Wąskopasmowe emisje cyfrowe

Jacek

Jest tu może jakiś amator który bawił się wąskopasmowymi emisjami
cyfrowymi? A może ktoś zna jakieś kompendium wiedzy na ten temat?

--
Jacek

t-1

W dniu 2023-01-11 o 18:08, Jacek pisze:
> Jest tu może jakiś amator który bawił się wąskopasmowymi emisjami
> cyfrowymi? A może ktoś zna jakieś kompendium wiedzy na ten temat?

Na dobry początek:
http://sq9jdo.com.pl/_Technika/Digital/Digital_5.html#03

Jacek

Ech, nic tam nie ma, zaledwie jest wspomniany PSK-31. Nic o metodzie
modulacji, nic o rozwiązaniach technicznych nadajników, odbiorników czy
oprogramowania. I na dodatek często jest 404 :) A tych rodzajów emisji
jest IMO kilkanaście, różnie rozpowszechnionych. Jeśli kompendium nie ma
to chciałbym wiedzieć coś z prywatnego doświadczenia.

--
Jacek

Jurek R1a (M7PWJ)

Arnold Ziffel

Jacek <jac...@go2.pl> wrote:

> Jest tu może jakiś amator który bawił się wąskopasmowymi emisjami
> cyfrowymi? A może ktoś zna jakieś kompendium wiedzy na ten temat?

Bawiłem się różnymi odmianami FSK -- FT8 i FT4 (z powodzeniem) i RTTY
(póki co bez powodzenia -- nie dowołałem się do nikogo). Jakby nie
patrzeć, to są wąskopasmowe emisje cyfrowe.

--
Chłopak odprowadza dziewczynę do domu. Ona go pyta:
- Gdzie następnym razem się zobaczymy?

Jacek

W dniu Thu, 12 Jan 2023 22:44:52 -0800 (PST), użytkownik Jurek R1a (M7PWJ)
napisał:
Fajne opracowanie ale nie dotyczy tego o co mi chodzi. W całości traktuje
o DMR, czyli cyfrowej transmisji mowy, przy szerokościach kanałów od 6 do
12 kHz, czyli o żadnej wąskopasmowości tu nie ma mowy.

--
Jacek

Jacek

W dniu Fri, 13 Jan 2023 12:17:08 +0000 (UTC), użytkownik Arnold Ziffel
napisał:

> Bawiłem się różnymi odmianami FSK -- FT8 i FT4 (z powodzeniem) i RTTY
> (póki co bez powodzenia -- nie dowołałem się do nikogo). Jakby nie
> patrzeć, to są wąskopasmowe emisje cyfrowe.

No to już jest punkt zaczepienia :) bowiem chodzi mi właśnie o takie
emisje jak FSK441, JT6M, JT65, JT9, FT8, FT4, czy mniej RTTY. Skąd
czerpałeś wiedzę jak to robić? I jakie rozwiązania techniczne stosowałeś,
tj. jak mniej więcej wyglądała aparatura? Przede wszystkim FT4 i FT8, bo
coś tam o RTTY zawsze można znaleźć.

--
Jacek

t-1

W dniu 2023-01-13 o 13:58, Jacek pisze:
To powpisuj tu nazwy emisji
https://sourceforge.net/

Arnold Ziffel

Jacek <jac...@go2.pl> wrote:

> [...]
> stosowałeś, tj. jak mniej więcej wyglądała aparatura? Przede wszystkim
> FT4 i FT8, bo coś tam o RTTY zawsze można znaleźć.

Zaczęło się od tego, że chciałem się uruchomić na KF, ale nie chciałem
wydawać na to kosmicznej ilości pieniędzy. Znalazłem taki projekt:

https://qrp-labs.com/qdx.html

Przeczytałem dokumentację i stwierdziłem, że na początek będzie super.
Zamówiłem, poskładałem, do tego zamówiłem PA 50W z tej samej firmy (ale
nie polecam, bo mi się wzbudziło i popaliło 4 układy w tym QDX -- będę
projektował własne na podstawie tego projektu), rozwiesiłem i pomierzyłem
antenę.

Ten transceiver (QDX) odbiera wstęgi, ale umie nadawać tylko pojedynczą
częstotliwość. Dzięki temu jest w miarę prosty (elektronicznie, bo soft na
pewno jest złożony) i tani. Do tego on jest wręcz przeznaczony do FT8,
instrukcja na stronie skupia się wokół uruchomienia go z programem do FT8
(WSJT-X). Przejrzałem instrukcję, obejrzałem jakieś filmy na YT, żeby
wiedzieć, jak się w ogóle zabrać do WSJT-X, zainstalowałem, odpaliłem...
coś odbierał, kliknąłem na czyjeś CQ, coś zaczął nadawać... i
niespodzianka, bo ten ktoś mi odpowiedział na moją odpowiedź.

Tak naprawdę QSO jest praktycznie automatyczne i ustandaryzowane.

- A: CQ, jestem SP1AAA, mój lokator to AA11
- B: SP1AAA, jestem SP5BBB, mój lokator to BB22
- A: Ok, raport dla Ciebie 10
- B: Ok, raport dla Ciebie 15
- A: Przyjąłem, 73
- B: 73

Czasem krócej (bez podawania lokatora osoby, która odpowiada), ale
generalnie taka jest struktura. Po 73 może pojawić się okienko, w którym
logujesz QSO i możesz wpisać uwagi, które potem są wysyłane, gdy
uploadujesz log na którąś platformę do logów (ja używam LoTW i eQSL).

Potem zacząłem o tym czytać więcej, bo lubię wiedzieć, jak coś działa, ale
nie zmieniło to nic w sztuce operatorskiej -- która w przypadku WSJT-X
jest bardzo prosta. Generalnie jest emitowany jeden ton na raz (więc QDX
daje radę) i sekwencja tych tonów koduje "komunikat". Komunikaty są
wysyłane w określonych oknach czasowych, czyli komputer musi mieć
ustawiony dobry czas (z dokładnością mniej więcej do sekundy) -- jeśli A
nadaje w parzystym oknie, to słucha w nieparzystym, więc B musi nadawać
do niego w nieparzystym. W przypadku FT8 to okno ma 15 sekund, w przypadku
FT4 mniej (nie pamiętam teraz z głowy ile).

Zaleta FT8 jest taka, że ruch na paśmie jest w zasadzie zawsze, bo
łączności robią się same. To jest jednocześnie wada, bo jest to w zasadzie
bardzo proste, dużo prostsze niż dowołanie się do kogoś innymi emisjami.
To takie wojny robotów, komputer gada z komputerem, a operator tylko klika
coś od czasu do czasu. Bywało, że ustawiłem wołanie CQ z opcją "call 1st"
(czyli żeby program odpowiedział pierwszej osobie, która mi odpowie) i
wychodziłem, a łączność robiła się sama.

FT8 można też użyć do normalnego ("czatowego") QSO programem JS8Call, ale
nikt mi jeszcze nie odpowiedział na wywołanie. Nadal próbuję, ale mój czas
antenowy jest mocno ograniczony (mam na działce pełnowymiarowy dipol na
20m, w mieszkaniu jest z tym dużo gorzej -- eksperymentuję z anteną
pętlową, ale póki co bez sukcesów, stroi się ale jest głucha).

Generalnie w Internecie jest masa materiałów na temat tych emisji w
formacie, jaki najbardziej może Ci odpowiadać (są i artykuły, i filmy na
YouTube).

--
Łysi mają lepiej chłodzony procesor.

Jacek

Pudło. Dostanę co najwyżej linka do projektu WSJT i co z tego? Mam ten
program na kompie, odpalam i patrzę na okno nic nie rozumiejąc :)
A gdzie wiedza o tym jak się moduluje i demoduluje? Gdzie i kiedy się
nadaje? Jaka aktywność/popularność dla poszczególnych rodzajów emisji?
Gdzie forum na którym userzy mogą umówić próby?

--
Jacek

Arnold Ziffel

Jacek <jac...@go2.pl> wrote:

> [...]
> nadaje? Jaka aktywność/popularność dla poszczególnych rodzajów emisji?
> Gdzie forum na którym userzy mogą umówić próby?

Prób się nie umawia, bo to zbyt popularna emisja -- tam zawsze ktoś jest.
Największa popularność jest w FT8. FT4 na 20m jest mniej popularne. Na 30m
nie jest popularne wcale. Na inne pasma nie mam anten, to się nie
wypowiem, ale generalnie zacznij od FT8.

Podłączyłeś radio do komputera (nie tylko audio, ale również jakiś sposób
kontroli, najlepiej CAT)? Masz fabryczne radio, czy samoróbkę?

--
Profesor przerywa wyklad i zwraca się do studentow siedzacy w ostatnim
rzedzie:

Jacek

W dniu Fri, 13 Jan 2023 15:50:51 +0000 (UTC), użytkownik Arnold Ziffel
napisał:

> [...]
> popularne. Na 30m nie jest popularne wcale. Na inne pasma nie mam anten,
> to się nie wypowiem, ale generalnie zacznij od FT8.
OK, zaczynamy na 20 m ale dokładniej w którym miejscu? Bandplan wskazuje
takie?

> Podłączyłeś radio do komputera (nie tylko audio, ale również jakiś
> sposób kontroli, najlepiej CAT)? Masz fabryczne radio, czy samoróbkę?
Zawsze i tylko samoróbkę :) 5 podstawowych pasm, CW/SSB, zwykłe wyjście na
słuchawki czy głośnik, zwykłe wejście na mikrofon dynamiczny. Domyślam się
że trzeba jakoś TRX z kompem połączyć :) ale diabeł tkwi w szczegółach. Co
to CAT? Sposób sterowania radiem z kompa? Jeśli tak, to nie mam. Przydałby
się jakiś manual do tego WSJT, bo to kombajn.

--
Jacek

Jacek

W dniu Fri, 13 Jan 2023 15:43:30 +0000 (UTC), użytkownik Arnold Ziffel
napisał:

> Zaczęło się od tego, że chciałem się uruchomić na KF, ale nie chciałem
> wydawać na to kosmicznej ilości pieniędzy. Znalazłem taki projekt:
>
> https://qrp-labs.com/qdx.html

Czyli użyłeś specjalizowanego do QDX transcivera. Wyświetliłem sobie
schemat, conieco rozpoznaję na nim ale przecież nie wydedukuję z niego
formatu FT8. Najpierw muszę znać format żeby od biedy zrozumieć schemat :)
I nic w zasadzie mi to nie da, bo przecież nie będę robił tego TRx-a, mam
zamiar przystosować swój.
Reklamujesz youtube ale tam wszystko po angielsku i bez napisów, a ja zbyt
słabo znam angielski. Poza tym, jeśli ktoś tam się produkuje, to z reguły
zakłada że wszyscy wiedzą o co chodzi i nie zaczyna od tłumaczenia
podstaw :)

--
Jacek

Arnold Ziffel

Jacek <jac...@go2.pl> wrote:

> OK, zaczynamy na 20 m ale dokładniej w którym miejscu? Bandplan wskazuje
> takie?

Program ma domyślne częstotliwości, na których to chodzi -- sam wybierze
przez CAT. Dla FT8 jest to 14.074 MHz. Częstotliwości są np. tu:

https://sp9krj.pl/viewpage.php?page_id=16

> [...]
> to CAT? Sposób sterowania radiem z kompa? Jeśli tak, to nie mam. Przydałby
> się jakiś manual do tego WSJT, bo to kombajn.

Musisz podłączyć dwukierunkowo audio -- to, co radio odbierze, musi dostać
się do wejścia mikrofonowego (lub innego, line in) a to, co program nada,
musi trafić do wejścia mikrofonowego radia.

Generalnie program generuje tony, a transceiver musi pracować w USB i te
tony przesunąć na właściwą częstotliwość.

CAT to sposób kontroli transceivera z komputera -- wybór częstotliwości,
różnych parametrów, ale też kluczowanie PTT.

Jeśli sam ustawisz częstotliwość, to nie potrzebujesz CAT, ale musi być
jakieś sterowanie PTT (program musi móc włączyć nadawanie). Może być przez
port szeregowy (DTR, RTS), może być też VOX.

Na początek spróbuj ustawić 14.074 MHz, zobacz czy słyszysz tony. Jeśli
tak, to spróbuj wpuścić je do wejścia mikrofonowego w komputerze tak, żeby
WSJT-X je usłyszało i zdekodowało (po ustawieniu modulacji FT8).

--
Obok drzewa stoi słoń. Na wysokiej gałęzi siedzą sobie dwie mrówki i
nabijają się ze słonia:

Arnold Ziffel

Jacek <jac...@go2.pl> wrote:

> Czyli użyłeś specjalizowanego do QDX transcivera.

Do FT8, ale nie tylko. QDX to transceiver.

> Wyświetliłem sobie schemat, conieco rozpoznaję na nim ale przecież nie
> wydedukuję z niego formatu FT8. Najpierw muszę znać format żeby od biedy
> zrozumieć schemat :)

On nie jest tylko do FT8, i w zasadzie nie musisz znać formatu FT8. To
załatwia program (WSJT-X). On koduje wiadomości w sekwencję tonów, którą
można nadać nadajnikiem SSB (USB), i dekoduje kanał SSB, wyciągając z
niego poszczególne sekwencje tonów (w jednym kanale może chodzić, i
chodzi, wiele stacji na raz).

> I nic w zasadzie mi to nie da, bo przecież nie będę robił tego TRx-a,
> mam zamiar przystosować swój.

Jeśli obsługuje SSB, to się nada bez problemu.

> Reklamujesz youtube ale tam wszystko po angielsku i bez napisów, a ja
> zbyt słabo znam angielski.

No tak, to może być przeszkoda. Choć są i polskie kanały, wiem że jest np.
polski kanał Sierra Echo, ale nie oglądałem go.

https://www.youtube.com/@SierraEcho/videos

Znalazłem też coś takiego (ale też nie oglądałem):

https://www.youtube.com/watch?v=-h2bvpG8P2Y

--
Śmiech dziecka jest najcudowniejszym dźwiękiem jaki istnieje.
No chyba, że jest 3 w nocy, a ty jesteś w domu sam.

Jacek

W dniu Fri, 13 Jan 2023 17:26:35 +0000 (UTC), użytkownik Arnold Ziffel
napisał:
OK, dzięki za wszystkie wskazówki. Tyle powinno mi wystarczyć. Zaczynam
zabawę :)

--
Jacek

Zbyszek

W dniu 23-01-11 o 18:08, Jacek pisze:
> Jest tu może jakiś amator który bawił się wąskopasmowymi emisjami
> cyfrowymi? A może ktoś zna jakieś kompendium wiedzy na ten temat?

Może to pomoże:
https://hf5l.pl/wp-content/uploads/2022/02/Technika-slabych-sygnalow-4-wyd-3-1.pdf

Zbyszek
SP3NYF

Jacek

W dniu Fri, 13 Jan 2023 18:14:46 -0000 (UTC), użytkownik Jacek napisał:

> OK, dzięki za wszystkie wskazówki. Tyle powinno mi wystarczyć. Zaczynam
> zabawę :)

I na początek kłopot. Próbuję uruchomić program GridTracker. Zassałem ze
dwie ostatnie wersje, na 86 i na 64, w tar.gz bo mam linuksa Mint. Po
odpaleniu pliku wykonywalnego okno się nie pojawia. Próbowane na Mincie
20.3 i na 21.1. Gość który się wypowiadał o FT8 i wsjtx na youtubie też
miał Minta i jemu działało a mi nie i już ;P
Ktoś coś?

--
Jacek

Jacek

Dzięki ale już mam namiar na to, gość z youtuba podpowiedział.

--
Jacek

Arnold Ziffel

Jacek <jac...@go2.pl> wrote:

> [...]
> 20.3 i na 21.1. Gość który się wypowiadał o FT8 i wsjtx na youtubie też
> miał Minta i jemu działało a mi nie i już ;P

Nigdy tego nie używałem -- z tego co widzę może być przydatne, ale nie
jest konieczne do zrobienia QSO :)

Jeśli nic się nie pojawia, to może pojawia się coś na konsoli? Co się
pojawia, gdy spróbujesz uruchomić program z wiersza poleceń? Intuicja
podpowiada mi, że może nie być jakiejś biblioteki ("error while loading
shared libraries")...

--
- Mamusiu, jezdem w ciąży.
- Bój się Boga! Dwa miesiące przed maturą, a ty mówisz "jezdem" ?

Jacek

W dniu Sat, 14 Jan 2023 00:38:52 +0000 (UTC), użytkownik Arnold Ziffel
napisał:

> Jeśli nic się nie pojawia, to może pojawia się coś na konsoli?

O, to:

jacek@jacek-M19:~$ /home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/
GridTracker
[5037:5037:0114/081956.505068:FATAL:spawn_subprocess.cc(221)] posix_spawn:
Brak dostępu (13)
#0 0x7f53e91e0213 (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/lib/
libnw.so+0x5d81212)
#1 0x7f53e91f4716 (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/lib/
libnw.so+0x5d95715)
#2 0x7f53e91f55fa (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/lib/
libnw.so+0x5d965f9)
#3 0x7f53e9da9343 (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/lib/
libnw.so+0x694a342)
#4 0x7f53e9d9e503 (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/lib/
libnw.so+0x693f502)
#5 0x7f53eb9f5517 (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/lib/
libnw.so+0x8596516)
#6 0x7f53eb9ee11e (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/lib/
libnw.so+0x858f11d)
#7 0x7f53e55e8f8a (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/lib/
libnw.so+0x2189f89)
#8 0x7f53e8d58c37 (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/lib/
libnw.so+0x58f9c36)
#9 0x7f53e8d56769 (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/lib/
libnw.so+0x58f7768)
#10 0x7f53e8d56b50 (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/
lib/libnw.so+0x58f7b4f)
#11 0x7f53e55e71e7 (/home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64/
lib/libnw.so+0x21881e6)
#12 0x7f53e321bd90 (/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6+0x29d8f)

I tu se staje i stoi jak Hitler pod Stalingradem, jakiś proces leci ale
okna niet. A toto nic mi nie mówi. Też dojeżdżasz Minta?

--
Jacek

Arnold Ziffel

Jacek <jac...@go2.pl> wrote:

> [...]
> GridTracker
> [5037:5037:0114/081956.505068:FATAL:spawn_subprocess.cc(221)] posix_spawn:

On coś tu próbuje uruchomić, ale nie ma uprawnień. Spróbuj:

chmod -R u+x /home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64

Bo pewnie zrobiłeś chmod na samym GridTracker, a on potrzebuje czegoś
jeszcze.

> I tu se staje i stoi jak Hitler pod Stalingradem, jakiś proces leci ale
> okna niet. A toto nic mi nie mówi. Też dojeżdżasz Minta?

Debiana :) Ale programu GridTracker nigdy nie widziałem na oczy.

--
Student z biednego afrykanskiego panstwa przychodzi do hydraulika:
- Prose pan. Sedes mi zle pracowac. Woda sybko leciec i nie sdasyc

Jacek

W dniu Sat, 14 Jan 2023 12:10:54 +0000 (UTC), użytkownik Arnold Ziffel
napisał:

> [...]
>
> chmod -R u+x /home/jacek/Pulpit/GridTracker-1.23.0110-linux-x64
>
> Bo pewnie zrobiłeś chmod na samym GridTracker, a on potrzebuje czegoś
W ogóle nie robiłem chmod :) W końcu to moje pliki, powinny z marszu
dostać moje prawa. Sprawdziłem jedynie czy plik startowy ma prawo do
wykonania. Ale pomogło, rzeczywiście było coś z tymi prawami popieprzone.
Dziękuję :)

> Debiana Ale programu GridTracker nigdy nie widziałem na oczy.
Fajna zabawka. Należy zabawki doceniać, zwłaszcza że na stronie programu
jest .deb do pobrania ;) I wizualizacja jaką ten program oferuje IMO ma
sens.
PS. Jak nie masz katalogu Documents to go od razu załóż, Dokumenty nie
wystarczają :)

--
Jacek

Arnold Ziffel

Jacek <jac...@go2.pl> wrote:

> W ogóle nie robiłem chmod :) W końcu to moje pliki, powinny z marszu
> dostać moje prawa.

Tak, ale nie zawsze dostają prawa do wykonywania (czasem tylko do odczytu
i zapisu).

> Sprawdziłem jedynie czy plik startowy ma prawo do wykonania. Ale
> pomogło, rzeczywiście było coś z tymi prawami popieprzone. Dziękuję :)

Nie ma sprawy :)

> [...]
> jest .deb do pobrania ;) I wizualizacja jaką ten program oferuje IMO ma
> sens. PS. Jak nie masz katalogu Documents to go od razu załóż, Dokumenty

To spróbuję się tym zainteresować w wolnej chwili :) Dziś trochę
poprawiałem antenę i tak ją poprawiłem, że urwałem jedno z mocowań, więc
jak będę następnym razem na działce, to będę musiał to poprawić.

--
Spotkanie w lesie - lew zbiera towarzystwo i mówi:
- A teraz podzielimy się: mądre zwierzaki na prawo, a ładne na lewo.

Jacek Radzikowski

FT8 to obecnie jest jedna z najpopularniejszych emisji na pasmach, więc
kłopotów ze znalezieniem korespondenta nie będziesz miał. Wołasz CQ i o
ile coś wychodzi z anteny, ktoś ci odpowie.

Tutaj masz całkiem dobre omówienie WSJT-X i co oznaczają poszczególne
elementy. Nie przejmuj się że tytuł wspomina o zawodach. Podstawy są
takie same jak przy pracy nie w na punkty:
https://www.youtube.com/watch?v=C_G1OMuxGNc

Tutaj masz trochę ogólnych informacji o bardziej egzotycznych trybach, i
co zrobić żeby znaleźć rozmówcę: https://www.youtube.com/watch?v=KcP4iF5KFUE

Jacek.

Arnold Ziffel

Jacek Radzikowski <ja...@spamer.die.die.die.piranet.org> wrote:

> FT8 to obecnie jest jedna z najpopularniejszych emisji na pasmach, więc
> kłopotów ze znalezieniem korespondenta nie będziesz miał. Wołasz CQ i o
> ile coś wychodzi z anteny, ktoś ci odpowie.

Potwierdzam, dokładnie tak jest. Dziś były fajne warunki na 20m, ciężko
było znaleźć wolny "slot" na wodospadzie. Z marszu zrobiłem 13 łączności
mocą 5 W (część w FT8, część w FT4).

Jak tam sukcesy, Jacek (jacmac)? Udało się, dalej walczysz, czy zarzuciłeś
na razie temat?

--
- Panie doktorze, jestem wykończona. Odkąd mój mąż zachorował, dzień
i noc muszę czuwać przy jego łóżku.

Jacek

W dniu Sun, 22 Jan 2023 02:46:59 +0000 (UTC), użytkownik Arnold Ziffel
napisał:

> Jak tam sukcesy, Jacek (jacmac)? Udało się, dalej walczysz, czy
> zarzuciłeś na razie temat?

Działam dalej. Podłączyłem lapka z WSJT-X do swojej katarynki i
poobserwowałem ruch na pasmach. Katarynka (home made) ma ze 40 lat i jest
deko niestabilna więc musiałem z godzinkę poczekać aż przestanie płynąć.
Wstępnie ogarnąłem ten program. Niestety, stare lapki średnio się nadają
do tego celu, bo okna WSJT-X ledwo się mieszczą na ekranie. Potem zabrałem
się do dorabiania VOX-a i poprawiania nadajnika swojej katarynki. Tak
poprawiałem aż upaliłem swój ostatni KP907 i teraz muszę przerobić go na
bardziej współczesny tranzystor :) No i teraz zamiast działać z FT8, klecę
nowe PA :)

--
Jacek

Zbyszek

W dniu 23-01-22 o 10:24, Jacek pisze:
> [...]
>
> Wstępnie ogarnąłem ten program. Niestety, stare lapki średnio się nadają
> do tego celu, bo okna WSJT-X ledwo się mieszczą na ekranie.

Pomyśl o zewnętrznym monitorze, o ile jest to możliwe w Twoich warunkach.

Zbyszek SP3NYF

Jacek

Spoko, pomyślałem. Mam 21" fajny Eizo z małą wadą. W sam raz się nada. Ale
to potem, na razie mam inny kłopot :)

--
Jacek

Arnold Ziffel

Jacek <jac...@go2.pl> wrote:

> [...]
> bardziej współczesny tranzystor :) No i teraz zamiast działać z FT8, klecę

No tak, zawsze coś ;) Ale przynajmniej jest co robić. Ja teraz przerabiam
PA, bo tak je zrobiłem, że się wzbudza zaraz po włączeniu. Z QRP (5 W) na
dipolu półfalowym na 20m jeszcze daję radę gdzieś dolecieć, ale dipol jest
na działce. W domu mam antenę pętlową w oknie i o ile odbiera całkiem
nieźle, to bardzo trudno jest mi się z tą mocą gdziekolwiek dowołać.

--
Z dumą szedłem przez miasto łapiąc spojrzenia przechodniów. Popularność?
Nie. Uroda? Raczej nie. Włączona piła łańcuchowa w moich rękach? Być

Jacek

W dniu Wed, 25 Jan 2023 12:34:32 +0000 (UTC), użytkownik Arnold Ziffel
napisał:

> W domu mam antenę pętlową w oknie

Też działam głównie na QRP. Od 3W na 3,5 do 0,5W na 28. Wypróbowałem też
nową dla mnie antenę typu HyEndFed. To dipol półfalowy zasilany od końca,
znakomicie się nadaje jeśli tylko ktoś ma okno i jakiś punkt zaczepienia
dalej niż 20 m. Myślę sobie że mogła by ci się spodobać, z tego co
zdołałem pomierzyć, moja wersja ma sensowne SWR na każdym podstawowym
pasmie. Nawet mógłbym ci podesłać cewkę-trap którą nawinąłem komuś ale jej
nie zechciał bo miał uraz do takich dipoli :)

--
Jacek

Arnold Ziffel

Jacek <jac...@go2.pl> wrote:

> Też działam głównie na QRP. Od 3W na 3,5 do 0,5W na 28.

Ja trochę z konieczności -- spalone PA. Docelowo będzie ok. 50 W.

> [...]
> każdym podstawowym pasmie. Nawet mógłbym ci podesłać cewkę-trap którą
> nawinąłem komuś ale jej nie zechciał bo miał uraz do takich dipoli :)

Mam na działce endfed na 30m, ale zastanawiam się, czy nie przerobić
dipola na 20m dodając mu trapy i przedłużając, żeby był dwupasmowy. W domu
nie mam za oknem do czego przyczepić endfeda :(

--
Jeśli dziewczyna w trakcie kłótni z tobą wyciągnie nóż, ty wyciągnij masło
i chleb. Jej kobiecy instynkt weźmie nad nią górę i zrobi ci kanapkę.