolczynniki tarcia nie zaleza
temperatury rozgrzewajacych sie (przy hamowaniu) czesci. Przy malych
predkosciach i gdy hamulce sa w stanie zablokowac hamulce to ostatecznie
moge sie zgodzic.

> 40 tonowy TIR z dobrymi hamulcami zahamuje tak samo, jak osobówka z
> dobrymi hamulcami.

j.w.

Jan Cytawa

Jan Cytawa

W dniu 21.07.2022 o 13:43, ąćęłńóśźż pisze:
Nie ma zadnej roznicy.

> - na sztorc.

Nie wiem. Nie potrafie by sie nie wywrocil. Ale gdybym potrafil, tez by
bylo roznicy,

Jan Cytawa